پرده سینما

شهربازی در جهنم! نگاهی به فیلم آخرین جن گیری

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم آخرین جن گیریپس از ساخت فیلم جن گیر (1974) ساخته جاودانه ویلیام فریدکن و موفقیت عظیم مالی فیلم (با احتساب تعداد تماشاگران فیلم، جن گیر حدود  880 میلیون دلار فروخته است!) که بنابه آمار از نظر بیننده در رتبه نهم تاریخ سینما قرار دارد، موج فیلمهای «جن گیر»ی آغاز شد. فیلم هایی کم هزینه و سودآور! تاکنون از  فیلم جن گیر چهار دنباله و چندین بازسازی انجام شده که اکثر آنها فیلم های سطح پایین و ضعیفی بوده اند که به رغم فروش کم شان توانسته اند سود زیادی برای تهیه کنندگان شان به ارمغان آورده اند. نمونه آخر این فیلم ها با عنوان آخرین جن گیری این هفته روانه پرده سینماها می شود. اثری که بر خلاف پیش بینی ها هم خوش ساخت است و هم ترسناک!

در هالیوود هر فیلمی در عنوانش از کلمه «جن» استفاده کرده باشد شما را دعوت می کند وحشت و جیغ تان نسبت به جن را با سایر بینندگانی که در سینما هستند به اشتراک بگذارید. البته این یک تله تجاری برای بینندگان است ولی تماشاگران فیلم آخرین جن گیری قطعاً از گیر کردن در این تله لذت می برند.

دیدگاهی که در فیلم آخرین جن گیری سرچشمه دودلی و بی اعتقادی کشیش اسپانیایی فیلم می شود این است که آیا ممکن است برخی از انسان ها توسط شیاطین به وجود آمده باشند؟ برخلاف ما مسلمانان که اعتقاد داریم جن ها هم خوب هستند و هم بد، مسیحیان اغلب از جن به  عنوان یک موجود شیطانی و اهریمنی نام می برند. به همین دلیل در اکثر فیلمها چهره ای به شدن کریه و ترسناک از جنیان نشان داده می شود. جن گیری نیز جزو اموری است که کلیسای کاتولیک به صورت تخصصی آنرا انجام می دهد و در حال حاضر پاپ بندیکت شانزدهم  از آن حمایت می کند و «انجمن بین المللی جن گیران» برای همین موضوع  توسط پدر گابریل آمرس تاسیس شده است.

فیلم آخرین جن گیری توسط  الی روث تهیه کننده فیلم های سحرگاه مردگان و فرزندان بشر تهیه شده است.فیلمی که  اشارات زیادی به طلایه داران این ژانر (مانند دروازه جهنمی، جن گیر و قدم زدن با شیطان) دارد و بدون اینکه از جلوه های ویژه استفاده غلو آمیز کرده باشد، نماهای بسیار جالبی را به تماشاگرانش عرضه می کند.

نقش اول فیلم یک پدر روحانی به نام «کاتن مارکوس» (پاتریک فابیان) است  که به کلاه برداری خودش اعتراف کرده است. مشکل اصلی او از آنجا آغاز می شود که اجازه می دهد درباره او یک مستند بسازند. او قصد دارد حرفه اش که در مراسم جن گیری از آن استفاده می شود را  پس از نشان دادن در یک فیلم مستند درباره جن گیری ترک کند. ولی مکان بدی را انتخاب می کند، چراکه به خانه لوییس  اسویتزر (لویس هرتام) می رود. یک مزرعه دار الکلی که روح نل (آشلی بل) دختر 16ساله اش توسط جن تسخیر شده است. و همین آغازی برای مسائلی است که بعداً پیش می آید.

آخرین جن گیری تمامی پتانسیل آن را داشت که به یک بنجل «جن گیری» تمام عیار تبدیل شود. ولی قرار گرفتن تهیه کننده ای باسواد مانع از اینکار شده است. فیلم داستان جذابی دارد و بدون وقفه پیش می رود، به خاطر اینکه فیلمساز خودش شرارت فیلم را خلق کرده است نه جلوه های ویژه!

استفاده از سبک دوربین روی دست در یکی دو سکانس جن گیری به شدت به القای وحشت به تماشاگران موفق عمل می کند. سبک مستند گونه فیلم هم بر میزان وحشت فیلم افزوده است. به احتمال زیاد پس از موفقیت عظیم جنب و جوش غیرعادی سازندگان این فیلم به این فکر فرو رفته بودند که : «خب! از جن گیر هر جور نسخه ساخته شده به جز مستند!» به همین دلیل تصمیم به ساخت این فیلم گرفته اند! فیلم از هوشمندی زیادی بهره برده است وشما را از آغاز تا پایان تحت کنترل خودش قرار می دهد.

تماشای این فیلم مثل این است که شما در جهنم به شهربازی رفته باشید! اگر در پایان این سرگرمی حسابی ترسیده بودید زیادنگران نباشد. چون فیلم چیزی جز یک سرگرمی جهنمی نیست، پس نترسید و در سینما هرگز به پشت سرتان نگاه نکنید!

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/6/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>saraaaa:

بي اغراق مزخرفترين فيلمي بود كه در عمرم ديده بودم .نه ترسناك بود نه هيجان انگيز.حالت مستند بودنشم كه اصلي ترين ضعف فيلمه چون فقط باعث بي سر و ته شدن فيلم و گيجي مخاطب شده.آخر فيلم آدم احساس ميكنه گوشاش دراز شده

0+0-

يكشنبه 19 دي 1389



>>>Saba Nazem:

لطفآ هرکس که بیشتر این فیلم رو درک کرده منو از برداشتی که از این فیلم کردم مطمئن کنه؟؟؟ بالاخره شیطان در وجود دختره بود یا روانی شده بود؟؟ کشیش بهش تعدی میکرد؟ همونی که جشن 16 سالگی براشون می گرفت؟ درست فهمیدم؟ یعنی دختره به خاطر این تعدی ها و مجالس شیطانی به این جنون رسیده؟ نویسنده منظورش از سکانس آخر چی بود که دختره رو خوابونده بودند و آتیش روشن کرده بودند؟ چی می خواست به بیننده بفهمونه؟ و اگر شیطان در وجودش نبود چه طوری تونست گردنش و انگشتاشو بشکنه یا کارایی انجام بده که بعدآ یادش نمیومد؟ صدای بجه ای که در میاورد پس کی بود؟؟ میشه اینهارو سوتی ندونست؟ چطوری میشه توجیه کرد؟؟؟؟؟

0+0-

جمعه 19 آذر 1389



>>>مهدي:

اونايي كه عاشق فيلم هندي هستند رو چي به فيلم ترسناك فيلم خوبي بود و لي مي تونست بهتر باشه 10 دقيقه آخرش نفس گير بود

0+0-

يكشنبه 7 آذر 1389



>>>مسعود:

ادم از این همه نظر کارشناسانه کیف میکنه!!به تنها چیزی که مربوط نیست نقد فیلمه!

0+0-

پنجشنبه 8 مهر 1389



>>>حمید کشانی:

در جواب اون دوستمون که گفته فیلم رو در سینما شریفه دوبی دیده خواستم بگم دوبی سینمایی با این نام نداره

0+0-

شنبه 3 مهر 1389



>>>امین:

سلام .اقای منتقم منتظر نقد جدیدتون هستیم ممنون

0+0-

يكشنبه 21 شهريور 1389



>>>زیزی گولو:

خیلی فیلم خسته کننده ومزخرفی بود.دیشب تو سینما شریفه دوبی نمایشش دادن.کپی برداری ضعیف از \"پارانورمال اکتیویتی\"بود.کادر های گیج کننده طراحی دکور اشغال!

0+0-

دوشنبه 15 شهريور 1389



>>>امین:

سلام .یه سوال از خدمتتون داشتم .خواستم بپرسم اونجا که نوشتید فیلم "قدم زدن با شیطان"منظورتان فیلم "راه رفتن با مرد مرده" بوده یا نه؟

0+0-

يكشنبه 14 شهريور 1389



>>>آرش :

نظراخر رو خومدم .مردم از خنده .ساندیس انرژی زا خورده رفته همه سایتها نظر داده "مرگ بر اسرائیل".اینجا رو نمیدونم چجوری پیدا کرده.جن گیری رو چه به اسراییل؟

0+0-

شنبه 13 شهريور 1389



>>>ایران:

مرگ بر اسرائیل

0+1-

جمعه 12 شهريور 1389



>>>lo2s:

خیلی جالبه .مقاله های ارزشمند سایت پرده سینما هیچ کامنتی نداره .ولی مقاله هایی درباره فیلم های ضعیف و سطحی مثل این ببینید چه قدر نظر میدن!

0+0-

سه‌شنبه 9 شهريور 1389



>>>رضا:

سلام.من دنبال کسی میگردم که در علوم غریبه سررشته داشته باشه که راهنماییم کنه .این ایمیلمه::tabasomechat@yahoo.com (خواهش میکنم نظرمو نمایش بدید)

0+0-

دوشنبه 8 شهريور 1389



>>>ندا:

شهرام عزیز.پدر نمونه .مرورگر فایر فوکس در قسمت ابزارش یه قسمتی داره که سایت هایی رو که بهش بدی قفل میکنه.پرده سینما رو قفل کن خیالتان راحت بشه.البته بهت پیشنهاد میکنم تمام اینترنت رو قفل کنی چون این عکس در مقابل سایر عکس های سایت های وحشتناک در اینترنت هیچه.

0+0-

دوشنبه 8 شهريور 1389



>>>سامان:

ممنون به خاطر نقدتون.دیشب داشت ماهواره درباره این فیلم بحث میکرد .میگفتش بودجه فیلم 1.8میلیون دلاره.فکر کنم مثل فعالیت غیرطبیعی بدجوری سود اوری داشته باشه.ایده شهربازی در جهنم که در نقدتون اورده بودید هم جالب بود که فکر نکنم کار خودتون بوده!

0+0-

يكشنبه 7 شهريور 1389



>>>مجید جیمبو:

اقا ما دوشب پیش رفتیم فیلم یتیم خانه جاتون خالی با این که هیچ ترسناک نبود ولی جو گرفته بودمان هی جیغ میزدیم.فکر کنم این فیلمو بزارن سکته رو بزنیم.نقدتون از خود فیلم ترسناک تر بود

0+0-

شنبه 6 شهريور 1389



>>>توضیح پرده سینما:

با تشکر از راهنمایی شما دوست عزیز که با امضای "شهرام" توصیه به عوض کردن عکس نموده اید باید به اطلاع برسانیم بین عکس های مختلفی که از فیلم وجود دارد این لطیف ترینو ملایم ترین عکس است!

0+0-

شنبه 6 شهريور 1389



>>>شهرام:

لطفا عکس رو عوض کنید .بچه های کوچیک هم این سایت رو میبینن و بدجوری تحت تاثیر قرار میگیرندبچه خودم هم به سایت شما سر میزنه.یه سرچ تو گوگل بزنی کلمه "اخرین جن گیری"سایت شما رتبه دومه و خیلی قابل دسترسه.ممنونم اگه عوضش کنید.خدا لعنتشون کنه که به خاطر پول چه خرافاتی رو به خرد مردم میدن.از طرف یک پدر

0+1-

شنبه 6 شهريور 1389



>>>سوسن:

این جور فیلمها مغز ادم رو از کار میندازه و حال ادمو تا یه هفته بد میکنه.از فیلم های خوب بررسی کنید!

0+1-

شنبه 6 شهريور 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.