پرده سینما

طوفان در اقیانوس سینما! نقد و بررسی فیلم «در یک دنیای بهتر» ساخته سوزان بی یر

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 In A Better World -Susanne Bier -2010

در یک دنیای بهتردر یک دنیای بهتر ساخته سوزان بی یر برنده  اسکار «بهترین فیلم خارجی زبان» این هفته روانه اکران شد. در حالی که همه کارشناسان منتظر بودند تا نام فیلم زیبا ساخته آلخاندرو گوانزالز ايناريتو را به عنوان برنده اسکار بشنوند، این سوزان بی یر بود که به خاطر فیلم سنگین و خوش ساخت خود با نام در یک دنیای بهتر برنده این جایزه ارزشمند شد. این دو فیلم از نظر موضوع شباهت های زیادی با یکدیگر دارند و هر دو فیلم های عمیق و آرامی هستند که در اقیانوس سینمای بین الملل طوفانی به پا کرده بودند. ولی این از شانس خوب خانم بی یر بود که باعث شد که در مراسم اسکار نام او را بشنویم و با این جایزه قطعاً سرنوشت سینمای دانمارک را تغییر خواهد داد. بی یر قبلا یک بار هم به خاطر فیلم بعد از عروسی نامزد اسکار شده بود، ولی از اسکار بی نصیب مانده بود. چند سال پیش فیلم بسیار زیبایی از سوزان بی یر با نام چیزهایی که در آتش از دست دادیم را تماشا کردم. یک اثر هنری به شدت زیبا بود که بیننده را درگیر خود می کرد. تم های داستانی فیلم های خانم بی یر بسیار شبیه به هم است. اکثر فیلم های سوزان بی یر با لحن تلخی به دنیای اطراف خود نگاه می کنند و در این دنیای تنها هم همیشه دو زوج وجود دارند که در این جهان تلخ قرار است از هم جدا بشوند و سرنوشت تلخی را برای خود رقم بزنند. در فیلم در دنیای بهتر هم دقیقاً موضوع حول و حوش همین موضوع است. شما با دیدن این فیلم حیرت می کنید که یک کارگردان زن می تواند چنین جهان بینی وسیعی داشته باشد و از زوایای استثنایی زندگی را به تصویر بکشد.

در یک جهان بهتر داستان یک دکترسوئدی  با نام آنتون (مایکل پرس برانت) و همسرش  ماریان (ترینه دیرهولم) است  که متارکه کرده اند. آنها در شهر کوچکی در دانمارک زندگی می کند. آنتون  هر روز برای انجام کار مجبور است بین این شهر و یک اردوگاه کمپ پناهندگان سودانی رفت و آمد کند. از سویی او زندگی درست و درمانی ندارد و مشکلات خانوادگی زیادی در زندگی اش وجود دارد، از سوی دیگر وقتی وضعیت افراد داخل کمپ را می بیند دچار ناراحتی می شود. چراکه او انسانی فداکار  و دلسوز است و با دیدن زندگی درد آور و سراسر بدبختی آنها ناراحت می شود. دنیای محیط کار آنتون با دنیایی که در آن زندگی می کند بسیار متفاوت است. جالب است که دنیای درون آنتون هم با دنیای محیط اطراف اش فرق می کند. یک روز پسر بزرگشان الیاس (مارکوس ریگارد)  که 16 سال سن دارد در مدرسه درگیر دعوا با یکی از همشاگردی هایش دعوا می شود و پسری که کریستین نام دارد به او کمک می کند تا از دعوا نجات پیدا کند. او پسری است که از لندن به انجا آمده است و مادرش نیز به خاطر ابتلا به سرطان خون فوت کرده است. این دو خیلی زود با هم دوست می شوند. کریستین یک پسر عقده ای است که سراسر وجودش پر از عقده و کینه و انتقام است و الیاس پسرخوب و سالمی است. دوستی این دو باعث می شود که الیاس کم کم به طرف دنیای تیره و پر از انتقام کریستین کشیده شود...

در یک دنیای بهتربازی مایکل پرس برانت عالی است. آنتون یک مرد مهربان و خوش قلب است که بسیار احساسی و با گذشت است. او با دیدن صحنه های دلخراش در کمپ آفریقایی ها به شدت ناراحت و  متوجه می شود ناراحتی های زندگی درونی ش در مقابل این مشکلات هیچ است. بازی مایکل در نشان دادن تمامی ابعاد زندگی چنین فردی  واقعا حیرت انگیز است. بازی دو پسر نوجوان فیلم هم در صحنه های دو نفره واقعا جالب توجه اس . همان طور که در بالا اشاره کردم فیلم دارای جهان بینی وسیعی درباره مسائل سیاسی و اجتماعی  و انسانی است که فقط محدود به کشور دانمارک نمی شود بلکه سرتاسر جهان را در بر می گیرد. پیام نهفته در فیلم که انسان ها اگر مال هر قاره ای که باشند زندگی شان بر روی یکدیگر تاثیر می گذارد درست مانند نظریه «اثر پروانه ای» است! فیلم تمامی شخصیت های فرعی و اصلی را بهم ربط می دهد و نشان می دهد که اگر چه همه آنها در دنیای متفاوت زندگی می کنند، اما همه ی آنها در دنیای یکدیگر تأثیر می گذارند. پیام های فیلم بسیار بیشتر و عمیق تر از آن چیزی است که بتوان تمام آنها را در این مقاله گنجاند. یکی از نکات جالب فیلم مقایسه و تقابل دنیای بزرگسالان و  فرزندانشان است. فیلم نشان می دهد که فهمیدن دنیای این دو برای یکدیگر چقدر سخت است، اما در عین حال ضروری است که برای زندگی بهتر این دو گروه یکدیگر را بیشتر درک کنند. فیلم نشان می دهد این دو گروه باید از یکدیگر درس هایی بگیرند. فیلم زندگی آنتون را نشان می دهد که می خواهد دنیای اطرافش را مانند دنیای درون خودش خوب و سرشار از محبت کند ولی نمی تواند. در عین حال نیز نمی تواند دنیای درون اش را مانند دنیای بیرون سیاه و پر از درد و رنج و کینه کند. فیلم جمله ی معروف: «همه می خواهند دنیا را  تغیییر بدهند ولی هیچکس نمی خواهد خود را تغییر دهد.» را  به چالش می کشد.

موسیقی فیلم شاهکار است. اگر توانستید ساندتراک آن را تهیه و گوش کنید! محشر است و به زیبایی در خدمت درونمایه فیلم است. از آنجایی که در فیلم چندان دیالوگی ردو بدل نمی شود تا داستان فیلم تعریف شود این موسیقی فیلم است که قصه را تعریف می کند.

در یک دنیای بهتریک نکته ی دیگر که  اینکه اگر دقت کرده باشید شاید فیلم هایی مانند شبکه اجتماعی یا زیبا از نظر سینمایی کمی قوی تراز سخنرانی پادشاه یا در یک دنیای بهتر باشند ولی یک نکته ای که باعث شد این دوم فیلم دوم در اسکار جایزه  بگیرند و دو فیلم اول نه، این است که در دنیای بهتر و سخنرانی پادشاه فیلم های احساسی تری هستند تا شبکه اجتماعی و زیبا! شبکه اجتماعی با اینکه فیلمی قوی بود ولی اصلاً احساسی در آن در جریان نداشت. فیلم مانند یک «فیلم» پیش می رفت و فقط اصول فیلمسازی را  درست رعایت کرده بود، ولی سخنرانی پادشاه علاوه بر این ها احساس تماشاگران را تحریک می کرد. این دلیل پیروزی اسکار سخنرانی پادشاه و در یک دنیای بهتر در اسکار امسال بود. فیلم در دنیایی بهتر سکانس های انسانی دارد که کمتر بیننده ای توانایی  کنترل احساسات اش را دارد.

دیدگاه فیلم هایی مثل در دنیای بهتر همان دیدگاهی است که جشنواره های خارجی معتبر و اسکار مشتاق تشویق آن است. امسال تمامی فیلم های نامزد اسکار «بهترین فیلم خارجی زبان» نگاهی عبوس و افسرده کننده به دنیای اطراف خود داشتند و حاوی این مضمون بودند یک فردِ تنها، در این دنیا ی عبوس می خواهد سرنوشت خودش را بدون توجه به دنیای اطرافش رقم بزند و اراده کرده است دنیای اطرافش تحت تأثیر او باشد، نه او تحت تأثیر دنیای اطراف. کسی چه می داند؟! شاید اعضای آکادمی می خواهند با تشویق این فیلم ها، این قهرمان های تنها را به مردم سراسر جهان نشان دهد و به مردم یاد دهد که مثل آن ها شوند و از رفتار آنها درس بگیرند  تا شاید بتوانیم همگی در یک دنیای بهتر زندگی کنیم.

 

امتیاز:-A

 


 تاريخ ارسال: 1390/1/16
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ستاره:

هنوز متوجه نشدین که اون پزشک در آفریقا کار میکنه به صورت داوطلبانه نه در کمپ سودانی ها در دانمارک؟؟؟ یه کم جغرافیا بلد باشین میفهمین که شن زار و آفتاب سوزنده در دانمارک وجود نداره. پیشنهاد میکنم فیلم رو دوباره تماشا کنین و به مفهوم فبلم پی ببرین!!!

0+0-

پنجشنبه 12 بهمن 1402



>>>سارینا:

لطفا راهنمایی فرمایید از کجا مبتوانم سی دی فیلم در دنیایی بهتر را تهیه نمایم ساخته : سوزان بی یر

0+0-

يكشنبه 27 بهمن 1392



>>>Ali E:

فیلم در اثبات ارزش گذاری مثلا مثبت خود می لنگد . کاری به اسکار ندارم اما فکر نمی کنم فیلم جالبی بود .

0+0-

سه‌شنبه 15 بهمن 1392



>>>ب.م.م:

انشالله امسال جدایی نادر از سیمین اسکار بهترین فیلم غیرآمریکاییرو میگیره.

0+0-

پنجشنبه 7 مهر 1390



>>>مرجان شریف:

در یک کلمه.فیلم محشر بود

0+0-

پنجشنبه 25 فروردي 



>>>سوسن :

این چه سایتیه؟ تمام نویسنده های سایت شما ضد زن و آنتی فمنیست هستند.تعجب نداره که یه زن تونسته فیلم خوبی بسازه که جایزه اسکار بگیرد.پارسال هم خانم کاترین بیگلو اسکار بهترین فیلم رو گرفت.

1+0-

چهارشنبه 17 فرورد¡



>>>گچپژ:

لینک دانلود این فیلمارو بزارید تا بتوانیم دانلودش کنیم.

0+0-

چهارشنبه 17 فرورد¡



>>>روشا:

این جمله یعنی چی که شما با دیدن این فیلم حیرت می کنید که یک کارگردان زن می تواند چنین جهان بینی وسیعی داشته باشد و از زوایای استثنایی زندگی را به تصویر بکشد!!! من شخصن برای جهان بینی نگارنده ی این به اصطلاح نقد متاسفم که چنین نگرش جنسیتی به محیط اطراف خصوصا دنیای هنر دارند. واقعا جای تاسف داره...

1+0-

چهارشنبه 17 فرورد¡



>>>سعید سبحان رجبی:

پس چی فکر کردید؟نصف فرهنگ ملت های مختلف دنیا رو داره همین هالیوود میسازه.با فیلم ها و انیمیشن های حیرت انگیزش.دستشون درد نکند.

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>خیام:

من کلا با سینمای اروپا حال نمیکنم .نمیدونم چرا.احساس میکنم دنیای اونا با دنیای ما فرق میکنه .هم از نظر فرهنگی و هم از جهات دیگه.ولی هالییوود اینجوری نیست وخیلی به ما نزدیک است.حتی با بهترین فیلم های اروپا هم نتونستم ارتباط خوبی برقرار کنم.

0+1-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>یه سوال؟:

متارکه یعنی چی؟

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>یاشار:

من چیزهایی که در آتش گم کردیم را دیده ام .زیاد خوب نبود.iهالی بری فقط خیلی خوب بازیکرده بود.

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>اکبر-ه:

فکر کنم 100بار از کلمه در یک دنیای بهتر استفاده کرده بودی که در نوع خودش یک رکورد محسوب میشود.فیلم هاپ هم بررسی کن

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>مش خيرا...:

به قول شاعر: آه... ديالوگي از فيلم نفس عميق به كارگرداني پرويز شهبازي

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>سارا25ساله:

حرفت رو درباره اینکه چرا سخنرانی پادشاه اسکار گرفت و شبکه اجتماعی نه رو کاملا قبول دارم.اسکار همیشه بیشتر به جای اینکه به هنر جایزه بده به احساس و رسانه ها جایزه داده است.به امید موفقیت جدایی نادر از سیمین در اسکار سال آینده.آمین

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>خشایار:

جهان بینی کارگردان زن میخوای فقط تهمینه میلانی.ماشالله فقط در حد اینه که عقده های زنونگی اش را به رخ بکشد و اونا رو تبدیل به فیلم کند.پارسال و پریسال کارگردانان زن دنیا ترکوندند.بهترین فیلم های سال را همین کارگردان های زن ساختند .از گنجه ی درد تا استخوان زمستان و بچه ها همه خوبند تا همین در یک دنیای بهتر که اسکار گرفت.واقعا باید به احترامشان کلاه از سر دربیاریم و به هنرشان تعظیم کنیم.

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>سعیده:

خوب بود.خیلی خوب بود.ممنون بخاطر نقد و معرفی فیلم های خوب سینمای جهان

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>کامیار:

بابا شما دیگه آخرش هستید.خلاصه داستان فیلم هم سانسور میکنید.دست صداوسیما رو از پشت بستید.

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 



>>>ساسان:

یعنی میخوای بگی از اخراجی ها3 بهتره؟؟من که اینجوری فکر نمیکنم

0+0-

سه‌شنبه 16 فروردي 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.