پرده سینما

شمارش معکوس آغاز شد!

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

توحیدی: به حضور وزیر ارشاد و رئیس مجلس برای پایان خوش تجمع فردا امیدواریم.

 

اداره ارشاد اسلامی: اهداف واقعی برگزار كنندگان این نشست كاملاً مشخص نیست. بنابراین هیچ‌كدام از مسئولان و مدیران این وزارتخانه در این جلسه حضور نخواهند داشت.

 

جنگ سرد میان «خانه سینما» و معاونت سینمایی به مراحل حساس خود نزدیک می شود. در حالی که کمتر از 24 ساعت به گردهمایی جامعه اصناف سینمایی باقی مانده است، به نظر نمی رسد هیچکدام از طرفین در چند ساعت باقیمانده از مواضع خود عدول کنند. از سویی جواد شمقدری معاونت امور سینمایی در آخرین گفتگوی خود به مخالفت با گردهمایی فردا برخاست و به شکل مؤدبانه ای آن را تقبیح کرد. از سوی دیگر «خانه سینما» تلاش می کند تا با برگزاری بزرگترین تجمع تاریخ سینمای ایران در این نبرد فرسایشی با معاونت سینمایی پیروز میدان گردد. هرچند در «خانه سینما» تلاش می شود تا جلوه رسمی تجمع فردا به شکل «دعوتی برای دور هم جمع شدن» تقلیل پیدا کند، اما حقیقت امر این است که این تجمع نه تنها به احتمال قوی بزرگترین گردهمایی تاریخ سینمای ایران خواهد بود، بلکه آزمون بزرگ و دشواری هم برای معاونت سینمایی و هم برای «خانه سینما»ست. چراکه این اولین بار در تاریخ سینمای ایران است که رییس «خانه سینما» به شکلی آشکارا و علنی و همچنین مصرانه در برابر معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایستادگی می کند. تصور نمی شود هیچکدام از رؤسای قبلی «خانه سینما» به اندازه محمدمهدی عسگرپور تاب مقاومت در برابر پافشاری سرسختانه جواد شمقدری مبنی بر کناره گیری رییس «خانه سینما» را می داشتند. اما عسگرپور با اتکاء به سابقه مدیریتی چندین و چند ساله خود در صدا و سیما توانسته تا این لحظه در برابر این خواسته شمقدری ایستادگی کند. اگر عسگرپور با هدایت تجمع فردا بتواند به مطالبات «خانه سینما» جامه عمل بپوشاند و مطالبات مالی «خانه سینما» از وزارت ارشاد را وصول کند بدون شک دوره جدیدی برای «خانه سینما» آغاز خواهد شد. هرچند بعید به نظر می رسد شمقدری تحت تأثیر ابعاد گردهمایی فردا قرار گیرد.

 

حمیدرضا دیبایی: مسئولان ارشاد برنامه‌ای برای شركت در مراسم خانه‌سینما ندارند.

 

مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی گفت: مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ای برای شركت در مراسم خانه سینما در روز دوشنبه ندارند. حمیدرضا دیبایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به این كه اهداف واقعی برگزار كنندگان این نشست كاملاً مشخص نیست وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بنا ندارد در امور داخلی صنوف دخالت كند. وی اظهار داشت: هیچ‌كدام از مسئولان و مدیران این وزارتخانه در این جلسه حضور نخواهند داشت. دیبایی گفت: یكی از مأموریت‌های مدیران سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی به امور شغلی و رفاهی سینماگران است و دراین راستا طرح و برنامه‌های خوبی هم دارد كه درصدد پی‌گیری و تحقق آن است.

وی ادامه داد: بدیهی است اصناف سینمایی مانند همه حرفه‌ها و مشاغل می‌توانند در راستای استیفای حقوق صنفی خود جلسات و میزگردهایی داشته باشند و مباحث خود را در رسانه‌ها نیز مطرح سازند و به موازات آن نیز می‌توانند دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را طی نشست‌هایی به مسئولان و مدیران سینمایی و مقام عالی وزارت منعكس سازند. دیبایی گفت: دفتر وزارتی و دفتر معاونت امور سینمایی از این جلسات مشورتی استقبال می‌كند، همچنان كه طی ده ماه گذشته، جلسات متعددی نیز برگزار شده است.

 

 

 توحیدی: طرح «امنیت شغلی» را قبل از وزارت به آقای حسینی داده بودیم. اگر آقای شمقدری هم خاطرشان باشد، ما تاكنون سی نامه به ایشان زده‌ایم و اگر كارتابل خود را باز كنند متوجه می‌شوند كه این موضوع اقدامی یك شبه نیست و ماه‌ها است كه هیئت مدیره خانه سینما پیگیر مطالبات اجتماعی صنوف است.

 

فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمافرهاد توحیدی با اشاره به این كه گردهمایی عصر فردای جامعه اصناف سینمایی صرفا پیگیری مطالبات اجتماعی است، گفت: آقای حسینی وقتی هنوز وزیر ارشاد نشده بود ما این طرح را به ایشان ارائه دادیم و پس از وزارت نیز دوباره این طرح را به وی ارائه كردیم.

توحیدی نایب رئیس هیأت مدیره خانه سینما در گفت‌وگو با احسان هوشیارگر در خبرگزاری فارس با بیان مطلب فوق اظهار داشت: طی یكی دو روز اخیر صحبت‌های مختلفی مبنی بر هدف گردهمایی عصر فردای جامعه اصناف سینمایی مطرح شده است كه برخی از دوستان آن را به یك «شو» تشبیه كردند و برخی دیگر آن را «گلریزان» خواندند در حالی كه به هیچ وجه چنین چیزی نیست و این گردهمایی صرفا دعوتی از جامعه اصناف سینمایی است تا دور هم جمع شوند و مطالبات به حق اجتماعی خود را پیگیری كنند.

توحیدی افزود: برخلاف این كه عنوان شده است هیئت مدیره در ماه‌های آخر كاری خود به فكر مسئله بیمه و بیكاری صنوف افتاده است، باید بگویم كه بیست ماه است كه هیئت مدیره به دنبال اجرایی كردن مصوباتی است كه پیش از این در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است به این ترتیب این اقدامات صرفا مربوط به آقای شمقدری نیست و از معاونت سینمایی پیشین جامعه اصناف سینمایی پیگیر مطالبات خود شده است.

وی افزود: همچنین اگر دوستان خاطرشان باشد آقای حسینی پیش از آن كه به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شوند با هیئت مدیره خانه سینما دیدار داشتند و طرح امنیت شغلی جامعه اصناف سینمایی به ایشان ارائه شد و پس از وزارت نیز بار دیگر این طرح را به ایشان ارائه كردند.

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما خاطرنشان كرد: اگر آقای شمقدری هم خاطرشان باشد، ما تاكنون سی نامه به ایشان زده‌ایم و اگر كارتابل خود را باز كنند متوجه می‌شوند كه این موضوع اقدامی یك شبه نیست و ماه‌ها است كه هیئت مدیره خانه سینما پیگیر مطالبات اجتماعی صنوف است.

توحیدی همچنین با اشاره به این كه از سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس برای حضور در گردهمایی جامعه اصناف سینمایی دعوت شده است، گفت: از این افراد دعوت شده است تا فردا با حضور آنها در جمع سینماگران، بتوانیم این گردهمایی را با اتفاقی خوش و شاید با گرفتن قولی از همكاری دولتمردان، به پایان ببریم.

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما تأكید كرد: خانه سینما در بیست ماه گذشته به دنبال رسیدن به این حقوق بوده است و معاونت سینمایی در ماه‌های مسئولیت‌شان باید نگاهی به گذشته بیندازند و باید تأكید كرد كه در این مراسم به هیچ عنوان نه خبری از سیاسی‌كاری است و نه قرار است گلریزان شود چرا كه این كارها در شأن خانه سینما نیست و ما قصد نداریم خرجی اعضای صنوف را از این مراسم تأمین كنیم بلكه این مراسم صرفا برگزار می‌شود تا اگر كمكی جمع شود برای سرپا ماندن خانه سینما هزینه شود. وی در خاتمه اظهار داشت: نمی‌توان همه موارد را در رسانه‌ها عنوان كرد اما همین امروز همسر یكی از سینماگران فقید با ما تماس گرفت و پیگیر بن پنجاه هزار تومانی خود بود كه در شرایط فعلی خانه سینما حتی توان پرداخت این مبلغ ناچیز را ندارد كه همین مسئله واقعا باعث ناراحتی و شرمساری است كه من امیدوارم مشكلات خانه سینما هر چه سریع‌تر برطرف شود.

 

در همین رابطه بخوانید

سردی بی سابقه در روابط خانه سینما و معاونت سینمایی

پس لرزه های نشست رسانه ای عسگرپور

جنگ سرد بین خانه سینما و معاونت امور سینمایی

شمقدری: در صورت ادامه ناهماهنگیها ظرف دو هفته آینده شکایت خواهم کرد

حیات صنفی سینمای ایران در آستانه فروپاشی

شمقدری: پیغامی برای برکناری عسگرپور نداده ام، اما امیدوارم این تحول در خانه سینما رخ دهد

توحیدی: تعامل را نباید به معنای همسویی کامل دانست

شمقدری: شورای عالی سینما قانونی شد

شطرنج بازان در اوج رویارویی: عسگرپور شمقدری را "کیش" کرد

دعوت بیش از 120 سینماگر برای حضور در گردهمایی اصناف سینمایی

پافشاری شمقدری بر تغییر و تحول در خانه سینما

توحیدی: دولت برای امنیت شغلی اهالی سینما چه کرده است؟!

شمارش معکوس آغاز شد!

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/5/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>علي:

آقاي شمقدري،عدم حضور ارشاد در گردهمايي سينماگران اشتباه محض است.

0+0-

دوشنبه 18 مرداد 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.