پرده سینما

رو کردن برگ­های برنده تا آخرین دقایق! نگاهی به فیلم «مأموریت غیرممکن: ملت سرکش» ساخته کریستوفر مک کوراری

موحد منتقم

 








 

نقد و بررسی فیلم مأموریت غیرممکن: ملت سرکش (2015) ساخته کریستوفر مک کوراری

 

Mission: Impossible – Rogue Nation (2015)

 

 

مأموریت غیرممکن 5بیش از دو دهه از ساخت سری فیلم­های مأموریت غیر ممکن می­ گذرد و طی این سال­ها این مجموعه فراز و فرود­هایی داشته است. 3 قسمت اول این مجموعه با گام برداشتن در حال و هوای سریال تلویزیونی که دستمایه فیلم ­ها قرار گرفته بود، به همراه صحنه های اکشن فراوان، عملاً فیلم­ هایی خشک و جاسوسی از آب درآمدند؛ ولی از قسمت چهارم یعنی شبح پروتوکل این قضیه عوض شد و با فاصله گرفتن از فضای سریال تلویزیونی و وارد کردن چند کاراکتر جدید، این مجموعه متحول شد و حالا با پنجمین قسمت این سری فیلم ها بهترین مأموریت غیر ممکن عرضه شده است.

یکی از دلایل موفقیت این قسمت آن است که خیلی بیشتر از آن چیزی که بیننده انتظار دارد برایش مایه می ­گذارد. تعقیب وگریز های بی پایان به همراه نقشه های جاسوسی و رو دست زدن های پی در پی  به علاوه یک شخصیت زن قدرتمند و متین به نام «الیسا» و قدرت ستاره ای تام کروز همگی باعث شده اند سطح اثر بسیار بالاتر از سطح انتظار مخاطب باشد.

   

در این فیلم اتان هانت (تام کروز) و گروه­­اش در غیرممکن­ ترین مأموریت پیش رو قرار می­ گیرند، آنچنان که باید اقدام به نابودی اعضای سندیکای مخوف بین المللی کنند؛ سازمانی که از مأمورین خبره و قدرتمندی برخوردار است و صندوق بین المللی پول را از بین  برده. در این میان یک مسئول بلند پایه سازمان جاسوسی آمریکا به نام آلن هانلی (آلک بالدوین) اعتقاد دارد که فعالیت های اِتان و تیم IMF می تواند امنیت ملی را به خطر بیاندازد. این مسأله باعث شده که اتان از بنجی (سایمون پگ) درخواست کند تا از طریق تکنولوژی های خارق العاده خود به این مأموریت بزرگ بپیوندد. ادامه این مسیر خبر از حضور تروریستی مخوف به نام سالامون لین (شان هریس) دارد...

   

تمامی فاکتورهایی که باعث ارتقای قسمت چهارم این مجموعه شده بود در این فیلم رعایت شده است. به علاوه  با یک داستان پخته تر و پیچیده­ تر از قسمت قبلی  روبرو هستیم. ملت سرکش به مراتب پر گفتگوتر از قسمت های قبلی آن است .بعضی از منتقدان این را عیب تلقی کرده اند، اما مک کورای کارگردان اثر توفیق یافته اکشن و پویایی را حتی به صحنه های پر دیالوگ خود تزریق کند. این دیالوگ ها زنده و تر و تازه تر هستند و وجودشان برای پرداخت کاراکترها کاملاً ضروری است.

فیلمبرداری جسورانه رابرت السویت که قبلاً برای فیلمبرداری فیلم  خون به پا می ­شود برنده اسکار شده بود، باعث ایجاد فضای بصری هنرمندانه ای شده که نقطه تمایز این فیلم با آثار عامه پسندانه و تجاری خواهد بود. برخلاف اکثر فیلم های اکشن هالیوود که نیمی از رویدادها اکشن از کادر بیرون می ­مانند، اینجا السویت کادربندی درستی دارد و بدون اینکه شما احساس سردرگمی کنید تمام و کمال صحنه های اکشن را دنبال می­ کنید.

تام کروز در مأموریت غیرممکن 5کارگردانی ارزنده مک ‌کوری با جلوه های ویژه خاص و بدلکاری­ های حرفه ای، حسی دلهره آور به تماشاگرانتقال می­ دهد که از جمله آنها صحنه آویزان شدن تام کروز از هواپیمای در حال پرواز است که هیجان زیادی را برای تماشاگر به ارمغان می­ آورد.

اینجا دوباره تام کروز در قد و قواره یک ستاره اکشن در سن 52 سالگی کاملاً می­ درخشد. (ماشاالله!) او تمام بدلکاری های به شدت خطرناک را خودش انجام داده است تا قدرت ستاره بودن اش را به نمایش بگذارد. ربکا فرگوسن در نقش الیسا خیلی خوب از آب درآمده است. تا آخرین دقایق فیلم متوجه نمی شویم او طرفدار چه کسی است و با کی کار می کند؟ بر خلاف فیلم های جیمز باندی اینجا زن ها  ابزار خودنمایی نیستند بلکه ربکا فرگوسن با بازی به شدت کنترل شده، یک زن کاملاً قوی و مقتدر را به نمایش می گذارد که  به اندازه تمام مردهای نقش منفی فیلم می تواند خطرناک و یا به اندازه مأموران گروه غیر ممکن  می تواند با تروریست ها مبارز کند و مفید باشد!

فیلمنامه ملت سرکش تا دقایق آخر برگ برنده در دست دارد و مدام در حال رو کردن آن ها است. مأموریت غیر ممکن 5 شعور و سطح آی کیو مخاطب اش را بسیار دست بالا می ­گیرد و بر خلاف فیلم های اکشن اخیر مثل سریع و خشمگین فقط خودش را با کاراکترهای دوبعدی در گیر اکشن پر سروصدا نمی­ کند، بلکه می­ خواهد به نقاطی بالاتر از آن چه که از او انتظار دارند برساند و به این مهم هم دست پیدا می­ کند.

 

موحد منتقم

 

آبان نود و چهار

 

 

در همین رابطه دیگر نقدهای موحد منتقم بر فیلمهای مهم سال را بخوانید

 

 

درست وقتی فکر میکنی هیچی از این بدتر نمیشه، سیگارت هم تموم میشه! نقد و بررسی فیلم «کارول» ساخته تاد هاینس

 

برای انتقام بازمی گردم! نقد و بررسی فیلم «بازگشته» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو

 

سرعت کمی دارد ولی به تو می رسد! نگاهی به فیلم «دنبالت می آد» ساخته دیوید رابرت میچل

 

گذشته برای ما هدیه دارد! نقد و بررسی فیلم «هدیه» ساخته جوئل ادگرتون

 

رو کردن برگ­های برنده تا آخرین دقایق! نگاهی به فیلم «مأموریت غیرممکن: ملت سرکش» ساخته کریستوفر مک کوراری

 

سبک بصری فوق العاده و داستان بسیار عمیق؛ نقد و بررسی «مکس دیوانه: جاده خشم» ساخته جرج میلر

 

برای زندگی باید مبارزه کرد؛ نقد و بررسی فیلم «کرید» ساخته رایان کوگلر

 

پُر از دنیل کریگ ولی خالی از جیمز باند! نقد و بررسی فیلم «اسپکتر» ساخته سام مندس

 

برای اعتراف فقط چهار دقیقه وقت لازم است! نقد و بررسی فیلم «کانون توجه» ساخته تام مک کارتی

 


 تاريخ ارسال: 1394/8/3
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>k1:

خیلی فیلم خوب بود اکشن و تعقیب و گریز مخصوصا سکانس موتور سواری عالی بود.... حال کردم با فیلم پنجم

11+1-

چهارشنبه 6 آبان 1394



>>>میثم :

خب فیلم پنجم کیفیت خوبش نیومده ولی همون پرده رو هم که دیدم خیلی خوشم اومد. تام کروز مثل همیشه اینجا خوب بود. بقیقه ی بازیگران بعلاوه ی ربکا فرگوسن که خیلی دوسش دارم مخصوصا از سریال ملکه ی صلح ... اینجا عالی بود

5+1-

چهارشنبه 6 آبان 1394



>>>mehran:

این فیلم در کتار اولتیماتوم بورن در رده بهترین فیلم های جاسوسی تاریخ سینما قرار میگیرد.همه عوامل فیلم کارشون درست بود

3+1-

چهارشنبه 6 آبان 1394



>>>خادم:

سپاس از نوشتار جناب..................

14+0-

دوشنبه 4 آبان 1394



>>>الی:

لایک

14+0-

يكشنبه 3 آبان 1394



>>>مریم20012:

چقدر خوبه این تام کروز

16+0-

يكشنبه 3 آبان 1394



>>>میتیکومان:

عالی بود.بهترین سرگرم کننده 2015و یکی از بهترین سرگرم کننده های یک دهه اخیر هالیوود بود البته شماره 2 هم خوب بود و فاز عشقی داشت

21+1-

يكشنبه 3 آبان 1394



>>>نیما:

تام کروز کارش درسته.فیلمهای اخیرش یکی از یکی بهتر هستند.این فیلم هم همینطور واقعا سطح شعور تماشاگر رو دست بالا میگیره

17+0-

يكشنبه 3 آبان 1394



>>>ب.م.م:

سلام خدمت جناب منتقم.دلمون برات تنگ شده بود.تشکر بابات این نقد

30+0-

يكشنبه 3 آبان 1394



>>>میلاد:

فیلمش عالی بود. تام کروز در سن 52 سالگی همچنان ستاره سینماست

43+1-

يكشنبه 3 آبان 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.