پرده سینما

نرگس آبیار: فمینیست نیستم

پرده سینما


 

 

 

 

 



 

تهران-ایرنا- نرگس آبیار در برنامه تلویزیونی شب‌گرد با اشاره به موقعیت اجتماعی زنان و مردان گفت: صراحتاً می گویم که من فمینیست نیستم، یعنی من تطبیقی با تعاریفی که از فمیسیم می شود، ندارم.

برنامه شب گرد به تهیه کنندگی و اجرای محمد سلوکی شب گذشته چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت میزبان نرگس آبیار بود.

در این برنامه نرگس آبیار در ابتدا با اشاره به موقعیت اجتماعی زنان و مردان گفت: صراحتاً می گویم که من فمینیست نیستم، یعنی من تطبیقی با تعاریفی که از فمیسیم می شود، ندارم. ولی درباره عدالت جنسیتی برخی مفاهیم آن قدر روشن هستند که نیاز به توضیح ندارند، ولی همچنان گاهی مورد بحث قرار می گیرند.

وی گفت: طبیعی است که شرایط جسمانی زنان با مردان متفاوت است، ولی این هیچ‌گاه به معنای ضعیف بودن زنان نیست. این که یک زن می تواند مادری کند و نه ماه زندگی خود را وقف کودک در رحم خود می کند این اتفاق فوق العاده بزرگی است. واقعا زنی که چنین مرحله ای را می گذراند بهترین گواه است بر قدرت زنان. از این موضوع بگیرید تا نقش آفرینی های جدی زنان در جامعه امروز. البته این نگاه منفی به  زنان ریشه در اعصار گذشته دارد و همچنان هم رگه هایی از این نگاه در جامعه جهانی امروز وجود دارد. در واقع زنان باید چند برابر مردان تلاش کنند که بتوانند خود را اثبات کنند و امیدوارم این نگاه روزی اصلاح شود.

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: من در کودکی بچه عاصی خانواده بودم و همیشه مقابل سختگیری های سنتی خانواده می ایستادم. دلم می خواست فضاهای جدیدی را تجربه کنم و بزرگترین حامی من هم در این فضا پدرم بود که خودش قصه گو و اهل سینما بود و همیشه پشت و پناه من بود و رفتار او با من کمکم کرد که وارد دنیای قصه ها بشوم و جرات قصه نویسی کنم. او با خلق داستان های مختلف در کودکی دنیای بسیار زیبایی را برای ما ترسیم می کرد و هنوز هم آن داستان ها از خاطرات خوش  دوران کودکیم است.

آبیار در گفتگو با محمد سلوکی خصوص فیلم تازه اش گفت: کار تازه ام یک فیلم اجتماعی است و برخلاف فیلم های قبلی‌ام لوکیشن های زیاد و متعدد ندارد. البته کرونا کار جدید سینمایی من را هم مانند سایر همکارانم دو ماه عقب انداخته و امیدوارم با پایان این بحران بتوانیم کارمان را ادامه دهیم. و امیدوارم تاثیرات اجتماعی ای که این بیماری در دنیا به وجود آورد باعث شود جهانِ پساکرونا دنیای بهتری باشد. همان طور که در سینمای کشورمان داریم پدیده تازه اکران انلاین را تجربه می کنیم که یکی از ثمرات این بیماری همه گیر است.

کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد ادامه داد: خیلی از زنان امروز هستند که نان آور خانواده هستند و شرایط جامعه تغییر پیدا کرده است. ولی برخی نگاه های سنتی هنوز هم تمام کارهای داخل منزل را صرفاً از زن طلب می کند، در حالی که این نگاه واقعا دور از شرایط امروز جامعه است و حالا همان طور که زن و مرد در بیرون از منزل با هم کار می کنند، داخل منزل هم باید به کمک بیایند.

او هم‌چنین افزود: بخشی از احکام فقهی ما مربوط به زمانه ای است که زنان سرسپرده مرد خانواده بوده اند و اساساً چنین نقش آفرینی اجتماعی را نداشته اند. ولی تغییرات و شرایط امروز جامعه می طلبد که فقه ما هم پویایی خود را نشان دهد و بتواند نسبت به این شرایط جدید تجدیدنظرهایی بکند. به طور مثال ماجرای دیه زن و مرد و... از این دست هستند که به نظرم نیاز به بررسی مجدد فقهی دارد.

آبیار در بخشی از برنامه شبگرد درباره همکاری اقتصادی با همسرش که تهیه کننده آثارش نیز هست، گفت: همکاری من و اقای قاسمی هم شرایط خاصی دارد. مثلاً سر فیلم شبی که ماه کامل شد چند ماه از تولید کار گذشته بود و من هنوز قراردادی امضا نکرده بودم. یک بار از اقای قاسمی خواستم که قرارداد با من هم بسته شود و او هم کاغذی به من داد ولی آن کاغذ خراب شد و بعدش هم دیگر خبری از قرارداد نشد تا اینکه پروژه تمام شد و من هنوز قرارداد امصا نکرده بودم.

وی افزود:خلاصه با کلی تاخیر توانستیم در چند قسط دستمزدمان را بگیریم و البته قرار است در کار جدید، تاخیرهای کارهای قبلی را جبران کند. ولی می خواهم بگویم آقای قاسمی از خوبانِ روزگار است و کمک های بسیاری به من کرده است.



 تاريخ ارسال: 1399/2/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.