پرده سینما

قلمروی جدید در ژانر ابر قهرمانی؛ نگاهی به فیلم «انتقام جویان» ساخته جاس ویدون

موحد منتقم

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم انتقام جویان ساخته جاس ویدون

The Avengers

 

پوستر فیلم انتقام جویانکمپانی مارول سالها  تلاش کرد تا مقدمه فیلمی مثل انتقام جویان با این همه سوپرقهرمان را فراهم کند. این کمپانی با اکران فیلم هایی مثل ثور، کاپیتان امریکا، مرد آهنی، هالک و  معرفی این شخصیت ها به بیننده، پیشزمینه ذهنی مخاطبان را با اثر نهایی فراهم کرد. تمام فیلم های کامیک بوک (کتاب های مصور) در این اواخر -به جز سری فیلم های بتمن-  فقط توانسته اند سرمایه خودشان را بازگردانده اند. فیلم هایی مثل ثور یا کاپیتان آمریکا یا مردان ناشناخته و هالک شگفت انگیز و...!

این فیلم حکم نبرد نهایی برای شخصیت های کامیک بوک (کتاب های مصور) را دارد که یا بر پرده سینماها باقی بمانند، یا به کتاب ها برگردند و برای همیشه همان جا باقی بمانند. ولی انتقام جویان چنان قدرتی دارد که به شوالیه تاریکی کریستوفر نولان پهلو می زند و از نظر سرگرمی بسیار فراتر از آن می رود. صحنه های اکشن فیلم به اندازه تغییرشکل دهندگان/ترانسفورمرز زیاد است، در حالی که مثل آن بی روح و خسته کننده نیست.

در فیلم هایی از این دست، داستان فیلم  بهانه ای برای خلق اکشن است و از هرکسی قبل از تولید فیلم هم بپرسی داستان فیلم چیست می تواند حدس بزند که این گروه جمع شده اند تا از امریکا دربرابر تهاجم های خارجی دفاع کنند! ولی چگونگی تعریف کردن این داستان مهم است که انتقام جویان موفق شده کاملاً این داستان تکراری را بدون اینکه خسته کننده باشد روایت کند. در مدت زمان 2 ساعته فیلم تمامی شخصیت ها خیلی خوب پرداخت شده اند و هرکدام از این سوپر قهرمان ها به خاطر فیلمنامه خوب، به خوبی خودشان را معرفی می کنند؛ هرچند همانطور که پیش بینی می کردم شخصیت مردآهنی به خاطر بازیگر قدرتمندش رابرت دووانی و نمک خاص او  برجسته تر از بقیه شخصیت های فیلم است.

داستان فیلم انتقام جویان درباره ی یک قدرت به اسم تستراک است که قبلاً توسط نازی ها کشف شده، ولی بنا به دلایلی به سرانجام نرسیده بوده است. این قدرت توسط برادر شرور «ثور» که نام اش «لوکی» بود به دست گرفته شده است و طبق معمول و برای باری میلیون ام در این جور فیلم ها، قصد دارد کره زمین را نابود کند. در این اوضاع و احوال رئیس شرکت  S.H.I.E.L.D به نام  نیک فوری (ساموئل ال جکسن) تصمیم می گیرد برای جلوگیری از این حادثه خطیر تمام سوپرقهرمان ها را دور هم جمع کند. برای این کار او سراغ استیو راجرز (کریس اوانز) تونی استارک (رابرت دونی جونیور) بروس بنر (مارک رافالو) ثور (کریس همسورث) ناتاشا رومانوف (اسکارلت یوهانسون) و کلینت بارتون (جرمی رینر) می رود و از آنها درخواست می کند تا در این عملیات ایالت متحده را همراهی کنند و...!

از شخصیت های سوپرقهرمان جدید «بیوه سیاه» است که استاد حرکات رزمی شرقی است و با بازی قوی و جذبه ی فوق العاده اسکارلت یوهانسون  خیلی خوب ظاهر می شود، و دیگری هم کمانداری به اسم کلینت بارتون (هاوکی)با بازی جرمی رنر است که کماندار حرفه ای است و تقریباً هیچ نقطه ای نیست او نتواند آنجا را با تیر کمان اش بزند!

البته باز هم درونمایه های سیاسی در بستر نامرئی فیلم انتقام جویان جاری است  و هرکدام از این سوپرقهرمان ها نماد یکی از قدرت های امریکا است. نماد وطن پرستی (کاپیتان امریکا)، نماد صنعت دفاعی آمریکا (مرآهنی)، نماد تاریخ و گذشته ی امریکا (ثور)، نماد جریان های مخاف دولت امریکا (هالک) و ... تمام این نمادها به مهارت تمام در زیر لایه های فیلم قرار می گیرند و نشانه هایی ریز در بین دیالوگ ها  به تماشاگران م یدهند که بیننده در پایان فیلم این پیام را در ضمیر نا خودآگاه منتقل می کند که تمام این جریان ها و قدرت ها باعث می شود هیچکس نتواند به خاک آمریکا تجاوز کند. هالیوود استاد انجام چنین کارهایی در فیلم های هالیوودی است.

نیمه ی ابتدایی فیلم صرف معرفی این شخصیتها  و جمع کردن آن ها کنار یکدیگر می شود و در بعضی از سکانس ها حتی باعث تقابل این سوپر قهرمان ها با یکدیگر می شود که فکر کنم دقیقه 50 فیلم باشد. در این اواسط کمی از ریتم فیلم کاسته می شود دلیل اش هم این است که بیننده کاملاً می داند قرار است چه اتفاقی بیافتد. ولی  شخصیت ها در همین 50 دقیقه خیلی خوب معرفی می شوند و مخاطب کاملاً با آنها همراه می شود. فیلم با این پیشزمینه وارد اکشن می شود و اینجاست که اکشن فیلم برخلاف تغییرشکل دهندگان/ترانسفورمرز به اصطلاح «می گیرد»! شخصیت های درست و حسابی معرفی شده در موقعیت درست حسابی قرار می گیرند که این باعث می شود مخاطب همراه آنها وارد صحنه های نبرد شود و برخلاف ترانسفورمرز بیننده صرفاً در سطح یک بیننده باقی نمی ماند! اوج صحنه ی اکشن ورود آن هیولای بی در و پیکر و عظیم و جثه که مانند خرچنگ است می باشد. قدرت تخریبی اش فکرکنم با بمب اتم برابری کند!

انتقام جویانجاس ویدون کارگردان یکی از قطب های تأثیر گذار فیلم است. خیلی عالی بازیگران و تمامیت پروژه به این بزرگی را کنترل کرده است. او هم موفق شده فیلم را بین سه ژانر درام و کمدی و اکشن نگه دارد و تعادل را برقرار کند (هرچند بنا به مقتضیات فیلم، وجه اکشن آن بیشتر است) و هم شخصیت های فیلم را بدون اینکه بین این همه جلوه های ویژه گم شوند به درستی پرداخت کند. جاس ویدون با ایجاد سبکی جدید، بزرگتر، بلندتر و خیره کننده تر در ژانر ابر قهرمانی، به هر آنچه را که تماشاگران ممکن است که بخواهند و یا فراتر از آن، چیزهایی را که تماشاگران نمی دانستند که می خواهند را برای آنان مهیا کرده است. فیلم موفق می شود مرزهای محدود قصه های کامیک بوک را بشکند و قلمرو جدید هم از لحاظ اکشن و هم از لحاظ محتوا وارد کند.

بازی بازیگران هم خوب است ولی باز این رابرت دووانی جونیور طناز است که بهترین بازی انتقام جویان را ازآن خود کرده است.دیالوگ های خوبی هم دارد. مثلاً جایی در فیلم کاپیتان امریکا می گوید: «ما به یک نقشه حمله نیاز داریم.» بعد مرد آهنی می گوید: «من یه نقشه دارم، حمله!» .اسکارلت یوهانسون کاملاً موفق می شود بیوه سیاه را به ما بقبولاند و مارک رافالو در نقش هالک که خیلی عصبی و افسرده است خیلی خوب است. ساموئل جکسون هم با این فیلم از فیلم های درجه ی 3 فرار کرده و در حد خودش بازی خوبی ارائه کرده است.

فیلم انتقام جویان بهترین فیلم اقتباس شده از روی کتاب های کامیک مارول است. فیلمی به شدت هیجان انگیز که بهترین آغاز برای تابستان سینماهای هالیوود است. فیلم رویای شرکت مارول که از 50سال پیش منتظر فرا رسیدن آن بود را برآورده کرده است و فکر می کنم با این فیلم انتقام جویان، انتقام سختی از گیشه های فروش خواهند گرفت!

 


 تاريخ ارسال: 1391/2/15
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>خشایار:

با سلام ... دوست عزیز... اگر شما از افرادی هستید که مخالف این مطلب هستید و قصد اعلام مخالفت خود را دارید،اعلام کنید، اما لطفاً "توهین" نکنید... باید بگویم این فیلم به سادگی یک "فیلم" نیست و محتوا و اهدافی هم راستا با فیلمهایی از قبیل "World War Z" دارد ... آنچه که واضح است آن است که جنگِ دنیای امروز، جنگ میان شیوۀ تفکر افراد و جوامع است؛ پیروز این میدان گروهی است که نگرش افراد و جوامع را به آن سمتی که میخواهد ببرد که این فیلم هم احتمالاً ابزاری است برای پیشبرد این اهداف... خلاصه میگویم ...(البته تقاضا دارم که از روی تعصّب نسبت به عرایض بنده گارد گیری منفی نفرمایید.."لطفاً") ...در این فیلم، هرکس که حداقل اطلاعاتی در مورد: ذوالقرنین، عصای حضرت موسی (که طبق روایات در زمان ظهور حضرت مهدی همراه ایشان خواهد بود)، نماد گرایی ماسونها، دجال و ... داشته باشد به راحتی میتواند دست کم به طور سطحی به پیام این فیلم پی ببرد... به صورتی که در این فیلم حتی مجسمه ای بسیار شبیه به یکی از آثار تخت جمشید دیده میشود که شخصیت منفی فیلم بر روی آن خون فردی دیگر را میریزد و احتمالاً سازندگان این فیلم بدین شیوه (غیر مستقیم) به ایران اشاره می کنند... از موارد این فیلم: نیمه خدایی که دارای "عصایی خاص" و "کلاهی دارای دو شاخ" است همراه لشکری وحشی که برای خونریزی در پشت دروازۀ ورود به زمین در "انتظار"اند، مرد سیاه پوستی که چشم چپش مخفی است، مثلث روبه پایین بر روی سینۀ شخصیت "مرد آهنی" و... به نظر شما آیا موارد مذکور و دیگر مواردی که در فیلم، کم و بیش عیان اند؛ به طور تصادفی در این فیلم جلوه گری میکنند یا بر اساس برنامه ریزی هالیوود؟؟؟ درمورد فیلم های "2012" ، "OZombie" و "World War Z" یا "Transformers 3" چه نظری دارید؟؟؟ لطفاً از لینک زیر فایل (ویدیویی) مربوط به فیلم هالیوودی "Transformers 3"را دانلود کنید (حجم:6.8 مگابایت) http://s1.picofile.com/d/960ae047-03b6-47d3-b9fe-b3340221cddf/transformers_anti_iran12.mp4 با سپاس...

3+2-

چهارشنبه 10 دي 1393



>>>پویا:

فیلم خیلی خیلی خیلی خیلی..... قشنگیه هر چقدربگم کم گفتم

2+0-

جمعه 30 فروردين 1392



>>>صابر:

موحد نقدات عالیه.چرا دیگه نمینویسی؟

2+0-

سه‌شنبه 9 خرداد 1391



>>>محمد امین:

فیلم خوبی بود ولی اگه مرد عنکبوتی بتمن وسوپرمن دراون بودن خیلی بهتر بود

1+0-

دوشنبه 25 ارديبهش



>>>حمیدرضاملکی:

علت موفقیت بی نظیراین فیلم میدونید چیه؟چون تمام قهرمان های کودکی انسانهای غرب دور همدیگرجمع شده اند.مثل این است که ایران یک فیلمی بسازه و در آن رستم و سهراب و ارش کمانگیر وکاوه اهنگر و..دور همدیگر جمع شوند وبخواهند از ایران دفاع کنند.معلومه که تماشایش لذتبخش است.

1+0-

دوشنبه 18 ارديبهش



>>>هسین:

من اسم اینجورفیلم ها رواصلافیلم نمیزارم.در بهترین حالت یک بازی کامپیوتری سرگرم کننده اند.دلیل فروش بالایش هم اغاز شدن فصل تعطیلات امریکا است و بچه مدرسه ای ها هجوم بردند به سینماها.

1+0-

دوشنبه 18 ارديبهش



>>>مرتضی:

من این فیلم رو دیروز دراسترالیا دیدم.بسوزه جیگرتون!!

1+0-

دوشنبه 18 ارديبهش



>>>فرزاد:

این فیلم با فروش 200میلیون دلار در عرض 3 روز اول اکران رکورد بیشترین افتتاحیه تاریخ سینما را شکست!این رقم اصلا غیر قابل باور است.فکر کنم در سینماهای امریکا رکورد اواتار را بشکند

1+0-

يكشنبه 17 ارديبهش



>>>ساسان:

یه جوری میگه زیر لایه های سیاسی انگار فیلم های ایرانی اصلا نداره و اینکارخیلی بده!فیلم مزخرف قلادههای طلا مثلازیر لایه سیاسی میهن پرستانه چون داره ازنظر شما فیلم خوب ومنصفانه ایه ولی چون این فیلم انتقامجویان امریکاییه نباید زیرلایه های میهن پرستی وسیاسی داشته باشه!چرندنگید انقدرلطفا

1+0-

يكشنبه 17 ارديبهش



>>>چه:

سلام.... حاجی تیزر را دیدم ولی چنگی به دل نزد..ساختار بدی نداره باتوجه به تکنیکهای به روز جلوه های ویژه.ولی از لحاظ مفهومی قطعادر سطح یک قرارنداره..نقداقای ایبرت و برارندلی رو هم خوندم...تعریف کردن ولی اوناغربین دیگه....

1+0-

يكشنبه 17 ارديبهش



>>>elexander:

چی بگم؟شما خوبید؟؟:))))

1+0-

شنبه 16 ارديبهشت 1391



>>>رسول .ج:

هرچه قدر هم که بگن این فیلم شاهکاره و ... با این هنرپیشه ها و موضوع و این سطح جلوه های ویژه به دل من نمیچسبه.بتمن یه چیز دیگست

1+0-

شنبه 16 ارديبهشت 1391



>>>سید محمدرضا چپاری:

مخلوطی از transromars3 و iron man بود.

0+0-

شنبه 16 ارديبهشت 1391



>>>v:

فیلم های ثور و کاپیتان امریکا و هالک فیلم های متوسط رو به ضعیفی بودندو کلا کاراکترهایشان به در نقش مکمل یخوردوجذابیت یکسوپرقهرمان نقش اول را ندارند.

1+0-

شنبه 16 ارديبهشت 1391



>>>رضا:

میمیرم برای اینجور فیلم ها.هرچند که ترانسفورمرزها هم خیلی عالی بود

0+1-

شنبه 16 ارديبهشت 1391



>>>دانیال:

فیلمی خوبیه!کلا این رابرت دووانی جونیور توی هر فیلمی بازی کنه اون فیلم نجات پیدا میکنه

1+0-

شنبه 16 ارديبهشت 1391



>>>نسترن عقیلی:

من از بین فیلم های کمیک بوکی فقط سه گانه ی بتمن منو به خودش جذب کرد.بقیه اش در حد فیلم های پاپ کورنی و تین ایجری بودند.این یکی هم علی رغم تحسین منتقدان فکر نکنم سایه شنل بتمن هم شود.

0+1-

جمعه 15 ارديبهشت 1391



>>>sabz man:

موحد جان خوش برگشتی.کجا بودی؟بعد از نقد قلاده های طلا فکر کنم فرستادنت هاوایی تعطیلات!:)خیلی نقد خوبی بود.بیشتر نقد بنویس.هرچند نقدهای تو باعث میشه ما بیشتر دلمون آب شود چون حداقل تا 4 ماه دیگه نمیشه این فیلم رو با کیفیت خوب گیر اورد

0+0-

جمعه 15 ارديبهشت 1391



>>>فواد:

فیلم انتقام جویان امتیاز های خیلی خوبی از سایت های نقد فیلم گرفته است ولی با این بازیگر ها و سطح اکشن اصلا فکر نکنم از نظر هنری در حد پیش از تیتراژ شوالیه تاریکی هم باشد

0+0-

جمعه 15 ارديبهشت 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.