پرده سینما

«جدایی نادر از سیمین» در بین ۱۰۰ فیلم برتر؛ معادی و حاتمی هنرپیشه‌های مطرح

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

در فهرست یکصد فیلم برتر دهه اخیر، فیلم جدایی نادر از سیمین (ساخته به سال ۲۰۱۱) که در مجامع بین المللی به نام جدایی (A Separation) شناخته می شود، رتبه چهل و پنجم را دارد. در توضیح کوتاهی در مورد فیلم نوشته است: دهه دوم قرن بیستم دهه ای بود که اصغر فرهادی، فیلسماز ایرانی خود را به عنوان استاد بلامنازع سینما مطرح کرد و درام خانوادگی جدایی به عنوان  شاهکار وی در خاطرها باقی ماند. فرهادی که برای این فیلم برنده جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۱ و جوایز گلدن گلوب و بهترین فیلم خارجی اسکار در سال ۲۰۱۲ شد، روایتی از رویایی قانونی اعضای یک خانواده و جامعه را نشان می دهد که طی آن روابط خانوادگی از هم می پاشد.  فیلمنامه قوی مخاطبان را با قهرمان زن داستان؛ سیمین (با بازی لیلا حاتمی) همراه می کند که می خواهد با دخترش مهاجرت کند و همسر او نادر (با بازی پیمان معادی) پدر بیمارش را نمی تواند تنها بگذارد.یک پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی سینمایی یکصد فیلم مطرح دهه اخیر را فهرست کرده است؛ در این فهرست فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی رتبه چهل‌وپنجم و لیلا حاتمی و پیمان معادی نیز رتبه‌های سی‌وشش و سی‌وهفت را در میان ۵۰ هنرپیشه تاثیرگذار دارند.

پایگاه اطلاع رسانی ایندی وایر/indiewire ویژه صنعت سینما از اواسط هفته گذشته و در روزهای تابستان آخرین سال از دهه دوم قرن بیست و یکم (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) یکصد فیلم اثرگذار، مطرح و برتر یک دهه را به انتخاب منتقدان این پایگاه معرفی کرده و توضیح کوتاهی در مورد فیلمنامه اثر، کارگردان، نقاط قوت و جوایز کسب کرده آن داده است. این مجموعه که در گام اول به معرفی یکصد فیلم برتر پرداخته در گام های بعدی به ترتیب به معرفی بهترین هنرپیشه های این فیلم ها، بهترین فیلمنامه و بهترین صحنه آرایی و موسیقی می پردازد و این پرونده به تدریج کامل می شود.

 

در فهرست یکصد فیلم برتر دهه اخیر، فیلم جدایی نادر از سیمین (ساخته به سال ۲۰۱۱) که در مجامع بین المللی به نام جدایی (A Separation) شناخته می شود، رتبه چهل و پنجم را دارد. در توضیح کوتاهی در مورد فیلم نوشته است: دهه دوم قرن بیستم دهه ای بود که اصغر فرهادی، فیلسماز ایرانی خود را به عنوان استاد بلامنازع سینما مطرح کرد و درام خانوادگی جدایی به عنوان  شاهکار وی در خاطرها باقی ماند. فرهادی که برای این فیلم برنده جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۱ و جوایز گلدن گلوب و بهترین فیلم خارجی اسکار در سال ۲۰۱۲ شد، روایتی از رویایی قانونی اعضای یک خانواده و جامعه را نشان می دهد که طی آن روابط خانوادگی از هم می پاشد.  فیلمنامه قوی مخاطبان را با قهرمان زن داستان؛ سیمین (با بازی لیلا حاتمی) همراه می کند که می خواهد با دخترش مهاجرت کند و همسر او نادر (با بازی پیمان معادی) پدر بیمارش را نمی تواند تنها بگذارد.

هنرپیشه هایی که دیدن این فیلم ها را بر پرده نقره ای برای ما محقق کردند، یکی دیگر از قسمت های این مجموعه است که ایندی وایر منتشر و در آن ۵۰ بازی برتر دهه یادشده را معرفی کرده است. در این بین نام های آشنایی به نام کیت بلانشت برای بازی در فیلم کارول (ساخته تاد هینس/ ۲۰۱۵) و دنیل دی لوئیس برای بازی در فیلم لینکلن (ساخته استیون اسپیلبرگ/ ۲۰۱۲) نیز به چشم می خورد. لیلا حاتمی و پیمان معادی در این فهرست پنجاه نفره به ترتیب رتبه های ۳۶ و ۳۷ را به عنوان برترین هنرپیشه ها دارند. لیلا حاتمی و پیمان معادی برای بازی در این فیلم خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و مرد را در جشنواره فیلم برلین دریافت کردند. 

 

برگرفته از ایرنا


 تاريخ ارسال: 1398/5/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

ای جان هنوز شاهکار فرهادی میتازد

0+0-

پنجشنبه 18 مهر 1398




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.