پرده سینما

فیلم سه بعدی، شخصیت های تک بعدی! نگاهی به فیلم «مشت ناگهانی» ساخته زاک اسنایدر

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خلاصه داستان و نقد و بررسی فیلم مشت ناگهانی ساخته زاک اسنایدر

 

Sucker Punch

 

فیلم مشت ناگهانی ترکیبی از  ماتریکس+ ارباب حلقه ها+ شهرگناه+ سامورایی+ سرنیزه+ جزیره گنج+ مقصد نهایی+ من روبات و..است! فیلم یک کار غیر اصیل است که با اینکه سه بعدی است ولی کاراکتر هایش به تمامی یک بعدی هستند و بیننده به هیچ وجه قادر با ارتباط با آنها نیست و به جای اینکه نگران سرنوشت بازیگران فیلم باشد نگران این است که اکشن فیلم چه زمانی شروع می شود.

 

مشت ناگهانیفیلم  مشت ناگهانی به کارگردانی زاک اسنایدر فیلم جالبی است. اگرچه این جالب بودن به هیچ عنوان دلیلی بر خوب بودن فیلم محسوب نمی شود! مشت ناگهانی از این لحاظ جالب است که با وجود اینکه اصلاً در سرتاسر آن فیلمنامه ای در کار نیست ولی جلوه های بصری آن باعث می شود تا آخر فیلم بیننده با آن همراه شود. با اینکه فیلم قبلی زاک اسنایدر که نگهبان نام داشت از فروش قابل قبولی در سینما برخوردار نبود، ولی گفتگوهایی قوی داشت و موضوع خوبی را دنبال می کرد. قطعاً اگر زاک اسنایدر 45 دقیقه! از آن فیلم را کوتاه می کرد نگهبان در نوع خودش شاهکاری می شد. فیلم مشت ناگهانی هم دقیقاً همین مشکل را دارد و احتمالاً اگر ضربه ای در گیشه بخورد از همین ناحیه است. دو ساعت، زمانی بسیار طولانی برای فیلم اکشن ی است که عملاً فیلمنامه ای ندارد. به همین خاطر موقع تماشای فیلم دیالوگ های چرت و پرتی می شنویم که فقط پیش زمینه ای برای ایجاد اکشن هستند و باعث می شوند که بیننده فقط و فقط منتظر اکشن بعدی فیلم بشود تا لذت پیش پاافتاده ای ببرد و این قضیه به صورت تناوبی تا پایان فیلم ادامه دارد. فیلم دیگر این کارگردان 300 هم باز از نظر بصری فیلم چشمگیری محسوب می شد، ولی از نظر محتوا چرندیاتی بیش نبود. اما حداقل سبک اکشن آن فیلم ها تقلیدی نبود و نوآوری های زیادی داشت. اما در کمال تعجب مشت ناگهانی ترکیبی از تمام فیلم های اکشن هالیوودی دهه ی اخیر است. اکشن این فیلم به تمامی وام دار سبک و سیاق فیلم های سال های  اخیر است. مشت ناگهانی بر خلاف ظاهرش و کارگردانش یک فیلم  PG-13 است. این فیلم که اولین فیلم اکشن این کارگردان است که درجه  R نگرفته است. همین نکته نشان دهنده این است که اکشن نهفته در این فیلم اصلاً خشن نیست و بچه های 13ساله هم به تنهایی می توانند با خیال راحت  این فیلم را در سالن سینما ببینند و لذتی اساسی ببرند! فیلم مشت ناگهانی اصولاً برای تماشگر متفکر و جدی سینما  هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اگرچه تا دلتان بخواهد پر است از چیز هایی که تین ایجرها و بچه ها و بطور کلی تماشاگر کمتر اندیشمند سینما  خواهان آن هستند. تماشای هنرپیشه های جذاب و همچنین اکشن سه بعدی فیلم قطعاً تماشاگران کم سن و سال فیلم را راضی خواهد کرد و این تصمیم کمپانی برای ارائه کمتر خشونت درفیلم قطعاً سود زیادی را برایشان به ارمغان خواهد داشت.

فیلم مشت ناگهانی ترکیبی از  ماتریکس+ ارباب حلقه ها+ شهرگناه+ سامورایی+ سرنیزه+ جزیره گنج+ مقصد نهایی+ من روبات و..است! فیلم یک کار غیر اصیل است که با اینکه سه بعدی است ولی کاراکتر هایش به تمامی یک بعدی هستند و بیننده به هیچ وجه قادر با ارتباط با آنها نیست و به جای اینکه نگران سرنوشت بازیگران فیلم باشد نگران این است که اکشن فیلم چه زمانی شروع می شود. چراکه در مشت ناگهانی همه چیز در خدمت اکشن فیلم است. بازیگران همه مانند عروسک های جذابی هستند که می خواهند اکشن  ایجاد کنند. جلوه های ویژه هم همین کارکرد را دارد. همه و همه در فیلم فقط و فقط برای خلق اکشن زحمت می کشند، حتی فیلمنامه ای هم درکار نیست و کلیشه ای برای ایجاد صحنه های اکشن فیلم است.

مشت ناگهانیمشت ناگهانی داستان دختری به بنام  بیبی دال (امیلی براوینگ) است. فیلم با نمایی از این دختر که پشت پنجره ی باران زده نشسته است آغاز می شود. بیبی دال یک ناپدری بسیار بدجنس دارد که او را مورد آزار و اذیت قرار می دهد. در بین همین دعواها، بیبی دال با اسلحه به پدرخوانده اش شلیک می کند، اما هیچ آسیبی به پدر خوانده اش نمی رسد. بعد از این اتفاق پدر خوانده خبیث تصمیم می گیرد بیبی دال را به تیمارستانی که «خانه لنوکس» نام دارد و مختص بیماران روانی است ببرد. دال خودش را در خانه ی فسادی می بیند که در آن اسیر شده است. او هر روز در آنجا مجبور است کارهای طاقت فرسایی مانند تی کشیدن زمین و آشپزی و ... انجام دهد. اما او تصمیم می گیرد که از این زندان رهایی پیدا کند. به همین خاطر وارد دنیایی خیالی می شود که برای رهایی باید به چیز هایی دست پیدا کند. او پیش مردی که شبیه بودایی هاست می رود و آن مرد به بیبی دال کمک می کند که از آنجا رهایی پیدا کند. او یک گروه را تشکیل می دهد. اولین بخش کار، یک نقشه است. البته شما با دیدن این سکانس ها احساس می کنید فیلمساز خواسته چیز هایی درباره جنگ جهانی به بیننده بگوید و پیام هایی بدهد! ولی شما جدی نگیرید. دومین مرحله آتش است که باید به جنگ یک اژدها بروند. و سومین مرحله چاقو  است که  سکانس های مربوط به آن شما را یاد فیلم من روبات می اندازد و بالاخره آخرین بخش هم کلید است که همان کلید رهایی است.

فیلم مشت ناگهانی از آن گروه فیلم هایی است که یک گروه  کاملاً عاشق آن می شوند (دختران و زنان در هر سنی + پسرهای تین ایجر و عشاق ویدئو گیم) و گروهی کاملاً آن را پس می زنند (طرفداران جدی سینما). اگر با این فکر می خواهید به دیدن این فیلم بروید که با اثر اکشنی مثل ماتریکس روبه رو هستید که قصد دارد یکی دو کلمه حرف حساب بزند، سخت در اشتباه هستید و بهتر است اصلاً به تماشای این فیلم نروید. هرچند در بعضی از سکانس ها  زاک اسنایدر خواسته چیز هایی بگوید و دست و پاهایی زده است، ولی در خیل عظیم اکشن، فیلم بیشتر شبیه به جوک شده است تا حرف فلسفی. ولی اگر نمی خواهید فکر کنید و محض سرگرمی به سینما می روید و از خوردن چیپس و تخمه و پفک در حین تماشای فیلم لذت می برید،  مشت ناگهانی عالی است. در یک کلام باید یک «تخته»ی خود را در خانه جا بگذارید و سپس به دیدن این فیلم بروید تا با فیلم ارتباط برقرار کنید.

 

امتیازC

 پوستر فیلم مشت ناگهانی


 تاريخ ارسال: 1390/1/6
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>فرهنگ دلدار :

تحلیل دقیقی بود

2+1-

جمعه 12 شهريور 1400



>>>ماریا:

من اصلا با این مقاله مافق نیستم و به نظرم این فیلم بسیار عالی و مفهومی ساخته شده بود و به شدت تماشاگر رو تحت تاثیر قرار می داد و از خیلی از فیلم های قدرتی و مزخرف دیگه بهتر بود.

4+2-

دوشنبه 20 اسفند 1397



>>>پاسخنامه !:

نه خیر یه سوال عزیز ایشان از روی غریضه نقدشان را عرض نموده اند !

0+1-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>محمد علی ، رامین یا هرکی !:

علی جان می فرمودید ؟؟ استاد بفرمیووووو !! بگیوووو

0+0-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>علی مرزعی:

رضا جان فیلم های پاپ کورنی به فیلم هایی گفته میشه که به قولی مووی بی هستند و در موردشون کمی تحقیق کنی بد نیست ، قبول میکنم که معمولا فیلمای کامیک بوکی قوی نیستن و منم نگفتم که همیشه بهترینن من گفتم که فیلمهایه کامیک بوکی معمولا برای طرفداران کامیک بوکشون درست میشن همه هم خوب میدونن که زک اسنایدر از عاشقایه کامیک بوکاس که حتی 300 که ما ایرانی ها رو خیلی نارحت کردم بر اساس یک کامیک بوک بود حتی طلوع مردگان هم مانند کامیکش بود ، نباید ما هر فیلمی را با فیلمهای بزرگ سینما مقایسه کنیم بلکه باید با فیلمهایه هم سبک و هم ژانر خودش مقایسه کنیم !!! و راستی شما حالتون بهم میخوره ، خوره های کامیک بوک مگه با حاله شما کار دارن ؟؟؟

2+0-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>رضا ف:

تو برو اخراجی ها3 رو نقد کن.با این فیلم ها چیکار داری؟اما در باره کامنت های بچه ها یک اینکه این فیلم دو بعدی است و بعد تبدیل به سه بعدی شده است وفقط در چند سینما سه بعدی نشان داده شده است .در جواب علی مزرعی هم باید بگم اگر اینجوری بود که همه ی فیلم هایی که از روی کمیک بوک ها اقتباس میشد باید اسکار بهترین فیلم نامه را میبرد؟من حالم از این فیلم های کمیک بوکی یا همون پاپ کورنی بهم میخوره و فقط برای بچه های زیر 17 سال جالبه .این فیلم هم در گیشه شکست سختی خورد.راستی موحد من این فیلم رو به صورت رو پرده ای دیده ام!یرو یه مقاله بنویس که وای عامل شکست این فیلم نسخه غیر قانونی اش بود که به سرعت روی پرده سینما قرار گرفت.عزیزم شما یک نکته را فراموش کردی که در مقاله ات بگنجانی و اون هم اینه که بعضی از مردم فرهنگ ندارند و فکر میکنن که خیلی زرنگی کرده اند که نسخه رو پرده ای فیلم ها را در خانه با بدترین کیفیت میبینند.ولی کشور های جهان اول مثل امریکا و اروپا و ژاپن و..اینگونه نیستند.

0+2-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>علی مرزعی:

کجا فیلمهنامه نداره ؟؟؟؟؟ این فیلم رو از یک کامیک بوک اصیل درست کردن !!!! اول نقد بنویسی فیلم نامه نداره دیگه یعنی خیلی کارت درسته دیگه نه؟؟؟؟ اونوقتم سه بعدی کجا بوده ؟؟ اصلا شما واتچمن رو دیدی که داری در موردش حرف میزنی ؟ اصلا شما یک صفحه کامیک بوک خوندی که بیای فیلم کامیک بوکی بررسی بکنی ؟ اصلا میدونی تو کامیک بوکا چی مینویسن و می کشن ؟ عذر میخام ولی تا در مورد چیزی نمیدونید اظهار نظر در موردش آدمو بی سواد جلوه میده شما هم با این نقدت خودت رو بی سواد نشون دادی

3+1-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>سایه:

برادر منتقم این فیلم که سه بعدی نیست . چون مارک Imax خورده توی پوستر دلیل نمیشه که سه بعدی باشه.

0+1-

چهارشنبه 10 فرورد¡



>>>قیصر:

چه پوستر جوادی داره!

0+1-

سه‌شنبه 9 فروردين



>>>یوگی:

تو آمریکا هم مد شده هر فیلمسازی از ننش قهر میکنه میره فیلم سه بعدی میسازه.متاسفانه این فیلم رو ندیدم که درباره اش نظر بدم .هروقت دیدم میام نظر میدم ولی باید فیلم جالب باشه.

0+1-

دوشنبه 8 فروردين 1390



>>>یک سوال؟:d:

ممنون که جواب سوالم را دادید.واقعا که!

0+0-

يكشنبه 7 فروردين 1390



>>>سحر :

جدایی نادر از سیمین رو بررسی کنید.الان تنور فیلم های داخلی گرم تر از خارجیه.

0+1-

يكشنبه 7 فروردين 1390



>>>trever-yahoo:

به قول ایرانی ها خدا خیرتان بدهد .ما اینجا تو امریکا منتقدفارسی زبان نداریم .میایم نقد های شما رو میخونیم اگر بد گفته بودید میریم فیلم رو میبینیم ولی اگر خوب گفته بودی نمیرم نگاه کنم .مثلا از این فیلم بد گفتی موحد رفتم تماشا کردم .خیلی جذاب بود .البته این مشکل شما نیست مشکل منه.البته تخته هام سالمه و کمبود نداره.مرسی از سایت خوبتون .

1+1-

يكشنبه 7 فروردين 1390



>>>مرد مرده:

حيف اين سايت نيست كه با اين همه كامنت و مخاطب منتقدش بعد از دو هفته فيلم اشغال نقد كنه!!!! اقاي موحد اگر ميبيني فيلم خوب جديد براي معرفي نيست برگرد به چند سال قبل و فيلمهاي خوب اون موقع رو نقد كن.. مثل نقد فيلم خاطرات جنايت كه محصول 2003 هست ... راستي اگه خواستي فيلم مرد مرده جيم جارموش هم براي نقد بد نيستها!!!

0+1-

يكشنبه 7 فروردين 1390



>>>di -di:

کارگردان اگر توانسته این همه فیلم را با هم ترکیب کند و یک فیلم تازه بسازد باز خیلی هنر کرده است.یه چیز خنده دار هم بگم .یه سایتی ساکرپانچ رو به اسم "منگنه کش""ترجمه کرده بود&^&^&

0+0-

يكشنبه 7 فروردين 1390



>>>رضا تیمانی:

ایول .عجب فیلمیه!همون چیزیه که من میخوام .دستتون در نکنه بابت معرفیش

1+0-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>شاهین:

این نقد خوبی بود.خیلی روان و یکدست نوشته بودی.برعکس اخراجی ها3 که انگار خیلی عصبانی شده بودی.

1+0-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>شهروز شهرستانی:

ممنون.این دیگه خیلی داغ بود

0+0-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>یک سوال؟:d:

یک سوال میپرسم خواهشا جواب من رو بده پرده سینما.من تمامی نقد های نوشته شده بر این فیلم رو که حدود 12تا بود خوندم و هنوز اکثر منتقد ها این فیلم رو ندیده اند ولی نقد شما از روی هیچکدام از آنها کپی نشده است .حالا یه سوال.این اقای منتقم در خارج از کشور زندگی میکنند و این فیلم را دیده اند؟؟خواهش میکنم جواب من را بدهید.

1+0-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>پیکسار:

شعار تبلیغاتی فیلم پس باید این رو میزاشتن: مشت ناگهانی.یه تخته اش کمه!!!!!!!!!!!!!

2+0-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>محمد2009:

یه جور نوشتی طاقت فرسا گفتم لابد چیکار میکنن!!تی کشیدن و آشپزی که وظیفه ی همه ی زنها است.این کار هارو نکنن چیکار کنن؟؟راستی چرا اینقدر نقدتون رو امروز دیر گذاشتید .از صبح صد بار اومدم سایتتون.

0+6-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>مجید:

رفیق از اول امسال شمشیرت رو از رو بستیا! اون از اخراجی های3 اینم از این! خدا به فیلمای آخر سال 1390 رحم کنه داداش

0+0-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>الهه:

25 مارچ که همین دیروز بوده! ما نقد فیلممون از اونا جلوتره. خداییش فک نمی کنم تو وبسایتای اون طرف به این زودی راجع به این فیلم نقد بنویسن

0+0-

شنبه 6 فروردين 1390



>>>پژمان. ع:

منتقم سال نو مبارک. خوشم میاد وقتی قرار باشته فیلمی را بکوبی می کوبی ها!!!

0+1-

شنبه 6 فروردين 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.