پرده سینما

«جناس قلبِ بی‌فایده» واکنش‌های متفاوت منتقدان سینما به فیلم جدید کریستوفر نولان

پرده سینما






 


 

 

ورایتی فیلم را «یک سرگرمی باشکوه» و «یک نمایش پرشکوه از لغزش زمانی» نامید و امپایر از پنج ستاره، چهار ستاره به فیلم داد و آن را «بزرگ، جسور، گیج‌کننده و دیوانه‌وار» توصیف کرد.

 

 

نیکلاس باربر منتقد د رپ نیز به همین شکل از دیدن «تنت» ناامید شد و آن را یک «ادای احترامِ گیج‌کننده به فیلم‌های جیمز باند» نامید.

 

 

کاترین شوارد منتقد گاردین به «تنت» از پنج ستاره، دو ستاره داد و آن را یک «جناس قلبِ بی‌فایده» [۱] نامید،

 

 

هنرآنلاین: اولین نقدهای نوشته‌شده بر «تِنِت» یا «انگاشته» (Tenet) از دودستگی منتقدان سینما در مواجهه با تازه‌ترین ساخته کریستوفر نولان خبر می‌دهد؛ موقعیتی که هیچ‌یک از فیلم‌های قبلی کارگردان بریتانیایی نداشتند.

به گزارش ایندی‌وایر، «تنت» اولین ساخته نولان بعد از تریلر «دانکرک» (2017)، با موضوع بقا در دوران جنگ جهانی دوم است که یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های کارنامه اوست و اولین نامزدی اسکار نولان در بخش بهترین کارگردانی را برای وی به همراه آورد. حالا نولان با فیلمی برگشته است که خودش آن را بلندپرواز‌ترین فیلم خود می‌داند.

«تنت» یک حماسه جاسوسی با بازی جان دیوید واشینگتن و رابرت پتینسن در نقش اعضای یک گروه از مأموران مخفی است که با استفاده از قابلیت‌های وارونگی زمان می‌کوشند مانع وقوع جنگ جهانی سوم بشوند. الیزابت دبیکی، دیمپل کاپادیا، کنت برانا، آرون تایلر-جانسون، کلمنس پوئزی، هیمش پاتل، دنزل اسمیت، مارتین دوناوان، شان ایوری و مایکل کین همراه همیشگی نولان، از دیگر بازیگران این فیلم هستند که با بودجه‌ای بیش از 200 میلیون دلار ساخته شده است. شرکت برادران وارنر ابتدا قرار بود فیلم جدید نولان را از 17 جولای (27 تیر) روانه سینماها کند اما اکران «تنت» در بحبوحه شیوع ویروس کرونا چند بار به تعویق افتاد و حالا قرار است این فیلم از 26 آگوست (5 شهریور) در سطح جهانی و از سوم سپتامبر (13 شهریور) در سینماهای ایالات متحده آمریکا روی پرده برود.

مارک مک‌کاهیل، منتقد فیلم ایندی‌وایر از تازه‌ترین ساخته نولان به‌عنوان «فیلمی ناامیدکننده و فاقدِ حسِ شوخ‌طبعی» یاد کرد که در آن کارگردان «بیش از هر زمان دیگر درگیر توطئه‌چینی خود شده است».

نیکلاس باربر منتقد د رپ نیز به همین شکل از دیدن «تنت» ناامید شد و آن را یک «ادای احترامِ گیج‌کننده به فیلم‌های جیمز باند» نامید. او اضافه کرد: در طول فیلم لحظه‌های پازل‌وار مفرحی هست، اما امکان دارد بعد از دیدن «تنت» به یک آسپیرین و استراحت طولانی نیاز داشته باشید.

کاترین شوارد منتقد گاردین به «تنت» از پنج ستاره، دو ستاره داد و آن را یک «جناس قلبِ بی‌فایده» [۱] نامید، با یک پی‌رنگ «تکراری» که «هر قدر هم ایمن باشد، ارزش راه پیدا‌کردن به پرده سینما را ندارد». شوارد در‌عین‌حال موتور محرک واقعی «تنت» را سکانس‌های اکشن آن می‌داند، به‌ویژه یک صحنه با یک هواپیمای باری و یک صحنه تعقیب‌و‌گریز با چند ماشین. او نوشت: این احتمال هست که شما بعضی از صحنه‌های فیلم را دو بار ببینید. با‌این‌حال، با وجود صحنه‌های جذاب وارونه‌شدن زمان، در مقایسه با فیلم «سرآغاز» یا حتی «بین‌ستاره‌ای»، کمتر لحظه‌ای هست که تخیل تماشاگر را تا مدت‌ها درگیر کند.

نقدهای منتقدان ورایتی و مجله امپایر بیشتر نگاه مثبت به «تنت» دارد. ورایتی فیلم را «یک سرگرمی باشکوه» و «یک نمایش پرشکوه از لغزش زمانی» نامید و امپایر از پنج ستاره، چهار ستاره به فیلم داد و آن را «بزرگ، جسور، گیج‌کننده و دیوانه‌وار» توصیف کرد.

 

 

۱ . جناس قلب یا مقلوب: ‌‌این جناس را کمتر به عنوان جناس مطرح‌‌‌می‌کنند. اما از توابع جناس است. در‌‌این صورت قلب، ‌جابه‌جا شدن حروف یک کلمه است. مثل: سُبحان، سَحبان؛ که دراین مثال حروف «ح» و «ب» ‌جابه‌جا شده‌اند. این جابجایی گاهی اوقات، قلب به طور کامل اتفاق‌‌‌می‌افتد. مانند: راز، زار که دراین مثال کلمه، کاملا وارونه شده است. و مثال‌هایی دیگر: درز، زرد / جنگ، گنج / ریش، شیر

 

و مثال‌هایی دیگر: درز، زرد / جنگ، گنج / ریش، شیر

 

 



 تاريخ ارسال: 1399/6/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.