علیرضا انتظاری
سروش صحت با هوشمندی هرچه تمام تر بازیگران ساختمان پزشکان را انتخاب و گلچینی از بهترین بازیگران تئاتر و تلویزیون را در کنار هم جمع آوری کرده است. وی با هوشیاری هرچه تمام تر چینش تکراری و کلیشه ای بازیگران مجموعه های طنز تلویزیون را از بین برده و دست به انتخاب های ناب و جدیدی زده است و این امر در مجموعه های «روتین» بسیار مهم است چرا که موفقیت مجموعه های طنز شبانه تلویزیونی به ترکیب بازیگران آن مجموعه ها بسیار وابسته است.
تولید و پخش سریال های «روتین» از سال ها قبل جزو خط مشی سازمان صدا و سیما بوده است. در این سال ها انواع و اقسام سریال هایی که اغلب آن ها در حوزه طنز بوده اند و به طور کلی مورد استقبال مخاطب عام تلویزیون قرار گرفته اند ساخته شده اند. در سالیان گذشته کارگردانان زیادی در این زمینه توانایی های خود را محک زده اند که مهم ترین آن ها افرادی مثل مهران مدیری، مهران غفوریان، رامبد جوان، رضا عطاران، سروش صحت، مهدی مظلومی، مجید صالحی و... بوده اند.
اما در سال های اخیر به دلیل یکنواخت شدن سوژه ها و تکرار مکررات و نداشتن داستان جدید دیگر این مجموعه ها همانند گذشته مورد توجه مخاطبان عام تلویزیون قرار نمی گیرند، چرا که اغلب کارگردانان این مجموعه ها فقط از تعداد محدودی بازیگر برای بازی در مجموعه هایشان استفاده می کردند که چهره و بازی آن ها برای مخاطب تکراری شده بود و یا مجموعه هایشان هیچ حرف تازه ای برای گفتن نداشته است.
به عنوان نمونه بسیاری از مخاطبان دیگر تاب و تحمل فریادهای گوش خراش و غر و لندهای مریم امیر جلالی و یا برخی از تیپ ها و ادا و اصول های حمید لولایی و حرکات مسخره علی صادقی را ندارد.
اما ساختمان پزشکان به عنوان جدیدترین مجموعه شبانه تلویزیون تمامی این کلیشه ها را شکسته و طنزی جدید را به مخاطب خود معرفی کرده است.
یکی از مهم ترین دلایل موفقیت این مجموعه انتخاب درست بازیگران این مجموعه است که اغلب آن ها پیشینه تئاتری داشته و کمتر برای مخاطب عام تلویزیون آشنا هستند.
سروش صحت با هوشمندی هرچه تمام تر بازیگران ساختمان پزشکان را انتخاب و گلچینی از بهترین بازیگران تئاتر و تلویزیون را در کنار هم جمع آوری کرده است. وی با هوشیاری هرچه تمام تر چینش تکراری و کلیشه ای بازیگران مجموعه های طنز تلویزیون را از بین برده و دست به انتخاب های ناب و جدیدی زده است و این امر در مجموعه های «روتین» بسیار مهم است چرا که موفقیت مجموعه های طنز شبانه تلویزیونی به ترکیب بازیگران آن مجموعه ها بسیار وابسته است.
در این مجموعه بازی های اغلب بازیگران قابل توجه است. بهنام تشکر در نقش دکتر نیما افشار که نقش اصلی این مجموعه را ایفا می کند چنان بازی شیرین و گیرایی دارد که ناخودآگاه نظر مساعد مخاطب را به سوی خود جلب می کند. تشکر در ساختمان پزشکان چهره ای متفاوت و تازه از سایر شخصیت های سایر مجموعه های تلویزیونی را به مخاطب ارائه داده است. بازی تشکر که در عین پختگی تئاتری اش یک جور ملاحت و شیرنی خاصی دارد برای مخاطب عام تلویزیون بسیار جذاب و دلنشین است و ظرفیت کمدیبالایی نیز دارد.
شقایق دهقان نیز که در این مجموعه در نقش یک منشی خنگ و هالو ایفای نقش می کند هم تغییری 360 درجه ای با سایر فیلم ها و سریال هایی که پیش از این در آن ها به ایفای نقش می پرداخته داشته است و بازی جذاب و بدون هرگونه نقصی را از خود به نمایش گذاشته است.
هوشنگ حریرچیان، بیژن بنفشه خواه، هومن برق نورد و سایر بازیگران این مجموعه نیز بازی های روان و دلنشینی را از خود به یادگار گذاشته اند.
یکی دیگر از نقاط قوت مجموعه ساختمان پزشکان فیلمنامه جذاب و بی کم و کاست آن است. فیلمنامه ای که توسط تیم همیشگی و ثابت پیمان قاسم خانی طنزپرداز محبوب سینما و تلویزیون نگاشته شده است. توانایی این تیم در حدی است که تا کنون کمتر اتفاق افتاده که قاسم خانی فیلمنامه ای را بنویسد و آن فیلم و یا سریال مورد توجه مخاطبان قرار نگیرد.
شخصیت پردازی ها و نوع روایت داستان و فضا سازی و نقاط اوج و فرود و چینش شخصیت ها در کنار هم بسیار عالی از آب درآمده است. با این که اغلب در این گونه مجموعه هایی که داستان آن ها در یک لوکیشن ثابت می گذرد دست فیلمنامه نویس تا حدی بسته است اما قاسم خانی به خوبی از پس فضا سازی ساختمان پزشکان برآمده است.
قاسم خانی در ساختمان پزشکان، صنف پزشکان را دستمایه سوژه طنز خود قرار داده و ویژگی های شخصیتی خاصی را از گروه پزشکان به ویژه روانپزشکان به نمایش گذاشته است.
او در ساختمان پزشکان مرتب در حال دادن پیام های اخلاقی و اجتماعی و خانوادگی و حتی پزشکی است اما این پیام ها را به دور از هرگونه شعار زدگی به مخاطب خود منتقل کرده است.
ساختار اپیزودیک این مجموعه به همراه ظرافت قلم نویسندگانش باعث شده تا ساختمان پزشکان مانند اغلب طنزهای تلویزیونی شخصیت محور و یا گفتگو محور نشود بلکه موضوع محور است و در هر قسمت یک موضوع تازه و جالبی را برای مخاطبانش روایت می کند. البته منظور از موضوع محور این نیست که ما جذابیتهای فانتزی و طنزهای کلامی این مجموعه را نادیده بیانگاریم.
نکته مهم دیگر در فیلمنامه ساختمان پزشکان این است که نویسندگان این مجموعه بر خلاف برخی از نویسندگان فیلم ها و سریال ها که وقتی به صنف و قشری خاصی توجه می کنند اغلب آن ها را مورد تمسخر خود قرار می دهند و یا به نوعی به آن صنف و قشر توهین می کنند، از پزشکان با شیرنی خاص در این مجموعه یاد می کنند و برای خنداندن مخاطب خود به هزار یک ترفند من درآوردی و مشمئزکننده روی نمی آورند.
نویسندگان ساختمان پزشکان با ظرافت هرچه تمام تر رفتارهای اجتماعی و خانوادگی را در این مجموعه به چالش کشیده اند.
به عنوان نمونه تبعیضی که مادر و پدر دکتر افشار بین او و برادر لمپن اش قائل می شوند، توهین های یک سرایدار بی سواد به یک دکتر تحصیلکرده، اختلافات زناشویی و حسادت های نابجا و چشم و هم چشمی های زننده و... را می توان نام برد.
سروش صحت هم به عنوان کارگردان ساختمان پزشکان پیشرفت بسیار چشمگیری را نسبت به کار قبلی خود یعنی مجموعه چارخونه داشته است. پیشرفت صحت در خیلی از موارد روشن و آشکار است چه در زمینه انتخاب بازیگران، چه نوع دکوپاژ و میزانسن ها و یا انتخاب عوامل جانبی همه و همه نسبت به مجموعه قبلی صحت پیشرفتی باورنکردنی دارد.
ساختمان پزشکان تاکنون که مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفته و جدا از مخاطبان عام این بار مخاطبان خاص را نیز شیفته و مجذوب خود کرده است. اما هنوز تا پایان پخش آن راهی دراز در پیش است و باید دید عوامل این مجموعه به ویژه تیم نویسندگان چه ترفندیرا در پیش خواهند گرفت تا مجموعه شان هم چنان پر بیننده و پر طرفدار باقی بماند و دچار تکرار نشود؟
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|