پرده سینما

سینما و سیاست / از ژیگاورتوف تا نوار غزه

مجید رحیمی جعفری

 

 

 

 

 

 

 

 Defiance نگاهی به فیلم «مقاومت»

"دوربین با بداقبالی مواجه شد. زیرا در زمانی اختراع شد که تمام کشورهای دنیا سرمایه سالار بودند. مطابق تفکر جهنمی بورژوایی، این اسباب بازی جدید برای سرگرم کردن توده ها، یا مهم تر از آن، انحراف توجه کارگران از هدفشان (مبارزه با کارفرمایان) به کار رفت .

ژیگا ورتوف 

وستر فیلم مقاومتصهیونیست ها در پی برنامه ریزی هدفمند فیلم مقاومت ساخته ادوارد زوئیک که تبحر در ساخت فیلم های جنگی دارد، را برای اکران آماده کردند. در این درام جنگی دنیل کرگ، لیو شرایبر و جیمی بل نقش سه برادر یهودی را بازی می کنند که در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال لهستان به دست نازی ها به وضعیت اسفناکی می افتند و به جنگل های بلاروس فرار می کنند. در آنجا در کنار روستائیانی به صورت قهرمانانه می جنگند تا رسیدن به ارتش روسیه و ملحق شدن به آنها مقاومت می کنند. فیلم تصویری معصومانه از صهیونیست ها را که مورد تجاوز دشمن قرار گرفته اند؛ نشان می داد. طی اعلام برنامه نمایش کمپانی پارامونت قرار بود این فیلم اکتبر سال گذشته روی پرده برود اما به صورت اتفاقی طی اعلام خبری  عجیب از سران این کمپانی پخش فیلم به تأخیر افتاد. کنجکاوی خیلی ها را برانگیخت، کم پیش می آید برنامه اکران هالیوود که بسیار منظم است عوض شود مگر اینکه اهدافی پشت آن باشد. متأسفانه همینطور بود صهیونیست ها باز هم تصمیم داشتند از سینما در اهداف سیاسی بهره سوء ببرند. آنها حمله به نوار غزه را در کریسمس انتخاب کردند. درست زمانی که اغلب مردم جهان بیشتر افکارشان از روی شبکه های خبری برداشته می شود و چند روزی را به مسافرت می روند یا در استراحت سپری می کنند. البته آنها فکر نمی کردند این جنگ کمی به طول بیانجامد و پیروزی را در دسترس می دیدند، به همین خاطر اکران محدود فیلم شروع شد ولی زمانی که با مقاومت مردم جسور فلسطین و راهپیمایی های برخی از نقاط جهان روبرو شدند اکران عمومی فیلم را اجرا کردند. عنوان فیلم به بی رحمانه ترین شکل انتخاب شده بود. فرشته ها و شیاطیندر انتخاب عنوان مقاومت صهیونیست ها ابتدا می خواستند به یاد همه بیاندازند که آن ها چه رنجی در جنگ جهانی کشیده اند و بگویند این ما هستیم که بی خانه و کاشانه هستیم. این ما هستیم که به دنبال دفاع و مقاومت هستیم و در این بین حتی قهرمان پروری هم می کنند. با وجود اینکه اغلب رسانه ها سعی بر خفیف نشان دادن جنگ و جنایت داشتند ولی باز هم برخی راهپیمایی کردند و خواستار مقابله با این رژیم غاصب را داشتند. با اینکه در اواخر دسامبر و اوایل ژانویه فیلم های زیادی اکران می شود، به فیلم ها اجازه اکران طولانی مدت نمی دهند ولی مقاومت 121 روز با تبلیغ فراوان بر پرده سینما ماند تا افکار خود را به همه القا کنند. اما صهیونیست ها نه در جنگ موفق نشدند بلکه فیلم هم با وجود این همه تبلیغ در سراسر جهان و اکران در بیش از 50 کشور مختلف تنها 50 میلیون دلار فروخت. تئوری های آن ها یکی پس از دیگری در مقابل بیداری مسلمانان فلسطین با شکست مواجه می شود. امسال هم فیلم فرشته ها و شیاطین که ادامه رمز داوینچی به شمار می آمد حواشی بسیاری را برای آن ها درست کرد، ولی سود خوبی را نصیب خود کردند تا افکار شومشان را در جایی دیگر پیاده کنند.

ورتوف  86 سال قبل به زیبایی حق مطلب را ادا کرده بود. یکی از سیاست شکل گیری سینما برای استعمارگران قهرمان سازی ها و متحقق کردن تمایلات خود برای تسخیر جهان سوم بوده است.

صهیونیست ها نیز در اکثر نقاط دنیا دارای پایگاه های خبری و فرهنگی هستند و بیشتر جنگ های خود را به صورت رسانه ای دنبال می کنند. درست چند ماه قبل از حمله اسرائیل به لبنان هم یکی از رؤسای یهودی کمپانی های هالیوودی اعلام کرد "با سینما به مقصود خود می رسیم" بارها و بارها شاهد فیلم هایی بوده ایم که اشاره به طی مسیر برای رسیدن به زمین وعده داده اشان بوده ایم. در انیمیشن های مختلف سرمایه گذاری کرده اند که این شعار گنجانده شود. از همان کودکی نسل های خود را به این ترتیب تربیت می کنند که خواهان رسیدن و حفظ سرزمینی باشند که بیشتر آن را اشغال کرده اند.

 


 تاريخ ارسال: 1388/10/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.