پرده سینما

رابطه معکوس طنز و ضریب هوشی! نقد و بررسی فیلم «خماری 2»

موحد منتقم

  

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم خماری2سال 2009 یک کمدی کم خرج و جمع و جور، ولی بهره مند از یک ایده ی داستانی درجه یک با نام خماری روانه اکران شد شد. این فیلم فروش خیره کننده ای در گیشه های جهانی داشت و از مراسم گلدن گلاب برنده جایزه بهترین کمدی سال شد. خودتان بهتر از من می دانید که بعد از آن چه اتفاقی می افتد؟ هالیوود دنباله ای با همان عوامل و خط داستانی مشابه، ولی با هزینه بیشتر می سازد و روانه ی اکران می کند که نتیجه اش میشود خماری2. این فیلم را می توان از دو زاویه بررسی کرد. یک زاویه دیدگاه منتقدانه است. اگر عینک منتقدانه به چشم بزنیم و  به این فیلم نگاه کنیم ارزیابی ما از آن احتمالاً بیش از یک «آشغال کمدی دنباله ای» نیست. مخصوصاً اینکه توقع خوب بودن این فیلم با توجه به قسمت اول که اثری بسیار خوش ساخت بود برآورده نمی شود.

خماری2 به هیچ وجه صمیمت قسمت اول را ندارد و شما احساس می کنید برای سرکیسه کردن شما ساخته شده است. برخلاف قسمت اول که مخاطب را دست بالا فرض کرده بود و احترام زیادی برای بیننده اش قائل بود، در این دومی دقیقاً موضوع برعکس شده است. سازندگان خماری2 تصور کرده اند مخاطبان فیلم دچار بیماری آلزایمر هستند. چون این قسمت دقیقاً مانند قسمت اول است، فقط جای شهرها در آن عوض شده است! بنابراین فقط کسانی از تماشای آن لذت می برند که قسمت اول را ندیده یا فراموش کرده باشند!

برای کسانی که قسمت اول خماری را دیده اند، خماری 2 از نظر داستان هیچ چیز تازه ای ندارد. و از همه بدتر گفتگوهای بد و کلمات رکیکی است که بر زبان شخصیت های فیلم جاری است. جملاتی که من حتی در تنهایی خجالت می کشم آنها را به زبان بیاورم. و صحنه هایی که آنقدر وقیح اند که فکر می کنم در سالن سینما نیمی از تماشاگران با دیدن آنها از خجالت تا زیر صندلی فرو روند.

خماری2ولی همیشه حالت دومی هستند که به مثابه یک راه حل عمل می کند و راه میانبر را نشان می دهد. من به شما پیشنهاد می کنم از این راه دوم به تماشای فیلم بنشینید. (چون شکر خدا در ایران این فیلم اکران نمی شود) اگر دی وی دی اش را گرفتید در اتاق را سه قفله  کنید، کرکره مغزتان را  تا ته پایین بکشید، شعور و احترام فیلم را به مخاطب را شوخی فرض کنید و یک ظرف چیپس و پفک هم کنارتان بگذارید و با خیال راحت به تماشای فیلم بنشینید. آن وقت است که معجزه ی خماری را دریافت خواهید کرد! خماری 2 فیلمی است که اگر از راه دوم به تمایش بنشینید لذت زیادی خواهید برد و خیلی خواهید خندید. حتی ممکن است از شدت خنده ی زیاد گریه تان بگیرد و ریسه بروید! همه توهین هایی که فیلم به مخاطبانش می کند را به خود نگیرید و آن را به حساب شوخی بگذارید. اما من از زاویه اول به فیلم نگاه می کنم.

فیلم خماری2 را تاد فیلیپس (خماری، موعدمقرر) ساخته است. تاد فیلیپس متخصص ساختن فیلم های جاده ای درباره رفاقت هاست. یه علاوه اینکه استعداد زیادی در اضافه کردن وجه کمدی به داستانش دارد. فیلم های او سبک خاص مخصوص خودشان را دارند. حتی در بدترین حالت هم (خماری2) باز همان سبک قبلی را حفظ می کنند. نماهای جاده ای زیبا  و استفاده از موسیقی های راک و پاپ و... در پسزمینه فیلم که احتمالاً کار خود اوست، شوخی های جنسیتیی و کلامی در حد اعلا و شخصیت هایی که چند تا تخته شان کم است، وجود دارند. البته همیشه یک آدم باهوش در گروه هست که باعث می شود تقابل آنها جالب شود. در این میان همیشه کارگردان خواسته درس هایی درباره رفاقت و ارزش های دوستی بدهد.

فیلم خماری2 در ستایش آزادی و زندگی کردن حالا در هر چارچوبی که می خواهد باشد است، و نشان می دهد انسان ها در هر قالبی که باشند (فرد بدکاره یا دندانپزشک و همجنس باز و هر جانوری که فکرش را بکنید) می تواند مفید واقع شود و به بقیه انسانها کمک کند. خماری2 این پیام ها را در دل یه فیلم جاده ای /کمدی قرار می دهد تا بتواند با زبان طنز بهتر این پیام را به گوش بینندگانش برساند.

خماری 2فیلم از نمایی با دریا و سواحل بانکوک شروع و دوربین از این فضا وارد داستان شده و  افرادی را نشان می دهد که مراسم عروسی را تدارک می بینند. در پسزمینه تصویر صدای شماره گیری تلفن را می شنویم که  در اصل لارن (جامی چانگ) است که شماره مطب استو (ادهلمز) که همسر آینده اش است را می گیرد. پیغام گیر می گوید دکتر در دسترس نمی باشد اگر ضروری است پیغام بگذارید. در صحنه بعد لارن و میان جمع خانواده اش می رود. او دختر یک فرد ثروتمند تایلندی است و پدرش  از ازدواج دخترش با استو زیاد خوشحال نیست. اوبرای اینکه نشان دهد  استو فرد نامناسبی برای ازدواج با لارن است مدام پسرش را با استو مقایسه می کند. استو تصمیم می گیرد برای برگزاری مراسم عروسی اش دوستان قدیمی اش  فیل (برادلی کوپر) و داگ (جاستین باربا) و آلن (زاگ گالیفیاناکیس-اسم اش شبیه به یک نوع گونه ی دایناسوری منقرض شده است!) را به همراه خود به بانکوک ببرد. آنها تصمیم می گیرند برای تفریح به ساحل بروند  و پاتیل شوند! و وقتی به هوش می آیند  می بینند در هتل کثیف و درجه 3 بانکوک بیهوش افتاده اند. موهای سر آلن کچل شده و یک خالکوبی واقعی (مدل خالکوبی صورت تایسون-بوکسور معروف) روی صورت استو نقش بسته است. یک میمون به گروه آنها اضافه شده است و از همه جالبتر اینکه  برادر لارن که تدی نام دارد (ماسون لی) نیز گم شده است. آنها برای اینکه بفهمند در مدتی که آنها در خماری بوده اند چه اتفاقی افتاده است دوباره هم پیمان می شوند و کلی اتفاق احمقانه و خنده دار  تا انتهای داستان برایشان رخ می دهد و در پایان دوباره همه چیز رو به راه می شود و مایک تایسون بوکسور افسانه ای هم یک دهن آواز به مناسبت جشن شان می خواند و دوباره مثل قسمت اول ولی این بار تدی برادر لارن یک دوربین برایشان می آورد که  عکس هایی که در مدت خماری گرفته اند را نمایش می دهد و فیلم تمام می شود. وقتی این عکس ها نمایش داده می شوند متوجه می شوید این گروه هر حماقتی  را که ممکن بوده انجام داده اند که دست عوامل فیلم کله خرها را از پشت بسته اند.

فیلم شوخی های بسیار زیادی با شهر بانکوک و آداب رسوم های مردم آنجا می کند. این شایدبرای ما و در کل افرادی که  خارج از بانکوک زندگی می کنند خنده دار باشد ولی قطعاً تایلندی ها را حسابی عصبانی خواهد کرد. معمولاً فیلم ها وقتی به کشورهای دیگر می روند کارهایی در جذب توریست برای آن کشور ها انجام می دهند، ولی خماری2 دقیقاً روندی معکوس را در پیش می گیرد و کاری با این شهر می کند که اگر کسی هوای سفر به  آن حوالی را کرد قید سفر به بانکوک را بزند.

خماری 2فیلم دیالوگ های خیلی خنده دار و تند و تیزی دارد که همه اش را نمی توان اینجا گفت مثلاً در یک صحنه آلن به استو می گوید: «عمو راجر من یکبار یه خرس قطبی زال رو دیده بود!» استو پاسخ می دهد «خرس های قطبی که همه سفید هستند. از کجا تونسته تشخیص بده زال  بوده؟» آلن می گوید «این یکی سیاه بوده!» استو می پرسد «اون فقط یه خرس عادی نبوده؟» آلن پاسخ می دهد «حالا هرچی که بوده، مهم اینه که یه خرس دیده بوده!»

یا در جای دیگری آلن می گوید «اول میمون و حالا هم کلاهم رو گرفتن! یه روز مزخرف تر از امروز می تونه باشه؟»

همانطور که معلوم است بیشتر طنز فیلم بر دوش آلن است. او موقعیت های طنز بسیار زیادی را ایجاد می کند و در فصل عروسی سنگ تمام می گذارد. چون از همه احمق تر است. بقیه هنرپیشه ها هم بسته به ضریب هوشی هایشان موقعیت طنز خلق می کند .هر چه قدر ضریب هوشی اشان پایین باشد موقعیت طنز بیشتری خلق می کنند. تفاوت قسمت اول و دوم خماری به چیزهایی است که بینندگان به آن می خندند. در قسمت اول بینندگان به طنز هوشمندانه و موقعیت های کمیک خوش ساخت می خندند، ولی در قسمت دوم  لوده بازی و دیالوگ های ناجور فیلم موجب خنده می شوند. رویکرد خنده تماشاگر در قسمت دوم مثل این ماست که ممکن است وقتی یک فرد به طور ناگهان به زمین می خورد ممکن است ما در لحظه ی اول بخندیم، ولی چند دقیقه بعد به خاطر این خنده پشیمان و دچار عذاب وجدان می شویم! خماری 2 هم دقیقاً همینطور است. فیلم با اینکه خیلی خنده دارتر از قسمت اول است، ولی پس از تماشای آن مدتی احساس ارتکاب گناه به تماشاگران آن  دست خواهد داد! و مهمترین دلیل این گناه و عذاب وجدان  این است که فیلم  هر چیزی که به عنوان شعور و ادب دارید را به سخره می گیرد و شما را در زیر حملات شوخی های رکیک قرار می دهد.

با فروش خارق العاده قسمت دوم باید منتظر بمانیم که قسمت سوم هم ساخته شود. جایی در فیلم هست که آلن می گوید: «این یه جور نعمته که ما دوباره دور هم جمع شدیم!» که استو می گوید: «خدا رحم کنه!» و در مورد قسمت سوم هم که قراره این دوستان دوباره قراره دورهم جمع شوند و دوباره مست کنند و به خماری بروند باید بگویم: خدا به ما هم رحم کنه!

 

در همین رابطه نقد و بررسی دیگر فیلم های اکران تابستان 2011 را بخوانید

پیشروی سریع، عقب نشینی سریع؛ نقد و بررسی فیلم «ترانسفورمرز: تاریکی ماه»

رابطه معکوس طنز و ضریب هوشی؛ نقد و بررسی فیلم «خماری2»

در جستجوی چشمه آب حیات، نقد و بررسی فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر موج های غریبه»

یک کماندار با دو هدف متفاوت؛ نقد و بررسی فیلم «ثور» ساخته کنت برانا

ترکیب عشق سرعت و سرگرمی خالص؛ نقد و بررسی فیلم «سریع و خشمگین»

نه تیره، نه روشن، خارق العاده و خاکستری؛ نقد و بررسی فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ2»

ابر قهرمانی با مأموریت تخیلی؛ نگاهی به فیلم کاپیتان آمریکا ساخته جو جانستون


 تاريخ ارسال: 1390/3/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مرگ بر هالیوود:

آقا وقتی تو سریال معضم مختتتتتتتتتتتتتار نامه به ما ایرانیها میگن مجوس شما چه حسی بهت دست میده آقای منتقد با ادب!!!!!!!!!!!

0+0-

يكشنبه 24 مهر 1390



>>>sasy:

مشکل منتقدها این است که هرکی هرفیلمی ساخته اینا میگیرن به خودشون!بابا یارو برای ملت این فیلم رو ساخته.من دیدمش با اینکه 2جاش مخصوصا قضیه شیشه نوشابه خیلی خنده دار بود ولی توهین و تمسخر اداب و رسوم های بانکوک آزارم داد.این نامردها به هیچ چیزی پایبند نیستند.

0+0-

پنجشنبه 7 مهر 1390



>>>ل:

بی تربیت!

0+0-

دوشنبه 24 مرداد 1390



>>>حسین:

به نظر من فیلماهی مثل خماری میتونن تا 10 هم بسازند ولی خدایش بعد از امرکن پای 1,2,3,خماری 1 بهترین فیلمه کمدی ای بود که دیدم.

0+0-

چهارشنبه 15 تير 1390



>>>مجید:

خوشمان آمد.:))))))))))

0+0-

چهارشنبه 1 تير 1390



>>>keley:

گونه دايناسوري غير منقرض شده هم مگه داريم؟ اين شوخي ها و چيزايي كه باعث شده بري در اتاقتو قفل كني تو يكشم بود.نكنه شما هم آلزايمر گرفتي.نكنه از قضيه زنه و استو شوكه شدي. نصفشم كپي مقاله ايبرت بود.

0+0-

سه‌شنبه 31 خرداد 1390



>>>hangover:

اساسا ساخت قسمت دوم با نداشتن سوژه مناسب كار اشتباهي بود.

0+0-

چهارشنبه 25 خرداد 1390



>>>Joker:

خب کمتر مشاهده شده که قسمت دوم یه فیلم که بعد از یه وقفه ی ساخته شده، بهتر از قسمت اول بشه. این هم از این قاعده مستثنی نیست. به احتمال زیاد قسمت سوم هم توی شهر امستردام خواهد بود. راستی در اینجا که نوشتی (فرد بدکاره یا دندانپزشک و همجنس باز و هر جانوری که فکرش را بکنید) ترجمه درست واژه gay ، همجنسگراست.

0+0-

پنجشنبه 19 خرداد 1390



>>>گچپژ:

اینا هم انگار مثل اخراجی های خودمون هستن.یه عده الوات موقعیت کمدی میسازند.حیف که دست حاج مسعود بسته است وگرنه فیلمی میساخت که درجه NC-17بگیره و تاد فیلیپس بیاد جلوش لنگ بندازه.

0+0-

پنجشنبه 19 خرداد 1390



>>>جلال:

بهترین بازی فیلم رو اون میمونه انجام میداد.واقعا حرکاتش جالب بود.نمیدونم کی اونو تربیت کرده.ببین چه جانوری بوده اون.

0+0-

سه‌شنبه 17 خرداد 1390



>>>di -di:

i love u cinscreen.com

0+0-

دوشنبه 16 خرداد 1390



>>>gogoli:

من دانلود کردم.خیلی خنده دار بود.خیلیییییییییییییییییی!دو جاش خیلی باحال بود که واقعا به قول شما از خنده گریه میکردم یکی جریان پشت وانت که نشسته بودن و یارو خواست شیشه نوشابه رو از دست میمونه قایم بکنه و اون یکی هم قضیه حامله شدن آلن که فکر میکرد چیزی تو شکمش هست.واقعا خنده دار بود.از این فیلم ها بیشتر معرفی کنید.

0+0-

دوشنبه 16 خرداد 1390



>>>شهرام.ش:

این سایت پرده سینما بسی سایت جالب و عجیب غریبیست. سیاست های سایت اصلا مشخص نیست.بادی به هر جهت است.نکته خوبش این است که هم نقد فیلم ها جالبه و هم کامنت ها.دوگانه سوزه

0+0-

دوشنبه 16 خرداد 1390



>>>بفرماييد نقد:

خوب بود ،دوست داشتم !

0+0-

دوشنبه 16 خرداد 1390



>>>عربی خواه:

حالا اگر این فیلم رو ایران ساخته بود چنان پریدنی به فیلم میکرد که سایقه نداشت.چون امریکاییه مرغ همسایه است که همیشه غازه.این جور نقد نوشتن مثل اینه که به یکی یه چیز خوشمزه نشان بدی و بخوری و به به کنی و وقتی یکی ازت میپرسه چه مزه ای بود بگی خیلی بده مزه بود.خیلی آدم جالبی هستی.ما آخرش هم تورو نشناختیم.هرچند مهم هم نیست.

0+0-

دوشنبه 16 خرداد 1390



>>>ساسان:

موحد با این نقد نشان داد که داره از مذهب به سمت مدرنیته پیش میره.به جمع ما خوش امدی.ولی خودمونیم خدایی یه جور فیلم رو تبلیغ کرده بودی.هرکی این نقد رو بخونه با اینکه منفی بود ولی شک نکن میره تماشا میکنه .اینم بالاخره یه هنر بزرگیه واسه خودش.

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>یحیی غلامی:

وای عجب فاشیست هایی اینجا نظر میدن.البته به غیر از خودم

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>كربلايي:

حاجي موحد تو داري به كجا ميري ؟ به جاي اينكه به جووناي مردم ياد بدي تو خلوت نماز شب بخونن، بهشون ياد ميدي برن يه جاي خلوت و بشينن فيلم بي ناموسي نگاه كنن ! بچه ها بهم گفته بودن عوض شدي ولي باور نمي كردم .. ولي حق با اونا بود ، حالا مي فهمم چرا ديگه هيات نمي اومدي .. نگو با خودت خلوت كرده بودي ... شايدهم ،همچين تنها تنها هم نبودي ! به قول فرامرز قريبيان تو فيلم " تجارت " اصول تو كجاست ؟ ميدونستم يه روز پشت مي كني به تمام اصول گراها و سر ازخيمه سوسول گراها در مياري !خودت كه رفتي ولي اسمت بايد اينجا بمونه تا براش يه صاحب پيدا كنيم تا لياقت اين اسمو داشته باشه تو هم اسمتو بذار تو مايه هاي آرشام و رامبد و باربد ....چه ميدونم ازاين دست اسمها و هر كي گفت معني اش چيه ؟ طبق معمول بگو : اسم يكي از فرمانده هاي ساسانيان و يا اشكانيانه ! از وقتي اين مثلا" نقد رو نوشتي برادر عسگر لام تا كام حرف نمي زنه و فقط داره به موتور هزار گوشه ي پايگاه نگاه مي كنه و دكمه يقه اش رو هم باز نمي كنه فكر كنم ديگه خون به مغزش نمي رسه و الانه كه ....

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>پژمان.ع:

من با این جمله آقای منتقم مخالف هستم "سازندگان خماری2 تصور کرده اند مخاطبان فیلم دچار بیماری آلزایمر هستند. چون این قسمت دقیقاً مانند قسمت اول است، فقط جای شهرها در آن عوض شده است!" نه اینطور نیست چون اسم فیلم "خماری" است. یعنی مثل فیلم راکی یا هری پاتر یا مرد عنکبوتی که بر اساس یک قاعده بنا میشن، در این سری فیلم هم قاعده اینه که چند نفر خمار بشوند و وقتی بیدار می شوند ببینند در شهر دیگه ای هستند و حالا باید بگردند و قطعه گمشده این پازل رو پیدا کنن

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>لعیا:

.>فرد بدکاره یا دندانپزشک و همجنس باز و هر جانوری که فکرش را بکنید<.معنی این جمله رو نفهمیدم. یعنی هرکس دندانپزشکه جانوره؟یا هرکس همجنس بازه؟شما هم انگار زود تحت تاثیر ادبیات غنی فیلم قرار گرفته ای و شروع به کشیدن فحش کرده اید.

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>ب.م.م:

نقدت از خود فیلمه خنده دار تر بود.خداییش خیلی خندیدم.

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>سحر:

جالبه@

0+0-

يكشنبه 15 خرداد 1390



>>>ندا نظری:

به نظر بنده قسمت اول رو هم بی خودی بزرگش کردند.اصلا چیز خاصی نداشت .من نمیدونم چرا میگید قسمت اولش خوب بود.

0+0-

شنبه 14 خرداد 1390



>>>یک سوال؟:d:

قرار بود مل گیبسون تو این قسمت بازی کنه.چی شد؟

0+0-

شنبه 14 خرداد 1390



>>>یاشار:

بابا پاستوریزه .بابا بچه مثبت.نترس نگاه کن.در اتاقتم قفل نکن شک میکنن بهت.پفک هم نخور چون ممکنه موقع تماشای فیلم بپره تو گلوت.من عاشق ژست اون کله کچله تو عکس سوم که سواره قایقه شدم.این جور فیلم ها کلا ساخته میشوند که قبح کارهای بد رو بشکنند

0+0-

شنبه 14 خرداد 1390



>>>pante:

خماری یک محشر بود.کلی خندیدم.اینم قشنگ بوده روت نشده بگی خوب بوده.اون تیکه ی خرس زال خیلی خنده دار بود.اینا خدای تیکه و جوک هستند.دمشون گرم

0+0-

شنبه 14 خرداد 1390



>>>احسان.ی:

با سلام.من که اگر یه نفر بخوره زمین خیلی ناراحت میشم و اصلا نمیخندم.شما رو نمیدونم چرا؟نکته ی دوم هم واجب شد این فیلمرو ببینم.الان میرم تو کار دانلودش.

0+0-

شنبه 14 خرداد 1390



>>>یوگی:

پدر تجربه بسوزه.حالا چرا اتاق رو قفل میکنی؟!!ها ها ها

0+0-

شنبه 14 خرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.