پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
Silver Linings Playbook
كارگردان: دیوید اُ. راسل
فيلمنامه: دیوید اُ. راسل [براساس رمان متیو کوئیک]
بازيگران: برادلی کوپر، جنیفر لارنس، رابرت دنیرو و...
محصول: آمریکا، ۲۰۱۲
زبان: انگلیسی
مدت: ۱۲۲ دقیقه
گونه: کمدی-درام
بودجه: ۲۱ میلیون دلار
فروش: حدود ۲۳۶ و نیم میلیون دلار
درجهبندی: R
جوایز مهم: برندهی ۱ اسکار و کاندیدای ۷ اسکار دیگر
■ طعم سینما - شمارهی ۲۸: کتابچهی بارقهی امید (Silver Linings Playbook)
کتابچهی بارقهی امید ششمین فیلم بلند دیوید اُ. راسل در مقام کارگردان محسوب میشود که از رمانی با همین اسم، نوشتهی متیو کوئیک اقتباس شده است. پت سولاتانو (با بازی برادلی کوپر) پس از پشتِ سر گذاشتن ۸ ماه دورهی درمان -طبق موافقت دادگاه و پزشک معالج- همراه مادر دلسوزش، دولورس سولاتانو (با بازی جکی ویور) به خانه بازمیگردد تا زندگی تازهای را شروع کند. اما پت هنوز همسر خیانتکارش، نیکی (با بازی بری بی) را دوست دارد و همهی فکروُذکر او، بازگشت به همان زندگی سابقاش با نیکی است. پت علیرغم اینکه از جانب دادگاه ملزم شده است تا قانون حفظ فاصلهی معین را مراعات کند، تصمیم جدی به برقراری رابطهی دوباره با نیکی دارد. آشنایی غیرمنتظرهی او و تیفانی (با بازی جنیفر لارنس) -زن جوان عجیبوُغریبی که گذشتهی تلخی را از سر گذرانده است- باعث جوانه زدن این امید در دل پت میشود که بتواند نامهای را توسط تیفانی به دست همسرش برساند...
کتابچهی بارقهی امید یا: دفترچهی امیدبخش -برگردان دیگری از عبارتِ "Silver Linings Playbook" که سینمادوستان ایرانی، فیلم را تحت این عنوان نیز بهجا میآورند- یک کمدی-درام دلپذیر و خوشساخت است که پیش از هر چیز، از بازیهایی گرم و تماشایی سود میبرد؛ بیخود نبوده است که کتابچهی بارقهی امید در هر چهار رشتهی بهترین بازیگر نقش اول مرد، نقش اول زن، نقش مکمل مرد و همچنین نقش مکمل زن کاندیدای تصاحب اسکار شد.
خانم جنیفر لارنس در این ارزندهترین حضور سینماییاش تاکنون [۱]، بهخوبی موفق میشود کاراکتر چندبعدی زن جوان نامتعارفی که بهدنبال شانسی دیگر برای ادامهی زندگی است را چنان باورپذیر از کار دربیاورد که بعد از دیدن فیلم، در تأیید شایستگیاش برای بهدست آوردن همزمان دو جایزهی اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن [۲]، بهواسطهی جان بخشیدن به نقش دشوار "تیفانی ماکسول" آنهم در ۲۱ سالگی -کتابچهی بارقهی امید، از اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۱ فیلمبرداری شده است- کوچکترین تردیدی به دل راه ندهیم.
در عین حال، بهنظرم شاهد موفقیتآمیزترین اجراهای برادلی کوپر و جکی ویور روی پردهی سینما نیز هستیم و بالاخره اینکه دنیروی کهنهکار با کتابچهی بارقهی امید توانست بعد از ۲۱ سال [۳]، مجدداً نامزد اسکار شود. رابرت دنیرو، نقش پاتریزیو سولاتانو، پدری خانوادهدوست و -کمی تا قسمتی- خرافاتی و کلهخراب را که تمام هموُغماش شرطبندی کردن روی مسابقات تیم فوتبال آمریکایی "ایگلز فیلادلفیا" (Philadelphia Eagles) است -بدون اکتهای اغراقآمیز- جذاب ایفا میکند و این ضربالمثل قدیمی را یادمان میآورد که دود همچنان از کنده بلند میشود!
شیوهای که از سوی دیوید اُ. راسل برای پرداخت فیلمنامه و علیالخصوص چالش نزدیک شدن به بیماری روانی اختلال دوقطبی [۴] که پت به آن مبتلاست اتخاذ شده، بدون تردید از برتریهای کتابچهی بارقهی امید بهشمار میرود. نشان به آن نشان که فیلم نه آنقدر غمخوارانه و پرسوزوُگداز از آب درآمده است که ملودرامهای سطحی تلویزیونی را به ذهن متبادر کند و نه آنقدر غیرمسئولانه و شوخوُشنگ شده که به ورطهی هزل و هجو کمدیهای حالبههمزنِ متداول بغلطد. جدا از سهم انکارناپذیر آقای راسل، صدالبته نباید فراموش کنیم که انتخاب چنین زاویهی دیدی، وامدار رمان منبع اقتباس فیلم هم بوده است.
کتابچهی بارقهی امید بهغیر از کاندیداتوریهای مورد اشارهاش برای بازیگری -طی هشتاد و پنجمین مراسم آکادمی- بهعلاوه در رشتههای مهم بهترین فیلم، کارگردانی (دیوید اُ. راسل)، فیلمنامهی اقتباسی (دیوید اُ. راسل) و تدوین (جی کسیدی و کریسپین استروترز) کاندیدای جایزهی اسکار بود. کتابچهی بارقهی امید با وجود تأثیرگذاری در زمینهی به تصویر کشیدن وضعوُحال آدمهایی گرفتار آمده در شرایط بغرنج، آزاردهنده نیست؛ لبخند به لب میآورد، امید میدهد و امیدواری میبخشد.
کتابچهی بارقهی امید را -ضمن ادای احترام به مشتزن (The Fighter) درگیرکننده و نفسگیر- تا بدینجا بهترین ساختهی راسل میدانم. مشتزن که زندگینامهی میکی وارد (با بازی مارک والبرگ) را پرجذابیت روایت میکند، واجد این قابلیت است که تبدیل به فیلم مورد علاقهی خیلیها شود. کتابچهی بارقهی امید و مشتزن -از دو گونهی سینمایی کاملاً متفاوت- توقعمان را از کارگردانشان تا به آن حد بالا بردهاند که حقهبازی آمریکایی (American Hustle) نامزد ۱۰ اسکار ۲۰۱۳ را بیتعارف "فیلمی ناامیدکننده و معمولی، بدون هیچ نکتهی درخشانی که فقط صاحب سروُشکل یک محصول سینمایی خوب است" خطاب کنیم!
کتابچهی بارقهی امید با فروشی بیشتر از ۱۱ برابر هزینهی اولیهی خود -حدود ۲۳۶ و نیم میلیون دلار- توانست علاوه بر مبدل شدن به یک "موفقیت همهجانبهی تجاری و هنری" -برای کمپانیهای فیلمسازی برادران وایناشتاین [۵] و میراژ اینترپرایز- بار دیگر ثابت کند فیلم کمدی-درامی که اندازه نگه دارد، هنوز که هنوز است میتواند محبوب خاص و عام واقع شود... کتابچهی بارقهی امید کمدی-درام استخواندار و قابل اعتنای سینمای چندسالهی اخیر است.
پیمان عباسی نیا
پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳
[۱]: در کنار فیلمهای شاخصی همچون: زمستان استخوانسوز (Winter's Bone)، خانهی انتهای خیابان (House at the End of the Street) و مسابقات هانگر (The Hunger Games).
[۲]: جنیفر لارنس در مراسم سیزدهم ژانویهی ۲۰۱۳ گلدن گلوب، جایزهی بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی را گرفت و جایزهی بهترین بازیگر زن فیلم درام هم به جسيكا چستين برای نقشآفرینی در سی دقیقه پس از نیمهشب (Zero Dark Thirty) رسید.
[۳]: رابرت دنیرو آخرینبار در ۱۹۹۱ با تنگهی وحشت (Cape Fear) کاندیدای اسکار شده بود.
[۴]: Bipolar disorder، اختلال دوقطبی (یا شیدایی-افسردگی) نوعی اختلال خلقی و یک بیماری روانی است. افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق میشوند. شروعاش معمولاً با دورهای از افسردگی میباشد و پس از یک یا چند دوره از افسردگی، دورهی شیدایی بارز میشود (ویکیپدیای فارسی، مدخل اختلال دوقطبی).
[۵]: The Weinstein Company، یکی از شرکتهای معتبر فیلمسازی آمریکایی است که توسط دو برادر با نامهای هاروی و باب وایناشتاین -صاحبان قبلی میراماکس- در اکتبر ۲۰۰۵ ایجاد شد (ویکیپدیای فارسی، مدخل وایناشتاین کمپانی).
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|