پرده سینما

موازنه قدرت بین تشكل های سنتی و جدید تهیه‌كنندگان به كجا خواهد انجامید؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

غلامرضا موسوی رییس شورای عالی تهیه کنندگان«شورای‌عالی تهیه‌كنندگان» در سال‌های گذشته با حضور اعضای تشكل‌های مختلف تهیه‌كنندگی سینمای ایران در حالی با حضور سیدغلامرضا موسوی - به عنوان یكی از مجرب‌ترین تهیه‌كنندگان سینمای پس از انقلاب و از اعضای قدیمی و اولیه «اتحادیه تهیه‌كنندگان» - اعلام هویت كرد كه در یكی دو سال اخیر، همواره از سوی تشكل قدیمی «اتحادیه» و اعضای آن، به عنوان یك تشكل غیرقانونی نام برده شده و از ورای این كش و قوس، هیچ‌گاه به طور رسمی از سوی معاونت سینمایی یا خانه سینما بر حل این مشكل اهتمام نشده است.

«هم‌كناری» یك عنوان انتخابی است از سوی شورای‌عالی تهیه‌كنندگان كه در یكی دو ماه اخیر جلسات منظمی در خصوص مسائل مختلف سینمای ایران برگزار كرده تا برخلاف آنچه مدیران اتحادیه مدعی می‌شوند، بر قانونی بودن، داشتن هویت مستقل و داشتن عضو صحه بگذارند. ردپای حضور مثبت شورای‌عالی را البته شاید بتوان در اقدام دو تن از اعضای محوری آن در اعطای كمك مالی به خانه سینما - در روزهایی كه این خانه و تشكل صنفی از بی‌پولی و نرسیدن كمك‌ معاونت سینمایی گلایه می‌كرد- دنبال كرد. با این وجود، حتی به صرف حضور مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و قائم‌مقام این بنیاد و نیز رئیس اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی، نمی‌توان این حضور را نوعی «رسمیت بخشیدن به شورای‌عالی از سوی مدیران سینمایی» در نظر گرفت، چه بسا برخی اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر پیرامون سینمای كشور (از تأثیرگذاری ملموس بر شورای صنفی نمایش گرفته تا توقف طرح جدول‌بندی اكران یا بیانیه شدید‌الحن اتحادیه تهیه‌كنندگان در محكوم كردن تجمع صنفی خانه سینما - كاری كه حتی معاونت سینمایی هم آن را انجام نداد!-) نشان می‌دهند كه شاید «اتحادیه تهیه‌كنندگان» و اعضای مؤثر آن - كه در هم‌كناری دیشب تهیه‌كنندگان غایب بودند- همچنان از قدرت بیشتری برخوردار هستند.

اما در این زمینه، علیرضا سجادپور مدیركل اداره ارزشیابی و نظارت سینمای ایران در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به حضورش در جلسه همكناری شورای عالی تهیه‌كنندگان، گفت: من در این باب نظری ندارم كه عنوان این جلسه چگونه اعلام شده است.

وی ادامه داد: ما با كلیه صنوف سینمایی، بخصوص تهیه‌كنندگان و كارگردانان به عنوان مهم‌ترین صنوف سینمایی، جلسات متعددی داریم، چه اینكه ما دوستان را دعوت می‌كنیم و چه اینكه به دعوت آنها، در جلساتی حضور پیدا می‌كنیم.  سجادپور با بیان این مطلب كه به دعوت جمعی از تهیه‌كنندگان سینما در جلسه هم‌كناری «شورای عالی تهیه‌كنندگان» حضور یافته، گفت: من و برخی از اعضای مجموعه ارشاد به دعوت جمعی از تهیه‌كنندگان سینمایی به این جلسه رفتیم و گپ و گفتگوی خوبی با جمعی از تهیه‌كنندگان سینما داشتیم و نباید تفسیر دیگری از حضور ما در این جلسه كرد.

وی ادامه داد: به تیتر این جلسه كاری نداریم و فرصت خوبی برای دیدار با دوستان بود و به هر حال ما با گروه‌های مختلف تهیه‌كنندگان در تماس هستیم. البته من مثل هر مدیر سینمایی دیگر علاقمندم فرآیند وحدت تهیه‌كنندگان انجام شود.

تعبیر سجادپور از این هم‌كناری به نوعی دیگر از سوی یكی از اعضای مهم اتحادیه تهیه‌كنندگان تفسیر می‌شود. آنجا كه حسین فرح‌بخش عضو اتحادیه تهیه‌كنندگان درباره این جلسه به فارس می‌گوید: این جلسه فقط یك محفل است و همه كنار هم می‌آیند تا چایی بخورند و ربطی هم به سینما و صنف ندارد. ما از این محفل‌ها در سینما زیاد داریم. اتحادیه تهیه‌كنندگان صنف رسمی تهیه‌كنندگان است و چنین برنامه‌هایی مسئله صنف نیست!

باید دید كه موازنه قدرت بین تشكل سنتی تهیه‌كنندگان و تشكل جدید - كه حالا پرشمارتر از همیشه شده- به كجا خواهد انجامید و شام‌های شبانه، كدام تهیه‌كنندگان را هم‌كنار هم، و از هم‌كناری با رقبا جدا خواهد كرد؟!


 تاريخ ارسال: 1389/5/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هادی پور:

دلاک خوب سراغ داری؟ که دل آدم رو بشوره ؟ من در همین سه دهه از عمرم کلی بازیگر و تهیه کننده و مسوول امور سینمایی دیده ام . وقتی دیشب جناب سجاد پور را دیدم باز هم ذوق زده بودم و مثل بازی با برزیل پای تلویزیون خود را نشاندم و مثل پیرزنهای از کار افتاده به خودم قبولاندم که توکل به خدا گل می زنند . همه چی درست می شه!!!!!!!!! البته می فهمم چرا جیرانی خان صداش در نمی آمد . بگذریم . اما نکته طنز تغییر مدیریت در سینمای ما اینجاست که ارشاد جون اینها ! همه چیزو میسپارند به تهیه کننده ها و بقیه ی عوامل پشت بیرق تهیه کنندگان محترم سینه خواهند زد واگر قسمت شد چلو قیمه ای هم به بدن ! الهی قربون قیمه ی امام حسین برم دلم براش لک زده! فحش ندهید . من هم می دانم این یعنی یک الگو برداری از نظام استودیویی ، آما ! : تهیه کنندگان را چه کسی تهیه کننده می کند؟ اگر تهیه کنندگان را فقط بکس ارشاد جون اینها تعیین کنند آن وقت چه؟ البته می فهمم . حتما" کسانیکه تهیه کننده می شوند فقط در چهارچوب تکنیک و اقتصاد سینماست .اما اگر یک خاکبرسری مثل من پارتی بازی کرد و تهیه کننده شد و فیلم بد ساخت وباز هم با پرویی پروژه های چرب تری را تصاحب کرد چه؟ بگذریم ! جناب حاج سید علیرضا جون . توی مکه گربه سیاه دیدی یادم باش و برایم زیر ناودون طلا دعا کن اسمم بشه حامد و فیلمنامه ام رو تو خوشت بیاد و ما هم بشیم چاکرت .

0+0-

يكشنبه 16 آبان 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.