پرده سینما

شهنواز مردی که به تاخت رفت؛ یادداشت حبیب احمدزاده درباره همایون شهنواز

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

همایون شهنواز و حبیب احمدزاده"همایون شهنواز هم اکنون به تاخت از ما گذشت تا در کنار رییسعلی‌ها و دریاقلی‌هایش از آن سوی زمان به ما بنگرد."

این جملات بخشی از نوشتار حبیب احمدزاده برای کارگردان دلیران تنگستان است که پس از گذراندن روزهای سخت در بیمارستان که در پی سوختگی ۸۰ درصد برایش رقم خورد، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

احمدزاده همچنین با انتشار عکسی که از زمستان ۲۲ قبل باقی مانده است، خاطره‌ای مشترک با همایون شهنواز را یادآور شده است.

عکس در سفری به مناطق جنگی جنوب در یک روز بارانی در منطقه شلمچه گرفته شده است

در مطلب حبیب احمدزاده ـ نویسنده و مستندساز ـ که با عنوان «شهنواز مردی که به تاخت رفت» به ایسنا ارسال شده، آمده است:

 

«او در زمانی سریال دلیران تنگستان را ساخت که بسیاری از ما مردم این کشور و جنوبی‌ها حتی نام این قهرمان موطن خود را نشنیده بودیم. او برگردن من یکی بسیار حق اسطوره‌ای دارد. به وقتی موسوم به قبل از انقلاب که در جلوی تلویزیون لامپی شاوب لورنس خانه عمویم در آبادان به همراه دیگر بچه‌ها دراز کشیده و منتظر شروع سریال دلیران تنگستان می‌شدیم و همراه با آنان با انگلیسی‌های متجاوز در نخلستان‌های ندیده دلوار نبرد می‌کردیم و چه سال‌ها بعدتر و پس از انقلاب که همراهش شدم در سفری دونفره به مناطق جنگی آبادان و خرمشهر و دریاقلی را که شناخت و در لحظه برگشت در هواپیما که کمربندش را می‌بست و گفت که به نظرش دریاقلی و ماجرایش حتی بزرگتر از رییسعلی دلواری است که من به شوخی گفتم این حرف را در آبادان زدی تمام، ولی هرگز در بوشهر تکرارش نکن که خونتان پای خودتان‌ است و همین سفر شد مبنای نوشتن فیلمنامه شب واقعه برای ایشان و فیلمی با همین نام و ... .

در کنگره شهیدان استان بوشهر و در آخرین لحظات، لختی بالا آمد و با اشاره به عکس‌های شهدا گفت تا قبلش برایم رییسعلی فقط یک نفر بود ولی الان با دیدن عکس این همه شهید، متوجه شدم که این استان این همه رییسعلی پرورانده ...

و هیچوقت لبخندهای کودکانه و معصوم این مرد هشتاد ساله را حتی بر روی تخت بیمارستان فراموش نخواهم کرد، هیچ وقت»



 تاريخ ارسال: 1396/12/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.