پرده سینما

پایین تر از واقعیت، بالاتر از انتظار؛ نقد و بررسی فیلم «ظهور سیاره میمون ها» ساخته روپرت ویات

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

Rise of the Planet of the Apes

 

پوستر فیلم  ظهور سیاره میمون هانمی دانم تا به حال برایتان این اتفاق افتاده یا نه؟ اینکه مثلاً به تماشای یک فیلم می نشینید و فکر می کنید دوباره یه فیلم مزخرف دیگه در یک ژانر به خصوص است، ولی از اواسط فیلم یکباره متوجه  اشتباهتان می شوید و می بینید تا انتها با یک فیلم خوش ساخت مواجه هستید که حسابی سر حالتان می آورد! ظهور سیاره میمون ها یکی از همین فیلم ها است. راست اش اصلاً از تریلر فیلم خوشم نیامده بود و عکس ها و هنرپیشه های مناسبی برای فیم انتخاب نشده بود و از همه مهمتر فصل اکران آن که هفته بعد از آخرین هفته تابستان هالیوود بود که معمولاً فیلم های ضعیف اکران می شوند بود. در کمال تعجب فیلم ظهور سیاره میمون ها یک فیلم  خیلی خوب برای پر کردن اوقات فراغت شماست که ابتدا تا انتها شما را دنبال داستان جذاب اش می کشاند. جلوه های ویژه خارق العاده و بازی حیرت انگیز اندی سرکیس در نقش یکی از میمون ها از نقاط قوت فیلم است. جیمز فرانکو با اینکه بازیگر خوبی است ولی نتوانسته در بین این همه میمون خودی نشان دهد و هنرپیشه زن فیلم فریدا پینتو هم که قبلاً در میلیونر زاغه نشین بازی می کرد فقط برای خالی نبودن عریضه اضافه شده است.

فیلم دنباله ای بر فیلم سیاره میمون ها تیم برتون است. سیاره میمون ها نخستین بار در سال ١٩۶٣ درقالب رمانی به قلم پی یر بول نویسنده فرانسوی به  جهانیان معرفی شد. داستان کتاب ماجرای تسلط میمون ها بر کره زمین در آینده جهان است. از فیلم تیم برتون  چیز زیادی در خاطرم نیست. فقط پایان جالب اش که کره زمین توسط انسان ها تسخیر شده بود یادم مانده است. خود فیلم تیم برتون هم بازسازي فيلم افسانه - علمي اينک کلاسيک سياره ميمون ها (فرانکلين ج. شفنر، 1968)  بود. ظهور سیاره میمون ها  به این سؤال در سری فیلم های و سریال ها و کتاب های سیاره میمون ها پاسخ می دهد که چه شد که میمون ها بر ما مسلط شدند؟ فیلم بودجه زیادی ندارد و فقط تکنیک دار . فیلمنامه فیلم نوشته ریک جافا و آماندا سیلور خیلی محکم و خوب است و بیننده در پایان فیلم احساس نمی کند که به شعورش توهین شده است.

ظهور سیاره میمون ها داستان یک دانشمند به اسم ویل رادمن (جیمز فرانکو) است  که پدرش از بیماری آلزایمر رنج می برد و سعی می کند با کشف دارویی بیماری او را بهبود بخشد. او این داروی جدید را روی یک میمون به اسم «چشم روشن» آزمایش می کند. ولی آزمایش متوقف می شود. آن میمون باردار بوده و  ویل ادامه آزمایش هایش را روی نوزاد او سزار (اندی سرکیس) انجام می دهد، ولی این میمون با توجه به آزمایشهای او تبدیل به موجودی باهوش در حد انسان می شود و بقیه میمون را برای تصرف زمین رهبری می کند.

در فیلم های اکشن زیاد توقع از یک فیلمنامه درست و حسابی نداریم و فقط چشم به اکشن می دوزیم، ولی ظهور سیاره میمون ها هم از لحاظ فیلمنامه خوب است و هم جلوه های ویژه ی تماشایی دارد. اندی سرکیس که قبلا هنر نمایی اش را در نقش گالوم فیلم ارباب حلقه ها و فیلم کینگ کونگ دیده بودیم این بار هم بازی فوق العاده ای در نقش «سزار» دارد. بهترین بازی فیلم متعلق به خود اوست. کسی که تماشاگران با دقت سرنوشت اش رادنبال می کند و بیشتر با اوست که همذات پنداری م یکنند. شخصیت میمون فیلم بسیار سه بعدی تر و واقعی تر از شخصیت های مقوایی و واقعی (به جز جان لیتکو که نقش پدر ویل را بازی می کند) خلق شده است. به قدری بازی اندی سرکیس و جلوه های ویژه ای که او را تبدیل به میمون کرده اند جالب است که مرز بین واقعیت و تخیل را در هم می شکند. گویی شما یک میمون واقعی را تماشا می کنید.

پوستر فیلم ظهور سیاره میمون هافیلمبرداری اندریو لسنی محشر است. او که قبلاً سابقه فیلمبرداری سه گانه ی ارباب حلقه ها را دارد و هم اکنون هم فیلمبردار پروژه  عظیم هابیت است فیلمبردار این اثر است.صحنه های درگیری در پل گلدن گیت فقط و فقط به خاطر فیلمبرداری اندریو است که هیجان انگیز شده است. کادر های جذاب و کاملی که شاید اصلا ًچیز خاصی در تصویر اتفاق نمی افتد ولی به خاطر سبک فیلمبرداری اش و قاب های جالبی که می گیرد هیجان شما را بالا می برد  و احساس درون فیلم را به شما منتقل می کند.

ظهور سیاره میمون ها همان فیلمی است که از آن در بهترین حالت انتظار داشتیم. فیلم پیام های اخلاقی جالبی درباره روابط پدر و پسر و دخالت انسان ها در کار خدا و  عواقب بد رفتاری با حیوانات می دهد که بسیار زیبا و در جای خیلی مناسبی در داستان فیلم گنجانده شده است. به طوری که پیام های اخلاقی فیلم را به طور کامل به بیننده منتقل م یکند. ظهور سیاره میمون ها گوشه ی چشمی هم به نظریه تکامل داروین دارد و همچنین این نظریه  را در بیننده تقویت می کند  که میمون ها تنها در چند ژن با انسان ها تفاوت دارند و این موضوع نیز با خوردن دارویی جدید و شگفت انگیز برطرف می شود، به طوری که آن ها می توانند به خوبی انسان ها فکر کنند.

اگر کمی واقع بینانه نگاه کنیم فیلم دقیقاً از همین جهت ضربه می خورد. چون هرچقدر ژن میمون ها را دستکاری کنیم  امکان ندارد دقیقاً شبیه به انسان شود!

در بعضی سکانس های فیلم میمون ها کارهایی را انجام م یدهند که انسانها هم  نمی توانند بکنند. ظهور سیاره میمون ها  در بعضی از سکانس ها میمون ها را برتر و هوشمند تر از انسان ها نشان می دهد. فیلم  به قدری حامی میمون ها است که شما به گمان می افتید که شاید یکی از همان میمون ها  از اواسط فیلم کارگردانی را بر عهده گرفته است! موقعی تماشای فیلم یاد کتاب کلمات نوشته ی  ژان پل سارتر  می افتادم .مخصوصاً بخشی از کتاب  که نوشته بود: «... در باغ وحش میمون ها کمتر میمون بودند و در باغ لوکزانبورگ انسان ها کمتر انسان!»


 تاريخ ارسال: 1390/5/28
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمد:

توجه فوری توجه فورررررررری سلام دوستان عزیز من دنبال یه سریالی هستم که چند سال پیش شبکه 2 میذاشت اسم فارسیش - تسخیر زمین - بود ولی اسم لاتین شو نمیدونم کسی میتونه بهم کمک کنه ممنو میشم

0+0-

پنجشنبه 18 آبان 1391



>>>علی:

فیلم تخیلی بود اخرش سزار حرف زد

0+0-

چهارشنبه 9 فروردي



>>>الهه:

حیف فیلم با یه همچین موضوع جالب و علمی که به رابطه ی پدر و پسر بکشه اخه رابطه ی پدر و پسر چهجذابیتی برای یه زن می تونه داشته باشه

0+0-

شنبه 26 شهريور 1390



>>> کسی که کامنت هایش همیشه چاپ می شود!:

دوستی که میگی کامنت هایت هیچوقت چاپ نمیشود! این توصیه دوستانه رو از من قبول کن که در هر سایتی خواستی کامنت بگذاری دقت کن 1-فحش یا شعار سیاسی ندی 2-به ادیان یا اقوام یا آدمها توهین نکنی 3-عصبانی و پرخاشگرانه کامنت نگذاری. با رعایت این سه نکته بطور منطقی حرفاتو بزن و کامنت بگذار. میبینی همیشه چاپ میشه!

0+0-

پنجشنبه 3 شهريور 1390



>>>antioxidan:

حالا همه واسه ما داروین شناس شدن!تن داروین توی گور رفت رو حالت ویبره با این حرفهای شما درباره نظریه هاش:))

0+0-

پنجشنبه 3 شهريور 1390



>>>کسی که کامنت هایش هیچوقت چاپ نشد.:

من هر دفعه کامنت گذاشتم چاپ نشده.یه لطفی بفرمایید تعداد کامنت های سانسور شده را در بالای قسمت کامنت ها بنویسید.مثل سایر سایت های خبری تا ببینیم چقدر به آزادی بیان تو این سایت بها داده میشود.صفر در صد

0+0-

پنجشنبه 3 شهريور 1390



>>>علیرضا:

تکنولوژیشو دارن ... میتونن .. ما هم اگر میتوستیم می ساختیم ...

0+0-

يكشنبه 30 مرداد 1390



>>>صمد لاچینی:

سایت: ساندیس سینما

0+0-

يكشنبه 30 مرداد 1390



>>>اصغر:

عزیز دل من تا امریکا این خزعبلات مثل نظریه داروین و فیلم های تخمه ای تخیلی و .. رو به مردم جهان نگه که نمیتونه بهشون فرمانروایی کنه .امریکا میدونه اگر بخواد از راه دین وارد بشه کله پا شده است پس مجبور میشه این فیلم های صد من یه غاز و نظریه های آبکی که فقط به یه بادی بند هستند رو بزاره لای زرورق (جلوه های ویژه)و بده به خورد ملت ها!کسایی هم که ادعای روشنفکری دارن قبول میکنن و پز میدن و میگن <<دین؟؟ اه اه اه .دین مال امل ها است!>>این حرف رو به عینه خودم 10 بار دیدم که گفتن!!!

0+0-

شنبه 29 مرداد 1390



>>>فرامرزی:

شما خودتو ناراحت نکن. اینها ید طولایی در شر و ور گفتن دارن(مقل همین نظریه ی داروین). خودشون میگن خودشونم تایید میکنن (با فیلم های تخیلی!)

0+0-

شنبه 29 مرداد 1390



>>>منصور:

مانی جان این چه حرفیه؟ .یعنی چی انسان به میمون تبدیل شد؟کجای قران گفته انسان به میمون تبدیل شده است؟اون آیه سوره ی مبارکه مائده درباره ی کسانی است که از فرمان خدا سرپیچی کرده اند و تبدیل به بوزینه و میمون شده ند.اون آیه ی بقره هم هیچ ربطی نداشت!اینجا بحث دوستان درباره ی تکامل انسان از میمون به انسان است و نه عذاب انسان ها!اینجا بحث سر این است که میمون میتواند به انسان تبدیل شود با استفاده از علم پزشکی و .. که احتمالش 0% است.

0+0-

شنبه 29 مرداد 1390



>>>payam:

در این متن جناب مانی اینجایی که نوشته:زندگی پستانداران از 80 میلیون سال پیش و زندگی بشر از سه میلیون سال قبل شروع شده است عصر حجر را مربوط به دوره چهارم یخبندان (75 هزار تا 10 هزار سال پیش) می‏دانند. که بشر در این دوره بوجود آمده است.!!همش تناقض داره.گفته حیات بشر از سه میلیون سال پیش شروع شده ولی بعدش گفته حیات بشر مربوط به دوره ی 4 عصر یخبندان است؟؟!! درباره زندگی انسان های ما قبل تاریخ و بعد از ان هم همینطور است ولی ان ها را در دو گروه تقسیم کرده. در صورتی که انسان های ماقبل تاریخ هم بالاخره انسان بوده اند!و ماجرای حضرت آدم گفته ممکنه قبل از اون هم ادم هایی روی زمین بوده باشند!!من گیج شدم!!!!!!!!!!!!!!!!!

0+0-

شنبه 29 مرداد 1390



>>>مانی:

قرآن کریم با ارتباط بین انسان و میمون موافق است اما نه به ترتیبی که چارلز داروین ادعا می کند. داروین مدعی است "میمون تبدیل به انسان شد" اما در قرآن کریم اشاره می شود این انسان بود که به سبب نافرمانی و گناه به میمون تبدیل شد (سوره مبارکه مائده آیه 60 و سوره مبارکه اعراف آیات 163 الی 166 و همچنین سوره مبارکه بقره آیه 56) در مورد دیدگاه قرآن مجید در مورد تکامل انسان مقاله مشروحی در سایت "جواب" وجود دارد http://www.jawab.ir/qa/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

0+0-

شنبه 29 مرداد 1390



>>>rah:

ژن میمون ها 86%شبیه به ادما است.با یکم دستکاری شاید بتونن قدرت و هوش انسان رو پیدا کنند.

0+1-

شنبه 29 مرداد 1390



>>>shahrooz:

are manam shenide budam filme khobie!damet garm

0+0-

شنبه 29 مرداد 1390



>>>abc:

سری فیلم های سیاره میمون ها خیلی خیلی پیچیده تر از این چیزی هستند که در ظاهر نشان میدن.از جناب منتقم انتظار داشتم نظریه های موجود در فیلم را مثل نقد های قبلی بشکافد که متاسفانه این کار را نکرده بود .نظریه داروین و تسخیر کره زمین در این فیلم پر از نشانه های معنی شناسانه ی مبهم است .

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>لعیا:

واقعا انسان ها اول میمون بوده اند و بعد تکامل پیدا کردن شدن انسان؟

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>jams:

tnxs

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>صابر:

نیاز نبود انقدر خرج جلوه های ویژه ی فیلم کنن.نه مثل انسانه و نه مثل میمون.یه چیزی بین این دو است.

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>توحید کریمی:

راست میگه محمد .من هم دقیقا اتفاقا میخواستم همین مطلب رو بگم.چرا اینجا ار اس اس نداره؟یا از این قابلت منتشر کردن خبر در فیس بوک و توییتر و گوگل پلاس!از سایت شما بعیده یه همچین امکاناتی رو نداشته باشد.واقعا ابتدایی است حتی وبلاگ ها هم دارند.

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>ب.م.م:

من وارد سایت شدم عکس اون میمون رو دیدم یه لحظه فکر کردم ...)))))))))

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>ساسان:

موحد خدا خیرت بده دست از سر اون امار جدایی نادر از سیمین برداشتی.همش دعوا میشد زیر پست ها!این جور فیلم ها رو راحت میشه تو سینماهای ایران اکران کرد نمیدونم چرا هیچ حرکتی برای نمایش فیلم های خارجی تو ایران انجام نشده.اون پوستر بالایی شاهکاری برای خودش است.

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>فواد:

سلام. من این فیلم رو در ترکیه دیدم .خیلی خوب بود .فقط به نظر من مشکلش این بود که میمون فیلم به اسم "سزار" بیش از حد طبیعی بود.یعنی یه جاهای فکر میکردم یارو به جای میمون واقعا آدمه.طرز نگاه به دوربین که اصلا ادم بود و خیلی هم ترسناک بود.در کل فیلم خیلی خوبی بود .به قول شما واقعا من هم انتظار یه همچین فیلمی رو نداشتم.

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>googooli:

اون پوستر بالای صفحه فوق العاده حرفه ای طراحی شده .من از فیلم تیم برتون خیلی خوشم اومد احتمالا باید این فیلم هم جذاب باشه چون همه ی منتقد ها ازش تعریف کرده بودند.جیمز فرانکو هم هنرپیشه ی خیلی خوبی است.من عاشق فیلم 127 ساعت هستم.

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>اکبر ه:

منم خیلی زیاد تعریف این فیلم رو شنیدم.خیلی منتظر هستم دی وی دی فیلم به ایران برسد.

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>محمد:

اینجا آر‌اس‌اس نداره.بعد ما هی هر روز باید چند بار سر بزنیم.مسئولان رسیدگی کنن خوب.

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390



>>>پژمان.ع:

خدارو شکر موحد با یه مقاله خوب برگشت! از این آمار فروش جدایی نادر از سیمین حوصلم سررفته بود... من این فیلمو ندیدم اما فکر میکنم از فیلم فرانکلین شفنر پایینتر و از فیلم تیم برتون بالاتر باشه!

0+0-

جمعه 28 مرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.