پرده سینما

کشف فیلم گمشده چارلی چاپلین باعث حیرت شد

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف فیلم یک دزدگیر بخصوص از آن جهت اهمیت دارد که پس از 60 سال اولین فیلمی است که به آثار چاپلین اضافه می‌شود.

 

-اولین نمایش یک دزدگیر پس از حدود 100 سال

 

چارلی چاپلین در سالهای جوانیدیدن چهره‌ آشنای چارلی چاپلین در لباس پلیس، در یک کمدی صامت کوتاه که سال‌ها مفقود بود، باعث شگفتی طرفداران و مورخان سینما شده است. سال‌ها بود کسی از فیلم یک دزدگیر A Thief Catcher تولید سال 1914 خبر نداشت، آن قدر که همه فراموش کرده بودند چارلی چاپلین در این فیلم به نقش یک پلیس‌ لوده با سبیل و تمام ژست و اداهای آشنای خود حضوری کوتاه داشته است. این فیلم 10 دقیقه‌‌ای سال گذشته از یک فروش آثار عتیقه در تیلورسیتی ایالت میشیگان سر درآورد.

پل گیروکی مورخ سینما فکر می‌کرد صرفا یکی دیگر از کمدی‌های «کی‌استون استودیوز» را خریده است. ماه‌ها گذشت و او این کپی 16 میلی‌متری را ندید. مارس امسال بود که گیروکی هنگام تماشای فیلم یک دزدگیر با بازی فورد استرلینگ، مارک سواین و ادگار کندی، چاپلین را دید که چند اوباش را کتک می‌زند. او در این فیلم حضوری در حدود سه دقیقه دارد. گیروکی از دوست خود ریچارد رابرتز که او هم کلکسیونر فیلم است، پرسید: «این همان کسی است که فکر می‌کنم؟» او عکسی از فیلم را برای رابرتز ایمیل کرد. رابرتز پاسخ داد: «شاید، اما باید فیلم را ببینیم.» گیروکی و رابرتز وقتی در رفتار این شخصیت دقت کردند متوجه شدند او خود چاپلین - یکی از بزرگترین ستاره‌های سال‌های اول سینما - است که در دو بخش یکی از اولین فیلم‌های خود بازی می‌کند.

یک دزدگیر روز شنبه در یک جشنواره فیلم‌های کمدی در آرلینگتن در ایالت ویرجینیا به نمایش درمی‌آید که احتمالا اولین نمایش آن پس از سال 1914 است. گیروکی و رابرتز بخشی از گروهی هستند که خود به آن «مافیای کمدی صامت» می‌گویند. این گروه برگزارکنندگان جشنواره سالانه «اسلپستیکون» هستند که در سالن «روسلین اسپکترم» خارج از واشینگتن برگزار می‌شود. این جشنواره از روز پنجشنبه آغاز شد و در چهار روز حدود 120 فیلم صامت در آن به نمایش درمی‌آید. نمایش بعضی از تصاویر دیده‌نشده دیگر فیلم‌های چاپلین، بزرگداشت آبوت و کاستلو و نمایش اولین فیلم راسکو فتی آربوکل که وسترنی به نام دستگیری است، از دیگر برنامه‌های امسال جشنواره اسلپستیکون است.

کشف فیلم یک دزدگیر بخصوص از آن جهت اهمیت دارد که پس از 60 سال اولین فیلمی است که به آثار چاپلین اضافه می‌شود. این فیلم به سرعت از یاد رفت. موسسه فیلم بریتانیا سال 1938 در فیلمشناسی چاپلین یک دزدگیر را از قلم انداخت و خود چاپلین هیچگاه در فهرست فیلم‌هایش آن را نگنجاند. او سال 1965 در گفت‌و‌گویی به بازی در نقش پلیس در یکی از آثار کی‌استون اشاره کرد، اما اسم فیلم را نگفت. برابر با اسناد موجود، استودیو کی‌استون هم نام چاپلین را نیاورد. به گفته رابرتز، او احتمالا در آخرین لحظه‌ها به گروه بازیگران فیلم اضافه شده است.

یک دزدگیر همچنین این افسانه که شخصیت «ولگرد» را خود او خلق کرده، زیر سئوال می‌برد.چاپلین می‌گفت شخصیت ولگرد سبیلو با لباس‌های شلخته، عصا و کلاه را پیش از ساخت فیلم گرفتاری عجیب می بل به طور تصادفی خلق کرد. رابرتز با اشاره به اینکه چاپلین در فیلم یک دزدگیر همان ویژگی‌ها را به نمایش می‌گذارد، این ادعا را «بی‌معنی» می‌داند. او گفت: «هرچند چاپلین در این فیلم لباس یک پلیس به تن دارد، اما بقیه ویژگی‌ها اینجاست: سبیل، نوع راه رفتن و رفتار. او مدت‌ها بود روی این شخصیت کار می‌کرد.» کمدین‌های دیگر هم مدعی بودند پیش از چاپلین از شخصیت ولگرد استفاده می‌کردند، اما این ادعاها اکنون خیلی اهمیت ندارد. رابرتز گفت: «مسئله قابل بحث است. مهم نیست چه کسی این شخصیت را خلق کرد. چاپلین این کار را بهتر از هر کس دیگر انجام داد.»

 

منبع: خبر آنلاین. برگرفته از هالیوود ریپورتر / 15 ژوئیه

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/4/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.