پرده سینما

کن شصت و چهارم آغاز می شود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شصت و چهارمین فستیوال فیلم کن تا چند ساعت دیگر آغاز می شود. سینمای ایران که چند سال پیاپی حضور مستمری در کن داشت در سال های اخیر به حضور حاشیه ای در بخش های جنبی و یا بازار فیلم کن اکتفا کرده است. در روزهای گذشته اظهار نظرهای متفاوتی درباره فستیوال کن از سوی دست اندرکاران و مسئولان سینمای ایران صورت گرفت.

 

به گزارش ایسنا شصت‌وچهارمین جشنواره فیلم كن فردا (چهارشنبه) با نمایش فیلم نیمه‌شب در پاریس وودی آلن آغاز به‌كار خواهد كرد.

 

** آغاز با وودی آلن

 

فستیوال کنفیلم نیمه‌شب در پاریس به کارگردانی وودی آلن فردا رسما زنگ آغاز جشنواره كن را خواهد نواخت. وی قصد داشت این فیلم را سال 2006 در پاریس فیلم‌برداری کند، اما به‌خاطر هزینه‌های زیاد این شهر تاكنون تولید آن را متوقف كرده بود. در این فیلم كارلا برونی، همسر رییس‌جمهور فرانسه و ماریو كوتیلار، بازیگر برنده اسكار نقش‌آفرینی داشته‌اند. این فیلم در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. فیلم محبوب محصول فرانسه به كارگردانی كریستوف آنور نیز در مراسم پایانی این رویداد سینمایی نمایش خواهد یافت. این فیلم روز 22 می پس از مراسم اعطای جوایز در بخش خارج از مسابقه نمایش می‌یابد.

 

** دنیرو بر مستند قضاوت

 

رابرت دنیرو، بازیگركهنه‌كار هالیوود امسال ریاست هیات داوران جشنواره كن را برعهده دارد. دنیرو 67 ساله سومین سینماگر آمریكایی است كه طی چهار سال گذشته ریاست هیات داوران جشنواره كن را برعهده می‌گیرد. پیش از وی شون پن در سال 2008 و تیم برتون در سال 2010 بر صندلی ریاست هیات داوران نشسته بودند. جود لاو، بازیگر سرشناس انگلیسی، اوما تورمن، بازیگر آمریکایی و اولیویه آسایاس، فیلم‌ساز فرانسوی به‌همراه مارتینا گاسمن، تهیه‌کننده و بازیگر آرژانتینی ، نان سان شی، تهیه‌کننده چینی، لین اولمن، منتقد فیلم نروژی و محمد صالح هارون، فیلم‌ساز اهل چاد و جانی تو، كارگردان چینی دیگر اعضای هیات داوران این بخش هستند.

 

**رقابت غول‌ها برای نخل طلا

 

بخش رقابتی جشنواره امسال فیلم كن شاهد رقابت نزدیك كارگردانان سرشناس سینما خواهد بود و این درحالیست كه برخلاف سال گذشته، فیلم‌سازان زن حضور پررنگی در كنار كارگردانان مرد خواهند داشت. از سرشناس‌ترین فیلم‌های نامزد نخل طلا می‌توان به پوستی كه در آن زندگی می‌كنم ساخته پدرو آلمادوار(اسپانیا)، روزی روزگاری در آنتالیا،‌ ساخته نوری بیلگه جیلان(تركیه)، درخت زندگی ساخته ترنس مالیك (آمریكا)، مالیخولیا ساخته لارس فون تریر(دانمارك)، اینجا باید جایی باشد ساخته پائولو سورنتینو(ایتالیا) و پسری با یك دوچرخه ساخته برادران داردن (بلژیك) اشاره كرد. از دیگر فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره كن را Hanezu no Tsuki ساخته نائومی كاواسه (ژاپن)، Le Havre ساخته آكی كوریسماكی (فنلاند) و ما یك پاپ داریم ساخته نانی مورتی (ایتالیا) از دیگر فیلم‌های سرشناس هستند.

 

** نخل طلای افتخاری برای برتولوچی

 

امسال برای اولین‌بار جشنواره كن جایزه نخل طلای افتخاری را به پاس یك عمر دستاورد سینمایی به برناردو برتولوچی كارگردان نامدار ایتالیایی و خالق آثار به‌یادماندنی چون دنباله رو، پیش از انقلاب، آخرین تانگو در پاریس و آخرین امپراتور اعطا خواهد كرد. جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره كن پیش از این به كارگردانان مطرحی اعطا می‌شد كه موفق به كسب نخل طلا نشده بودند كه ازآن جمله می‌توان به وودی آلن در سال 2002 و «كلینت ایست‌وود» در سال 2009 اشاره كرد. اما طبق تصمیم جدید برگزاركنندگان جشنواره كن، این جایزه از این پس هرساله در مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی اعطا خواهد شد.

 

** یادی از استنلی كوبریك

 

شهر ساحلی کنیكی از اتفاقات جالب جشنواره امسال كن، نمایش فیلم معروف پرتقال كوكی ساخته ماندگار استنلی كوبریك در بخش آثار كلاسیك خواهد بود. نسخه بازسازی‌شده این فیلم كه از آن به‌عنوان جنجال‌آمیزترین فیلم تاریخ سینما یاد می‌شود، در این بخش نمایش خواهد یافت. این فیلم محصول سال 1971 اقتباسی از كتاب آنتونی برجیس است كه نمایش آن در كشورهای ایرلند، سنگاپور، مالزی، اسپانیا و كره به‌مدت دو دهه ممنوع بود. «پرتقال كوكی» نامزد چهار جایزه اسكار بهترین فیلم، كارگردانی، فیلم‌نامه و تدوین بود.

 

**انتظار برای فیلم جنجالی ساركوزی

 

نمایش فیلمی درباره زندگی و نحوه به‌قدرت رسیدن نیكولا ساركوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در جشنواره كن از هم‌اكنون به بحث داغ این رویداد سینمایی تبدیل شده است. روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس در مطلبی با تیتر «فیلم شرم‌آور نیكولا ساركوزی در جشنواره كن 2011» نوشت، فیلمی با نام پیروزی كه برای نمایش در بخش خارج از مسابقه جشنواره كن انتخاب شده است، چگونگی به قدرت رسیدن نیكولا ساركوزی و جدایی او از همسرش را به‌تصویر خواهد كشید. این فیلم كه پیروزی ساركوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال 2007 را نشان می‌دهد، درحالی روز18 می در كن نمایش می‌یابد كه چندین ماه درباره محتوا و مضمون آن میان سازندگان فیلم و جشنواره كن بحث و جدل بود. ساركوزی اكنون در دوراهی حضور در مراسم اكران این فیلم در جشنواره كن است و این زمانی جالب‌تر می‌شود كه همسر او «كارلا برونی» برای بازی در فیلم نیمه‌شب در پاریس وودی آلن كه برای مراسم افتتاحیه كن انتخاب شده، در مراسم حضور خواهد یافت.

 

** امیر كاستاریكا، رییس هیأت داوران "نوعی نگاه"

 

بخش "نوعی نگاه" جشنواره كن امسال با فیلم ناآرام ساخته گاس ون سنت كلید خواهد خورد و این درحالیست كه امیر كاستاریكا كارگردان سرشناس سینمای جهان و برنده‌ دو جایزه‌ نخل طلا ریاست این بخش را برعهده دارد. كاستاریكا كه در سال 2005 رییس هیأت داوران بخش رقابتی بود، در سال 1985 با فیلم وقتی پدرم برای كار رفته بود موفق به كسب نخل طلای جشنواره‌ی كن شد و در سال 1995 با فیلم «زیرزمین» دومین جایزه‌ی نخل طلا را به كارنامه‌ی افتخارات خود افزود.

 

** دنیرو، روسلینی و برتولوچی در بخش آثار كلاسیك

  

 

بخش آثار كلاسیك جشنواره كن در سال 2004 راه اندازی شد و اختصاص به نمایش نسخه های بازسازی شده فیلم‌های كلاسیك و میراث سینمای جهان دارد. امسال فیلم‌های معروفی چون پرتقال كوكی استنلی كوبریك (1971)، ماشینی برای كشتن مردم خبیث ساخته روبرتو روسلینی (1952)، یک داستان از برانکس ساخته رابرت دنیرو (1993) و دنباله‌رو ساخته برناردو برتولوچی (1970) در این بخش نمایش خواهند یافت.

 

** كلاس كارگردانی مالكوم مك داول

 

مالكوم مك داول، بازیگر كهنه‌كار انگلیسی در جشنواره كن امسال كلاس كارگردانی برگزار می‌كند. این كلاس كارگردانی روز 20 می برگزار می‌شود كه میشل سیمان، كارشناس فیلم‌های استنلی كوبریک آن را اداره خواهد كرد. این مراسم یك پس از نمایش ویژه نسخه بازسازی‌شده پرتقال كوكی ساخته معروف كوبریك برگزار می‌شود كه به مناسبت چلهمین سال ساخت آن نمایش می‌یابد.

 

** مصر، اولین "كشور افتخاری" جشنواره كن

 

برگزاركنندگان شصت‌وچهارمین جشنواره كن درنظر دارند از امسال یك كشور را به‌عنوان "كشور افتخاری" جشنواره كن معرفی كرده و مجموعه فیلم‌های مطرح سینمای آن را نمایش دهد. امسال قرار است سینمای مصر به‌عنوان كشور افتخاری جشنواره كن باشد و مراسم ویژه‌ای روز 18 می در معتبرترین رویداد سینمایی جهان برگزار شود. این مراسم همراه با نمایش فیلم 18 Jours خواهد بود كه شامل 18 فیلم كوتاه از كارگردانان و بازیگران سینمای مصر است. تمام عواید مالی حاصل از این ویژه‌برنامه كه با حضور وزیر فرهنگ مصر و سفیر مصر در فرانسه برگزار می‌شود، برای تشكیل كمیته‌های آموزشی در روستاهای مصر اختصاص خواهد یافت.


 تاريخ ارسال: 1390/2/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>صمد لاچینی:

پس قرار بود فیلم های کن رو بررسی کنید.چی شد؟

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>aa:

هر چند که خیلی زوده ولی پیشبینی اولیه من اینه: نخل طلا:1-درخت زندگی2- پوستی كه در آن زندگی می‌كنم3- ما باید درباره کوین صحبت کنیم بازیگر مرد: 1-براد پیت 2- رایان گوسلینگ 3- آنتونیو باندراس بازیگر زن:1-تیلدا سوئینتون

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>یوگی:

فقط همین؟

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>aa:

the tree of life /the skin I live n/The Kid with a Bike/We Need to Talk About Kevin/This Must Be the Place/Melancholia/drive به شدت منتظر این فیلم ها هستم

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.