پرده سینما

ضربه فنی ستارگان؛ نگاهی به فیلم «توریست» ساخته فلورین هنکل ون دورنسمارک

موحد منتقم

  

 

 

 

 

 

 

 

 

یک فیلم بی منطق کمدی/جنایی/ماجراجویی/رمانتیک/اکشن و... هرچیزی که قرار بوده باشد، ولی هیچ  کدام از آنها نشده! فیلم توریست بازسازی فیلم فرانسوی با همین عنوان ساخته آنتونی زیمر است، که در سال 2005 به نمایش درآمد. اما در نسخه 2010 آمریکایی ما با یک اکشن سرهم بندی شده  روبرو هستیم که بدون هیچ زحمتی ستارگان خود را ضربه فنی می کند.

 

جانی دپ در فیلم توریستفیلم توریست با بازی دو سوپرستاره سینمای جهان جانی دپ و آنجلینا جولی و کارگردانی فلورین هنکل ون دورنسمارک، کارگردان برنده اسکار (به خاطر فیلم به شدت تحسین شده زندگی دیگران) این هفته به نمایش درآمد.

فیلمی که سینما دوستان مدت زیادی بود منتظر نمایش آن بودند تا ببیند این دو ستاره چگونه در این فیلم نقش آفرینی کرده اند و چه ماجراجویی در انتظار هنرپیشه های محبوبشان است. فیلم توریست همه آن چیزی که بیننده را برای دیدن یک فیلم سینمایی به سینما ترغیب می کند یک جا در خود دارد؛ از بازیگران گرفته تا کارگردانی و منظره های چشم نواز ونیز و... ولی با کمال تعجب باید بگویم فیلم تمام چیزهایی را که شما از فیلم انتظار ندارید را هم یکجا دارد! از بازیهای بد گرفته تا فیلمنامه ای که حفره های آن به اندازه ی حفره های لایه ی اوزون است و کارگردانی که در بهترین حالت ممکن در حد یک آماتور درجه2 است. این شاید تنها فیلمی باشد که جانی دپ در آن بتواند به این بدی بازی کند و فیلنامه ای دارد که شاید حیرت کنید چرا اینقدر بی منطق است.

یک فیلم بی منطق کمدی/جنایی/ماجراجویی/رمانتیک/اکشن و... هرچیزی که قرار بوده باشد، ولی هیچ  کدام از آنها نشده! فیلم توریست بازسازی فیلم فرانسوی با همین عنوان ساخته آنتونی زیمر است، که در سال 2005 به نمایش درآمد. اما در نسخه 2010 آمریکایی ما با یک اکشن سرهم بندی شده  روبرو هستیم که بدون هیچ زحمتی ستارگان خود را ضربه فنی می کند.

اولین بار جولی را در نقس «الیسه» در یک کافه می بینیم. «الیسه» یک لباس مدل فراری ها را پوشیده است. در کافه او  یک یادداشت از فردی به نام  الکساندر پیرس (معشوقه اش که کلی پول را  بالا کشیده است!) دریافت می کند و پس از خواندن، آن را می سوزاند. یک تیم بسیار خبره پلیس به رهبری به  یک کارگاه انگلیسی (به رهبری پائول بتانی) دنبال اوست. در نامه به او گفته شده که با قطار به ونیز برود. او در قطار سوار یک کوپه  درجه یک و  بسیار شیک می شود. کوپه ی رویروی کوپه ی فردی به نام  فرانک (با بازی جانی دپ) یک معلم ریاضی متواضع اهل ویسکانسین، فردی که قرار است دور اروپا را بگردد تا مرحمی باشد برای قلب شکسته اش تا شکست عشقی اش را فراموش کند. اطلاعات غلطی که «الیسه» یکی از بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم توریستداده  باعث می شود او در دست یک سری دیگر از تعقیب کننده ها نظیر یک روانکاو میلیونر (استیوبرکوف) و دارودسته آدمکش های روسی اش بیافتد! هیچکدام از آنها نمی دانند قیافه الکساندر واقعی چه شکلی است؟ «الیسه» برای رد گم کردن کارهای مختلفی می کند؛ مثلاً لباس های خود را عوض می کند، یک لباس مجلسی شیک می پوشد، با یک لهجه انگلیسی غلیظ صحبت می کند و ..! «الیسه» هیچ اطلاعات شخصی به کسی نمی دهد. ولی فرانک کم کم دلبسته «الیسه» می شود و نگاه های فرانک بر خلاف سایر نگاه های افراد بد، به دل «الیسه» می نشیند! چه اهمیتی دارد؟! چون هیچ نگاهی آنطور که به نظر می آید نیست. اما فرانک به زودی متوجه می شود که درگیر یک ماجرای بین المللی شده و هر لحظه خطر جانش را تهدید می کند و در ادامه هم خودتان می دانید چه می شود!

«الیسه» در فیلم توسط هرکسی که جلوی دوربین می آید مورد تعقیب قرار می گیرد. چون همه می خواهند معشو قه اش را دستگیر کنند و در این بین آنجلینا جولی سنگ تمام می گذارد. از انواع اقسام ژست ها بگیرید، تا انواع مدل مو و لباس! آنقدر که شما در طول مدت فیلم  دعا می کنید این ژست گرفتن های خانم جولی تمام شود! خیلی ها اعتقاد دارند آنجلیناجولی زیبا است! (لیام لیسی معتقد است جولی یکی از زیباترین زنهایی است که پا به کره زمین گذاشته است) و می توان از او کادرهایی استثنایی گرفت. ولی در فیلم توریست به هیچ وجه شکل یک انسان واقعی نیست و شما به هیچ وجه با شخصیت او ارتباط برقرار نمی کنید. جانی دپ هم  یا ریش و موهای بلند در فیلم زیاد جذاب به نظر نمی رسد (شکل افراد مغول شده است) و چیزی فراتر از نقش اش ارائه نمی کند، و در فیلم به شدت خشک و نچسب ظاهر شده است. در صحنه های دو نفره با آنجلینا جولی، این آنجلینا است که رباینده صحنه است.

توریست یک فیلم کشدار و خسته کننده، با یک کارگردانی خون سرد برای یک فیلم اکشن و  یک فیلمنامه وحشتناک است! فیلمنامه‌ی توریست که توسط کریستوفر مک کواری و جعفری نچمانوف به نگارش درآمده، فراتر از فاجعه است. دیالوگ های فیلم هیچ چیزی برای گفتن ندارند و مثل این می ماند که یک مترجم ضعیف فیمنامه فیلم را از یک زبان غیرانگلیسی  به زبان انگلیسی ترجمه کرده باشد. در یک صحنه وقتی فرانک توسط «الیسه» به یک مهمانی باشکوه به ونتیان پلازو دعوت می شود می گوید: «این هست خیلی قشنگ هتل، اینجور نیست؟»

تحمل دیدن دو هنرپیشه خوب در یک فیلم بد خیلی سخت است. یکی از بهترین تیم های فیلمسازی پشت و جلوی دوربین هستند که نتیجه کارشان به شدت ناامید کننده است. البته به جولی و دپ در فیلم حسابی خوش گذشته است. علاوه بر دستمزد نجومی که احتمالاً برای فیلم گرفته اند دائم در حال سفرهستند. لوکیشن های فیلم در بهترین نقاط  دنیاگرفته شده است و معلوم است این دو  نفر برای بازی در فیلم هیچ زحمتی به خود نداده اند.

فیلم توریست همان فیلمی نیست که در عکس پاسپورتش به بینندگانش نشان می دهد و بهتر است با این دو  توریست (جولی و دپ) به جهانگردی نروید!

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/9/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>پونه:

شروين جون لايك منم بات موافقم ك جولي خيلي جواده وازش متنفرم ولي با اين حال بازم اين فيلمو ميبينم واسه اينكه جاني جوووونم توش بازي ميكنه اغاي(عاغا-عاقا-اقا)منتقد بهتر بود كمي نرم تر انتقادتونو ميكرديد ك طرفدارا ناراحت نشن اين نشان از شخصيت شماست.

1+0-

يكشنبه 23 تير 1392



>>>صبا:

واقعا كه آخه مگه ميشه يه فيلمي با هميچين بازيگرايي ضعيف باشه چرت ترين و مسخره ترين فيلم هم كهباشه بابازي جاني دپ بههههترين فيلم ميشه

0+0-

سه‌شنبه 14 خرداد 1392



>>>علی:

بی صبرانه منتظر دیدن فیلم بعدی سازنده یکی از محبوبترین فیلمهایم (زندگی دیگران) بودم، اما با دیدن این همه نقد منفی درباره این فیلم واقعا متاسف و مایوس شدم. ای کاش می توانست خاطره خوش «زندگی دیگران» را نگه دارد!

0+0-

چهارشنبه 27 بهمن 1389



>>>mahan:

با تمامی‌ دوستان, در این مورد که فیلم توریست فیلم خوبی‌ نیست موافقم ولی‌ تمام بار داستانی فیلم مربوط میشود به مندرجت نامه ای‌ که الکساندر پیرس(معشوقه کلاهبردار الیسه)در ابتدای فیلم به دست نامزدش(الیسه)می‌رساند که متاسفانه در نقد فوق هیچ اشاره ای بدان نشده است!!!!!!! با توجه به آنچه در این نامه از الیسه توسط آلکساندر درخواست شده است،دستان فیلم کمی‌ جالب میشود.......

0+0-

جمعه 24 دي 1389



>>>مهدی شامحمدی:

از این چیزی که توی نقدتون نوشته بودید خیلی خیلی بدتر بود.دلم برای انجلینا جولی و جانی دپ عزیز سوخت.

0+0-

چهارشنبه 22 دي 1389



>>>عاطفه:

سلام .نقدتون عالی بود .من تازه فیلمو دیدم .یعنی 2-3 روزه و واقعاً انتظار یه همچین فیلم ضعیفی رو نداشتم. چون فک میکردم با بازی 2 سوپر استار واقعاً باید فیلم محشری باشه . ولی افتضاح بود و اصلاً ارزش دیدن نداشت. اونقدر فیلمنامه ضعیف و از هم گسیخته ای داشت که آخرش من نفهمیدم فرانک چی شد ؟ الکساندر جریانش چی بود و الیسه مأمور چی بود و هزار سؤال دیگه .جولی از همه مهارتهای زنانش استفاده کرده بود و جانی هم انگار بیشتر مجذوب و میخکوب جولی بود تا بازی در فیلم (همونطور که خودش گفته بود انتظار نداشت که جولی سوپر استار انقدر راحت و صمیمی برخورد کنه ) .قوی سیاه هم همینطور بود .و واقعاً ناامید شدم

0+0-

سه‌شنبه 21 دي 1389



>>>hossein:

a

0+0-

دوشنبه 29 آذر 1389



>>>کریم حمیدی:

**********************

0+0-

شنبه 27 آذر 1389



>>>جواد:

نکته ای که درمورد این فیلم فکر منو مشغول کرد این است که نظر منتقدان چه قدر برای امریکایی ها محترم است که اگر از فیلمی بد بگویند فیلم در گیشه شکست میخورد حتی اگرکلی ستاره داشته باشد مثل همین فیلم که ازبس نقد های منفی بهش دادن فقط16میلیوندلار دراخر هفته فروخت.خیلی جالب بود برام

0+0-

سه‌شنبه 23 آذر 1389



>>>حمیده:

ممنون!

0+0-

دوشنبه 22 آذر 1389



>>>انجلدپ:

گیریم که عضو سیا باشه؟به شما چه؟سیا هم مثل وزارت اطلاعات خودمونه دیگه!چشماتون هم بشورین بلکه جور دیگر ببینید!به اون ویکی لیکس هم اعتماد نکنید!!

0+0-

دوشنبه 22 آذر 1389



>>>داود:

نه بابا! شوخی بوده! شما چرا جدی گرفتید؟! اینم لینکش http://www.khabaronline.ir/news-113342.aspx

0+0-

دوشنبه 22 آذر 1389



>>>مرتضی:

سلام .بچه ها ویکی لیکس افشا کرده انجلینا جولی عضو سازمان سیا بوده!امروز به محض اینکه این نقد رو خوندم رفتم یه سایت خبری این خبررودیدم و شوکه شدم!اینم لینکشhttp://www.tabnak.ir/fa/news/135952/%D8%A7%D9%81%D8%B4%D8%A7%D9%8A-%D8%B9%D8%B6%D9%88%D9%8A%D8%AA%D8%A2%D9%86%D8%AC%D9%84%D9%8A%D9%86%D8%A7-%D8%AC%D9%88%D9%84%D9%8A%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%8A%D8%A7

0+0-

دوشنبه 22 آذر 1389



>>>واقع بین:

این فیلم نشان می ده دوران آنجلینا جولی دیگه سراومده و جانی دپ هم فقط باید فیلمای فانتزی بازی کنه.

0+0-

دوشنبه 22 آذر 1389



>>>وکیل مدافع پرده سنما:

در مورد کامنتی که با امضای \"ناهید\" گذاشته شده اولاً به ایشون توصیه می کنم بعد از گذاشتن کامنت و ارسال کد، به پیام دریافت کامنت توجه کنند و تا این پیام را دریافت نکرده اند صفحه را نبندند. چون اگر کد را اشتباهی وارد کرده باشند پیام وصول کامنت را دریافت نمی کنند، و تصور می کنند کامنت سانسور شده، در حالی که اصلاً کامنت دریافت نشده. در کل بعید می دونم کامنت ایشون \"سانسور\" شده باشه.

0+0-

دوشنبه 22 آذر 1389



>>>انجلدپ:

پرده سینما لطفا خفه شو با این نقدت ##فیلمی که توش انجلینا و دپ باشن چرت نمیشه!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>ناهید:

عکس های چرت و بی ربطی انتخاب کردین!از ترس اینکه مبادا فیلتر بشین خدای نکرده عکس انجلینا جولی رو نذاشتین؟محافظه کاری هم حدی داره.اون ازعکس جانی دپ که انگار رفته کفتر بازی اون دومیم انگار درحین رانندگی گرفته شده.تو گوگل سرچ بزنی 2میلیون عکس میاره واست.فیلترهم نمیشی مطمئن باش!انتخاب عکس خیلی فاکتور مهمیه معمولا عکس های خوبی واسه مطالبتون انتخاب میکنین ولی ایندفعه این انجلینا انگار دست و بالتون رو بسته!اسم سایتتون هم بزارید سانسور سینما چون 2بار نظر دادم چاپ نکردین اینم چاپ نکیند میشه 3بار!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>مسعود پرورش:

ضربه فنی پرده سینما با این نقداش!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>رسول:

خودت قیافت مگه چجوریه که به جانی دپ میگی مغول؟؟جرات داری عکستو بزار تا ببینیم!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>محمدعلی :

به مناسبت فرا رسیدن روز عاشورا بیاین فیلم "روز واقعه" رو نقد و بررسی کنید.ممنون

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>محمود:

منقدان فیلم رو اتیش زدن .در سایت متاکریتیک 38شده نمرش !چیزی در حد "اره7"

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>یک شهروند:

برو بابا دلت خوشه!!!!!!!!!!!!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>203030:

اينم تريلرش http://mihan3rial.org/trailers/mihan...al_Trailer.flv بابا چرااینقدر خشک و خالی؟یه البوم عکسی یه لینک تریلری یه معرفی عواملی یه...............

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>کا مجید:

گفتی جهانگرد یاد یه داستان خیلی قشنگ افتادم::((جهانگردی به دهکده ای رفت تا زاهد معروفی را زیارت کند و دید که زاهد در اتاقی ساده زندگی می کند. اتاق پر از کتاب بود و غیر از آن فقط میز و نیمکتی دیده می شد. جهانگرد پرسید: لوازم منزلتان کجاست؟ زاهد گفت:مال تو کجاست؟ جهانگرد گفت:من اینجا مسافرم. زاهد گفت: من هم همین طور)) فیلمی خوبه که به اینجور مفاهیم بپردازه نه لاس زدن دوتا سوپر استار!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>شروین :

از انجلینا جولی هنرپیشه جوادتر مگه هست؟حیف جانی عزیز که با این همبازی شده!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>مهران:

این سوزش نقد ملک سلیمان توسط اقای منتقم هنوز بعد از گذشت چندین نقد هنوز روی بعضی ها باقی مونده و هر هفته میان و نقد فیلم هارو یه جوری به ملک سلیمان ربط میدن!بابا بس کنید دیگه!نقد میخونین یه تشت آب بزارین کنارتون تا نسوزین!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>اینکاره!:

من قبل از اینکه فیلم اکران بشم فهمیدم فیلم ضعیفیه!چون تا دیشب هیچ نقدی از فیلم توی سایت ها نبود!معمولا فیلم های ضعیف رو کمپانی ها زودتر از زمان نمایش نشان نمیدن تا مبادافیلم بخاطر نظر منتقدان با کله زمین بخوره و حداقل تو 3روز اول بتونه سرمایه اش رو برگردونه!

0+0-

يكشنبه 21 آذر 1389



>>>سعیده رمضانی :

زنده باد جانی دپ!!!نکنه انتظار داشتی گلزار رو بیارن واست بازی کنه که گفتی مثل مغول ها بوده؟

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>ساسان:

نسخه فرانسوی سال 2005شاهکار بود.نامزد اسکار بهترین فیلم غیر امریکایی هم شد.حتی اگر پلان به پلان اون فیلم رو گرفته بودن با این هنرپیشه ها معرکه میشد!بابا اینا دیگه خیلی هنرمند اند!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>محمد علی ، رامین یا هر چی!:

سلام سلام ! موحد جان ! و دوستان عزیز فیلم توریست قرار بود فیلم رومنس کامدی باشه تا اینایی که شما میگین مثلا تو مایه های کیلرز که امسال رفت رو پرده (البته کمی هم (کمی هم) اکشن بود) باشه یعنی چی؟ یعنی آقا جون فیلم که هنری نیست و انتظاری هم از دو اسم (شایدم سوپر استار) که دیگه دورانشون رو به افوله(!) نمیره ، و چهره ای مغولی ؟!! جانی دپ همینطوریه دیگه (D;) و "جهانگردی" حال و اینا ؟!! بیشتر اوقات خود تیم بازیگری و شخص بازیگر هزینه ها رو می پردازه (بنا به مصاحبه های متعدد(!)) . محسن جان نقد هنری مکان هنری و آدمای هنری لازم داره تازه گیریم موحد هنری و تخصصی نقد کرد کی میفهمه من ، تو ، خودش ؟! نه عزیزم این جا جاش نیست ! ::. میگن طرف ساندویچی میزنه ، یه روز یکی میاد میگه یک ساندویچ بده ولی خیار شور نداشته باشه ! طرفم میگه امروز خیار شور نداریم مخای بدون گوجه بدم !!! قضیه این فیلمسازاس میگن فیلم می خایم هنری نباشه کل فیلمو !!!! .::

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>ایران:

ما فکر کردیم فقط فیلم های مثل ملک سلیمان رو بلدی بکوبی پس فیلم امریکایی هم بلدی بکوبی!ولی خوشم میاد فیلمی رو نمیکوبی اگر هم بکوبی اساسی میکوبی!کلا منتقد جماعت اینجوریه!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>رضا کیانی:

سلام. کاش می شد یه جوری با سایت نقد فارسی (www.naghdefarsi.com) هماهنگ کنید که نقدی که شما میزارید اون نره ترجمه کنه و بالعکس. اونا 2 روز پیش ترجمه نقد این فیلم از راجر ایبرت رو گذاشتن. کاش شما یه چیز دیگه میزاشتید. کلی فیلم میاد و میره و هیچ وقت نقد نمیشه بعد یکی مثل این چند تا چند تا نقد میشه. ممنون

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>lemon:

بچه ها این لیام لیسی کیه؟هرکی هست از اون ادم های هیزه ها!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>نادر:

با کلی شوق و ذوق منتظر دیدن این فیلم بودم.خرابشکردی فیلمرو!اه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه !!!!!!!!!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>شهرام:

جناب اقای خسروی احتمالا انتظار داشتین سیلوستر استالونه جای جانی دپ بازی کنه؟یعنی چی زنونه؟اون از اقای منتقم که میگه مثل مغول ها است واینم از شما!هنرپیشه از لحاظ سطح بازیگری مهمه نه دور بازو!در ضمن من از طرف عوامل فیلم توریست از شما معذرت میخوام که برای مدیر برنامه فیلم از شما دعوت نکردن!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>محمد2009:

این فیلم که خیلی بده اینجور که گفتی!پس بریم همون ملک سلیمان رو ببینیم!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>محسن کریم لو:

نقدت خیلی خیلی تجاری بود!بیشتر به در کسایی میخوره که اصلا اهل فیلم دیدن نیستن و میخوان با خوندن یه نقد یا مطلب چیزی از فیلم سر در بیارن.البته خدارو شکر واست گرفته چون هر هفته کلی کامنت پای نقدات میزارن!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>پدرام خسروی:

اصلاً تیم کردن جانی دپ و آنجلینا جولی اشتباهه. چون جولی خیلی زنانه است، طرف مقابلش باید خیلی مردانه باشه. در حالی که جانی دپ یه تیپ ظریف و اگه بدتون نیاد زنانه داره! اصلاً مناسب چنین نقشی نبوده. تقصیر مدیر برنامش بوده. چون اصلاً نباید وارد این فیلم می شد.

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>فرود:

این خلاصه داستان که همون خلاصه داستان فیلم "سالت"با بازی انجلیناجولیه؟مو نمیزنه,سالت که خیلی ضعیف بود دیگه ببین اینچیه که از روی اون کپی زده!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>بدقیافه:

نقدت خیلی خنده دار بود.تیکه های جالبی به فیلم بسته بودی!خوشمان امد.ولی از اینکه به قیافه جانی دپ تیکه انداختی خوشمان نیامد!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>مرتضی:

خواستم درباره جمله اخر بگم که جناب دپ و جولی بخوان ما با کله باهاشون به جهانگردی میریم!شما هم بشین اینجا عکس پاسپورتش را نگاه کن!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>نگین:

سلام .اونجایی که گفتین قیافه جناب دپ شبیه به مغول ها شده نفهمیدم یعنی چی؟نقد فیلم میکنی یا نقد چهره؟عزیزم خوب گریمش اینجوری بوده!و این طبیعیه برای شما که پسر هستی قیافه جولی جذابتر باشه!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>سهیل:

ممنون .همیشه اینجور فیلم هایی که کامل هستش یه جای کارشون میلنگه!حدس میزدم باید چرت باشه!

0+0-

شنبه 20 آذر 1389



>>>حسن سپهري:

سلام موحد.خسته نباشيد.من امروز ازمايشگاه پايگاه داده داشتم استاد نيومد اومدم نقدت رو خوندم!خيلي خوب بود دمت گرم

0+0-

شنبه 20 آذر 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.