پرده سینما

ابر قهرمانی با مأموریت تخیلی؛ نگاهی به فیلم کاپیتان آمریکا ساخته جو جانستون

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

سرزمین غمگین سرزمینی نیست که قهرمانی ندارد... سرزمین غمگین سرزمینی است که نیاز به قهرمان دارد .

برتولت برشت

 

پوستر فیلم کاپیتان آمریکانمی دانم  شما هم با من هم عقیده هستید یا نه که این فیلم های جدید «کامیک بوک» یا ابرقهرمانی بدجوری کلیشه ای و نخ نما شده اند؟ اکثر آنها از یک خط داستانی که مثلاً به یک فرد ضعیف و فاقد اعتماد به نفس یک نیروی خارق  العاده  داده می شود و آن فرد می تواند کل دنیا را نجات دهد. اگر به هر فردی که  طرفدار کمیک بود هست بگویید یک خلاصه داستان مشترک از فیلم ها بگوید شک نکنید همین خلاصه را خواهد گفت!

موج فیلم های «کامیک بوک»ی با مردعنکبوتی آغاز شد و با ساخت شوالیه تاریکی به اوج خودش رسید. تمام فیلم های ابرقهرمانی درجه الف فروش های بسیار بالایی در گیشه داشتند، تا اینکه خود کمپانی «مارول» دست به کار شد و مرد آهنی را ساخت که فیلم خوبی بود و فروش غیرمنتظره ای داشت. امسال  موج جدیدی از فیلم های ابرقهرمانی از راه رسید. اما در کمال تعجب فیلم ها یکی پس از دیگری شکست سختی در گیشه خوردند. نقطه ی اوج این جریان شکست فانوس سبز بود. فیلمی که فروش آن در آمریکا با زحمت به صد میلیون دلار رسید. امسال ستاره شانس فیلم های ابرقهرمانی خاموش شد و دلیل اصلی آن هم موضوع های تکراری این فیلم ها که بارها و بارها شنیده شده اند است. گویی این موج انزوا همچنان ادامه دارد، چون دیروز که تریلر رسمی سری جدید مردعنکبوتی با عنوان  مردعنکبوتی شگفت انگیز در نت منتشر شد علاقمندان مشاهده کردند این فیلم واقعاً فاجعه است و در حد یک ویدئو گیم نزول کرده است.احتمالاً سال بعد با اکران این فیلم و Avengers که مخلوطی از تمامی سوپرقهرمان هاست سرنوشت ابرقهرمان ها تعیین خواهد شد.

در این بین تازه ترین ساخته ی کمپانی مارول با نام کاپیتان آمریکا این هفته اکران شد و مشاهده کردیم این فیلم هم مثل نمونه های مشابه چیزی فراتر از آن قصه ی تکراری ارائه نمی دهد. تنها فرق آن با بقیه نمونه های مشابه این است که این شخصیت آن امریکایی است و همین باعث می شود حس میهن پرستانه ی آمریکایی ها که خیلی هم قوی است و خوششان می آید تحریک شود!

کاپیتان آمریکا در زمان جنگ جهانی با آلمان و نازی ها می جنگید و به مردم آمریکا روحیه می داد و این پیام را داشت که حتی سرباز نحیف و بسیار ضعیفی مثل  استیو راجرز هم اگر به جنگ برود می تواند تبدیل به ابرقهرمانی بی بدیل شود. شخصیت کاپیتان آمریکا در بین کامیک بوک ها آمریکایی ترین فرد  است. او آمده که نشانگر دهنده آمال فرهنگ آمریکایی باشد.فردی که آمریکایی ها با نام بردن از او احساس غرور کنند. بله! کاپیتان آمریکا آمده که به این نیاز ها پاسخ مثبت دهد!

استیو راجرز قهرمان فیلم کاپیتان آمریکا در چهارم جولای سال ۱۹۱۷ در منهتن، نیویورک در یک خانواده‌ی ایرلندی متولد شده است. در اوایل دهه‌ی ۴۰ قبل از اینکه آمریکا وارد جنگ‌ جهانی شود راجرز یکی از قد بلندترین دانش‌آموزان رشته‌ی هنر تصمیم می‌گیرد که داوطلب برای جنگ شود. اما به دلیل ضعیف بودن رد می‌شود. چهره ی استیو راجرز به با جلوه های ویژه به صورت یک فرد لاغر درآمده است. خیلی جالب است. یکی از فرمانده‌های ارتش به نام آبراهام ارسکین به او پیشنهاد شرکت در پروژه‌ی فوق سری «باززایی» (Rebirth) را می‌دهد و اینگونه‌است که راجرز اولین ابرسرباز ارتش آمریکا می‌شود. یکی از کنایه‌های داستان رشته‌ی راجر (هنر) است که همان رشته‌ی هیتلر بوده. اما داستان فیلم در سال 1942 آغاز می شود. کریس ایوانز که قبلاً در نقش یکی از شخصیت های چهار شگفت انگیز بازی کرده بود نقش استیوراجر و تامی لی جونز  هم نقش یکی از فرماندهان ارتش را دارد. در ادامه داستان ارتش آمریکا از ابرسرباز خود راجرز به بهترین شکل استفاده می‌کند تا با آلمان نازی و رد سگال بجنگد. راجر لباس خود را به رنگ و نقش پرچم آمریکا انتخاب می‌کند و دولت هم یک سپر ضد گلوله به شکل پرچم آمریکا با ستاره ای در وسط آن به عنوان سلاح می‌دهد. از این به بعد او را با اسم «کاپیتان آمریکا» صدا می‌کنند. مأموریت او ان است  که با یک دانشمند دیوانه به اسم «اشمیت» که چهره ای بسیار کریه و صورتی قرمز رنگ دارد مقابله کند.

پوستر فیلم کاپیتان آمریکافیلم کاپیتان آمریکا هرچند که فیلم خوب و سرگرم کننده ای است و از ثور و فانوس سبز خیلی بهتر است، ولی موضوع تکراری اش واقعاً خسته کننده است. یعنی شما می توانید تا یک ساعت اول را به راحتی پیش بینی کنید، یا اینکه در سالن بخواید و بعد یک ساعت بیدار شوید تا ادامه فیلم را دنبال کیند بدون اینکه چیزی را از دست بدهید. تقریباً بیش از نیمی از فیلم زمانی را در بر می گیرد که استیو هیچ قدرتی ندارد و فقط یک انسان عقب مانده و لاغر اندام از نظر جسمی است. فصل معرفی کاراکتر های فیلم هم خیلی خسته کننده و تکراری است. بعد از نیمه دوم فیلم است که ماجراجویی ها جذاب می شوند.

من نمیدانم که چه اصراری است که این نوع فیلم ها فقط و فقط روی اکشن کار می کنند و زیاد روی شخصیت اصلی تمرکز نمی شود. فیلم یک معرفی سرسری از شخصیت ها انجام می دهد و بعد بدون کوچکترین شخصیت پردازی می رود سراغ قسمت هیجان انگیز که همان بخش اکشن است. همیشه بهترین فیلم های کامیک بوک آنهایی بودند که شخصیت های سه بعدی (با فیلم سه بعدی اشتباه نشود!) و قابل لمسی برای بینندگان داشته اند. مرد آهنی و بتمن و مرد عنکبوتی به همین دلیل موفق شده اند که حتی اگر کسی شناختی از این شخصیت ها نداشت، با تماشای فیلم کلیه نقاط تاریک و روشن شخصیت ها را کشف می کرد. البته این موفقیت عوامل زیادی دارد که صد البته یکی از آنها بازیگران هستند. کریس ایوانز به هیچ وجه در حد و اندازه توبی مگوایر و کریستین بیل و رابرات داونی جونیور نیست! اما بازی بقیه بازیگران خوب است مخصوصاً تامی لی جونز که اگر بازی بدی ارائه کند باید تعجب کنیم. فیلم یک مشکل دیگر هم که دارد وآن این است که از درام و رومانس در فیلم خبری نیست و تمامیت فیلم فقط در اکشن خلاصه شده است. همین امر باعث خستگی بیننده در حین تماشای فیلم می شود. نابسامانی در شخصیت پردازی تا آنجاست که مثلاً پگی کارتر که در داستان معشوقه ی استیو است بیشتر در حکم یک دوست همکار برای اوست.

در بعضی از نماهای کاپیتان امریکا به شدت یاد بازی شاهکار ولفنشتاین افتادم. مخصوصاً صحنه ی درگیری بین نازی ها و ارتش سری. واقعاً این جنگ جهانی و نازی ها کلی جای کار دارند. یکی از خصوصیت های خوب فیلم همین سبک اکشن و فضای  قدیمی آن است که سطح ویژه ای به فیلم داده است. کاپیتان آمریکا طراحی صحنه بسیار خوبی دارد. طراح صحنه کار خودش را در پسزمینه ی فیلم به خوبی انجام می دهد.

کارگردان فیلم جو جانستون هم ید طولایی در ساخت اکشن و فیلم هایی از این دست دارد. از جو جانستون توقعی بیش از این فیلمی که ساخته نمی رود. فیلم از همان سبک کلیشه ای کارگردانی جو جانستون و یک فرمول گیشه پسند پیروی می کند. اگر پارک ژوراسیک3 و جومانجی و مردگرگی را دیده باشید کاملاً مشخص است که توسط یک فرد کارگردانی شده اند. جو نتوانسته است اکشن فیلم را به خوبی کنترل کند و کاپیتان آمریکا زیاد از حد شلوغ به نظر می رسد.

جنگ علیه تروریسم باعث به وجود آمدن فرهنگ ترس در بین مردم امریکا شده است. شعاری که ضربه مهلکی بر دموکراسی آمریکایی، امنیت روانی آمریکاییان و جایگاه ایالات متحده در جهان وارد کرده است. مردم امریکا نیاز دارند که از نظر روانی هرچند در فیلم ها به خودشان تلقین کنند که همیشه یک ابرقهرمان هست که از امریکا در مقابل تروریست ها محافظت کند. به همین دلیل است که در پایان قسمت اول فیلم مردعنکبوتی وقتی او از تمامی برج های بالا می رود و به بلندترین برج آمریکا که در بالای آن پرچم آمریکا نصب شده است می رسد و دور آن یک چرخ می زند  مردم در سینما کلی سوت و کف حواله ی او میکنند! یا همین کاپیتان امریکا :اولین انتقام جو را در نظر بگیریم که انتقام امریکا را از نازی ها می گیرد. جامعه ی امریکا این روزها دچار بحران هویت شده است و پیدایش انواع و اقسام سوپر قهرمان ها بیانگر این بحران هستند.

در جریان کشته شدن بن لادن وقتی که مردم پشت در کاخ سفید برای جشن و شادی جمع شده بودند تعدادی از افراد لباس کاپیتان امریکا را پوشیده و با آن ژست گرفته بودند. این در واقع همان ماموریت تخیلی و اصلی کاپیتان امریکا است!

 

در همین رابطه نقد و بررسی دیگر فیلم های اکران تابستان 2011 را بخوانید

پیشروی سریع، عقب نشینی سریع؛ نقد و بررسی فیلم «ترانسفورمرز: تاریکی ماه»

رابطه معکوس طنز و ضریب هوشی؛ نقد و بررسی فیلم «خماری2»

در جستجوی چشمه آب حیات، نقد و بررسی فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر موج های غریبه»

یک کماندار با دو هدف متفاوت؛ نقد و بررسی فیلم «ثور» ساخته کنت برانا

ترکیب عشق سرعت و سرگرمی خالص؛ نقد و بررسی فیلم «سریع و خشمگین»

نه تیره، نه روشن، خارق العاده و خاکستری؛ نقد و بررسی فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ2»

ابر قهرمانی با مأموریت تخیلی؛ نگاهی به فیلم کاپیتان آمریکا ساخته جو جانستون

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/5/3
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محسن:

سلام. من جدیدا و خیلی اتفاقی به سایتتون وارد شدم. به نظرم سایت خیلی خوبی دارید. اما بریم سراغ اصل مطلب : جناب منتقم : چیزی که شما در نظر نمی گیری طبیعی بودن این مساله ای هستش که در متن به عنوان یه چیز خیلی بد عنوانش کردی. هر شخصی به صورت ناخودآگاه و طبیعی تو فیلم ها و تمام آثار هنریش فرهنگ و عقاید خودش رو دخالت میده. حالا شما این حالت رو برای یه کشور در نظر بگیر. من یه مثال میزنم تا حرفم روشن تر بشه : فرض کنید یه نفر از یه کشور خارجی با عقایدی کاملا متفاوت با ما ( به خصوص از نظر مذهبی) وارد کشور ما میشه و مثلا تو همین ماه رمضان فیلم های تلویزیون ایران رو می بینه. اگه دقت کنید تو همه این فیلما داره این حرف گفته میشه که هرکس دین داره لزوما آدم خوب و کامل و با اخلاق و موفق و .... هستش و هر کس بی دین باشه (مثال نمیزنم چون فکر کنم مثال در این باره به اندزه کافی هست تو فیلم ها) در نهایت آینده ای جز تباهی نداره. خوب اگه فرض کنیم اون فرد خارجی کافر باشه مسلما پیش خودش تمام این حرفایی که شما درباره هالیوود و نوع فیلماش و اهدافی که داره و .... میزنی رو در مورد سینمای ایران و عواملش می کنه. می بینید ؟؟ همه کشور ها عمدا یا سهوا فرهنگ خودشون رو تبلیغ می کنند و خودشون رو قهرمان جلوه می دن . همه فکر می کنند که حق با خودشون هستش و بقیه کشور ها یه مشت وحشی و تروریست و آدمکش اند !!!! همون طور که خیلی از فیلمای آمریکایی ایران رو بد نشون میدن ما هم فیلم میسازیم و نشون میدیم که مثلا یه چه جوری غربی ها قصد داشتن به نیروگاه هسته ای ما ضربه بزنن. lهمون طور که گفتم هیچ فرقی بین ما و اونا از این نظر وجود نداره. شما و امثال شما به خاطر این ، این مطالب رو می نویسید که فکر می کنید چون همیشه حق با ماست پس اینکه ما عقایدمون رو ترویج بدیم (توجه کنید که از نظر خیلی از غربی ها ، عقاید ما یه تهدید برای جامعه بشری محسوب میشه !!!!!!!!!!!! ) اشکال نداره ولی اگه آمریکایی ها این کارو بکنند اشکال داره ... من نه طرفدار آمریکام و نه غربزده. از خیل از تفکرات غربی هم حالم به هم می خوره ولی سعی کردم جانب انصاف رو رعایت کنم. بازم ممنون از سایت خیلی خوبتون

1+0-

يكشنبه 23 مرداد 1390



>>>حمیدرضا:

جمله ی اول و جمله ی اخر فوق العاده بود.حرفی که خودت زده بودی در خط اخر کم از حرف برلوت برشت نداشت.

1+0-

دوشنبه 17 مرداد 1390



>>>Mojtaba.b89:

از جناب منتقم بابت نقدهاشون تشکر میکنم اما نکاتی هست که باید بگم : این روزها اکثر مردم دنیا مخصوصا جوون های خودمون بی هویت هستند و فکر نمی کنم شعارهای وطن پرستانه مشکلی داشته باشه و شاید این شعارها به خاطر گستردگی سینمای آمریکا و ضعف بقیه سینماها علی الخصوص سینمای ما در قهرمان پردازی انقدر آزاردهندست . البته باید صبر کرد تا ببینیم واقعا فیلم چه طوریه . در ضمن مطمئنم هوگو ویوینگ توی این فیلم هم فوق العاده بازی کرده و کاش به اون هم اشاره می کردید . در ضمن جناب موحد فکر نمی کنم به این راحتی ها بشه با تریلر یه فیلم کیفیت فیلم رو حدس زد ؛ تازه تکه های اخر تریلر مرد عنکبوتی با این که در کل چندان بهش خوشبین نیستم ؛ خیلی جذاب بود و در بیشتر شدن عطش مخاطبین خیلی موثره و بعید نیست صرفا یه کار تبلیغاتی باشه و اصلا همچین پلانهایی تو خود کار وجود نداشته باشه . جمله برتولت برشت هم واقعا شاهکاریه . با تشکر از سایت خوبتون که هم سینمای هالیوود و هم ایران رو خوب با نقدهاتون پوشش می دید .

1+0-

چهارشنبه 5 مرداد 1390



>>>3<:

ایران چرا فیلم میهن پرستانه نداره؟همش شده دختر و پسری؟

0+0-

سه‌شنبه 4 مرداد 1390



>>>sosha:

شوالیه تاریکی.اونم فقط به خاطر هث لجر!بقیه فیلم های ابرقهرمانی متوسط بودند.

0+0-

سه‌شنبه 4 مرداد 1390



>>>جک اسپارو:

هیچ ژانری تا وقتی که فیلمنامه ی خوبی در کار باشد از بین نخواهد رفت.بنابراین ژانر سوپرقهرمانی هم اگر فیلمنامه ی خوبی درکار باشد مثل همین خیزَش شوالیه تاریکی که حتما شاهکار دیگری از کریستوفرنولان است زنده خواهد ماند.همه چیز تو این دنیا نسبیه.اینو فراموش نکن

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>فرزاد:

ما والله تا حالا ندیدیم سوپر قهرمانی ماموریت واقعی داشته باشه که شما تیتر زدی تخیلی!

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>علی:

موحد جان این بهترین نقدی بود که تا حالا از شما خوندم.بهترین نقدی بود که از این فیلم خوندم.اون جمله ی اول خلاصه ی کل نقد شما بود.و باید بگم با نظر اقای عادل موافقم

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>بهروز غابشی:

بنده ی خدا کجای کاری تو؟اونا از بی کمبودی احساس کمبود سوپرقهرمان میکنند!الان یکی بهت بگه کمبودت چیه بگی یه منجی و یا سوپر قهرمان بهت میخندن.اینجا ما ازبس کمبود داریم که تا 100سال دیگه هم فکر نکنم کمبود سوپر قهرمان داشته باشم چون 10000000تا چیز واجب تر و مهم تر هست که هنوز نداریم.

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>فهیمه:

من منتظر خیزش شوالیه تاریکی هستم.

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>خیام:

درباره جمله آخر نقدت:ازبس که میهن پرست و وطن دوست هستند.مثل ایران نیست که همه زیرآب دیگران رو بزنند و از شخصیت ها استفاده سیاسی بکنند.و یا اسطوره هاشون رو نابود کنند با از بین بردن مجسمه ها و کتاب هایشان!کشوری که گذشته ی خودش رو فراموش بکنه ناگزیر محکوم به تکرار گذشته ی خودش است و ایران به خاطر همین است که مدام داره در جا میزنه!

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>قاسم جلیلوند:

کل نقدت رو میشد تو همون جمله ی برتولت برشت خلاصه کرد.واقعا جمله ی زیبایی است.

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>بهنام:

بالاخره خوب بود یا بد بود؟

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>پژمان.ع:

جمله اول از برتولد برشت طلاست. برشت آلمانی بود کاش آمریکایی ها این جمله او را می خوندند. یادمون نره که زمانی هم قهرماناشون جان سخت و رمبو و ارنولد بود یکی از یکی ابله تر

0+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390



>>>عادل. ا:

بسوزین که شما با قهرمان های جنگتون اخراجی ها رو میسازید و آن ها را در حد یک لمپن پایین می آورید و آمریکا با قهرمان های کاغذی اش کاپیتان آمریکا را میسازد و به جهانیان معرفی میکند!

2+0-

دوشنبه 3 مرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.