پرده سینما

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش اول

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

سیمرغ های جشنواره فیلم فجربی تردید جشنواره بین المللی فیلم فجر مهم ترین و جنجالی ترین واقعه سینمایی ایران است و اغلب سینماگران مایلند که آثارشان در این جشنواره که به نوعی مهم ترین جشنواره سینمایی ایران است به نمایش درآید. از این رو می توان این جشنواره را که همه ساله در بهمن ماه و در ایام دهه مبارک فجر برگزار می شود را به نوعی آغاز یک سال نو برای سینمای ایران قلمداد نمود. به همین دلیل اینک که در آستانه برگزاری بیست و نهمین دوره برگزاری این جشنواره هستیم بر آن شدیم تا به صورت روزشمار به مرور برخی وقایع و اتفاقات مهمی که در طول این یک سال برای سینمای ایران افتاده است بپردازیم.

لازم به ذکر است که یادآوری این رویدادها از نظر گرد آورنده این مقاله مهمترین اتفاقات می باشد و لزوما یادآور تمامی رویدادهای مهم سینمایی و جشنواره ای در یک سال اخیر نیست.

 

 

آذر 1388:

1 آذر: برگزیدگان بخش های سینمایی،  سینمایی ویدیویی،  مستند کوتاه و 135 ثانیه ای چهارمین جشنواره فیلم کوثر معرفی شدند. در این مراسم شخصیت هایی همچون: سید محمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، غلامعلی حداد عادل (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، مرتضی تمدن (استاندار تهران)، علیرضا افشار (معاون اجتماعی فرهنگی وزارت کشور) و جواد شمقدری (معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) حضور داشتند. در این مراسم از پروانه معصومی و انسیه شاه حسینی تجلیل شد و کلیپی از نیکو خردمند،  پروین سلیمانی،  سیف الله داد، امیر قویدل و مسعود رسام  هنرمندان تازه درگذشته سینمای ایران پخش گردید که با استقبال خوب حضار در این مراسم روبرو گشت.

همچنین در این روز جواد شمقدری برای افتتاحیه جشنواره فیلم پروین اعتصامی پیامی به شرکت کنندگان در این جشنواره فرستاد .

 

2عباس کیارستمی آذر : نشست خبری مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور تعداد کثیری از خبرنگاران برگزار شد و مسعود شاهی در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در این نشست گفت: « به تعبیر من جشنواره بین المللی فیلم فجر شب قدر سینمای ایران است، جایی که همه نسبت به گذشته و آینده شان تصمیم می گیرند. »                 

همچنین در این روز و در حاشیه برگزاری نمایشگاه مشترك عباس كیارستمی و پرویز تناولی در دبی، عباس كیارستمی درباره نامه بهمن قبادی به یكی از رسانه‌های فارسی‌زبان توضیحاتی داد و در جواب قبادی گفت: « اگر شما می گویید که ما باید فیلم اجتماعی بسازیم یکی از فیلم های من را نام ببرید که اجتماعی نیست اما اگر منظورتان این است که ما فیلم سیاسی بسازیم این در حیطه تخصص ما نیست» بهمن قبادی پیش از این با ارسال نامه به برخی شبکه های بیگانه امثال کیارستمی را مورد انتقاد خود قرار داده بود که چرا فیلم های سیاسی نمی سازند!

 

3 آذر : مراسم نخستین سالگرد درگذشت زنده یاد احمد آقالو هنرمند فقید سینمای ایران با حضور تعدادی از هنرمندان برگزار شد.

همچنین در این روز استاد علی کسمایی پیشکسوت دوبلاژ سینمای ایران به موزه سینما رفت تا برخی از یادگارهایش را به موزه سینمای ایران اهدا نماید، محمد حسن پزشک و استاد عزت الله انتظامی، کسمایی را در این دیدار همراهی می کردند. کسمایی در این دیدار گفت: «به همه همکارانم خواهم گفت که یادگارهایشان را به موزه سینمای ایران اهدا نمایند.»

و در این روز به طور رسمی از پایگاه اطلاع رسانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی شد.

 

7 آذر : اصغر فرهادی کارگردان شهیر سینمای ایران برای ساخت فیلم درباره الی... دو جایزه از جشنواره معتبر آسیا پاسفیک دریافت نمود. درباره الی... در چند رشته از جمله برای بهترین بازیگری نقش اول زن با بازی گلشیفته فراهانی کاندیدای دریافت جایزه از این جشنواره شده بود.

همچنین در این روز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان برگزیدگان پنجمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی معرفی شدند.

 

تسویه حساب8 آذر : دو فیلم پر و سر و صدای توقیف شده فرم حضور در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را پر کردند. این دو فیلم عبارت بودند از: تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی و صد سال به این سالها به کارگردانی سامان مقدم، این فیلم ها در دوره مدیریتی جعفری جلوه توقیف شده بودند اماعلام شد که از این فیلم ها رفع توقیف شده و این فیلم ها در این دوره از جشنواره نمایش داده خواهند شد .

 

9 آذر : دبیرخانه جشنواره فیلم فجر از پایان بازبینی آثار پویانمایی متقاضی شركت در بیست و هشتمین دوره این رویداد خبر داد.

همچنین در این روز برخی خبرگزاری ها اقدام به انتشار خبر آغاز  فعالیت آزمایشی سایت  «پرده سینما» کردند. «پرده سینما» اولین پایگاه تحلیلی سینمای ایران است که به سردبیری غلامعباس فاضلی فعالیت آزمایشی خود را آغاز نموده است.

 

12 آذر : اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش برگزار شد.

 

13 آذر : مسعود کیمیایی کارگردان نامی سینمای ایران با حضور در سازمان صدا و سیما با رئیس این سازمان دیدار و گفتگو کرد .

 

15 آذر : مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد که در مراسم آغازین و پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از تعدادی از پیشکسوتان سینمای ایران تجلیل و قدردانی خواهد شد.

همچنین در این روز داوود رشیدی رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران از هیاهوهای به وجود آمده در مورد دستمزدهای کلان برخی از بازیگران سینمای ایران انتقاد کرد و به حمایت از بازیگران پرداخت. خبر دریافت دستمزدهای کلان توسط بازیگران در ماه های بعد هم بسیار خبرساز شده بود .

 

17 آذر : نشست جواد شمقدری با اصحاب رسانه در این روز برگزار شد و شمقدری در این نشست اعلام کرد که با توقیف فیلم های سینمایی مخالف است، او در عین حال خاطر نشان کرد که همه هنرمندان می توانند به ایران باز گردند و مانعی بر سر ورود آنها نیست .

همچنین در این روز  مهدی مسعود شاهی اعلام کرد که مراسم افتتاحیه و اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر  به طور قطعی در سالن همایش های برج میلاد برگزار خواهد شد .

 

18 آذر : نخستین جشنواره فیلم کوتاه «برکت» در این روز به کار خود پایان داد .

 

درباره الی22 آذر : در این روز اعلام شد تنها ظرف 14 روز بیش از 1 میلیون نسخه از فیلم سینمایی درباره الی... به کارگردانی اصغر فرهادی در شبکه نمایش خانگی به فروش رسیده است. با این فروش، درباره الی... رکورد فروش در شبکه نمایش خانگی را شکست . 

همچنین در این روز هیئت انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز به کار کرد .

 

23 آذر : حبیب ایل بیگی مدیر روابط عمومی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد: با پایان كار هیئت انتخاب بخش های: ویدئو - سینما، پویا نمایی و فیلم های كوتاه داستانی به زودی كار بازبینی فیلم های بلند سینمایی آغاز خواهد شد. وی در ادامه گفت: «با نزدیك شدن به آخرین مهلت ثبت نام فیلم های بلند سینمایی (30 آذر ماه) اكثر فیلم های سینمایی آمادگی خود را برای حضور در این رویداد بزرگ هنری كشور اعلام داشته اند و پیش بینی می شود بیش از 50 فیلم بلند سینمایی برای حضور در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با هم به رقابت بپردازند.»  وی در پایان ابراز امیدواری كرد فیلم های سینمایی كه تاكنون موفق به ثبت نام و ارائه تقاضا برای حضور در جشنوراه نشده اند، بتوانند در این فرصت باقیمانده نسبت به ارائه فرم جشنواره اقدام نمایند .

 

24 آذر : جمعی از هنرمندان سینمای ایران در این روز با انتشار بیانیه ای با توجه به وقایع اخیر اهانت به ساحت مقدس حضرت امام خمینی (ره) را محکوم کردند. نام هنرمندانی همچون: مسعود ده نمکی، اکبر عبدی، جهانگیر الماسی، جمال شورجه، اسماعیل سلطانیان، سعیده عرب، رامین راستاد و... در این بیانیه دیده میشد .

همچنین در این روز اسامی فیلم های متقاضی حضور در بخش ویدیو – سینمای بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط روابط عمومی این جشنواره اعلام شد .

 

25 آذر : جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اولین جشنواره فیلم کوتاه و فیلمنامه اصلاح الگوی مصرف پیام داد .

 

27 آذر : علیرضا سجاد پور در پی شرکت فیلم ایرانی بدون مجوز  کشتزارهای سفید  در جشنواره فیلم دوبی اعلام کرد: « از این به بعد با همه هنرمندانی که با یک فیلم بدون پروانه ساخت همکاری کنند برخورد خواهیم کرد.» طبق شنیده ها از این پس تمامی فیلم هایی که میخواهند در جشنواره های جهانی شرکت نمایند باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند.

 

30 آذر : از سایت «پرده سینما» اولین سایت تحلیلی سینمای ایران و جهان رسماً در فرهنگسرای سرو رونمایی شد. در این مراسم بزرگانی همچون: آیدین آغداشلو، علی کسمایی، ناصر طهماسب، ابوالحسن تهامی، جواد طوسی،  و رضا یزدانی حضور داشتند و سخنانی را ایراد کردند. برای خواندن گزارش کامل می توانید به این بخش مراجعه فرمایید :

 

http://cinscreen.com/?c=14&id=192

 

 

دی 1388:

 

1دی: عباس جعفری دولت ‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی درباره ممنوع‌الخروجی چند سینماگر توضیحاتی را ارائه داد. او گفت: « در مورد فاطمه معتمد‌ آریا رفع ممنوع‌الخروجی شده و در مورد مجتبی میرطهماسب و جعفر پناهی اعتراض آن‌ها را شكایت تلقی كرده و قرار شد كه پرونده به دادگاه ارسال شود.»

همچنین در این روز اسامی فیلم‌های مستند كوتاه و نیمه‌بلند متقاضی حضور در بخش چشم واقعیت بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.

 

2 دی: علیرضا سجاد پور اعلام کرد: «برای شرکت در جشنواره فیلم فجر همه فیلم ها باید پروانه موقت دریافت کنند.» این اظهارات سجادپور در حالی بیان می شد که پیش از این شنیده شده بود فیلم ها برای حضور در این دوره از جشنواره نیازی به داشتن پروانه نمایش نخواهند داشت .

همچنین در این روز اعلام شد نخستین جشنواره فیلم کوتاه ترافیک بزودی برگزار خواهد  شد .

 

7 دی: حبیب ایل بیگی مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با تاكید بر این نكته كه سینمای اختصاصی هنرمندان امسال حذف نشده است، گفت: « هنرمندان با ارائه كارت می‌توانند تمامی فیلم‌های جشنواره را امسال در برج میلاد و در کنار اهالی رسانه و میهمانان خارجی ببینند.»

همچنین در این روز شنیده شد که از سال آینده مقر اصلی جشنواره به جای برج میلاد، باغ هنر خواهد بود .

 

8 دی: اسامی فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه ویدیو سینمای بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.

 

9 دی: اسامی فیلم‌های مستند كوتاه و نیمه‌بلند بخش چشم واقعیت بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.

 

11 دی: اسامی فیلم‌های بخش مسابقه آثار كوتاه داستانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.

         

12 دی: حبیب ایل بیگی مدیر روابط عمومی بیست و هشتیمن دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد: « برای نخستین بار پیش‌فروش بلیت‌های بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اینترنتی می‌شود تا هنرمندان و دانشجویان در فضایی آرام و در زمان و فرصت مناسب بتوانند فیلم‌ها و سینماهای مورد نظرشان را انتخاب کنند.»

 

15 دی: مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام كرد: « تا پایان مهلت اعلام شده به رسانه‌ها، بیش از یك هزار و 300 تقاضای كارت جشنواره از طرف رسانه‌های داخلی دریافت كرده‌ایم.» او ادامه داد: «این تقاضاها از 16 خبرگزاری، 20 برنامه تلویزیونی، 18 سایت سینمایی، 45 روزنامه، 9 شبكه و برنامه رادیویی، 20 ماهنامه تخصصی سینمایی و غیر تخصصی، 16 هفته‌نامه تخصصی سینمایی و غیرتخصصی، 11 نشریه عمومی و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ارائه شده است.»

وی با اشاره به اینكه امسال سالن اصلی مركز همایش‌های برج میلاد با ظرفیت نمایشی 1300 نفر به اهالی رسانه‌ها و هنرمندان اختصاص یافته است، افزود: البته بخشی از این ظرفیت به هنرمندان و صاحبان فیلم‌ها تعلق می‌گیرد و ما باید با بررسی تقاضای ارائه شده و بر اساس اولویت‌های جشنواره، نسبت به تعیین سهمیه هر رسانه برای حضور در جشنواره فیلم فجر اقدام كنیم.

همچنین در این روز اعلام شد: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای پیش خرید بلیت‌های بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باید درخواست خود را به كمیته مربوط به این بخش ارایه دهند.

 

16 دی: یکی از نمایندگان مجلس به رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص انتشار عکس اسفندیار رحیم مشایی با هدیه تهرانی در سایت های مختلف، تذکر کتبی داد. نمایشگاه عکس هدیه تهرانی که از 18 آذر در خانه هنرمندان ایران برپا شده بود یکی از پر حاشیه ترین و جنجالی ترین نمایشگاه هایی بود که تا کنون در ایران برگزار شده بود .

 

19 دی: مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد: «با حامیان مالی جشنواره که به تعهداتشان عمل نکنند برخورد قانونی می‌شود.» این سخنان مسعودشاهی در حالی بیان می شد که بر اساس شنیده ها حامیان مالی جشنواره از سال قبل به تعهدات خود عمل نکرده بودند .

همچنین در این روز اعلام شد: بازبینی فیلم‌های سینمایی ایرانی رسیده به دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر توسط هیأت انتخاب پایان یافته است .

 

2 دی: پس از نپذیرفتن عزت الله انتظامی و اصغر فرهادی و برخی دیگر از هنرمندان برای داوری در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر عنوان شد که احتمالا فرهاد توحیدی یکی از داوران این دوره از جشنواره خواهد بود. انتخاب هیئت داوران در این دوره از جشنواره به یکی از معضلات مسئولین برگزاری این جشنواره تبدیل گشته است.

همچنین در این روز اسامی 81 فیلم ایرانی متقاضی حضور در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط روابط عمومی این جشنواره اعلام شد .

 زادبومدر این روز معاونت امور سینمایی، مدیر كل اداره نظارت و ارزشیابی بر سینمای حرفه‌ای از رفع مشكل چهار فیلم سینمایی خبر داد. علیرضا سجاد پور که چند روز قبل از رفع مشکل فیلم به رنگ ارغوان خبر داده بود اعلام کرد فیلم های زادبوم، شبانه روز، محفل ایکس و سفر سرخ مشکلی برای نمایش نخواهند داشت.

همچنین در همین روز توسط روابط عمومی بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر عنوان شد: از علی کسمایی مدیر دوبلاژ با سابقه ایران و همچنین از علی رضایی اولین رئیس لابراتوار رنگی در ایران در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تقدیر میشود.

و بالاخره در این روز روابط عمومی بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد بزودی تعداد قطعی کارت های رسانه ها اعلام خواهد شد.

 

21 دی : اسامی 10 فیلم ایرانی خارج از بخش مسابقه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام شد.

 

همچنین اسامی 26 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط روابط عمومی این جشنواره اعلام شد در این لیست نام فیلم های توقیف شده ای همچون: به رنگ ارغوان و تسویه حساب دیده می شد. علیرضا سجاد پور در همین روز اعلام کرد که بزودی از 3 فیلم دیگر نیز رفع توقیف خواهد شد.

 

22 دی: اولین نشست خبری شفیع آقا محمدیان مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد .

در این روز سید ضیاء هاشمی تهیه کننده فیلم زمهریر به کارگردانی علی روئین تن در پی پذیرفته نشدن فیلمش در جشنواره فیلم فجر نامه ای گلایه آمیز منتشر کرد و مسئولین ذیربط در این زمینه را به باد انتقاد گرفت. در همین روز اعلام شد که فیلم های هیچ،  زمهریر و آتشکار به شکل محدود و تنها برای اهالی رسانه در جشنواره نمایش داده خواهند شد. برای خواندن متن کامل نامه سید ضیاء هاشمی می توانید به این بخش مراجعه فرمایید:

 

http://cinscreen.com/?c=14&id=258

 

و بالاخره در این روز محمد پوستی تهیه کننده فیلم سینمایی آدمکش در اعتراض به این که فیلمش وارد بخش مسابقه سینمای ایران نشده خواستار خروج فیلمش از بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر شد .

 

23 دی : در این روز ادامه نامه نگاری های عوامل فیلم سینمایی زمهریر ادامه یافت و هادی دیباجی بازیگر فیلم سینمایی زمهریر و فرزند شهید دیباجی با انتشار نامه ای به حمایت از فیلم سینمایی زمهریر پرداخت و از عوامل جشنواره به تندی گله کرد و خواستار نمایش این فیلم در بخش مسابقه شد .

در این روز مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر از كارگردانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره توسط محمد پرویزی خبر داد.

 

24 دی: مراسم افتتاحیه سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی با حضور ابراهیم حاتمی‌كیا در سالن نمایش مجتمع فرهنگی رسالات بیروت افتتاح شد.

 

25 دی : پیش فروش اینترنتی بلیط های بخش مسابقه فیلم های بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر آغاز شد و این در حالی بود که از همان ابتدای امر هیچ گونه ظرفیت خالی برای سینما فرهنگ درنظر گرفته نشده بود که این امر مهم باعث اعتراض شدید خریداران بلیط بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد. سینما فرهنگ تهران یکی از سینماهای پرطرفدار در کشور است که متاسفانه از سال ها قبل بلیط این سینما برای عموم مردم به صورت خیلی محدود پیش فروش می شد .

همچنین در این روز مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام كرد كه دومین نشست رسانه‌ای این رویداد با حضور مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره صبح روز سه شنبه 29 دی ماه در مركز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

حبیب ایل بیگی در این روز با اعلام خبر دیگری گفت: كار ارزیابی عملكرد رسانه‌ها به پایان رسیده است و اواسط هفته جاری اهالی رسانه‌ها كارت‌های جشنواره خود را دریافت خواهند كرد.

 

27 دی : علی روئین‌تن كارگردان فیلم سینمایی زمهریر جوابیه‌ای به نامه های منتشر شده توسط عوامل این فیلم نوشت. روئین تن در این نامه به نوعی مشغول به قربان صدقه رفتن عوامل فیلمش شده بود تا شاید با این سوز و گدازها دل مسئولین را به دردآورده تا فیلمش در  بخش مسابقه جشنواره به نمایش درآید.

همچنین حبیب ایل بیگی در این روز اعلام کرد: مخاطبان جشنواره می‌توانند همانند سال‌های گذشته آیین‌های افتتاحیه و اختتامیه این رویداد را به صورت زنده از طریق پایگاه اینترنتی www.Fajrlive.ir تماشا كنند.

 

 

مراسم اهدای جایزه به بهترین های انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی28 دی: سایت «پرده سینما» تنها بعد از 1 ماه که به طور رسمی از آغاز فعالیتش می گذشت توسط انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به عنوان بهترین سایت  سینمایی برگزیده شد. غلامعباس فاضلی سردبیر این سایت سینمایی هنگام دریافت جایزه اش در فرهنگسرای ارسباران در جملاتی گفت: « من و همکارانم به جایزه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی افتخار می کنیم. جایزه ای که از طرف انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به «پرده سینما» اهداء شد بزرگترین افتخاری بود که می توانست نصیب این سایت شود. نه فقط از این جهت که داوران ما را شایسته تر دانسته اند، بلکه به خصوص از این جهت که با وجود اینکه چند سال از حضور سایت های سینمایی مختلف می گذرد اساساً اولین بار است که انجمن یک سایت سینمایی را شایسته اهداء جایزه می داند.» می توانید گزارش کامل این مراسم را در اینجا بخوانید:

 

http://cinscreen.com/?c=14&id=275

 

 

همچنین در این روز عبدالرضا ساعتچی فرد تهیه کننده با سابقه سینما به اظهارات داوود توحیدپرست كارگردان فیلم سینمایی نامزد آمریكایی من پاسخ داد. توحید پرست پیش از این اعلام کرده بود که ساعتچی فرد حق و حقوق او را در این فیلم خورده است. ساعتچی فرد اعلام کرد که از توحیدپرست به دادگاه شکایت کرده است. 

در این روز ستاد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برج میلاد تهران به عنوان مركز اصلی جشنواره مستقر شد و کارت های رسانه ها در اختیار نمایندگان آن ها قرار گرفت .

 

29 دی : در این روز پیش فروش اینترنتی بلیط های بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر تا  5 بهمن ماه تمدید شد .         

 

بهمن ماه 1388

 

1 بهمن: از نخستین خبرگزاری سینمای ایران طی مراسمی در موزه سینمای ایران رونمایی شد .

 

2 بهمن: تیزر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده شد و روی سایت جشنواره قرار گرفت.

همچنین در این روز مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد: «به سبب مسائلی كه ممكن است پس از اعلام نام افراد به وجود بیاید اسامی هیأت داوران بخش مسابقه ایران را در مراسم اختتامیه اعلام می‌كنیم.»

و در این روز پس از 4 سال توقیف فیلم سینمایی شاعر زباله‌ها به كارگردانی محمد احمدی رسما از سوی معاونت سینمایی پروانه نمایش گرفت.

 

3 بهمن: زنگ افتتاحیه بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد رسما به صدا در آمد. این مراسم که با استقبال زیادی از طرف سینماگران و دوستداران سینما مواجه شده بود ساعت 19 آغاز شد و مهدی مسعود شاهی (دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر) جواد شمقدری (معاونت سینمایی وزارت ارشاد) سید احمد میرعلایی (رئیس بنیاد سینمایی فارابی) و در نهایت سید محمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم به سخنرانی پرداختند. برای اطلاعات بیشتر و خواندن گزارش کامل این مراسم میتوانید به این بخش مراجعه فرمایید:

 

http://cinscreen.com/?c=14&id=283

 

در این روز دو فیلم مهم و تاثیر گذار سینمای ایران، آواز گنجشکها و تنها دوبار زندگی می کنیم وارد شبکه نمایش خانگی شد .

 

نشست رسانه ای فیلم تسویه حساب4 بهمن: نمایش فیلم های بیست و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برای اهالی رسانه آغاز شد و در روز اول فیلم های مهمی همچون: تسویه حساب و به رنگ ارغوان به نمایش درآمدند که در این میان تنها فیلم تسویه حساب توانست نشست خبری برگزار نماید. تسویه حساب در حالی اولین فیلم نشست رسانه ای جشنواره بود که نیمه تمام رها شد و  توسط برخی به تشنج کشیده شد. برای اطلاعات بیشتر به این بخش مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=14&id=286

 

 

5 بهمن: نشست خبری فیلم خواب های دنباله دار به کارگردانی پوران درخشنده برگزار شد. برای خواندن متن کامل این نشست و دیدن عکس ها  می توانید به این بخش مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=14&id=290

 

نمایش ویژه فیلم سینمایی آتشکار برای اهالی رسانه در ساعات پایانی شب برگزار شد و سالن همایش های برج میلاد یکی از شلوغ ترین سئانس اکران فیلم را با نمایش این فیلم تجربه کرد. تعداد کثیری از منتقدین و مسئولین سینمایی به دیدن این فیلم نشستند. شاید مهم ترین چهره ای که از میان مسئولین سینمای ایران به تماشای این فیلم نشسته بود علیرضا سجاد پور بود. غلامعباس فاضلی در مورد این فیلم نقدی نوشته که می توانید در این بخش بخوانید:

http://cinscreen.com/?c=8&id=288

 

 

همچنین در این روز گزارش عملکرد  1 ساله خانه سینمای ایران منتشر شد.

 

6 بهمن: نشست خبری فیلم آل به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی علی معلم با حضور اکثر عوامل این فیلم برگزار شد. برای خواندن متن کامل این نشست و دیدن عکس ها می توانید به این بخش مراجعه فرمایید :

http://cinscreen.com/?c=8&id=294

 

 

در ساعات پایانی شب فیلم سینمایی هیچ به کارگردانی عبدالرضا کاهانی با حضور تعداد کثیری از منتقدین و هنرمندان سینمای ایران به نمایش درآمد و اکثریت منتقدین سینمای ایران از این فیلم رضایت داشتند. برای خواندن نقد نویسندگان سایت «پرده سینما» در مورد این فیلم میتوانید به این بخش ها مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=8&id=298

http://cinscreen.com/?c=8&id=584

 

 

7 بهمن: بازار فیلم ایران با حضور بیش از 150 میهمان خارجی آغاز به کار کرد.

همچنین در این روز نشست خبری فیلم بیداری رویاها به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر  برگزار شد. برای خواندن متن کامل این نشست و دیدن عکس ها می توانید به این بخش مراجعه فرمایید :

http://cinscreen.com/?c=14&id=320

 

 

در این روز بیمه آسیا تمامی میهمانان و مدعوین بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را زیر پوشش بیمه حوادث قرار داد.

 

8 بهمن: مهم ترین خبر روز انصراف فاطمه گودرزی از هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود. مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره در واکنش به انصراف گودرزی اعلام کرد: « که تیم هیئت داوران بدون حضور گودرزی به فعالیت خود ادامه خواهند داد و نفر دیگری به این جمع اضافه نخواهد شد.»

جنجال در نشست رسانه ای فیلم زمهریرفیلم سینمایی زمهریر به کارگردانی علی روئین تن و تهیه کنندگی سید ضیاء هاشمی بعد از تلاشهای فراوان عوامل این فیلم در ساعات پایانی شب به نمایش درآمد و ساعاتی پس از نیمه شب نشست خبری این فیلم در سالن کنفرانس مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد و این فیلم صد در صد توسط همه منتقدین هو شد. اعتراض اهالی رسانه به فیلم زمهریر به قدری زیاد بود كه سبب شد مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره به پشت تریبون برود و از اهالی رسانه بخواهد تا با آرامش و سعه صدر بیشتری با موضوع برخورد كنند. کیوان کثیریان  منتقد سینما  یکی از اشخاصی بود که علی روئین تن را خیلی شدید به باد حمله گرفت اما بیتا بادران که خود را گویی یک سوپراستار میدانست با تندی به همه پاسخ میداد . در نهایت علی روئین تن مجبور به عذرخواهی از مخاطبان فیلمش شد که این همه برای اکران آن تلاش کرده بود . برای خواندن متن کامل این نشست و دیدن عکس ها میتوانید به این بخش مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=14&id=295

 

 

همچنین در این روز دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور در حاشیه اكران فیلم ملك سلیمان در وزارت ارشاد این فیلم را خوب توصیف کرد و گفت: «فیلم به رنگ اغوان ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا نیز فیلمی قوی و از نوع انتقادی خوب است.»       

 

9 بهمن: در ضیافت نهار بازار فیلم، داوران بخش‌های بین‌المللی جشنواره بیست‌وهشتم معرفی شدند.

 

11 بهمن: نشست خبری فیلم مستند و آسمان آبی ... با حضور استاد عزت الله انتظامی برگزار شد .

همچنین در این روز نشست خبری فیلم طهران، تهران بدون برگزاری نشست اپیزود فیلم داریوش مهرجویی برگزار شد. برای خواندن متن کامل این نشست و دیدن عکس ها می توانید به این بخش مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=14&id=306

 

و بالاخره در این روز سید ضیاء هاشمی دوباره شروع به صادر کردن بیانیه و نامه نگاری کرد و به نوعی از فیلم مبتذل زمهریر حمایت نمود.

 

12 بهمن: بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر با اهدای 13 سیمرغ بلورین و جوایز مختلف این بخش،  به كار خود پایان داد.

در این روز محمود گبرلو منتقد سینمای ایران هم با انتشار نامه ای جواب سید ضیاء هاشمی را داد و به او گفت: شما هم باید به جای فرار می ایستادید و از همه بابت فیلم ضعیف زمهریر عذرخواهی می کردید.

 

13 بهمن: در این روز نامزدهای دریافت جایزه در بخش مسابقه آثار پویانمایی و نامزدهای دریافت جایزه در بخش مسابقه فیلم‌های مستند كوتاه و نیمه بلند و مستند بلند و نامزدهای بهترین فیلم روستایی جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر معرفی شدند.

 

14 بهمن: مراسم اختتامیه بخش مسابقه سینمای ایران بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد. این مراسم حواشی زیادی را با خود به همراه داشت که به دلیل ازدحام و شلوغی بیش از حد عده ای از افراد بود که هیچ ارتباطی با هنر نداشتند و به طور بسیار گسترده ای کارت ورود به سالن در اختیارشان قرار گرفته بود. اغلب خبرنگاران رسانه ها به همین دلیل و برای این که هیچ گونه جایی برای آن ها در سالن در نظر گرفته نشده بود از پوشش خبری مراسم اختتامیه ممانعت کردند و در بیرون از سالن در اعتراض به این امر دور هم جمع شده بودند. برای خواندن متن کامل این خبر و دیدن عکس ها میتوانید به این بخش مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=14&id=323

 

 

16 بهمن: از محمدرضا وطن دوست کارگردان فیلم وقتی لیموها زرد شدند در سینما سپهر شهر ساری تجلیل شد.

 

17 بهمن : انجمن بازیگران سینمای ایران با انتشار پیامی موفقیت بازیگران برگزیده در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر را به آنها تبریک گفت. این انجمن در پیام خود از مریلا زارعی،  نگار جواهریان،  شیرین یزدان بخش، محسن طنابنده، هدایت هاشمی،  مهدی فقیه و رضا خداداد بیگی که توانستند در این دوره از جشنواره به دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین دست یابند نام برد و از آن ها قدردانی کرد.

همچنین در این روز جواد شمقدری در یک مصاحبه تلویزیونی با خبر جام جم از فیلم سازان ایرانی خارج از كشور جهت مشاركت در فیلم سازی و حضور در جشنواره‌های داخلی دعوت كرد.

سعید حاجی میری تهیه کننده فیلم سینمایی پسرآدم، دختر حوا نیز در این روز با انتشار نامه ای به نمایش ندادن این فیلم برای اهالی مطبوعات و رسانه ها اعتراض کرد.

همچنین «خانه سینما» در پی عدم رفع توقیف گذرنامه‌های مجتبی میرطهماسب و جعفر پناهی، به مدیركل دادگستری تهران نامه نوشت و از وی، رعایت اجرای اصول قانون اساسی در پاسداری از حقوق شهروندی را درخواست كرد.

علیرضا سجادپور در این روز اعلام کرد: «با چشم انداز موجود من نوید این را می دهم که در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر تحولات گسترده تر و تغییرات بیشتری را در بخش فیلم های سینمای ایران خواهید دید.»

و در نهایت اعلام شد مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز 27 بهمن ماه برگزار می‌شود.

 

18 بهمن: فیلم سینمایی حیران به کارگردانی شالیزه عارف پور آخرین اثر زنده یاد خسرو شکیبایی از این روز اکران خود را آغاز کرد.

 

19 بهمن: اسامی 32 فیلم‌ پذیرفته شده در دومین جشنواره فیلم بم اعلام شد.

همچنین در این روز به مناسبت سی و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجمن سینمای جوان شهرستان گنبد كاووس راه‌اندازی شد.

 

20 بهمن: در این روز اعلام شد: ایرج تقی‌‌پور، ابراهیم حاتمی‌كیا، تهمینه میلانی، رضا میركریمی و فرهاد ورهرام دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بم را كه به موضوع حوادث غیرمترقبه می‌پردازد، داوری می‌كنند.

همچنین تهمینه میلانی در این روز اعلام کرد: دكورسازی‌های فیلم سینمایی پرنسیب  به کارگردانی وی و با طراحی صحنه محمد نیك‌بین از اول اسفند ماه شروع می‌شود.

 

27 بهمن: مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر  در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور جواد شمقدری، علیرضا سجادپور، جمال شورجه، مهدی مسعودشاهی، منوچهر محمدی، سیروس الوند، همایون اسعدیان، عزیز‌الله حمید‌نژاد، مهدی حقیقی، سیاوش اسعدی، مجتبی راعی، محمد احمدی، نگار جواهریان و نمایندگان نهادها و ارگان‌های مختلف برگزار شد.

بدرود بغدادهمچنین در این روز فهرست بهترین‌های جشنواره بیست و هشتم فجر به انتخاب سایت سینمایی «پرده سینما» منتشر شد و بر این اساس فیلم بدرود بغداد به کارگردانی مهدی نادری عنوان بهترین فیلم را به خود اختصاص داد. این خبر در برخی از خبرگزاری ها منتشر شد. برای خواندن متن کامل برگزیدگان این دوره از جشنواره از نظر منتقدین سایت «پرده سینما» و همچنین امتیاز نویسندگان این سایت به فیلم های جشنواره می توانید به بخش های زیر مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=8&id=285

http://cinscreen.com/?c=8&id=331

 

 

29 بهمن: مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم قاصدک برگزار شد.

 

اسفند ماه 1388

 

1 اسفند: سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با حضور مدیران استان و مسئولان آموزش و پرورش در کرمانشاه آغاز شد.

همچنین در این روز احسان فراهانی دبیر نخستین جشنواره فیلم كوتاه ترافیك اعلام کرد: «بیش از 90 اثر در حوزه های پویانمایی، مستند و داستانی به دبیرخانه نخستین جشنواره فیلم كوتاه ترافیك ارسال شده است.»

و محمد نیک بین تهیه‌كننده فیلم سینمایی تسویه حساب از انجام اصلاحیه‌های اداره كل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در این فیلم برای اكران عمومی در نوروز 89 خبر داد.

 

2 اسفند: علی معلم مدیرمسئول نشریه دنیای تصویر و دبیر جشن حافظ اعلام کرد:«پس از یك سال وقفه، یازدهمین جشن حافظ را كه اختصاص به معرفی برگزیدگان سینما و تلویزیون ایران دارد در تاریخ 14 اسفندماه در مركز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهیم كرد. »

 

3 اسفند: مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینكه توجه به معنای صحیح هنر دینی رویكردی اساسی در نخستین جشنواره فیلم كوتاه شمیم معرف است، گفت: این جشنواره در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

 

هیچ. ساخه عبدالرضا کاهانی7 اسفند: انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران فراخوان دومین جشنواره مطبوعات را اعلام كرد.

همچنین در پی استقبال منتقدان و اهالی رسانه فیلم هیچ ساخته عبدالرضا کاهانی در برنامه مرور جشنواره 28 انجمن منتقدان، دوبار اكران شد.

 

9 اسفند: توسط دبیرخانه نخستین جشنواره فیلم کوتاه ترافیک عنوان شد: با پایان یافتن مهلت ارسال آثار جشنواره فیلم كوتاه ترافیك، بازبینی اولیه هیات داوران آغاز خواهد شد. از علیرضا خمسه و پوران درخشنده به عنوان 2 عضو هیئت داوران این جشنواره نام برده شد.

 

13 اسفند: اختتامیه نهمین جشنواره سینمای جوان اروند، با حضور جواد شمقدری، ناصر باكیده و حجت‌الاسلام سپهر برگزار شد .

 

14 اسفند: حسین فرح بخش و سید ضیاء هاشمی در برنامه تلویزیونی «دو قدم مانده به صبح» با هم مناظره کردند. هاشمی در این برنامه گفت: «اگر خدا عمری داد، از سال آینده نمی‌گذاریم حتی یك فیلم را به این صورت، در سینمای رسانه‌ها برای مطبوعاتی‌ها، نمایش دهند. بهترین جا و بهترین غذاهای ممكن، برای‌شان فراهم شود و بیایند به ما فحش بدهند؟ نه ابداً! جلوی این كار را می‌گیریم.» در این برنامه که اجرای آن بر عهده فریدون جیرانی بود متاسفانه این دو تهیه کننده سینمای ایران به هتاکی های بی شماری علیه منتقدین سینمای ایران پرداختند . سوز و گداز هاشمی به خاطر هو شدن فیلم زمهریر توسط منتقدین برجسته سینمای ایران بود.

همچنین در این روز با حكم جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مسعود شاهی به عنوان مدیر سازمان جشنواره‌های سینمایی كشور منصوب شد.

و جشنواره انیمیشن اصلاح الگوی مصرف با اهدای تندیس جشنواره به برگزیدگان به كار خود خاتمه داد.

همچنین در این روز برندگان یازدهمین جشن سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر  (حافظ) طی مراسمی جوایز خود را دریافت نمودند.

 

15 اسفند: مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی فیلم بم با حضور کارگردانانی همچون: تهمینه میلانی و ابراهیم حاتمی کیا به کار خود پایان داد.

 

16 اسفند: هدیه تهرانی بازیگر سینما جوایز و یادگارهای خود را به موزه سینما اهدا كرد. در میان یادگارهای هدیه تهرانی که وی به موزه سینمای ایران اهدا کرد سیمرغ ها و تندیس ها و دیپلم های افتخار او که از جشنواره های داخلی و خارجی دریافت کرده بود دیده می شد.

 

17 اسفند: حبیب ایل بیگی از فارابی به وزارت ارشاد نقل مکان کرد. حبیب‌ ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی بنیادسینمایی فارابی طی نامه‌ای از زحمات اهالی رسانه در طول مدت‌ فعالیت خود در این مركز تشكر  كرد.

 

18 اسفند: مراسم بزرگداشت زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور با تجلیل از خانواده وی با حضور محسن رضایی و جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد . 

همچنین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران  در واكنش به اظهارات توهین‌آمیز دو مهمان برنامه «دو قدم مانده به صبح» بیانیه‌ای صادر كرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «دو تن كه خود را تهیه كننده سینما می‌دانند، با صراحت تمام به منتقدان تاختند و در شرایطی كه هیچ نماینده‌ای از صنف منتقدان فرصت ابراز نظر هم‌زمان در این برنامه‌ها را نیافت، با ركیك‌ترین الفاظ، تهمت های ناروا و ادعاهای خلاف واقع، با ادبیاتی كه به هیچ روی زیبنده برنامه‌ای در رسانه عمومی نیست، تلاش كردند با ایراد اتهامات واهی از جمله باج‌گیری و رشوه خواری، حرمت صنف نویسنده و منتقد سینمایی را دچار خدشه كنند. این دو تهیه کننده ، حسین فرح بخش و سید ضیاء هاشمی بودند که به نوعی از تهیه کنندگان مبتذل ساز سینمای ایران محسوب می شوند.»

 

19 اسفند : سینمای شهر گناباد به عنوان یكی از مدرن‌ترین سینماهای كشور، با حضور جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان شهرستان و جمعی از هنردوستان افتتاح شد.

اختتامیه نخستین جشنواره فیلم ترافیک برگزار شد.

 

طلا و مس21 اسفند : در این روز اعلام شد: جعفر گودرزی با حكم سید احمد میرعلایی به عنوان مدیر روابط عمومی جدید بنیاد سینمایی فارابی منصوب می‌شود.

همچنین در برنامه شب‌ فیلم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، از تهیه‌كنندگان فیلم‌‌های طلا و مس، نفوذی و شب واقعه و كارگردانان فیلم‌های عصر روز دهم و لطفاً مزاحم نشوید تقدیر شد.

 

23 اسفند: علیرضا سجاد پور مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای از صدور پروانه نمایش به‌صورت مشروط و محدود (برای زیر 16 ساله‌ها و شهرستان‌ها) برای فیلم سینمایی آتشكار ساخته محسن امیریوسفی خبر داد.

 

26 اسفند: اکران نوروزی سینماهای سراسر کشور آغاز شد. فیلم های تسویه حساب، طهران، تهران، سلام بر عشق و هیچ در حالی اکران شدند که فیلم های به رنگ ارغوان و عیار 14 روی پرده سینماها بودند.

 

 

در همین رابطه بخوانید

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش اول

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش دوم

 

منابع گردآوری مطالب:

 

سایت پرده سینما

آرشیو بخش سینمای خبرگزاری فارس

سایت خبرآن لاین

خبرگزاری ایسنا

روزنامه سینمایی بانی فیلم

بولتن روزانه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران

سایت رسمی خانه سینما


 تاريخ ارسال: 1389/10/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهروز میلانی فر:

با اینکه اصلا به سینمای ایران علاقه چندانی ندارم ولی این مقاله رو خوندم و خیلی برام جالب بود تا حالا ندیده بودم تو هیچ نشریه ای یا سایتی اینجوری دقیق و ریز به مسائل نگاه بشه و معلومه که مدت زیادی روی جمع کردن این مطالب وقت گذاشته شده و راغبم که بقیه این مطلب رو هم بخونم . خسته نباشید

0+0-

شنبه 11 دي 1389



>>>بانو:

بسیار یادآوری و یا بهتره بگم مرور خوب و مفیدی بود.خسته نباشید...

0+0-

شنبه 11 دي 1389



>>>شقایق:

کار خیلی جالبی انجام دادین فقط یه ایراد تو این مقاله تون بود اونم این بود که اون آدرسهایی که از سایت گذاشتین به صورت مستقیم کار نمیکنه و باید حتما کپی بشه تو تولبار و بعد بریم به اون صفحه امیدوارم که اصلاحش کنین در کل خیلی جالبه و کاشکی همه این 1 سال رو نوشته بودین .

0+0-

جمعه 10 دي 1389



>>>فیلم ایرانی:

اخه جوجه چیه که کله پاچش چی باشه؟

0+0-

پنجشنبه 9 دي 1389



>>>niki.m:

chera har chi mikham in page ro save konam nemishe ? inghad maghale tolani hast ke injori nemushe khondesh ama vaghean be nazaram kar kheili jalebie on avayelesh ro khondam va omidvaram ke vaghean hame etefaghat mohem ro gofte bashin yani sansor bi sansor

0+0-

پنجشنبه 9 دي 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.