پرده سینما

کرونا قوانین اسکار مستند را هم تغییر داد

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

 

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار، از تغییراتی موقتی برای پذیرش آثار در شاخه بهترین مستند بلند نود و سومین دوره این جوایز سینمایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعیه‌ای که در سایت آکادمی اسکار منتشر شده به سبب شرایط خاص در سراسر جهان و بحران شیوع ویروس کرونا که به تعطیلی بسیاری از سینما انجامیده است، آثار مستند متقاضی شرکت در شاخه بهترین مستند نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیازی به حداقل هفت روز اکران در لس آنجلس و هفت روز اکران نیویورک در بازه زمانی تعیین شده نخواهند داشت.

بر اساس قوانین اصلی آکادمی اسکار، تنها حضور در یک یا دو جشنواره سینمایی برای واجد شرایط شدن و رقابت در شاخه اسکار مستند کافی نبود و فیلم‌ها باید جوایزی را در فهرستی از جشنواره‌های واجد شرایط کسب می‌کردند اما طبق تغییرات موقتی که تنها برای جوایز ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد، تنها پذیرش آثار مستند در بیش از یک جشنواره واجد شرایط برای رقابت اثر در جوایز اسکار کفایت می‌کند.

فهرست جشنواره‌های واجد شرایط برای شاخه بهترین مستند اسکار شامل جشنواره فیلم برلین، جشنواره مستند کپنهاگ (CHP:DOX)، جشنواره مستند فول فریم آمریکا، جشنواره بین‌المللی مستند هات داکس کانادا، جشنواره فیلم سانفرانسیسکو، جشنواره فیلم جنوب از جنوب غرب، جشنواره فیلم ساندنس، جشنواره فیلم ترایبکا و جشنواره مستند ترو/فالس می‌شود که بسیاری از این رویدادهای سینمایی علی‌رغم اعلام فهرست آثار، به سبب شیوع ویروس کرونا لغو و یا به زمانی دیگر موکول شده‌اند.

همچنین آثار مستندی که بدون حضور در جشنواره‌ها و اکران سینمایی تنها  از طریق شبکه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) و یا شبکه‌های تلویزیونی به نمایش گذاشته شوند نیز واجد شرایط رقابت در شاخه اسکار مستند ۲۰۲۱ هستند به این شرط که از پیش برنامه اکران سینمایی خود را اعلام کرده باشند و در بازه زمانی ۶۰ روز نمایش در شبکه (VOD)، در سرویس آنلاین نمایش آکادمی اسکار نیز در دسترس باشد.

در صورت بازگشایی سینماها در آمریکا هنوز نیازی به ۷ روز اکران در لس آنجلس و نیویورک نخواهد بود اما فیلم‌ها حتما باید به مدت یک هفته در یکی از پنج شهر لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو، آتلانتا و یا منطقه خلیج سانفرانسیکو اکران سینمایی داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به وضع قوانین جدید افزایش چشمگیری در شمار آثار واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند اسکار ایجاد شود. در نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار ۱۵۱ اثر مستند واجد شرایط رقابت شناخته شدند.



 تاريخ ارسال: 1399/2/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.