پرده سینما

یک فیلم غیرواقعی برای مأموریتی واقعی! نقدی بر فیلم «آرگو» ساخته بن افلک

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آرگو ساخته بن افلک«اگـه مــی خـوای یــه چـیــزِ دروغ رو مـردم بـاور کـنـن، بـایــد از طــریــقِ رســانــه هــا ایــن دروغُ بــگــی...!» این جمله دیالوگی از فیلم آرگو است که تمام هدف فیلم و مفهوم آن را به طور کامل بیان می کند. آرگو برنده اسکار بهترین فیلم سال، روایتی متزلزل و کاریکاتور وار از ماجرای فرار شش آمریکایی از لانه جاسوسی آمریکا در سال 1357 است! آرگو از ابتدای اکران اش بسیار قدرتمند ظاهر شد و تمامی منتقدان امتیاز بالایی به فیلم دادند. به طوری که سایت راتن توماتو به آن از 100 امتیاز 96 داده است. تقریباً 256 نقد بر این فیلم نوشته شده است که 245 تای آن مثبت و فقط 11تای ان منفی است! واقعاً آمار شگفت انگیزی است. با انتظارات بالا به تماشای فیلم می نشینی ولی بعد از پایان فیلم متوجه می شوی آرگو تنها یک تریلر متوسط روبه ضعیف است با اشتباهات آشکار و بی شمار!

آرگو در افسانه های یونانی نام بزرگترین کشتی آن زمان است که برای پیدا کردن پشم زرین ساخته شده است وخدمه ی آن شامل هراكلس، اورفئوس، هولاس و بسیاری از پهلوانانی بود كه از سرتاسر یونان به این كشتی آمده بودند!

البته در فیلم این کشتی  تبدیل به یک کشتی فضایی یا سفینه شده است که در اصل همان هواپیمایی است که به وسیله ان آن 6 آمریکایی با پاسپورت های کانادایی از ایران خارج می شوند و در اصل پشم زرین آن شش نفر هستند! داستان فیلم با توجه به اشتباهات فاحش فراوانی که دارد به هیچ وجه قابل اعتماد نیست! مثلاً تا آنجایی که من می دانم ایرانی ها وقتی از ماجرای فرار این شش آمریکایی مطلع می شوند که آنها به امریکا رسیده اند، ولی در فیلم به خاطر حفظ اکشن و به وجود آمدن تعلیق و آن صحنه کمدی تعقیب و گریز در باند فرودگاه و در اضطراب قرار دادن مخاطب زمان اش که قبل از فرار آنها منتقل شده است! این حرفه ی هالیوود است که با این جور تله های سینمایی آدرنالین تماشاگر را بالا ببرد و در 30 دقیقه پایانی اثر این کار را به نحو احسن انجام می دهد!

فیلمنامه توسط کریس تریو و بر اساس مقاله ای است از جاشوا بیرمن در سال 2007 با نام: «فرار از تهران: چطور سیا با استفاده از یک فیلم تقلبی علمی تخیلی توانست آمریکایی ها را از تهران نجات دهد» نوشته شده است.

آرگو ساخته بن افلکدر ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ و در گیر و دار انقلاب ایران گروهی موسوم به دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و آن را به تصرف خود درآوردند و کارمندان آمریکایی سفارت را هم به گروگان گرفتند. از میان کارکنان به گروگان گرفته شده، تعداد ۶ نفر موفق شدند از در پشتی سفارت به خانه کن تیلور سفیر کانادا در ایران بگریزند. بعد از گریختن این آمریکایی‌ها جلسه ویژه‌ای در سازمان اطلاعات آمریکا برای فرار آنها صورت می‌گیرد. طی این جلسه نظرات مختلفی مطرح می‌شود و در ابتدا طبق نتیجه‌ای که ماموران سیا می‌گیرند قرار بر این می‌شود که آمریکایی‌ها به وسیله دوچرخه از تهران تا مرز ترکیه درون کوه‌ها دوچرخه سواری کنند، چرا که در صورت فرار آنها ماشین احتمال شناسایی آنها، بسیار بالا می‌رفته است. این نظر بعداً توسط تونی مندز (بن افلک) که یکی از ماموران کارکشته سیا برای فرار اشخاص است رد می‌شود در ادامه ماموران سیا سناریویی برای فرار آنها به عنوان معلم‌های خارجی یا مشاوران کشاورزی مطرح می‌کنند که اولی به دلیل قطع رابطه ایران با آمریکا و دومی به دلیل برف سنگین و عدم امکان کشاورزی مناسب رد می‌شود. ادامه جلسه اول با شکست روبرو می‌شود و ماموران به راه‌حل مناسب و عملی دست پیدا نمی‌کنند. چند روز بعد در حالی که مندز در حال صحبت با پسر خود و مشاهده فیلم سیاره میمون‌ها (نسخه ۱۹۶۸) بود ناگهان متوجه می‌شود که می‌تواند به عنوان یک کارگردان وارد ایران شود و کارمندان سفارت را تحت عنوان گروهی هنرمند که در حال ساخت فیلمی علمی تخیلی هستند و می‌خواهند فیلمی با سبک و سیاق جنگ ستار‌گان اما در ایران بسازند فراری دهد.

طراحی صحنه فیلم آرگو عالی است. با قاطعیت می توانم بگویم خود ایران هم نمی تواند چنین صحنه هایی قدیمی از ایران 34 سال پیش بسازد. فضای بازار و مخصوصاً سکانس اولیه فیلم بسیار عالی شبیه سازی شده است. نکته مهم و موفق فیلم آرگو این است که با وجود اینکه تمام تماشاگران می دانند انتهای فیلم چه خواهد شد، بن افلک موفق شده تعلیقی بی نظیر مخصوصاً در 30 دقیقه پایانی فیلم خلق کند. تعلیقی که باعث شده فیلم بعد از 12 هفته همچنان  جزو 10فیلم پرفروش جدول فروش هفتگی باقی بماند. ولی کار از آنجا خراب می شود که فیلم برچسب «بر مبنای داستان واقعی» را با خود یدک می کشد و از آنجایی که هدف وسیله را توجیه نمی کند، بن افلک برای رسیدن به این تعلیق دست به تحریف تاریخ می زند! محروم شدن از طبیعی ترین لذات انسان مدرن یعنی  نوشیدنی الکلی نقطۀ ورود تونی به ایرانی است به تعبیر بن افلک عقب مانده، با چهره های خموده، بیمار و عبوس.

تصویر مردم ایران در فرودگاه آغاز فیلم، تصویر جامعۀ ایرانی است که تونی تجربه می کند، مامورانی فروگاه و پاسدارانی که آماده قلع و قمع کردن مردم هستند. شهر شلوغ است. هرکس در گوشه ای در حال اعدام کردن دیگری است! استرس و اضطراب در ایران بسیار بالا نشان داده شده است. یا مثلاً در سکانسی که این گروه وارد بازار می شوند تا سکانس های فیلم را انتخاب کنند با مردمی تا بن دندان مسلح روبرو می شوند که همه اش با اخم و عصبانیت با خارجی ها روبرو می گردند.نماهای سریع و لرزان  دوربین دقیقاً حس اضطراب را به طور کامل به بیننده منتقل می کند. دقیقاً انگار تونی مندز و همراهان اش در میان گروهی از آدم خوارها و زامبی ها قرار گرفته اند!

آرگو ساخته بم افلکدر سکانسی دیگر که تونی مندز با گروه اش از بین تظاهر کنندگان عبور می کند دقیقاً کادر دوربین و زوایای ان یاد فیلم سپیده دم مردگان جرج رومرو می افتیم. این ها سیگنال هایی است که مخاطب به طور غیر مستقیم دریافت می کند. اوج فیلم در 30 دقیقه پایانی فیلم است. درحالی که سازمان سیا اعلام کرده ماموریت پایان یافته است و تونی مندز باید به سرعت برگردد، ولی او تا صبح  بیدار می ماند و با خودش فکر می کند باید آنها را نجات دهد. برای نجات هموطن نباید حتماً نیاز به مأموریت داشته باشم. اوج هالیوودی بازی و سکانس هایی که تماشاگران هالیوودی عاشق آن هستند. فرودگاه پراست از مأموران انقلاب و پست بازرسی که هیچ غیر ایرانی نمی تواند از آن  رد شود. موسیقی متن تأثیرگذار و باز گریم ها و چهره های فوق العاده مهیب! مأموران یا مردان، بدهیبت و درشت اندامی هستند که انگار تا به حال به عمرشان نخندیده اند! فرشاد فرهات که نقش مأمور را دارد عالی است! با آن نگاه های عصبی و دیالوگ «خداحافظ زمان اش گذشت، زمان شاه گذشت، شاه رفت شما هم باهاش می روید» کاملاً بیننده را دچار تعلیق می کند! وقتی که گروه فیلمسازی آنها تأیید می شود تونی مندز چند استوری بورد از فیلم اش را به پاسداران فرودگاه هدیه می دهد که به عنوان یادگاری داشته باشد، ولی یکی از آن عکس ها را نمی دهد و پشیمان می شود و داخل کیف اش می گذارد که در انتهای فیلم وقتی  موجودات جنگ ستارگان را نشان می دهد استوری بورد «فرار سفینه برفراز بازار تهران» را که همان عکسی که تونی مندز آن را به مأموران نداد نشان می دهد.

پس از خارج شدن از مرز هوایی ایران زمانی که  بار دیگر مهماندار به مسافران می گوید باعث خرسندی که که بگویم با خروج از حریم هوایی ایران می توانیم با نوشیدنی های الکلی از شما پذیرایی کنیم، نمای درشت از بن افلک که اشک شادی تو چشمهایش حلقه زده و خوشحال از پیروزی بر یکی از سرسخت ترین دشمنان آمریکا، تو این لحظه حس آرامش تؤام با شادی وافر بر همۀ بینند گان چه داخلی و چه غیر ایرانی مسلط می شود و بیننده می تواند یک نفس راحت بکشد که آخی اش!

تدوین فیلم عالی است! این همه تعلیق و هیجان در فیلم به خاطر تدوین خارق العاده فیلم است. تدوین عالی به تمامی نامزدهای اسکار امسال کمک بزرگی کرده است که در آرگو این کمک فیلم را تا انتها سرپا نگه می دارد. استفاده از تدوین موازی باعث می شود آرگو صاحب یکی از بهترین سکانس های سال شود. سکانس روخوانی فیلم نامه «آرگو» که  با حضور عوامل فیلم که با تدوینی موازی با خواندن اطلاعیه دانشجویان پیرو خط امام همراه می شود عالی است.

موسیقی اثر هم که قطعاً نامزد اسکار باید می شد خیلی خوب عمل می کند. کاملاً فیلم را همراهی می کند و حس های مختلف را در سکانس های مختلف به بیننده تزریق می کند. قوی ترین نقش در فیلم آرگو کارگردانی آن بوده است. به نظرم تمامی موفقیت آرگو مدیون کارگردانی بن افلک است. کارش در پشت صحنه عالی است. بی خود نیست تمام موفقیت آرگو به پای او نوشته شده است. کارگردانی که اتفاقا نامزد اسکار هم نشد!

ولی با این همه تفاصیل آرگو فیلمی در قد و قواره اسکار نیست! اصلاً قابل مقایسه با شاهکار آنگ لی با نام زندگی پی نیست! و از بقیه نامزد ها هم یک سر و گردن پایین تر است. جایی در فیلم هست که تونی پیش مسئول کمپانی می رود و می گوید می خواهد یک فیلم  بی سروته بسازد که موضوع اش غیر واقعی است ولی او مأموریتی واقعی دارد، و مسئول کمپانی  می گوید: «خوب جایی اومدی! هالیوود کارش همین است!» دقیقاً هم هالیوود با این فیلم به هدف اش رسیده است و این همه جایزه به خاطر یه فیلم غیر حقیقی و متوسط نیست، بلکه به خاطر مأموریتی است که به خوبی انجام می دهد! هالیوود تسخیر لانه جاسوسی اش و شکست مفتضحانه اش را با این فیلم  سرپوش می گذارد و با خود فکر می کند هر بار که جهانیان اسم حادثه تاریخی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را بشنوند به جای اینکه فکر شکست آمریکا بیافتند، یاد فرار موفقیت آمیز  تونی مندز و گروه اش از ایران در فیلم آرگو بیافتاند!


 تاريخ ارسال: 1391/12/10
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>123:

کلا فیلم در حد تماشا کردن نبود دیگه چه برسه به اسکار واقعا چقدر بعضی از منتقد ها خرن.

0+3-

پنجشنبه 28 شهريور 1392



>>>k1:

کامنت ها عالی بود.:)))))))))))))

5+0-

چهارشنبه 2 مرداد 1392



>>>ملت-1:

اوووووووووف.چه قدر ملت اظهار نظر کرده اند.اصلا یادم رفت نقد فیلم چی بود ازبس نظرای جورباجور خوندم.

4+0-

سه‌شنبه 24 ارديبهž



>>>مریم پاراف:

خيلي ضايع بود. بن افلك هم كه آخرين جمله اش اين بود كه مهم نيست ما سقوط كنيم، مهم اينه كه هميشه بلند ميشيم. 

1+0-

چهارشنبه 4 ارديبه



>>>از طرف یه دوست :

غلام عباس فاضلی سردبیر محترم سایت پرده سینما است که با عناوینی جعلی چون "موحد منتقم"نقد های خودش را در فضای وب منتشر میکند.با این نقد های پاچه خوارانه و ملیجکی در پس عنوان گنگ موحد منتقم سعی در اشاعه تفکرات متحجرانه و مغرورانه خودش داره.جرات هم نداره به اسم خودش نقد چاپ کنه چون میترسه تیغ تیزش به سمت خودش روانه بره پس با انتخاب اسم دومی چون موحد منتقم!!!که اشاره به خصلت انتقام گیرندگی خودش داره و چشم دیدن موفقیت هیچکسی رونداره سعی در دریافت جایزه های دولتی چون بهترین سایت تخصصی سینمایی جشنواره فجر دارد!!!!مثلا همه منتقدای آمریکایی بی شعور هستن که این فیلم رو انتخاب کردند فقط تو باشعوری که از این فیلم بدت اومده با این نقد مزخرف و یک طرفه!بالای سایتت بنویس به جایزه های دولتی نیازمندیم و خودت را با این نقدهای جانبدارانه و چاپلوس مدارانه خراب نکن.یا لااقل مرد باش و به جای موحد منتقم اسم خودت رو بالای نقدهایت بزار!!

0+0-

يكشنبه 27 اسفند 1391



>>>هوشنگ کریمی:

تازگیها فیلم ها خیلی درپیت شده اند، خیلی وقته یک فیلم درست و حسابی ندیدیم. تو همین فیلم های داغون امسال یه همچنین چیز درپیتی هم باید جایزه بگیره ... جایزه دادن اسکار هم شده مثل برنده شدن تو آکادمی گوگوش ، از قبل باند بازی و زد و بند دارند خودشون میدونن کی قراره جایزه بگیره

0+0-

جمعه 18 اسفند 1391



>>>فهیمه:

نسل من که از نزدیک شاهد اتفاقات آن دروان بوده اند اگر بدون سر سپردگی به ایدئولوگی خاصی به قضاوت در مورد فیلم بپردازند می پذیرند که کارگردان بخوبی آن روزها را در فیلم به نمایش گذاشته است. خوشحالم که سینما بی تفاوت از کنار مسائل مهم روز نمی گذرد و حتی اگر انتخاب فیلم جنبه سیاسی داشته باشد من به این انتخاب آفرین می گویم ، چرا که دوران حل مشکلات از طریق جنگ سالهاست که سر آمده .

0+0-

پنجشنبه 17 اسفند 1391



>>>فرناز:

اون لحظه ای که هواپیما آسمان ایران رو ترک کرد، احساس آزادی رو میشد در همه اجزای فیلم احساس کرد. این همون احساسیه که اگر بتونم روزی از این ایران برم، به من هم دست خواهد داد. باید از این جا رفت و حتی یک لحظه به پشت سر خودت نگاه نکرد. مثل فرار میلا جووویچ از شهر زامبیها.

0+0-

پنجشنبه 17 اسفند 1391



>>>مریم:

دیروز 15 مین از آرگو رو دیدم .. چقد آمریکا مظلوم بود ما نمیدونستیم !

0+0-

دوشنبه 14 اسفند 1391



>>>عالی اکبر :

حالا من کاری ندارم که فیلم آرگو در قیاس با بقیه فیلما خوب نبود. اما کلا ساکت شید دیگه. بسه

0+0-

شنبه 12 اسفند 1391



>>>هسین:

اوباما + آرگو = اوبارگو

0+0-

شنبه 12 اسفند 1391



>>>تیتانیوم:

و به خوشحالی پایان خوش آرگو و تلخی نمایش وحشی گرانه ملتی که همیشه بازیچه بود!

0+0-

شنبه 12 اسفند 1391



>>>مهرزاد :

آرگوه!

3+0-

شنبه 12 اسفند 1391



>>>شهره-ب:

لطفا فیلم 30دقیقه بامداد رو نقد کنید جناب منتقم.

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>حسن سپهر:

نظرات ملت رو:)))))))))))))

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>masoud:

خب تا یه چند هفته باید همش تحلیل های مختلف از آرگو رو بخونیم !مده دیگه !الان آرگو مده !تو تلویزیون و روزنامه و سایت ها و شبکه های اجتماعی همش شده آرگو.اونوقت میگن جایزه اسکار بی ارزش است و تاثیر گزار نیست.

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>محمد2009:

قسمت غمگین ماجرا اینجاست که اونایی که میگن آرگو سیاه نماییه.به سبک آدمای انقلابی حرف میزنن که توی فیلم آرگو نشون داده شده.شما به ادبیات افرادی که مخالف این فیلم کامنت گذاشته اند عنایت بفرمایید!

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>بهزار:

هی میخام آرگو رو ببینم هی یه چی میگه دست نگه دار، چی کار کنم خب؟

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>کافکا:

فرض كنيد مثلا در اختتاميه جشنواره فجر همسر جناب احمدي نژاد با ويدئو كنفرانس جايزه بهترين فيلم را تقديم ميكرد به پايان نامه! داستان اسكار امسال دقيقا چنين چيزيست

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>cinemafans:

ببین به کجا رسیدیم که برای اینکه ثابت کنیم وحشی نیستیم باید مدرک رو کنیم.

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>ali mo:

mercy movi jooon....ziba neveshte boodi :D

0+0-

جمعه 11 اسفند 1391



>>>saman:

هی میگن آرگو تصویر بدی از ما نشون داد. من نمی فهمم چی میگن. با فیلم ساختن در مورد گروگانگیری مخالفن؟ یا توقع دارن گرونگیرا آدم خوبای فیلم باشن؟

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>سعید:

فیلم را ندیدم، اما از نوع نگارش نقد فهمیدم که نه به صورت حرفه ای بلکه از روی تعصب نقد کرده اید. تعصب، شاید قویترین دلیل بدبیاریهای مملکت ایران باشد.

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>حامد بهلان:

وقتی که آن‌ها «آرگو» می‌ساختند، ما داشتیم «کلاه پهلوی» پخش می‌کردیم.... بی‌عرضگی خودمان است آقا، بی‌عرضگی خودمان است.

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>ardin:

فيلم جزء شاهكارهاي سينمايي محسوب نمي‌شود و نقاط ضعفي در سناريو و كارگرداني دارد. ولي اين نكته كه از شعارزدگي‌هاي سياسي دور مانده است، و در پس قصه‌ آن را پنهان كرده است، قابل توجه است. مثل برخي از فيلم‌ها بيانيه صادر نمي‌كند و شعار نمي‌دهد.

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>علي:

يكي از بهترين فيلمهاي هاليودي كه ديدم مخصوصا تعليق دقايق آخر فيلم-طراحي صحنه فراتر از عالي-موسيقي فيلم مناسب-نمره كارگرداني20-دوستاني كه ميگن اين فيلم تحريف تاريخ است احتمالا يا با هنرسينما آشنايي ندارن كه اگر عين واقعيت بخواهد اجرا شود ومثلا صحنه تعقيب وگريز حذف شود ديگر اسمش سينما نيست ميشود مستند!يا عقده سياسي دارند ديديد كه چه حرفهايي راجب اصغرفرهادي و فيلمش زدند كه جايزه سياسي بود-بياييد به همديگر و هزاران داور اسكار و نظراتشان احترام بزاريم

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>میثاق:

یه روزی هم بالاخره باید یه گالیله‌ای بیاد و به این جماعت آریایی حالی کنه که دنیا حول ما نمیچرخه.

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>عادل کریمی:

فیلم «آرگو» برنده اسكار شد. راحت‌ترین و قابل‌پیش‌بینی‌ترین واكنش «ما» ـ همان‌طور كه در روزهای اخیر شاهد بودیم ـ محكوم كردن و سیاسی خواندن «آرگو» بود و هست و طبعا این ماجرا دوباره تكرار خواهد شد

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>این من هستم!:

اسکار گرفتن آرگو هنوز به عنوان مشتی محکم بر دهان استکبارجهانی و آمریکای خونخوار تعبیر نشده؟!...

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>ضد آمریکا و انگلیس به کیوان:

دستشون درد نکنه دانشجویانی حمله کردند به سفارت انگلیس. انگلیس بود که تحریم علیه ایران را شروع کرد و همین کار باعث اعتراض مردم شد. هرچی میکشیم از دست انگلیس است

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>کیوان:

صحنه هایی از فیلم آرگو 2 که 30 سال بعد جایزه اسکار را دریافت خواهد کرد! (حمله دانشجویان! به سفارت انگلیس!) :http://www.rooyeshnews.com/others/political/7147-3900909083253.html

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>رانی کی :

اونائی که از دیوار سفارت امریکا بالا کشیدن و چند صد روز دیپلماتهای یه کشور رو گروگان گرفته بودن همه شون اعضای ارتش سرخ شوروی بودن و ایرانی نبودن . اونائی که سالهای سال کف به فریاد کشیدن مرگ بر آمریکا و پرچم ملی یه کشور رو که نشونه اتحاد ایالتی و ملیشونه روزی سه بار بعد از غذا آتیش میزدن همه از اسرائیل صهیونیست بی تربیت اومده بودن و ایرانی نبودن و .... چیزائی که تو فیلم نشون میداد علی رغم اینکه فیلم مستند نبود و یه فیلم هالیوودی بود ولی خیلی به واقعیت نزدیک بود . اون آدمای تو بازار و تو خیابون و تظاهرات رو ماها به چشم خودمون دیدیم و انکار شدنی نیستن ( دس به دس کنید بره تو چششون )

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>ابوذر حلالی:

خوب مگه خود این ایرانی ها فیلم قلاده های طلا رو نساختن توش این عوامل انگلیس رو همجنسباز معرفی کرده بودند!؟یا اون سریال کیف انگلیسی را مگر ندیده اید؟چه رویی دارن بعضی از دوستان!نه توروخدا انتظار داشتید بیان این فیلم رو بسازن و بگن خوب کاری کردن سفارت مارو گرفتن و اخرش هم اهنگ وطنم سالار عقیلی رو پخش کنن!

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>یه دوست از آمریکا:

این نقدی بود که خیلی وقت بود منتظر بودم موحد منتقم منتشرش کند چون معمولا در نقد های جناب منتقم کامنت های جالبی گذاشته میشود.واقعا نظرات دوستان عالی هستند

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>شروین:

دیالوگ جالب فیلم که چندین بار تکرار میشود:آرگو برو درتو بزار!برنده جایزه اسکار بهترین فیلم!!!!!!!!!!!

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>پیمان:

وقتی آرگو را دیدم نه فقط توی دلم بلکه باصدای بلند گفتم: مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>پژمان.ع:

سالها فکرمیکردم ما چرا لانه جاسوسی امریکا رو تسخیر کردیم؟ وقتی آرگو را دیدم به خودم گفتم خوب کاری کردیم، دستمون درد نکنه

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>مجتبی:

نشستم دوباره آرگو رو دیدم. آقا من زور زدم ولی نشد که از این فیلم خوشم نیاد.نکنه من وطن فروش هستم یا فتنه گر و تروریست.وای وای وای

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>ماهروف ماهور:

صد تا آمریکایی رو چهارصد روز گروگان گرفتن بعد اعتراض میکنن چرا آرگو ما رو وحشی نشون میده؟

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>e.t:

پارسال تو اسکار با جدایی نادر از سیمین به افتخار هنر ایرانی ها دست زدن، امسال با آرگو به افتخار وحشی گریمون

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>ب.م.م:

بالاخره از نقدت نفهمیدیم آرگو خوب بوده یا بد!خجالت کشیدی بگی فیلم خوبیه!؟:)))))

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>عرفان:

آرگو خر است!:)

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>حابیط:

خواجه در بند نقش ایوان است........

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>مهدی عظیمی:

والا از خدا که پنهون نیست از شما چه پنهون منم این فیلم رو دیدم، و صد البته نخریدم چون نبود که بخرم، (این اولین حرکت خلاف اخلاق من و بسیاری مثل من که انقدر راحت به دزدی عادت کردیم) اصلا و ابدا متوجه نشدم کجای این فیلم به ایرانی ها توهین شده، اتفاقا چند جای فیلم و علی الخصوص در یک جا به شکل کاملا واضح به ایرانی ها به خاطر تسخیر سفارت حق می دن ( با مطرح کردن قضیه مصدق) این فیلم فقط داره راجع به شجاعت آدمی که برای نجات هم میهناش تلاش می کنه حرف می زنه، حاضرم قسم بخورم اگر ایران یک فیلم راجع به آمریکا بسازه، به شکل کاملا واضح توهین آمیز خواهد بود.

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>زینب:

به نسبت بقیه نامزدهای بهترین فیلم ،فیلم ضعیف تری بود مخصوصا انتهای فیلم و فرار کردنشون که واقعا مضحک بود یعنی تو فرودگاه تلفن یا بی سیم نیست که به برج اطلاع بدن هواپیما نباید بلند شه یه پا سدار از ته فرودگاه می دوه تا سر فرودگاه تا برج مراقبت بعد اون صحنه های توی برج و وحشی بازی پاسدارها .این داستان واقعی بود ولی با اغراق زیاد با فیلمنامه ضعیف فیلمی نبود که شایسته اسکار باشه

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>محمد گروسی پرتو:

سی سال در ایران هر هفته پرچم آمریکا را آتش زدیم و روی پرچم آمریکا راه رفتیم، حالا یک آمریکایی درباره یک اتفاق در ایران فیلمی ساخته و اسکار گرفته، برای چی ناراحتیم؟حالا بخاطر یک فیلم علیه ما ساختن شده توهین؟(قسمتی از متن ابراهیم نبوی )

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>زعفران:

همانطور که جایزه اسکار را به آرگو دادند باید جایزه آلزایمر هم به ایران بدهند!

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>فواد:

آقا همین چند وقت پیش بود دانشجویان حمله کردند سفارت انگلیس هرچی بود زدند شکستن و از دیوارش بالا رفتن!بعد میگید سیاه نمایی داره آرگو؟میخوان یه جایی رو بگیرن زنگ نمیزنن برن توی سفارت و بعدش تسخیر کنند!عجبا

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>shahrooz:

آرگو اشتباه تاریخی ممکنه داشته باشه. فیلم خوب و خوش ساختی هم اصلن نبود. یه فیلم درپیت با تمام کلیشه های درجه چند هالیوود بود. امـــــــــــــــــــا، هیچ سیاه نمایی اضافی یا بزرگنمایی از خشونت زمان انقلاب نکرده است.مگر جناب خلخالی کم اعدام کردند یا هرچی تیمسار و سرهنگ بود به دار اعدام کشیدند!تورو خدا این نظر رو چاپ کنید

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>username:

این اسکار گرفتن آرگو اینقدر مهم بود جدی؟ من حواسم نبود خیلی بهش توجه نکردم، ببخشید

0+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>باراد:

دلیل دادن اسکار به آرگو بخاطر این بوده که آمریکایی‌ها تونستن 2ساعت فیلم بدون س...///ک---/س بسازن

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>ساناز:

آقا شما با یه خارجی پاشو برو توی بازار.ببین چجوری نگاش میکنن این حاجی بازاری ها!نشان دادن حقیقت همیشه تلخ است

1+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>پویا کریمی:

یارو تو رادیو میگه اینکه آرگو اسکار گرفته مثل اینه که تیم محل ما قهرمان جام جهانی شه!خوب احمق حداقل بگو جام باشگاه ها

0+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>mohadese k:

همه منتقدای دنیا که به قول خودت به فیلم 96 دادن و بقیه مردم جهان بد و فقط تو و مردم ایران خوب!راحت شدی؟

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>سید محمد ایرانی:

میگم جایزه گرفتن آرگو برای بعضی ها بد هم نشد از فردا تشکل های دانشجویی و نهاد های فرهنگی در دیوار دانشگاه ها رو پر می کنن با پوستر هایپخش و نقد فیلم آرگو با حضور دکتر فلان و استاد بهمان و... میگم نون بعضی ها تو فحش دادن آمریکایی ها به ماست . خدا یا آمریکا و ها لیوود رو برای اینها حفظ بفرما

1+1-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>dariush:

تسخیر سفارت آنچنان غرور آمریکا را جریحه و دامنش را لکه دار کرد که مانند کودکی عقده ای و ترسیده تا حد مرگ ، هرشب جایش را خیس میکند!ارگو در حقیقت عقده گشایی پیروزی آمریکایی است که هرگز در مقابل ایران بیروزی ای نداشته است!

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>میثم کریمیایی فرد:

آرگو را دیده ام هیچ خلاقیت هنری ندارد صرفا دارای تعلیق های تکنیکی قوی ای است بیننده را به همذات پنداری مجبور می کند ضعف منطقی فیلمنامه در این کار مشهود است سیاه نمایی غیر منطقی در این کار شدید است با اسکار گرفتن این فیلم به سیاسی بودن هالیوود بیشتر اعتقاد پیدا کردم

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>ندا محمدی:

"آرگو" را چند هفته پیش دیدم به نظر من در حد اسکار نبود طبق معمول فهم ناقص هالیوود از مردم خاورمیانه دستمایه این اثر بود شبیه به آثار مشابه درخصوص آسیای شرق و خاور نزدیک . امریکایی ها در شناخت ملت ها خیلی از انگلیسی ها عقب ترند. کسی شک ندارد پروسه مذاکره و سیاست در طرح این فیلم تاثیر گذار بود اگر هم رد نفرت از ایرانی ها را در فیلم دنبال کنیم تلاش برای تحقیر ملتی که امریکایی ها از دستاوردهای شان در زمینه غنی سازی به ستوه اومدن کاملا به چشم می امد در هرحال فیلم هایی مثل سیصد و بدون دخترم و آرگو واکنش تعصب آلود بخشی ازآمریکایی ها ست به حریفی که سر سخت و پیچیده به نظر می رسد

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>مریم:

صحنه مواجهه خشونت آمیز مردم با آنها در بازار و رفتار ساده لوحانه نیروهای امنیتی در فرودگاه شاید التیامی باشد برای بخشی از جامعه امریکا که در خصوص توانایی نظامی و امنیتی ایران به تردید افتاده اند

1+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391



>>>عباس:

با اسکار گرفتن آرگو خون پاک آریائی یه عده به جوش اومده انگار!

4+0-

پنجشنبه 10 اسفند 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.