پرده سینما

گزارش مراسم فرش قرمز فیلم محاکمه در خیابان

خدایار قاقانی

 

 

 

 

 

 

 

 

احمدرضا احمدی: مسعود كیمیایی به لوموند و گاردین احتیاجی ندارد

فارس- احمدرضا احمدی در مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی محاكمه در خیابان گفت كه مسعود كیمیایی همچنان محبوب است و به لوموند و گاردین احتیاجی نیست در موردش مطلب بنویسند.

روز گذشته مراسم فرش قرمز و افتتاحیه رسمی فیلم محاكمه در خیابان بیست و هفتمین فیلم بلند سینمایی مسعود كیمیایی در سینما ناهید واقع در خیابان شكوفه با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

این مراسم كه در ابتدا قرار بود در ساعت 17 برگزار شود به دلیل ازدحام بسیار زیاد جمعیت و به تبع آن شلوغی خیابان‌های اطراف با حدود 50 دقیقه تاخیر همراه شد و در ساعت 17:50 دقیقه اولین ماشین لیموزین وارد خیابان شكوفه شد و از آن مسعود كیمیایی، رضا یزدانی، جلال پیشواییان و محمد معید پیاده شدند. جلال پیشواییان در مراسم فرش قرمز محاکمه در خیابان

لیموزین دوم كه با فاصله كمی وارد شد پولاد كیمیایی، تورج منصوری، محمد صادق آذین را وارد فرش قرمز كرد و پس از آن نیكی كریمی، شقایق فراهانی، نگار فروزنده و شبنم درویش به عنوان بازیگران زن محاكمه در خیابان از روی فرش قرمز رد شدند.

این مراسم كه پس از آن در سالن اصلی سینما ناهید برگزار شد به دلیل برخی از ناهماهنگی‌ها باز هم با تاخیر همراه بود اما سرانجام در ساعت 18:30 دقیقه رضا یزدانی به روی صحنه رفت و با اجرای ترانه خود رسماً این فرش قرمز را افتتاح كرد.

پس از اجرای ترانه «حكم» توسط رضا یزدانی، نیما حسنی نسب به روی صحنه رفت و گفت: این اولین مراسم فرش قرمز تاریخ سینمای ایران است كه توسط سایت «سینمای ما» برگزار می‌شود و خوشبختانه مصادف شده است آغاز اكران عمومی بیست و هفتمین فیلم بلند مسعود كیمیایی.

در ادامه مراسم بخش‌هایی از مجموعه مستند مسعود كیمیایی كه قرار است توسط مؤسسه رسانه‌های تصویری پخش شود و كارگردانی آنها را حسنی نسب به عهده داشته پخش شد كه در آن لیلا حاتمی، احمد نجفی، شاهد احمدلو، فریبرز عرب نیا، نیكی كریمی، پولاد كیمیایی، علیرضا زرین دست، كارن همایونفر، رضا یزدانی و فریماه فرجامی در خصوص وجوه مختلف كاری كیمیایی صحبت كردند و در بخشی كه به مصاحبه با كیمیایی پرداخت، وی گفت: پنجاه سال تمرین زمان خیلی زیادی است یعنی می‌شود با برگ‌های ریخته پاییزی یك سیگار برگ هاوانایی خیلی خوب بسازید با تمبر!

پس از پایان پخش این فیلم با دعوت حسنی‌نسب، رضا یزدانی، پولاد كیمیایی، تورج منصوری، سارا حمزه،‌اسحاق خانزادی، علیرضا شمس شریفی، محمد معید، نیكی كریمی، شقایق فراهانی، شبنم درویش، نگار فروزنده، محمدصادق آذین، فرزین قره‌گزلو، اكبر معززی، بابك برزویه و علی‌اصغر طبسی به عنوان عوامل بیست و هفتمین فیلم بلند مسعود كیمیایی به روی صحنه رفتند كه از این جمع اكبر معززی،‌نیكی كریمی، فرزین قره‌گزلو، تورج منصوری و پولاد كیمیایی به نمایندگی از عوامل جلوی دوربین و پشت صحنه فیلم دقایقی را سخنرانی كردند.

 

*معززی: امروز شاهد اتفاق بسیار خوبی پس از سی سال در سینمای ایران است

اكبر معززی به عنوان پیشكسوت‌ترین عضو روی صحنه گفت: امروز بعد از سی سال می‌بینیم اتفاق بسیار خوبی در سینمای ایران افتاده است و امیدوارم كه این اتفاق برای همه اهالی سینما بیفتد تا تشویق شوند.

كیمیایی وقتی قیصر را می‌ساخت یك جریان جدیدی را در سینمای ایران به راه انداخت و فكر می‌كنم با محاكمه در خیابان نیز جریان جدیدی در سینمای ایران به راه بیفتد.

 

نیکی کریمی و مسعود کیمیایی در مراسم فرش قرمر محاکمه در خیابان*كریمی: خوشحالم كه پس از سالها دوباره با كیمیایی كار كردم

نیكی كریمی نیز در جملاتی كوتاه گفت: خیلی خوشحالم كه بعد از سالها دوباره با مسعود كیمیایی كار كردم و بی‌صبرانه منتظر هستم تا فیلم را در كنار شما ببینم.

 

*منصوری: امیدوارم این فیلم رنگ و بوی همه عوامل را منتقل كند.

تورج منصوری نیز به نمایندگی از عوامل پشت صحنه فیلم گفت: برای من كار كردن با مسعود كیمیایی یك خاطره خوش است كه به هیچ وجه حاضر نیستم این خاطره خوش را از ذهنم پاك كنم و امیدوارم این فیلم كه سیاه و سفید فیلمبرداری شده است رنگ و بوی همه ما را به پرده نقره‌ای منتقل كرده باشد.

 

*قره‌گزلو: كیمیایی به حضور همه افراد در سینما كمك می‌كند.

فرزین قره‌گزلو آهنگساز محاكمه در خیابان نیز با اشاره به ویژگیهای مثبت كیمیایی گفت: عقیده من در مورد مسعود كیمیایی این است كه علاوه بر اینكه كارگردان بسیار خوبی هستم به حضور همه افراد در سینما كمك می‌كنم و این موضوع در سینمای ما بسیار با ارزش است.

 

*پولاد كیمیایی: دست پدرم را می‌بوسم

پولاد كیمیایی نیز به نمایندگی از بازیگران جوان فیلم گفت: از حضور چنین جمعیتی در سالن انرژی زیادی گرفتیم من از همه عوامل فیلم كه كمك كردند تا فیلم را جمع و جور كنیم تشكر می‌كنم و جای برخی از عوامل نظیر محمدرضا فروتن و حامد بهداد نیز در جمع ما خالی است و از همین جا دست پدرم را می‌بوسم.

پس از اینكه عوامل فیلم لوح‌های تقدیر خود را دریافت كردند كلیپی پخش شد كه در آن مسعود كیمیایی قطعه شعری رابرای دوست و یاران دیرینه خود احمدرضا احمدی قرائت كرد كه در پایان این شعر رو به دوربین گفت:‌احمد رضا برای من این طور است كه بی‌او به سر نمی‌شود و در این لحظه با تشویق حاضران كه همگی ایستاده بودند احمدرضا احمدی به روی سن رفت تا در خصوص 45 سال دوستی با مسعود كیمیایی صحبت كنم.

احمدرضا احمدی و مسعود کیمیایی در مراسم فرش قرمز محاکمه در خیابان* احمدی: مسعود كیمیایی راننده خوبی است

احمدرضا احمدی كه در میان تشویق ممتد حاضران در سالن به روی صحنه رفته بود گفت: كارن همایونفر در مصاحبه‌اش گفت، مسعود كیمیایی راننده خوبی است یادم است كه خواهر مسعود ایران خانم ماشین خریده بود و مسعود هم گواهینامه نداشت روزی از یك كوچه بن‌بست داشتیم رد می‌شدیم كه پلیس ما را گرفت و به مسعود گفت: مگر نمی‌بینی ورود ممنوع است و او هم در جواب گفت: من هر چقدر كه به این می‌گویم گوش نمی‌كند برای همین من هم می‌گویم راننده خوبی است.

احمدی ادامه داد: زمان كمی نیست 45 سال رفاقت است. مسعود پسرعمویی داشت كه سالها قبل به دره سقوط كرد و پس از آن ما دو نفر باقی ماندیم. من در زندگیم جز با مسعود كیمیایی با هیچ كس دیگری مسابقه ندادم دیگر از سن ما گذشته است كه دروغ بگوییم و یا شوخی كنیم مرگ به ما نزدیك است. مسعود كیمیایی در سخت‌ترین شرایط همواره با من بوده است. امشب كه از روی این فرش قرمز رد شدم دیدم كه برای من و مسعود كیمیایی كه اهل باندبازی نیستیم در كن فرش قرمز پهن نمی‌كنند و با افتخار از روی این فرش قرمز رد شدم.

احمدرضا احمدی شاعر و دوست نزدیك مسعود كیمیایی صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد كه آرزوی من این است كه از یك خواب عمیق به یك خواب بزرگ‌تر برویم. من در 50 سال شاعری بیشترین شعرهایم را به مسعود تقدیم كردم و در حال حاضر هم یك دفتر شعر دارم به اسم مجموعه‌های سالخوردگی كه شروعش با مسعود شروع می‌شود.

وی همچنین با اشاره به دوران سختی كه پس از عمل جراحی چشم خود داشته است كه منجر به نابینایی چشم چپ او شده است گفت: پس از آن عمل سخت اولین كسی كه آمد و دستش بر روی پیشانی من بود مسعود بود اما هیچ وقت پز رفاقت همدیگر را نداده‌ایم. به ما همیشه اتهام بی‌سوادی می‌زنند اما كسانی كه با زبان فرانسه حرف می‌زنند برای این سینما چه كردند، بدون ادعا می‌گویم كه ما فتح كردیم و باز هم فتح خواهیم كرد.

احمدی تاكید كرد: جمعیت امروز ثابت كرد كه مسعود همچنان محبوب است و به لوموند و گاردین احتیاجی نیست در موردش مطلب بنویسند. من در سالهای دور مقاله‌های زیادی را می‌نوشتم اما بهترین مقاله زندگیم را در مورد مسعود كیمیایی نوشتم چرا كه نخواستم ادبیات ببافم. یكی از ویژگیهای كار مسعود دیالوگ‌نویسی اوست كه دیالوگ‌هایش در دهان هر كسی كه قرار می‌گیرد زیبا می‌شود.

پس از پایان صحبت‌های احمدرضا احمدی با دعوت او و تشویق حاضران مسعود كیمیایی در روی صحنه حاضر شد و گفت: واقعا بدون او به سر نمی‌شود هر آنچه داشتم احمدرضا احمدی است و یك خبر هم دارم كه خبر خوشی نیست و خواهشم این است كه برای عباس شباویز تهیه كننده قیصر و بسیاری از فیلمهای دیگر سكوت كنیم.

كیمیایی در خاتمه صحبتهای خود با اشاره به محاكمه در خیابان و دلیل انتخاب سینما ناهید گفت: محاكمه در خیابان فیلم خوبی شده است آن را ببینید از من سوال می‌شود كه چرا این محل را انتخاب كردی اما من هیچ جای دیگری به جز اینجا نداشتم چرا كه این سینما سینمای محله من بود و یادآور خاطرات خوش دوران كودكی من است و من در خیابان شكوفه و محله‌های اطراف آن بزرگ شدم.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، جمشید ارجمند، علی سرتیپی، سعید پیردوست، داوود توحیدپرست، پوری بنایی، و جواد طوسی، جلال پیشواییان از جمله میهمانان ویژه مراسم بودند كه با اجرای ترانه فیلم توسط رضا یزدانی در ساعت 9:15 دقیقه شب و با پایان نمایش محاكمه در خیابان رسما مراسم فرش قرمز این فیلم به پایان رسید.

* حاشیه‌های مراسم

سعید پیردوست و همسرش در مراسم فرش قرمز فیلم محاکمه در خیابانشلوغی، ازدحام، فریاد و درگیری از جمله حاشیه‌های مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی محاكمه در خیابان بود كه برای دقایقی لحظات تاسف‌باری را چه در خیابان شكوفه و چه در سالن سینما رقم زد.

برخی از حاضرین در سینما عنوان می‌كردند كه برای حضور در این مراسم 15 هزار تومان و برخی دیگر 10 هزار تومان بلیط تهیه كرده‌اند كه بلیط های 15 هزار تومانی مربوط به طبقه پایین و بلیط‌های 10 هزار تومانی مربوط به طبقه بالا بود. هر چند كه 1500 نفر جمعیت در سالن 400 نفره سینما ناهید حضور یافته بودند كه این مسئله باعث مشكلات زیادی برای برگزار كنندگان مراسم نیز شده بود.

استقبال بسیار زیاد مردم از این مراسم فرش قرمز باعث ازدحام بسیار زیادی در جلوی درب ورودی سینما ناهید شده بود به طوریكه چندین خیابان منتهی به خیابان شكوفه و 17 شهریور ترافیك شدیدی پیدا كرده بودند و این مسئله خودروهای عبوری را بسیار كلافه كرده بود و باعث درگیری‌های پراكنده‌ای بین مردم و خودروها شد.

میزان حضور جمعیت در سالن به حدی بود كه بسیاری از خبرنگاران جای مناسبی برای نشستن پیدا نكردند و یا ایستاده و یا بر روی زمین و یا بر روی صندلی‌های پلاستیكی مراسم را پوشش دادند. البته برگزار كنندگان مراسم تقصیر چندانی نداشتند چرا كه موج اول جمعیت كه وارد سینما شد از دست محافظان كاملا در رفت و همین مسئله كار را بسیار سخت كرده بود.

رضا یزدانی در این مراسم به اجرای سه قطعه موسیقی پرداخت كه قطعات موسیقی فیلمهای حكم، رئیس و محاكمه در خیابان را اجرا كرد و با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه شد. رضا یزدانی در مراسم فرش قرمز محاکمه در خیابان

از سوی برگزار كنندگان مراسم چندین بار عنوان شد كه اولین مراسم فرش قرمز سینمای ایران در حالیكه چندی پیش برای نمایش فیلم سینمای بی‌پولی بهرام رادان در پردیس سینما ملت یك چنین فرش قرمزی را برپا كرده بود و حتی در دهه هفتاد نیز برخی از تهیه كنندگان مشهور سینما برای فیلمهای بزرگ خود مراسم فرش قرمز برگزار می‌كردندكه به نظر می‌رسد این نكته از نظر دوستان غافل مانده بود.

بیشترین تشویق‌ها در بین بازیگران فیلم متوجه پولاد كیمیایی، حامد بهداد و نیكی كریمی بود چرا كه حاضران با هر بار دیدن اسم این سه بازیگر آنها را به شدت تشویق می‌كردند.

برای مراسم فرش قرمز چهار خودروی لیموزین پژو درنظر گرفته شده بود كه البته با وجود ازدحام بسیار زیاد جمعیت با مشكلات زیادی این خودروها توانستند سرنشینان خود را بر روی فرش قرمز پیاده كنند.

تیم محافظت مراسم همگی كت و شلوارهای یكدست مشكی رنگ به تن داشتند كه 15 محافظ حرفه‌ای و نیمه مسلح این مراسم را كنترل می‌كردند اما با شروع نمایش فیلم یادشان رفت كه باید به محافظت از سالن می‌پرداختند و هر كدامشان در گوشه‌ای مشغول تماشای فیلم بودند.


 تاريخ ارسال: 1388/8/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.