پرده سینما

مهمترین فیلم های سال جدید میلادی

حسین عیدی‌زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جو رایت، پیتر جکسون، کوئنتین تارانتینو، دیوید کراننبرگ و کریستوفر نولان تنها تعدادی از کارگردان‌های مطرح سینما هستند که فیلم‌های جدید آن‌ها سال 2012 اکران می‌شود.

سال 2011 سالی خوب برای سینما بود، کارگردان‌های بزرگی مثل مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و ترنس مالیک فیلم‌های جدید خود را روی پرده فرستاند و کارگردان‌های سینمای مستقل هم با فیلم‌هایی مثل 50 / 50، فرزندان/نسل، خدمتکار و رانندگی هم در گیشه و هم نزد منتقدان به موفقیت دست یافتند.

هرچند تا اعلام برندگان جوایز گلدن گلوب و اسکار پرونده سال سینمایی 2011 بسته نخواهد شد، اما از همین حالا نام فیلم‌های جدید کارگردان‌های مطرح هالیوودی تنور سینمای سال 2012 را داغ کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که در سال جدید میلادی روی پرده می‌روند.

 

آنا کارنینا

 

این فیلم براساس داستان معروف و کلاسیک لئو تولستوی ساخته شده و داستان آنا کارنینا (با بازی کایرا نایتلی) و رابطه پرتلاطم او با همسرش کارنین (با بازی جود لاو) و آشنایی آن‌ها با کنت ورونسکی (با بازی آرون جانسن) را روایت می‌کند.

 فیلم را جو رایت کارگردانی کرده که پیشتر فیلم‌های غرور و تعصب و تاوان را در ژانر تاریخی ساخته بود. او که با ساختن هانا به دنیای فیلم‌های اکشن با چاشنی قصه جن و پری سر زده بود دوباره با آنا کارنینا به ریشه‌های خود برمی‌گردد و برای سومین بار با کایرا نایتلی همکاری می‌کند.

 فیلم بازیگران مکمل معروفی هم دارد؛ کلی مک‌دانلد، اولیویا ویلیامز، متیو مک‌فداین و امیلی واتسن. جو رایت که با ساختن هانا نشان داده تواناهایی دیگری جدا از ساخت فیلم تاریخی دارد یکی از دلایل انتظار برای دیدن آنا کارنینا است.

تاریخ نمایش فیلم در آمریکای شمالی مشخص نیست اما قرار است هفتم سپتامبر در بریتانیا روی پرده برود. فیلم بخت حضور در جشنواره فیلم ونیز را دارد.

 

میراث بورن

 

میراث بورنچهارمین فیلم مجموعه بورن پس از ویرانی سازمان ترداستون شروع می‌شود، زمانی که سازمانی مخوف‌تر ظاهر می‌شود و مامور آرون کراس (با بازی جرمی رنر) اولین هدف اصلی آن‌هاست که باید از صحنه محو شود.

کمپانی یونیورسال علاقه داشت پس از موفقیت اولتیماتم بورن و فروش 442 میلیون دلاری آن در سطح جهانی دوباره پل گرین‌گراس و مت دیمن را راضی کند تا در قسمت چهارم بورن به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته باشند، اما این دو موافقت نکردند و به نظر می‌رسد به عمد در قسمت سوم داستان را طوری طراحی کردند که در انتهای اولتیماتم بورن کاراکتر بورن هویت واقعی خود عینی دیوید وِب را کشف کند و درنتیجه داستان به پایان برسد.

در هر حال فیلم جدید را تونی گیلوری کارگردانی کرده که در نوشتن فیلمنامه سه قسمت دیگر دست داشته و با فیلمنامه مایکل کلایتن هم یک نامزدی اسکار نصیب خود کرده است. جون آلن و آلبرت فینی که در سه فیلم دیگر بازی داشتند، در این فیلم هم بازی می‌کنند و ریچل وایس و ادوارد نورتن هم بازیگران جدید فیلم هستند.

اما تغییر اصلی حضور جرمی رِنر در نقش اصلی میراث بورن است و احتمالا با این فیلم به یک ستاره بدل شود. فیلم سوم اوت روی پرده می‌رود.

 

اطلس ابرها

 

این فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته دیوید میچل ساخته شده و شش داستان در شش ژانر متفاوت را همزمان روایت می‌کند. داستان‌هایی از سفر اقیانوسی در سال 1850 تا تریلر سیاسی در دهه 1970 تا داستانی اخلاقی در ژانر علمی-خیالی تا ملودرامی اروپایی. در این فیلم همه چیز وجود دارد.

 اطلس ابرهاجدا از این خط داستانی پروپیمان، فیلم را اندی و لری واچوفسکی (کارگردان‌های سه‌گانه ماتریکس) به همراه تام تیکور (کارگردان بدو لولا بدو و عطر) کارگردانی کرده‌اند. این درحالی است که بسیاری رمان میچل را فیلم‌نشدنی توصیف کرده‌اند و باید منتظر باشیم ببینیم نتیجه کار چه شده است.

بازیگران مطرحی نیز در اطلس ابرها بازی می‌کنند؛ بن ویشاو، تام هنکس، هالی بری، سوزان ساراندون، کیت دیوید، هوگو ویوینگ، جیم برادبنت، هیو گرانت و جیم استرجس. این بازیگران در داستان‌های مختلف حضور دارند و حتی در برخی خطوط داستانی بازیگران مرد نقش کاراکتر یک زن را بازی کرده‌اند یا برعکس. این فیلم 100 میلیون دلاری اکتبر 2012 روی پرده می‌رود.

 

پرومته

 

فیلم سینمایی پرومته به کارگردانی ریدلی اسکات داستان یک گروه تحقیقاتی است که سرنخی جدید درمورد تولد انسان بر روی زمین پیدا می‌کنند. این سرنخ آن‌ها را به تاریک‌ترین نقاط جهان رهنمون می‌کند. آن‌ها در این نقاط تاریک برای بقای انسان روی کره خاکی باید در نبردی خونین شرکت کنند. در فیلم پرومته بازیگران معروفی چون نومی راپاس، چارلیز ترون، میشائل فاسبندر، گای پیرس، ادریس آلبا و لوگان مارشال-گرین بازی می‌کنند.

فیلم پیش‌درآمدی به فیلم ترسناک بیگانه محصول سال 1979 اسکات است، اما در خط داستانی پرومته خبری از شخصیت‌های مجموعه فیلم‌های بیگانه نیست و به گفته اسکات آغاز کار با بیگانه بود، اما در مرحله نگارش فیلمنامه داستانی منحصربه‌فرد و جدید خلق شد. سه دنباله بیگانه را به ترتیب جیمز کامرون، دیوید فینچر و ژان پیر ژونه کارگردانی کردند.

 فیلم در دو نسخه تولید می‌شود که یکی خشن‌تر است و برای تماشاگران بزرگسال نمایش داده می‌شود. بودجه فیلم 250 میلیون دلار تخمین زده شده است.

 فیلم در اواخر سال 2012 روی پرده می رود و جمله تبلیغاتی فیلم چنین است: «شاید جستجوی آغاز زندگی ما به انتهای دنیا ختم ‌شود.»

 

 

بلوف کوگان

 

بلوف کوگانفیلم براساس فیلمی به همین نام محصول سال 1974 به کارگردانی جرج وی. هیگینز ساخته شده و داستان پلیسی حرفه‌ای است که ماجرای یک سرقت را بررسی می‌کند.

 بلوف کوگان اولین فیلم اندرو دامینیک از زمان ساخت کشتن جسی جیمز به دست رابرت فورد بزدل (2007) است که در آن با براد پیت همکاری داشت و در فیلم جدید دوباره با این ستاره هالیوودی همراه شده است.

جیمز گاندولفینی، ری لیوتا و ریچارد جنکینز دیگر بازیگران این فیلم هستند. گفته می‌شود فیلم کمدی سیاه است و احتمال نمایش آن در جشنواره کن هست.

 

کاسموپلیس

 

تریلر کاسموپلیس داستان یک مولتی میلیونر را در ادیسه‌ای 24 ساعته در سراسر منهتن به تصویر می‌کشد. رابرت پاتیسون نقش مدیری را دارد که در یک روز تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد و ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی برنده اسکار به نقش همسر او ظاهر می‌شود.

پروژه جدید دیوید کراننبرگ، فیلمساز سرشناس کانادایی با بودجه‌ای 20.5 میلیون دلار ساخته شده و فیلمنامه را خود کراننبرگ براساس رمانی از دان دلیلو نوشته است. فیلم مضمون محبوب کراننبرگ یعنی انسان در برابر فناوری را بررسی می کند.

دان دلیلو نویسنده رمان کاسموپلیس آثار تحسین‌شده‌ای چون سوت ممتد و عالم ارواح را در کارنامه دارد.

 کراننبرگ اخیرا فیلم یک روش خطرناک را روی پرده سینماها داشت. او سال 1996 با فیلم تصادف برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و سال 1999 برای اگزیستنز جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری جشنواره برلین را دریافت کرد. کاسموپلیس پاییز 2012 روی پرده می‌رود.

 

خیزش شوالیه تاریکی

 

رابرت پاتیسون در کاسموپلیسداستان بتمن جدید هشت سال پس از پایان فیلم قبلی شوالیه تاریکی شروع می‌شود. بروس وین یا همان شوالیه سیاه‌پوش این بار باید با بِین، تروریست خطرناکی دست و پنجه نرم کند که بسیار قدرتمند و باهوش است.

شوالیه تاریکی به فروشی بالاتر از یک میلیارد دلار در سطح بین‌المللی رسید و کریستوفر نولان، کارگردان این فیلم با ساختن آغاز نشان داد که در ساخت فیلم‌های پرهزینه و خوش‌ساخت متفکرانه هم مهارت بالایی دارد.

 شایعات بسیاری درمورد این فیلم بر سر زبان‌هاست و گفته می‌شود کریستوفر نولان در پایان این قسمت کاراکتر بتمن با بازی کریستین بیل را می‌کشد! البته همه چیز در حد شایعه است و خط داستانی فیلم کاملا محرمانه باقی مانده.

 جدا از کریستین بیل، بازیگرانی مثل گری اولدمن، ماریون کوتیار و جوزف گوردون-لویت در شوالیه تاریکی برمی خیزد بازی می‌کنند. این فیلم 20 ژوئیه روی پرده می‌رود.

 

جانگو آزاد شده

 

فیلم جدید کوئنتین تارانتینو داستان جانگو (با بازی جیمی فاکس)، برده‌ای است که تازه آزاد شده. او به همراه یک جایزه‌بگیر آلمانی (با بازی کریستوف والتس) در جستجوی همسرش (کری واشنگتن) است تا او را از چنگال اربابی سنگدل به نام کالوین کندی (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) نجات می‌دهد.

 قرار بود در هشتمین فیلم کوئنتین تارانتینو، ویل اسمیت بازی کند اما او نپذیرفت و جیمی فاکس جایگزنش شد. در جانگو آزادشده مجموعه‌ای غریب از بازیگران مشهور بازی می‌کنند، از ساموئل ال. جکسن و کرت راسل بگیر تا ساشا بارون کوهن و جوزف گوردون-لویت. این سومین فیلم تارانتینو با موضع انتقام است، دو فیلم دیگر بیل را بکش و ضدمرگ بودند، فیلم حتماً سروصدا می‌کند به‌ویژه به این دلیل که تارانتینو به موضع نژادپرستی هم پرداخته است.

 جانگو آزادشده جدیدترین فیلم تارانتینو از زمان لعنتی‌های بی‌آبرو است که برخی را خشمگین کرد و برخی را به تحسین واداشت و البته در گیشه هم موفق بود. جانگو آزادشده 25 دسامبر روی پرده می‌رود.

 

 

جاذبه

جدیدترین فیلم آلفونسو کوآرون داستان دو فضانورد در ایستگاه فضایی دورافتاده‌ای است، این دو تنها بازماندگان انفجار یک سفینه فضایی هستند و قصد دارند خود را به زمین برسانند.

فیلم جاذبه از همان روزهای اول نفرین‌شده بود، ابتدا قرار بود ناتالی پورتمن و رابرت داونی جونیور نقش‌های اصلی این فیلم سه‌بعدی و 80 میلیون دلاری را بازی کنند، اما در نهایت ساندرا بولاک و جرج کلونی جایگزین آن‌ها شدند. آلفونسو کوآرون با فیلم فرزندان بشر جای پای خود را در هالیوود محکم کرده و برای اینکه فیلم جدیدش هیچ حاشیه‌ای نداشته باشد اجازه نداده کوچک‌ترین جزئیات فیلم منتشر شوند.

با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که با تریلری بسیار هیجان‌انگیز روبرو هستیم و سکانس افتتاحیه فیلم که 20 دقیقه است نقطه عطفی در سینماست. درهرحال با یک فیلم جیمز کامرونی روبرو نیستیم و برعکس در جاذبه پژواک‌های استنلی کوبریک را می‌بینم. فیلم 21 نوامبر روی پرده می‌رود.

 

اساتید بزرگ

 

اساتید بزرگجدیدترین فیلم وونگ کاروای داستان ایپ من، استاد بزرگ ورزش‌های رزمی و مربی بروس لی است. این درحالی است که وونگ کاروای به عنوان کارگردان فیلم‌های داستانی و عاشقانه شهرت دارد.

 وونگ کاروای یکی از کارگردان‌های آسیایی با شهرت جهانی است که طرفداران بسیاری دارد، هرچند در نظر تهیه کنندگان او بسیار کُند کار می‌کند. آخرین فیلم او شب‌های زغال‌اخته‌ای من نام داشت که سال 2007 با حضور بازیگران انگلیسی زبانی چون جود لاو و ریچل وایس ساخته شد.

او در اساتید بزرگ باری دیگر با بازیگران فیلم‌های قدیمی خود، بازیگرانی مثل تونی لیونگ (بازیگر در حال و هوای عشق) همکاری می‌کند. این اولین فیلم اکشن وونگ کاروای از سال 1994 و ساختن خاکسترهای زمان است که لئونگ در آن هم حضور داشت.

 وونگ کاروای مهارت خاصی در قاب‌بندی‌های زیبا و شگفت‌انگیز دارد و باید منتظر صحنه‌های نبرد جذابی در اساتید بزرگ بود، این فیلم احتمالاً در جشنواره فیلم کن روی پرده می‌رود.

 

 

هابیت: یک سفر غیرمنتظره

 

 

دو فیلم هابیت به کارگردانی پیتر جکسون پیش‌درآمدی بر سه‌گانه ارباب حلقه‌ها هستند. فیلم اول با عنوان هابیت: یک سفر غیرمنتظره 14 دسامبر 2012 اکران می‌شود و فیلم دوم هابیت: رفت و برگشت 13 دسامبر 2013 روی پرده سینماها می‌رود.

مارتین فریمن نقش بیلبو باگینز را بازی می‌کند و اورلاندو بلوم، اندی سرکیس، الایجا وود، هوگو ویوینگ، ایان مکلن و کیت بلانشت نقش‌های خود را در سه‌گانه ارباب حلقه‌ها تکرار خواهند کرد.

ریچارد آرمیتیج، جد برافی، آدام براون، جان کالن، استفن فرای، رایان گیج، مارک هادلو، پیتر همبلتن، استفن هانتر، ویلیام کرچر، سیلوستر مکوی، برت مکنزی، گراهام مک‌تاویش، جیمز نسبیت، آیدان ترنر و ... دیگر بازیگران این دو فیلم هستند.

رمان هابیت نوشته جی آر. آر. تالکین 60 سال پیش از ارباب حلقه‌ها روی می‌دهد. داستان متمرکز بر ماجراهای بیلبو باگینز است، یک هابیت که در میان‌زمین زندگی می‌کند و برای پیدا کردن گنجینه‌ای که یک اژدها به نام اسموگ از آن محافظت می‌کند، راهی سفری پرخطر می‌شود. این کتاب اولین بار سال 1937 منتشر شد.

جکسون سال 2004 برای فیلم بازگشت پادشاه آخرین بخش سه‌گانه ارباب حلقه‌ها برنده سه جایزه اسکار شد. مجموع فروش این سه‌گانه که یاران حلقه و دو برج دو فیلم دیگر آن هستند، حدود سه میلیارد دلار بود.

 

 

منبع: خبرآنلاین

 

در همین رابطه بخوانید

 

مهم ترین فیلم های فیلمسازان مؤلف در سال ۲۰۱۲

نگاهی به مهمترین فیلم‌های سال ۲۰۱۲

مهمترین فیلم های سال جدید میلادی


 تاريخ ارسال: 1390/10/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.