پرده سینما

شکستن مرز بین انیمیشن و واقعیت؛ نگاهی به فیلم «رنگو» ساخته گور وربینسکی

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

خلاصه داستان، نقد و بررسی فیلم  رنگو به کارگردانی گور وربینسکی Rango

 

 

 

رنگو

سرانجام پس از 35 سال از ساخت کمپانی: «لایت اند مجیک» توسط جرج لوکاس که در آن کارهای جلوه های ویژه سری فیلم های جنگ ستارگان را انجام می داد، نخستین انیمیشن کامپیوتری این شرکت با نام رنگو به کارگردانی گور وربینسکی و صدا پیشگی جانی دپ روانه اکران شده است. رنگو یک انیمیشن کامپیوتری بسیار خوش ساخت با ضریب هوشی بسیار بالاست. جزئیات رعایت شده در انیمیشن از سایه ها گرفته تا حرکات دهان و مناظر پس زمینه ی انیمشن با ریز بینی بسیار زیادی طراحی شده اند. بعضی نماهی لانگ شات رنگو به قدری زیباست که بیننده احساس می کند این صحنه ها واقعی هستند و از مناظر طبیعی فیلمبرداری شده اند. رنگو به قدری از لحاظ فنی قوی است که مرز بین واقعیت و انیمیشن را در هم میشکند. گوربینکی و جانی دپ پس از همکاری بسیار موفق در سه گانه دزدان دریایی کارائیب حالا به سراغ این انیمیشن آمده اند.

رنگو (با صدای جانی دپ) داستان یک مارمولک تنها و عادی با قوه تخیل بالا است که با یک لباس هاوایی در یک اکواریوم زندگی می کند. روزی به خاطر تصادف در حین مسافرت، اکواریوم رنگو به بیرون ماشین پرتاب می شود و رنگو در یک بیابان بی انتها گیر می کند. او کاملاً گیج و در بیابان گم شده است. رنگو ناگهان خود را کنار گورکنی که خودش را استتار کرده است (با صدای آلفرد مولینا) می بیند. او رنگو را راهنمایی می کند تا در آن بیابان خودش را به آب برساند. رنگو خودش را به روستایی به نام «دیرت» می رساند. «دیرت» روستایی خشک و متروکه مانند است. رنگو با مارمولک مؤنثی با چشمهای قهوه ای بزرگ با نام بینز (ایسلا فیشر) آشنا می شود. شهردار شهر که لاک پشتی به نام جان (بیل نیگی) است از رنگو کمک می خواهد تا با یاری مردم شهر مشکل کم آبی مخازن ذخیره آب روستا را برطرف کنند و دلیل آن را پیدا کنند، ولی...

انیمیشن رنگو به قدری اتفاق و ماجراجویی در چنته دارد که تا انتهای فیلم با سرعت باورنکردنی پیش می رود، بدون اینکه شما لحظه ای به ساعت خود در سینما نگاه کنید. گور وربینسکی به هیچ وجه هیچ ادعایی در ساخت انیمیشن نداشته است و زیاد خودش را جدی نگرفته است. برای مثال توجه کنیم به صحنه تصادف و حرکات مارمولک ها و... کاملاً معلوم است که جناب گور وربینسکی  دغدغه های دیگری  از ساخت این انیمشن داشته است که به طور کامل به آن دست یافته، و چون به هدفش رسیده است کلیت این انیمیشن را مورد پوشش قرارداده است وکل کار را به یک انیمیشن قابل اتکا تبدیل کرده است.

پوستر فیلم رنگواین فیلم اشارات زیاد و جذابی به فیلم های سینمایی برای بزرگسالان و دوستاران سینما دارد و فیلم ها و افراد زیادی را در ذهن تداعی می کند. از هانتر تامپسون خبرنگار و سالوادور دالی نقاش و کارلوس کاستاندا نویسنده معروف بگیرید، تا وسترن  اسپاگتی های سرجیو لئونه و محله چنی ها رومن پولانسکس در 1974! فیلم حتی در بعضی از صحنه ها شبیه به شهامت واقعی می شود. مانند صحنه های پرگفتگویی که رنگو حرف های فلسفی زیبایی می زند.

گور وربینسکی، نما به نمای رنگو را از موسیقی های حیات بخش وسترن و طنازی های شیرین و خنده دار پر کرده است. او کاملاً با قواعد ژانر وسترن آشنایی دارد و به بهترین شکل از آنها برای ایجاد طنز و پیشبرد داستان در فیلم اش استفاده کرده است. بیابان های بی انتها  و کاکتوس هایی با شکل های خنده دار، خورشید سوزان، موسیقی وسترن و مارمولکی که به تنهایی در بیابان قدم می گذارد و استفاده از اینها برای ایجاد توئیست و تجانس بین صحنه های فیلم.

هانس زیمر به نظر من در حال حاضر یکی از بزرگترین و باهوش ترین آهنگسازان هالیوود است. استفاده بجا از تم های  موسیقی فیلم های وسترن سرجئو لئونه کمک بسیار زیادی به فضا سازی این انیمیشن کرده است. این رویه در بعضی از سکانس ها به شدت جذاب است و در برخی سکانس ها موسیقی متن به خودی خود، در فیلم باعث ایجاد فضای کمیک می شود ولی هیچگاه بی مزه و احمقانه به نظر نمی آید. یکی از نکات جالب توجه در مورد انیمیشن رنگو این است که این انیمیشن اولین انیمیشن تاریخ سینما است که به خاطر سیگار کشیدن به آن درجه PG داده اند! رنگو به صورت دو بعدی به نمایش درآمده است ولی به قدری شفافیت و کار تکنیکی انیمیشن بالا است که اثر گذاری آن از هر انیمیشن سه بعدی فراتر است.

جان لوگان، نویسنده فیلم هوانورد، فیلمنامه این انیمیشن را نوشته است. همین کافی است تا بفهمید این انیمشن چه فیلمنامه ای عالی دارد. فیلم در اصل و در پس این همه حوادث می خواهد رنگو را به خودش  و ما معرفی کند. رنگو در طول این سفر در غرب وحشی تازه متوجه می شود که چه کسی بوده و چه قدرت هایی داشته است. فیلم ازاین لحاظ شبیه فیلم  127ساعت دنی بویل است. ماجراهای آن فیلم هم اتفاقاً در یک زمین کویری رخ می داد. جزییات استفاده شده در انیمیشن رنگو هم از لحاظ فنی و هم فیلمنامه و کارگردانی  به قدری بالاست که نمی شود به تمامی آنها اشاره کرد. فیلم دارای نمادهای مخفی ولی بیشماری از این رویدادهای معاصر است که در پس انفجار ها و اکشن فیلم و طنازی های بی نظیر این مارمولک  مخفی شده است.

رنگو داستان مارمولکی است که باید برای تأمین آب و نجات جانوران کوچک روستا با یک لاک پشت خبیث بجنگد .ماهی نارنجی کوکی سمبل همین موجودات کوچک است که به آب برای ادامه حیاتشان نیاز دارند. رنگو انیمیشن زیبایی است که داستان بزرگش را توسط مارمولکی عادی بیان می کند. داستانی که باید دوباره آن را دید و شنید!

 

امتیاز:A

 

توجه: استفاده از مقالات سایت پرده سینما در دیگر پایگاه های اینترنی (وبلاگ ها و وب سایت ها) ممنوع است. علاقمندان به انتشار مقالات سایت پرده سینما در دیگر پایگاه های اینترنتی، صرفاً مجاز هستند بدون انتشار مستقیم مقالات، به آن لینک بدهند.


 تاريخ ارسال: 1389/12/13
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مهتاب:

سلام...اگه میشه لطف کنید و نام کارشناسی که این نقد رو نوشته هم ذکر کنید...

0+0-

يكشنبه 11 آبان 1393



>>>احسان:

این قسمت سینمای معاصر را خیلی دیر به دیر آپ میکنید.هفته ی ای یک بار برای هالیوود که هفته ای 5فیلم جدید روانه اکران میکند خیلی کم است.از آقای فاضلی خواهش میکنم اگر میشه تعداد مقاله های این بخش را زیاد کنند.ممنون از سایت خوبتون.

0+0-

پنجشنبه 19 اسفند 1389



>>>0912..36:

واجب شد که ببینیمش.هرچند کارهای جانی دپ معمولا تضمینی است.

0+0-

پنجشنبه 19 اسفند 1389



>>>ایدین یلدایی:

مرسی از این نقد زیبا و جدید که البته جدید بودنش مهمترین مزیتشه.خسته نباشید

0+0-

سه‌شنبه 17 اسفند 1389



>>>محمد:

به نظر من اين انيميشن از پس مهمترين تبليغاش يعني پوسترش سربلند بيرون اومده... اميدوارم خود انيميشن هم موفق بشه و ركورد انيميشنهاي يكبار مصرف ديزني و پيكسار رو بشكونه ....درضمن درود بر جرج لوكاس و وربينسكي!!

0+0-

يكشنبه 15 اسفند 1389



>>>محمد:

با خوندن اين مطلب منتظر بودن براي نسخه با كيفيت رنگو از نفس كشيدنم واجبتر شد باور كنيد!!! يكي به من بگه اين جاني دپ اين شانسشو از كجا اورده كه تو تمام سبكهاي سينمايي كه من عاشقشم بازي كرده! از فيلم وسترن عجيب جارموش گرفته تا بازي كردن تو فيلم كارگردان برتر اروپاي شرقي... يعني استاد امير كاستاريكا... تيم برتون كه بماند!!!!!!!

0+0-

يكشنبه 15 اسفند 1389



>>>محمدنظری:

ادم قیافه ی این مارمولک رو تو سینما ببینه که قبض روح میشه.با اینکه بامزه است ولی فکر کنم بچه ها تو سالن تاریک سینما اساسی بترسند

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>broke line:

آرش جان این انیمیشن قراره امروز تازه اکران بشه احتمالا کارتون ای کیو سان رو دیدی فکر کردی اینه!هرچه زودتر علاقه دارم این انیمه را ببینم.مرسی

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>مهران:

به کجا رسیده سینما؟ یه وقتی جان وین و گاری کوپر و برت لنکستر! حالام رنگو! و فردا... خدا به دادمون برسه

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>ضیزا:

چرت نگو!

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>203030:

چه قدر این پوستر رنگو به صفحه ی اول سایتتون میاد.خیلی صفحه نخست سایتتون قشنگ و شاداب شده است.دربارهفیلم هم فکر کنم باید خیلی جالب شده باشد.اون قسمتجدول فروش هفتگی رو هم آپ کنید لظفا.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>لعیا:

من عروسک این رنگو رو میخوام!خیلی بانمکه.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>آرش ح:

این کارتون را هفته قبل شبکه 2داد .خیلی خنده دار بود

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>سپهر :

پوستر فیلم سوتی داره.اگه افتاب پرست یک شی به رنگ دیگه ای بگیره رنگش تغییر پیدا میکنه.اینجا باید نارنجی بشه چون اون ماهی نارنجیه!!حال کردین.ازهالییوود هم ایراد میگیرم

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>ساسان:

کلا مارمولک ها موجودات خنده داری در سینما هستند .چه در سینمای ایران و چه در سینمای امریکا

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>پژمان. ع:

به نظرم رنگو نمی تونه در حد "شرک" و "داستان اسباب بازی" اسطوره بشه. ولی خب شاید بعید نباشه به زودی رنگو 2 و 3 و 4 را هم ببینیم.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>سینا :

اقا سهیل فهمیدم کی رو میگی!ولی نمیگم تا تو خماری بمونی.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>میثم مرادی:

این رنگو چرا رنگ پوستش سبزه؟؟

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>evil006:

سهیل@:شبیه رنگو هست^هر هر هر به نظر من بهترین کار فیلمنامه ای لوگان فیلمنامه آخرین سامورایی بود.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>کوروش:

ای مارمولک.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>007:

********پرده سینما پیشرو در ارائه خدمات سینمایی*****جانی دپ عزیز باز هم ترکوند.خوش به حالش .هرکاری میکنه موفق میشه چه فیلم باشه چه انیمیشن.این نکته ی کیفیت فیلم که به آن اشاره کرده اید کاملا در تریلر فیلم معلوم است.صحنه های کویر این انیمیشن محشر بود.چند ماهه تو کف این رنگو هستیم .خداکنه زودی سی دی رنگو بیاد بیرون.کاش میشد کاری کرد که پولی داد به تهیه کنند گان این جور فیلم ها تا تشویق بشوند.ولی حیف که ما ایرانیم و اونا امریکا

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>یوگی:

یه دنیا ممنون.دمت ولرم.دمت شوفاژ.مرسی.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>کلوپ هنر7:

آقا دمتون گرم.سعی کنید از همه فیلم های جدید اینجوری تعریف کنید.مشتریامون نقداتون رو میخونن میان اونجا طلبه این فیلمها میشن.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>سهیل:

بچه ها اگر گفتید قیافه ی این مارمولکه شبیه کیه؟؟

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>شاهرخ جنتی:

این جمله که گفتی موسیقی حیات بخش وسترن را باید با طلا گرفت.من عاشق موسیقی وسترن هستم و شب و روزم رو با گوش دادن به این نوع موسیقی میگذرونم.موسیقی متن فیلم خوب بد زشت رو که به تعداد نفس هایی که کشیدم تا به حال گوش دادم.این انیمیشن هم باید از اون خنده دار ها باشه.قیافه ی این مارمولک خودش یه فیلمه

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389



>>>سارا24ساله:

ممنون پرده سینما!باز هم شما اولین نفر بودید که این فیلم رو نقد کردید.من از وقتی عکس این مارمولک را روی جلد مجله دنیای تصویر دیدم عاشقش شدم .خیلی بامزه است و کلی جای کار دارد.

0+0-

شنبه 14 اسفند 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.