پرده سینما

برای دومین سال پیاپی یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو به چین رسید

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم چینی تعطیلات زمستانی به کارگردانی لی هنگکی جایزه یوزپلنگ طلایی بخش مسابقه بین‌الملل شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو را از آن خود کرد.

 

یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنومراسم اختتامیه این دوره جشنواره سوییسی روز شنبه در میدان پیاتزا گرانده شهر لوکارنو برگزار شد و برای دومین سال پیاپی فیلمی از چین جایزه اصلی را به خانه برد. تعطیلات زمستانی فیلمی درباره رسیدن به بلوغ و داستان چهار نوجوان عاطل و باطل است که در شهر کوچکی در چین گرد هم می‌آیند. آنها می‌خواهند آخرین روز تعطیلات را در این شهر بگذرانند، اما...

فیلم لی هنگکی به همراه جایزه اصلی جشنواره لوکارنو جایزه‌ای نقدی به ارزش 90 هزار فرانک سوییس هم دریافت کرد.

درام مورگن به کارگردانی ماریان کریسان تولید مشترک فرانسه، رومانی و مجارستان از دیگر برندگان بخش‌ مسابقه بین‌الملل جشنواره لوکارنو بود. این فیلم که داستان آن در مرز رومانی و مجارستان روی می‌دهد جایزه ویژه هیئت داوران به ریاست اریک کو فیلمساز سنگاپوری را دریافت کرد.

دنی کوت برای تریلر کانادایی تاب دادن برنده جایزه بهترین کارگردان شد. امانوئل بیلودو بازیگر این فیلم هم جایزه بهترین بازیگر مرد را به خانه برد و یازنا دوریچیچ برای بازی در فیلم دنیای سفید سفید ساخته اولگ نوکوویچ فیلمساز صرب جایزه بهترین بازیگر زن را برد.

سال گذشته فیلم او، یک چینی ساخته گو زیائولو رمان‌نویس و کارگردان چینی برنده جایزه اصلی لوکارنو شد. به این ترتیب برای اولین بار از 96-1995 یک کشور دو سال پیاپی جایزه یوزپلنگ طلایی لوکارنو را دریافت کرد. دو فیلم فرانسوی آخرین بار توانستند دو سال پی در پی جایزه اصلی لوکارنو را به خانه ببرند.

فیلم فرانسوی تشابه به کارگردانی امانوئل دموری جایزه یوزپلنگ طلایی دومین بخش مسابقه جشنواره لوکارنو موسوم به فیلمسازان فعلی را از آن خود کرد و جایزه ویژه هیئت داوران این بخش به بخش‌های خارجی به کارگردانی ورنا پاراول و جی‌پی اسنیادکی از آمریکا و فرانسه اعطاء شد.

برج عاج ساخته آدام ترینور از کانادا و فرانسه هم در این بخش مورد تقدیر قرار گرفت. بخش‌های خارجی همچنین جایزه بهترین فیلم اول این دوره جشنواره لوکارنو را از آن خود کرد. AARDVARK به کارگردانی کیتائو ساکورای تولید آمریکا و آرژانتین نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش یوزپلنگ‌های فردا هم فیلم تاریخ احترام متقابل به کارگردانی گابریل آبرانتس و دانیل اشمیت از پرتغال برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه بین‌المللی شد.

شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو از چهارم اوت (13 مرداد) با درام تاریخی در اعماق جنگل ساخته بونوا ژاکوت از فرانسه آغاز شد و شنبه 14 اوت (23 مرداد) با اولین نمایش جهانی بهشت کوچک نخستین فیلم داستانی پل رینیکر مستندساز به پایان رسید. رینیکر 64 ساله بیش از 70 فیلم مستند در کارنامه دارد.

امسال در مجموع 40 فیلم که نیمی از آنها نخستین اثر سازندگانشان هستند اولین بار در دنیا در جشنواره لوکارنو نمایش داده ‌شدند. امسال همچنین اولین دوره حضور اولیویه پر به عنوان مدیر هنری جشنواره لوکارنو بود. او که سال‌ها مدیر هنری بخش دو‌هفته کارگردانان جشنواره کن بود، جایگزین فردریک مایر شد.

18 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه یوزپلنگ طلایی رقابت کردند و 19 فیلم هم در بخش مسابقه فیلمسازان فعلی» حضور داشتند. هشت فیلم در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفتند و 17 فیلم نیز در بخش پیاتزا گرانده به نمایش درآمدند.

 

تقدیر از فرانچسکو رزی فیلمساز سرشناس ایتالیایی و جان سی. رایلی بازیگر آمریکایی از دیگر برنامه‌های جشنواره لوکارنو 63 بود.

 

منبع: خبر آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر / 14 اوت

 


 تاريخ ارسال: 1389/5/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.