پرده سینما

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش دوم

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

فرودین ماه 1389

 

طهران، تهران. ساخته داریوش مهرجویی و مهدی کرم پور4 فروردین: محمد نیک بین تهیه کننده فیلم تسویه حساب به کاگردانی تهمینه میلانی اعلام کرد: «تسویه حساب تا کنون موفق ترین فیلم در اکران نوروزی سینماها بوده  است.»

 

5 فروردین: در دیدار زی زیائو یان سفیر چین در ایران با سیدمحمد حسینی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی سینمای ایران برای ساخت فیلم‌های سینمایی مشترک با سینمای چین خبر داد.

همچنین در این روز فیلم سینمایی دیوار به كارگردانی مانی حقیقی و تهیه‌كنندگی سیمافیلم در آلمان وارد مرحله تولید شد.

 

7 فروردین: در این روز اعلام شد فیلم تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی در صدر جدول فروش اکران نوروزی سینماهاست و فیلم های هیچ و طهران، تهران رقابت تنگاتنگی را با هم تجربه می کنند.

 

10 فروردین: علیرضا سجادپور مدیر كل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد با اشاره به این كه فیلم تسویه حساب به شرط محدودیت سنی مجوز نمایش گرفت،‌ گفت « بیشتر سینماها این قضیه را رعایت كرده‌اند و مابقی سالن‌ها از دیروز تابلوهای توصیه به مناسب نبودن این فیلم برای زیر 13 ساله‌ها را در معرض دید قرار داده‌اند.»

 

14 فروردین: استاد رضا کرم رضایی بازیگر برجسته و توانمند سینما و تلویزیون و تئاتر ایران دار فانی را وداع گفت. به همین منظور انجمن بازیگران سینمای ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به زمان تشییع و خاكسپاری و مراسم یادبود مرحوم رضا كرم‌رضایی، پیام تسلیتی را در این زمینه صادر كرد. مراسم تشییع پیکر این هنرمند پیشکسوت روز سه شنبه 17 فروردین ماه اعلام شد.

همچنین در این روز اعلام شد: دومین مجمع عمومی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران،  سه شنبه 17فروردین برگزار می‌شود.

 

15مراسم تشیع پیکر محمود بنفشه خواه. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما فروردین: علیرضا سجاد پور در پاسخ به شایعات مطرح شده پیرامون عدم اجازه ساخت فیلم به کارگردان هایی همچون مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی واکنش نشان داد و گفت: «هیچ مانعی سر راه تولید فیلم‌های كیمیایی و بیضایی نگذاشته‌ایم.»

همچنین در این روز جواد شمقدری با پرسنل و كاركنان معاونت امور سینمایی دیدار كرد و سال نو را به آنها تبریک گفت.

و در نهایت روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اعلام کرد: مجمع عمومی سالیانه انجمن منتقدان كه قرار بود سه شنبه 17 فروردین برگزار ‌شود به دلیل تداخل برنامه خانه سینما به روز چهارشنبه 18 فروردین ساعت 17/30 موكول شد.

 

16 فروردین: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی طی مراسمی عید نوروز را به مدیران و كارمندان این بنیاد تبریک گفت.

 

17 فروردین: سیداحمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، طی حكمی جعفر گودرزی را به عنوان مشاور مدیرعامل در امور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی منصوب كرد و جعفر گودرزی که از حدود 1 ماه پیش به طور موقت جانشین حبیب ایل بیگی شده بود به طور رسمی فعالیت خود را در سمت مدیریت روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرد.

و همچنین در این روز پیکر استاد رضا کرم رضایی هنرمند پیشکسوت سینمای ایران با حضور تعداد کثیری از هنرمندان و هنردوستان تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهر به خاک سپرده شد.

 

18 فروردین: محمود بنفشه‌خواه هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بامداد امروز در سن 67 سالگی درگذشت. انجمن بازیگران سینمای ایران در پی درگذشت محمود بنفشه‌خواه بازیگر سینما و تلویزیون اطلاعیه‌ای را منتشر كرد و این ضایعه را به جامعه هنری ایران تسلیت گفت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند ارزنده روز 21 فرودین ماه تعیین شد.

 

20 فروردین: مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از سیروس صابر بازیگر پیشكسوت سینمای كشور عیادت كرد.

همچنین در این روز هوشمند ورعی با فیلم‌های سوت زدن زیر آب و بادبادک‌ها پاكدامنی نمی‌كنند چهار جایزه اصلی جشنواره فیلم همقدم پاریس را دریافت كرد.

 

پوری بنایی در مراسم تشیع پیکر کیومرث ملک مطیعی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینما21 فروردین: کیومرث ملک مطیعی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و تئاتر ایران درگذشت. انجمن بازیگران سینمای ایران درگذشت كیومرث ملك‌مطیعی بازیگر پیشكسوت سینما را تسلیت گفت و اعلام شد زمان و مکان مراسم تشییع این هنرمند فقید فردا اعلام خواهد شد.

همچنین در این روز پیكر محمود بنفشه‌خواه بازیگر سینما و تلویزیون از خانه سینما با حضور جمعی از اهالی سینما به خانه ابدی بدرقه شد.

و در این روز مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی از برگزاری نخستین جشنواره ملی سینمای دفاع مقدس در دی‌ماه خبر داد.

 

22 فروردین: محمدهادی منبتی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: فعالیت خانه پیشكسوتان هنر در 22 منطقه شهر تهران پی گرفته می‌شود و در حال حاضر بانك اطلاعاتی هنرمندان مناطق در اختیار مدیریت‌های فرهنگی هنری مناطق تهران قرار گرفته است.

همچنین بنا بر اطلاعیه انجمن بازیگران سینمای ایران اعلام شد پیکر زنده یاد کیومرث ملک مطیعی بازیگر توانمند سینمای ایران 24 فروردین از تالار وحدت به سمت بهشت زهرا ( س ) تشییع خواهد شد.

 

23 فروردین: نشست خبری محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما به همراه امین تارخ و فرهاد توحیدی صبح امروز با حضور اهالی رسانه در سالن اجتماعات خانه سینما برگزار شد. مهم ترین نکات اعلام شده در این نشست خبر دبیری فرهاد توحیدی برای برگزاری چهاردهمین جشن سینمای ایران و تبدیل بانک فیلمنامه به بانک آثار بود. سایت «پرده سینما» حضوری فعال و چشمگیر در این نشست داشت . برای خواندن متن کامل این نشست می توانید به این بخش مراجعه فرمایید :

http://cinscreen.com/?c=14&id=510

 

24 فروردین: مراسم تشییع پیکر کیومرث ملک مطیعی هنرمند پیشکسوت بازیگری با حضور تعداد کثیری از همکاران و دوستدارانش برگزار شد. برای خواندن گزارش کامل این مراسم می توانید به این بخش مراجعه فرمایید:

http://cinscreen.com/?c=14&id=518

 

همچنین نشست نقد و بررسی فیلم تسویه‌حساب با حضور تهمینه میلانی (كارگردان)، مهناز افشار (بازیگر)، لادن مستوفی (بازیگر)، اسحاق خانزادی (صدابردار)، علیرضا پورصباغ (مجری و منتقد) و مجید شجاعی (منتقد)، در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد. تهمینه میلانی كارگردان تسویه‌حساب با بیان اینكه این فیلم یك طنز تلخ اجتماعی است، گفت: «با ساخت این فیلم با مردم دیالوگ برقرار كردم و یك هشدار جدی اجتماعی به تمام اقشار جامعه دادم.»

 

25 فروردین: در پی انتشار توضیحات روابط عمومی معاونت سینمایی درباره اظهارات محمدمهدی عسگرپور، امروز روابط عمومی خانه سینما،  مطلبی را با عنوان (توضیح روابط عمومی خانه سینما برای تنویر افكار عمومی) روی سایت خود گذاشت.

 

27 فروردین: مدیرعامل خانه سینما از طرح جامع نظام اطلاعاتی اصناف سینمایی كه به صدور و اداره كارت نظام سینمایی منجر شده است، رونمایی كرد و گفت: «در مرحله نخست برای 2000 نفر از اعضای پیوسته خانه سینما كارت نظام سینمایی صادر شده است. »

همچنین دبیرخانه دومین جشنواره مطبوعات سینمایی اعلام كرد كه سه شنبه هفته جاری (31 فروردین ماه) آخرین مهلت ارسال آثار به بخش های مختلف این رویداد است.

 

30 فروردین: در پی بركناری علیرضا رئیسیان از ریاست شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران، گروهی از كارگردانان سینما به این خبر واکنش نشان دادند. برخی این خبر را خنده دار و برخی دیگر غافلگیر کننده و بهت آور خواندند.

در همین روز اکران فیلم تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی در اردبیل ممنوع اعلام شد.

جواد شمقدری معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سینماگران به تشریح سیاست‌گذاری معاونت سینمایی در سال 89 پرداخت.

و همچنین همایون اسعدیان نایب رئیس شورای مركزی كانون كارگردانان در بیانیه‌ای اعلام كرد: كانون كارگردانان آمادگی همه جانبه خود را در جهت همكاری با مدیرعامل، هیأت مدیره و همچنین صنوف دیگر برای حفظ استحكام و استقلال خانه سینما اعلام می‌كند.

 

ثریا قاسمی و علی نصیریان در مراسم خاکسپاری حمیده خیرآبادی31 فروردین: حمیده خیرآبادی بازیگر پیشکسوت و توانمند سینما و تلویزیون و تئاتر ایران درگذشت. خبر درگذشت این هنرمند ارزنده در حالی در خبرگزاری ها و رسانه ها منتشر می شد که تنها ساعاتی پس از درگذشت این هنرمند توانمند سینمای ایران پیکر ایشان بدون برگزاری هیچگونه تشریفاتی و در خفا و سکوت کامل خبری توسط ثریا قاسمی دختر این بانوی ارزشمند سینمای ایران در یکی از قطعات معمولی بهشت زهرا به خاک سپرده شد. این امر باعث دلگیری و تعجب هنرمندان و هنردوستان سینمای ایران شد. روابط عمومی انجمن بازیگران سینمای ایران، در اطلاعیه‌ای درگذشت حمیده خیرآبادی را به اهالی سینمای ایران تسلیت گفت.

همچنین در این روز علیرضا آقابالایی دستیار كارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران در 45 سالگی درگذشت.

و در نهایت شورای مركزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به اتفاق آرا، كیوان كثیریان نایب رییس این تشكل را به عنوان دبیر چهارمین جشن منتقدان سینمایی برگزید.

 

اردیبهشت 1389

 

2 اردیبهشت: امروز برنامه جهانی غذا، بهرام رادان را بعنوان اولین سفیر ایرانی برنامه جهانی غذا در مبارزه علیه گرسنگی منصوب كرد.

همچنین مراسم یادبود مادر سینمای ایران زنده یاد حمیده خیرآبادی با حضور تعداد کثیری از هنرمندان و دوستداران این بانوی سینمای ایران در مسجد حضرت ولیعصر  (عج)برگزار شد.

 

4 اردیبهشت: علیرضا سجادپور با اشاره به دستور ممنوعیت استفاده از واژگان خارجی برای انتخاب نام فیلم‌های سینمایی ایرانی، گفت: «این دستور شامل فیلم‌های در حال تولید نیز هست.» طی ابلاغیه‌ای که از سوی معاونت امور سینمایی به علیرضا سجادپور داده شده است، از این به بعد در هیچ فیلم ایرانی نباید از واژگان خارجی برای نام فیلم استفاده شود.

همچنین در این روز علیرضا سجادپور مدیركل اداره ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی در واكنش به استعفای مهدی كرم‌پور از ریاست شورای صنفی نمایش گفت: به هیچ وجه مشكلی با شخص وی نداشته است و درصدد است بی‌توجه به اخبار رسانه‌ها با او جلسه‌ای را ترتیب دهد.

 

6 اردیبهشت: گردهمایی اعضای کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد. این گردهمایی که با حضور بیش از 130 کارگردان سینمای ایران برگزار شد در نوع خود بی سابقه بود و اعضای هیئت مدیره 9 نفره این کانون در این گردهمایی انتخاب شدند.

 

7 اردیبهشت: دانشگاه كمال‌الملک نوشهر، به دلیل نقش‌آفرینی‌ جمشید مشایخی ‌در نقش كمال‌الملك، كرسی افتخاری استادی این دانشگاه را به وی اعطا كرد.

 

8 اردیبهشت: نخستین جلسه‌ شورای مركزی جدید كانون كارگردانان سینمای ایران با حضور همه‌ اعضای منتخب و بازرسان برگزار شد و پس از بحث و بررسی‌، سیروس الوند به‌عنوان رییس كانون كارگردانان معرفی شد.

همچنین كامبوزیا پرتوی به‌عنوان نایب رئیس كانون و پوران درخشنده به‌عنوان دبیر شورای مركزی انتخاب شدند.

 

9 اردیبهشت: نعمت حقیقی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینمای ایران امروز درگذشت. حقیقی از قدیمی‌ترین مدیران فیلمبرداری سینمای ایران بود و با کارگردانان بزرگی همکاری کرده بود. نعمت حقیقی پدر مانی حقیقی، کارگردان مطرح سینمای ایران بود.

 

10 اردیبهشت: روابط عمومی خانه سینما اعلام كرد، مراسم تشییع پیكر نعمت حقیقی مدیرفیلمبرداری پیشكسوت سینمای ایران روز یكشنبه 12 اردیبهشت ماه ساعت 9 از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما (وصال جنوبی) برگزار می‌شود.

 

11 اردیبهشت: اکران فیلم تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی در شهر مشهد هم ممنوع شد. پیش از این اکران تسویه حساب در شهر اردبیل ممنوع اعلام شده   بود.

همچنین در این روز علی اصغر شهری سرپرست دفتر سینمای جوان زاهدان بعد از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت .

 

12 اردیبهشت: شفیع آقامحمدیان در مراسم تجلیل از فیلم سازان مركز گسترش سینمای مستند و تجربی از حمایت این مركز از ساخت فیلم‌های ویدیویی خبر داد.

همچنین در این روز  انجمن سینمای جوانان ایران اعلام کرد نیمه آبان ماه آزمون بزرگ ورودی هنرجو برگزار می‌كند.

مسعود کیمیایی در مراسم تشیع پیکر نعمت حقیقی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماو بالاخره در این روز پیکر نعمت حقیقی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران با حضور تعداد کثیری از هنرمندان بنام سینمای ایران تشییع و به خاک سپرده شد. در این مراسم هنرمندانی همچون: عباس كیارستمی، مسعود كیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، محمدمهدی عسگرپور، جهانگیر الماسی، فردوس كاویانی، جواد طوسی، عباس گنجوی، فرهاد توحیدی، علی روئین تن، تورج منصوری، سعید پیردوست، مانی حقیقی، همایون اسعدیان، مهراوه شریفی نیا، مریلا زارعی، سیروس الوند، حمیدرضا صدر، مرتضی رزاق كریمی، ابراهیم فروزش، هدیه تهرانی ، سامان مقدم ، ستاره اسکندری و بسیاری دیگر از هنرمندان و مسئولین حضور داشتند.

 

14 اردیبهشت: امین تارخ سخن گوی هیئت مدیره خانه سینما گفت: هیأت مدیره خانه سینما جلسه‌ای در خصوص انحلال شورای عالی تهیه‌كنندگان سینمای ایران نداشته اما حالا كه این شورا نتوانسته همه را زیر یك پرچم واحد جمع كند، به مرور در خود تهیه‌كنندگان این روحیه به وجود آمده كه صنفی واحد را تشكیل دهند.

در واکنش به سخنان تارخ، رئیس شورای عالی تهیه ‌كنندگان سینمای ایران با تكذیب انحلال این شورا از عدم توانایی هیئت مدیره خانه سینما در انحلال این شورا خبرداد. این اخبار و سخنان واکنش های بسیار متناقضی را توسط تهیه کنندگان سینمای ایران درپی داشت و برخی این امر را تایید و برخی دیگر در صدد تکذیب آن برآمدند .

همچنین در این روز علیرضا سجادپور مدیركل اداره ارزشیابی و نظارت كشور از صدور كارت حرفه‌ای برای سینماگران و فیلم سازان توسط معاونت سینمایی خبر داد.

و بالاخره در این روز اعلام شد: هیأت داوری بخش برترین‌های مطبوعات و رسانه‌ها در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به زودی آغاز به كار می‌كند.

 

15 اردیبهشت : هیئت مدیره جدید انجمن فیلمبرداران سینمای ایران انتخاب شدند.

 

17 اردیبهشت: مراسم ختم زنده‌یاد نعمت حقیقی فیلمبردار پیشكسوت سینمای ایران از ساعت 16 تا 17:30 با حضور هنرمندان و هنردوستان در مسجد نور برگزار شد. در این مراسم برخی هنرمندان و سایر اشخاص همچون: مسعود كیمیایی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی ، بهمن فرمان آرا، داوود رشیدی، سیروس الوند، ابراهیم حاتمی‌كیا، سیداحمد میرعلایی، مجید رجبی‌معمار، مهدی نادری، محسن امیریوسفی، علی روئین‌تن، حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، جلال پیشواییان، ستاره اسكندری، لیلا حاتمی، مسعود رایگان، بهزاد فراهانی، تورج اصلانی، مانی حقیقی، واروژ كریم مسیحی، شاهد احمدلو، مسعود فروتن، ناصر ممدوح، هوشنگ گلمكانی، اصغر فرهادی، احمد مهران‌فر، پیمان معادی، سعید صادقی، سعید پیردوست، ‌حبیب اسماعیلی، فردوس كاویانی، علیرضا رئیسیان، فرهاد توحیدی و جواد طوسی حضور داشتند.

 

21 اردیبهشت: دومین نشست رسانه‌ای جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور تمامی مدیران سینمایی و اكثر قریب به اتفاق خبرنگاران رسانه‌های خبری در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. شمقدری در این نشست گفت: با روند موجود نمی‌توان با خانه سینما كار كرد و مدیریت جامعه اصناف سینمایی نیازمند تغییر رویه است.

 

22 اردیبهشت: جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی از یادگارهای دوران كارگردانی خود را به موزه سینما اهدا كرد.

 

23 اردیبهشت: علی‌اصغر اوجانی تهیه كننده باتجربه سینما و تلویزیون درسن 52 سالگی درگذشت.

 

25 اردیبهشت: علیرضا سجادپور مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی در واكنش به حضور گلشیفته فراهانی در فیلم جوجه با آلو به كارگردانی مرجان ساتراپی گفت: حضور عوامل سینمای ایران در هر تولیدی، باید با اطلاع و مجوز وزارت ارشاد باشد و گرنه در آینده كاری شان در ایران تأثیر منفی خواهد داشت.

همچنین در این روز روابط عمومی خانه سینما گزارش شماره یك خود از جشنواره و بازار فیلم كن را درباره حضور 40 فیلم ایرانی در 15 غرفه با عنوان گزارش از نزدیك             منتشر كرد.

و فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت منتشر شد.

همچنین در این روز مازیار رضاخانی مدیریت پردیس سینمایی رازی را به عهده گرفت.

 

27 اردیبهشت: ‌علیرضا سجادپور با اشاره به این كه از این پس مانع اكران هم‌زمان فیلم‌های كمدی سخیف خواهیم شد، گفت: با اجرای دفترچه سیاست‌های سنیمایی، در آینده اگر تولیدكنندگان آثار سخیف پس از پایان محرومیت یك ساله خود، دوباره اثر درجه 4 تولید كنند با لغو پروانه كار مواجه خواهند شد.

همچنین در این روز طی مراسمی كه در سفارت ایتالیا در تهران برگزار شد، نشان شوالیه هنر و فرهنگ ایتالیا به كامران شیردل مستندساز ایرانی اعطا شد.

 

28 اردیبهشت: جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم كن دیدار و گفت‌وگو كرد.

 

29 اردیبهشت: موزه سینما غرفه‌ای برای ارایه كتاب‌ها و تولیدات فرهنگی سینمایی به علاقه‌مندان و دوستداران سینما ایجاد كرد.

همچنین در این روز مهدی مسعود شاهی مدیر سازمان جشنواره‌های سینمایی از معرفی برترین‌های رسانه جشنواره بیست‌وهشتم فیلم فجر تا دو هفته آینده خبر داد.

 

30 اردیبهشت: اکبر عبدی کمدین مطرح سینمای ایران در بیمارستان عرفان تهران بستری و حال وی وخیم گزارش شد. اخبار ضد و نقیضی در مورد مریضی این بازیگر توانمند به گوش میرسید، عده ای دلیل بستری شدن وی را سکته و عده ای دیگر دیابت بالا عنوان نمودند.

 

خرداد ماه 1389

 

عباس کیارستمی، ژولیت بینوش، و ویلیام شیمل در فستیوال فیلم کن 20101 خرداد: در پی نشست پرحاشیه مطبوعاتی فیلم عباس كیارستمی در جشنواره كن، جواد شمقدری در نامه‌ای به ژیل ژاكوب به وی متذكر شد باید مراقب باشید برخی افراد به خاطر منافع شخصی و سیاسی خود تمایل ندارند ارتباط صمیمانه‌ای بین ما برقرار شود.

همچنین جواد شمقدری در دیدار با رئیس جشنواره كن با انتقاد از اختصاص صندلی خالی برای جعفر پناهی گفت: « ما معتقدیم كه كن جشنواره‌ای برای برقراری ارتباط میان انسان‌ها از طریق فرهنگ و هنر است و داخل كردن مباحث سیاسی به اعتبار آن لطمه وارد می‌كند. »

لازم به ذکر است جعفر پناهی از چندی قبل به اتهام فعالیت سیاسی و ساخت فیلم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در زندان به سر می برد اما مسئولین جشنواره فیلم کن با حمایت از این کارگردان یک صندلی خالی در طول برگزاری این جشنواره برای او گذاشتند .

در این روز خبر رسد که حال عمومی اکبر عبدی که از چند روز قبل در بیمارستان عرفان بستری بود رو به بهبود گذاشته است.

 

2 خرداد : در حالی كه فیلمبرداری آقا یوسف به نویسندگی و كارگردانی علی رفیعی در تهران ادامه دارد، احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از پشت صحنه فیلم دیدن كرد.

همچنین در این روز ژولیت بینوش، بازیگر فرانسوی كه در فیلم رونوشت برابر اصل ساخته عباس كیارستمی بازی كرده بود، برنده جایزه بهترین بازیگری جشنواره فیلم كن شد.

و دومین جشنواره ملی فیلم‌های قرآنی در گیلان با نمایش 81 فیلم به كار خود پایان داد.

همچنین در این روز زینت رضا در هشتمین مجمع عمومی انجمن منشیان صحنه سینمای ایران به عنوان رئیس این انجمن انتخاب شد.

محمدرضا اعلامی در این روز اعلام کرد که بعد از گذشت 8 ماه از زمان پیش تولید فیلم جدیدش همچنان در مرحله انتخاب بازیگر است.

همچنین در این روز اعلام شد که فیلم تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره فیلم شانگهای شرکت میکند.

 

4 خرداد: جعفر پناهی از زندان آزاد شد. پناهی که از مدتی قبل به دلیل اتهامات سیاسی در زندان بود با وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

همچنین در این روز پیرو اظهارات منتشره دبیر جشنواره كن در خبرگزاری فرانسه، جواد شمقدری در پاسخ به ژیل ژاكوب اظهار داشت: آقای ژیل ژاكوب به خاطر اعتراض همان كسانی كه او را وادار كرده‌اند تا صندلی خالی برای جعفر پناهی در افتتاحیه این جشنواره بگذارد، حالا مجبور شده است حرف‌هایش را پس بگیرد.

لازم به ذکر است به دنبال انتشار خبر دیدار جواد شمقدری با ژیل ژاكوب و محتوای آن مبنی بر اینكه رئیس جشنواره كن از طرف جعفر پناهی از شمقدری عذرخواهی كرده، خبرگزاری فرانسه امروز نوشت كه ژاكوب در گفت‌و‌گویی نوع بازتاب سخنان خود و محتوای منتشر شده را غیر واقعی و تحریف‌شده دانسته است.

 

5 خرداد : جواد شمقدری گفت: «رونوشت برابر اصل فیلم بدی نیست اما به دلیل پوشش بازیگر زن آن، نمی‌توانیم به آن مجوز اكران عمومی بدهیم.»

 

7 خرداد: محمدرضا اعلامی کارگردان سرشناس و نامی سینمای ایران در سن 54 سالگی درگذشت. مرگ این کارگردان ارزشمند در حالی صورت پذیرفت که قرار بود بزودی ساخت فیلمی بر اساس یکی از رمان های مشهور ایرج پزشک زاد را آغاز نماید. نام این فیلم که هدایت فیلم تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت ماشاا... خان در بارگاه هارون الرشید بود.

همچنین در این روز حال مهین شهابی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و تئاتر ایران بسیار وخیم گزارش شد. شهابی از مدتی قبل به دلیل ابتلا به تومور مغزی در بیمارستانی در تهران بستری است .

همچنین جواد شمقدری گفت: جشنواره فیلم دفاع مقدس قرار است به كرمان برود اما برپایی جشنواره فیلم كودكان و نوجوانان در این شهر هنوز قطعی نیست.

 

8 خرداد: برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم شهری (شهرآئین) طی مراسمی در تالار ایوان شمس معرفی شدند.

همچنین در این روز سایت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی با طراحی جدید آغاز به كار كرد.

 

9 خرداد: مراسم تشییع پیكر زنده‌یاد محمدرضا اعلامی از مقابل ساختمان شماره دوی خانه سینما به سمت بهشت زهرا تشییع شد. جواد شمقدری، محمدمهدی عسگرپور، مهدی كرم‌پور، امین تارخ، مرتضی شایسته، محمدعلی سجادی و ... از جمله هنرمندان و سینماگرانی بودند که در این مراسم حضور داشتند. محمدرضا اعلامی که به طرزی ناگهانی جان به جان آفرین تسلیم کرد مشغول پیش تولید فیلم جدیدش با عنوان ماشاا... خان در بارگاه هارون الرشید بود.

 

11 خرداد: مراسم بزرگداشت و تكریم مادران سینمای ایران، همزمان با نخستین سال گرد درگذشت هنرمند فقید سینمای ایران زنده یاد پروین سلیمانی با حضور عده كثیری از هنرمندان پیشكوست و علاقمندان به هنر بازیگری و سینما در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد. ماهچهره خلیلی، رضا بنفشه خواه، اکبر عبدی، پوری بنایی، محمد ورشوچی، ملکه رنجبر و ... از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند که  در این مراسم به ایراد سخنرانی هم پرداختند. حضور پوری بنایی در این مراسم با حاشیه هایی همراه بود. اکبر عبدی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده بود با ابراز گله از مسئولین گفت: «هیچ کس به فکر هنرمندان نیست.»

 

14 خرداد: یک خبرگزاری جدید التاسیس اقدام به انتشار خبری مبنی بر بازگشت گلشیفته فراهانی به ایران کرد اما این خبر 48 ساعت بعد تکذیب شد. عده ای دلیل این عمل خبرگزاری مزبور را پیدا کردن بازدیدکننده عنوان نمودند.

 

16 خرداد: پس از ماه ها عدم حضور نماینده خانه سینما، محمد درمنش به عنوان عضو جدید شورای صدور پروانه ساخت از سوی خانه سینما به معاونت سینمایی معرفی شد. مدیر كل اداره ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌‌ای معاونت سینمایی با اشاره به این كه بر خلاف گذشته درخواست صدور پروانه ساخت در سه ماه اول ساخت بسیار زیاد بوده است، گفت: « از حضور محمد درمنش در شورای پروانه ساخت استقبال می‌كنیم.»

همچنین در این روز فیلم سینمایی پرنسیپ به كارگردانی تهمینه میلانی به روزهای پایانی تدوین رسید. این در حالی است كه سازندگان این فیلم هنوز نام مناسب فارسی برای فیلم پیدا نكرده‌اند. پیش از این به عوامل ساخت این فیلم تذکر داده شده بود که باید برای نام فیلم شان یک معادل فارسی جایگزین نمایند .

 

17 خرداد: ثبت‌نام اینترنتی بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه تهران آغاز شد.

همچنین در این روز نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران با سید احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 

18 خرداد: جواد شمقدری در نشست با مدیران کل ارشاد کشور در شهر یزد اعلام کرد: «با توجه به دستور‌العمل شورای عالی هنر 200 فیلم در شهرستان‌ها و 100 فیلم در تهران طی سال آتی تولید خواهد شد.»

و در این روز مهلت ارائه آثار بخش فیلم‌های مستند و كوتاه به جشن سینمای ایران تمدید شد.

همچنین در این روز مدیر سینما آزادی از ارائه تسهیلات ویژه به خبرنگاران برای استفاده از امكانات این مجموعه سینمایی و تماشای رایگان فیلم‌های روی پرده در روزهای چهارشنبه هر هفته خبر داد.

 

19 خرداد : سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی مراسمی با اهدای لوح تقدیر و هدایا، از عوامل فیلم‌سینمایی طلا و مس در خانه شهریاران جوان قدردانی كرد.

همچنین در روز شفیع آقا محمدیان مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی از عدم برگزاری جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در یزد خبر داد.

 

23 خرداد: محمد ماه وش بازیگر کهن سال فیلم سینمایی آتشکار دار فانی را وداع گفت. ماه وش در این فیلم رل پدر حمید فرخ نژاد را ایفا می کرد.

 

27 خرداد: قربانعلی ترابی مدیر تولید با سابقه سینمای ایران دار فانی را وداع گفت. همچنین آرام شهیدی، فرزند یدالله شهیدی که سابقه حضور در گروه تولید چندین فیلم سینمایی را داشت درگذشت.

 

28 خرداد: حسین طلابیگی سرپرست دفتر توسعه فناوری معاونت سینمایی در پی حضور در همایش انیمیشن بروجرد كه به معرفی بروجرد به عنوان پایتخت انیمیشن كشور انجامید، از تأسیس بنیاد ملی انیمیشن در كشور خبر داد.

همچنین در این روز فیلم تسویه حساب ساخته تهمینه میلانی برای نخستین بار در جشنواره فیلم شانگهای به نمایش در آمد. پس از نمایش این فیلم، دست اندركاران این فیلم در یك نشست خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند. استقبال از این فیلم بی اندازه چشمگیر بود.

تیرماه 1389

 

5 تیر : فرهاد توحیدی نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما از معرفی نمایندگان خانه سینما تا دو هفته دیگر به شورای پروانه ساخت و پایبندی هیئت مدیره به عرف موجود در خصوص معرفی نمایندگان از میان صنف تهیه‌كنندگان و كارگردانان خبر داد.

همچنین در این روز اعلام شد فریده سپاه منصور بازیگر توانمند سینما و تلویزیون و تئاتر ایران به دلیل عفونت قلب در بیمارستان بستری و حالش بسیار وخیم گزارش شده   است.

 

لیلا حاتمی در فیلم جدایی نادر از سیمین8 تیر: اصغر فرهادی پروانه ساخت جدیدترین فیلمش با عنوان: جدایی نادر از سیمین را دریافت نمود.

در این روز اعلام شد خوشبختانه حال عمومی فریده سپاه منصور که از 3 روز قبل در بیمارستان بستری بود رو به بهبودی است.

 

12 تیر: در این روز بسیاری از هنرمندان و سینماگران مطرح با رهبر معظم انقلاب دیدار نمودند و تنی چند از هنرمندان در این دیدار با رهبر معظم انقلاب به گفتگو پرداختند. در این دیدار هنرمندان مطرحی همچون: پروانه معصومی، محمدحسین لطیفی، فاطمه گودرزی، الهام حمیدی، افسانه بایگان، شهره لرستانی، بهاره افشاری، حمید لولایی، کامبیز دیرباز، مسعود ده نمکی، مجید مظفری، دانیال حکیمی،  محمدرضا شریفی نیا، داریوش کاردان، سعیدآقا خانی، سام درخشانی و ... حضور داشتند.

 

15 تیر: محمود بهرامی بازیگر پیشکسوت و طناز سینما و تلویزیون و تئاتر ایران دار فانی را وداع گفت. انجمن بازیگران خانه سینمای ایران با انتشار اطلاعیه ای درگذشت این هنرمند فرهیخته را به جامعه هنری ایران تسلیت گفت. برخی از فیلمهای محمود بهرامی عبارت بودند از: چند می گیری گریه کنی، آقای هفت رنگ، بله برون، قلقلک و ... 

 

16 تیر: روابط عمومی خانه سینما در پی نامه سرگشاده حبیب‌الله كاسه‌ساز تهیه‌كننده سینما در پاسخ به اظهارات سخنگوی كانون كاركردانان توضیحاتی ارائه كرد و از کاسه ساز خواست تا بدون اطلاع کامل از هر جریانی نامه نگاری نکند.

 

17 تیر: پیکر محمود بهرامی بازیگر فقید سینمای ایران با حضور تعدادی از همکاران و دوستدارانش تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

19 تیر: جواد شمقدری معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری كرد كه آیین‌نامه شورای عالی سینما هرچه زودتر در كمیسیون فرهنگی دولت به تصویب برسد.

 

20 تیر: هیئت داوران چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم كارلو‌وی‌واری جمهوری چك، در مراسم اختتامیه این جشنواره كه دیروز 10 جولای برگزار شد، سه جایزه در بخش‌های مختلف جشنواره به سینمای ایران اهدا كردند. فیلم اوریون ساخته علی زمانی‌عصمتی برنده جایزه نتپك شد، مهدی منیری برای فیلم تینار جایزه 5000 دلاری بهترین فیلم مستند زیر 30 دقیقه را كسب كرد و فیلم چیزهایی هست که نمیدانی ساخته فردین صاحب‌زمانی جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد.

 علیرضا سجادپور مدیر كل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی با اشاره به اهدای جایزه به سینماگران ایرانی در جشنواره كارلووی‌واری گفت: «حضور ما هم در جشنواره‌ها با برنامه‌تر و منظم‌تر خواهد شد و سیاست‌گذاری و كنترل در این زمینه به‌صورت باز اعمال خواهد شد.»

و در این روز هم زمان با سالروز درگذشت زنده یاد خسرو شکیبایی هنرمند فقید سینمای ایران طی مراسمی از كتاب مرحوم خسرو شکیبایی در ایوان شمس رونمایی شد و هنرمندان یاد و خاطره‌اش را گرامی داشتند. در این مراسم هنرمندانی همچون: حمید سمندریان، شهاب حسینی، جمشید مشایخی، رضا رشیدپور، رسول نجفیان، ژیلا صادقی، آیدین آغداشلو، علیرضا خمسه، ساوش طهمورث، هوشنگ توکلی، اکرم محمدی، هوشنگ گلمکانی، محمدرضا جعفری جلوه، داریوش اسدزاده، میکائیل شهرستانی، رضا بنفشه خواه، آناهیتا نعمتی، صدرالدین حجازی، حبیب رضایی، حبیب ایل بیگی، هایده حائری و بسیاری دیگر از هنرمندان و مسئولین و سینماگران حضور داشتند.

 

21 تیر: سید ضیاء هاشمی از عضویت در تشکل های صنفی تهیه کنندگان استعفا کرد. سیدضیاء هاشمی نوشت: اینجانب كه از آغاز خود یكی از بانیان این جمع شدن‌ها و طرفداران صنف بوده‌ام، تا وقتی شورای چتر وحدت تهیه كنندگان سینمای ایران شكل نگیرد عضو هیچ تشكلی از این چهار صنف نخواهم بود.

 

22 تیر: مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد: «همزمان با اعیاد مبارک شعبانیه و ایام منتهی به میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج) و روز خبرنگار، نخستین مراسم تجلیل از برترین های رسانه در حوزه سینما كه به شكلی مستمر، به فرایند اطلاع رسانی و پوشش خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر پرداختند، برگزار خواهد گردید.»

همچنین در این روز سید احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: «مسئولیت همه برگزاری جشنواره كودك به عهده سازمان جشنواره‌ها است اما به دلیل این كه این سازمان در شروع فعالیت خود است، هر زمان كه احتیاج به كمك بود فارابی امكانات خود را در اختیار سازمان جشنواره‌ها قرار خواهد داد.»

 

هنگامه قاضیانی در فیلم بیداری رویاها23 تیر : هنگامه قاضیانی به خاطر درج نادرست نامش در تبلیغات فیلم بیداری رویاها از عوامل این فیلم گلایه کرد. قاضیانی با انتشار نامه ای سرگشاده که در اغلب رسانه ها و خبرگزاری ها منعکس شد از عوامل فیلم بیداری رویاها خواست تا نامش را که در تبلیغات این فیلم هنگامه قاضیان درج شده به هنگامه قاضیانی تغییر دهند.

 

24 تیر: برگزیدگان جشنواره ملی فیلم جوان ایرانی در مراسم اختتامیه این جشنواره كه در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد، معرفی شدند.

 

25 تیر: حامد بهداد در برنامه تلویزیونی «هفت» با بیان این كه من سطح فرهنگ بازیگری را بالا بردم و بازیگری را در نسل جوان خودم، به مرحله بعدی بردم و نیم نمره به آن اضافه كردم، گفت: خسرو شكیبایی داد نزد كه بازیگر خوبی است ولی من داد می‌زنم. این اظهارات بهداد واکنش های مثبت و منفی را توسط برخی از سینماگران به همراه   داشت.

 

26 تیر: دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس از حضور 58 فیلم از 36 كشور جهان در این جشنواره خبر داد.

همچنین در این روز اعلام شد: كانون كارگردانان سینمای ایران یادبود زنده‌یاد محمدرضا اعلامی را در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌كند.

مجید مصلحی مدیر كل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری از سوی محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری به عنوان دبیر ششمین دوره جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش منصوب شد.

 

27 تیر: مراسم انتخاب برترین‌های رسانه‌های بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور جواد شمقدری معاون امور سینمایی، مهدی مسعودشاهی مدیر مؤسسه جشنواره‌های سینمایی جمعی از اهالی سینما و رسانه‌های گروهی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

هنگامه قاضیانی بازیگر فیلم سینمایی بیداری رویاها نامه‌ای خطاب به علی‌آشتیانی‌پور تهیه‌كننده این فیلم نوشت و از اصلاح نام خانودگی‌اش در تبلیغات شهری این فیلم قدردانی كرد.

با پایان مراحل آموزش و تجهیز نمایندگی ثبت ایسان در خانه سینما، تهیه‌كنندگان دفاتر و استودیوهای فیلم سازی و تلویزیونی می‌توانند نسبت به شناسنامه‌دار كردن و ثبت اثر خود در مجامع بین‌المللی اقدام كنند.

شورای مركزی كانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران ، جابر قاسمعلی را به عنوان رئیس این كانون انتخاب كرد.

 

28 تیر: عزیزالله حمیدنژاد در نخستین نشست سومین دوره مجمع فیلمسازان سینمای ایران، به عنوان رییس این مجمع برگزیده شد.

مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی طرح نمایش فوتبال لیگ برتر و برنامه‌ریزی پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا خبر داد.

 

29 تیر: محمدباقر آشتیانی تهیه‌كننده سینما درگذشت.

 

بهرام رادان در فیلم سنتوری30 تیر: در این روز اعلام شد: فیلم سینمایی سنتوری ساخته داریوش مهرجویی به تهیه‌كنندگی فرامرز فرازمند و داریوش مهرجویی در قالب فیلم و 24 دقیقه با سنتوری و پشت صحنه فیلم، به صورت 3 سی‌دی توسط مؤسسه هنرهشتم در شبكه نمایش خانگی توزیع می‌شود. توزیع سنتوری در شبکه نمایش خانگی در حالی قرار است انجام پذیرد که اجازه اکران عمومی نیافته و مدتها در توقیف به سر برده است.

در حاشیه جلسه هیئت دولت وزیر ارشاد گفت: رئیس‌جمهور با تشكیل شورای عالی سینمایی با ریاست خود موافقت كرد كه به‌زودی اعضای آن اعلام خواهند شد.

پیكر محمدباقر آشتیانی تهیه‌كننده سینما صبح امروز از مقابل حوزه هنری با حضور جمعی از هنرمندان تشییع شد.

 

مرداد ماه 1389

 

1 مرداد : معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به تعداد جمعیت كشور 400 سینمای جدید باید در كشور احداث شود.

امین حیایی در برنامه «هفت» با بیان اینكه تهیه‌كننده‌ها یك جاهایی تیشه به ریشه خودشان می‌زنند، گفت: « خیلی مواقع تهیه‌كننده خصوصی دو سه بازیگر می‌‌آورد و مابقی را از دوستان و آشنایان‌شان می‌گذارد و ما باید آن‌ها را هم راه بیندازیم.»

لازم به ذکر است که پیش از این بسیاری از هنرمندان مطرح سینمای ایران از روند نابخردانه حضور نابازیگران در فیلم ها انتقاداتی را ابراز داشته بودند.

 

10 مرداد: فیلم سینمایی طهران،تهران به كارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی كرم‌پور به عنوان تنها نماینده سینمای ایران برای حضور در سی‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال پذیرفته شد.

مراسم شانزدهمین سال تأسیس هیئت اسلامی هنرمندان عصر امروز با حضور جواد شمقدری، محسن مومنی،‌ علیرضا سجادپور و جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. در این مراسم از سایت جدید این هیئت رونمایی شد.

 

11 مرداد: در جلسه امروز شورای صنفی نمایش مصوب شد كه به جز شب‌های قدر، ساعت یك بامداد، آخرین سانس نمایش فیلم در طرح اذان تا اذان باشد.

 

12 مرداد: شفیع آقامحمدیان گفت: «مركز گسترش سینمای مستند و تجربی نماینده تام‌الاختیار جشنواره فیلم آسیا پاسیفیك در ایران شد.»

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در استان بوشهر خبر داد.

 

13 مرداد: هوشمند ورعی طی یادداشتی از عدم انتخاب فیلم كوتاه سوت زدن زیر آب در چهاردهمین جشن خانه سینما گلایه كرد. عدم انتخاب فیلم ورعی برای حضور در جشن خانه سینما در حالی بود که این فیلم از چندین جشنواره مهم جهانی جوایز زیادی را دریافت نموده بود.

 

14 مرداد: معاون فرهنگی هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان گفت: «جشن روز ملی سینما 21 شهریور ماه سال جاری در كرمان برگزار می‌شود.»

 

15 مرداد: بیش از 120 نفر از اهالی سینما از سینماگران برای حضور در گردهمائی اصناف سینمائی در ساختمان شماره 2 خانه سینما برای پیگیری مطالبات صنفی و جمع‌آوری كمك‌ مالی دعوت كردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سرمایه‌گذاران ساخت سالن‌های سینمایی حمایت می‌كند.»

مدیركل اداره ارزشیابی ونظارت سینمای كشور‌ طرح اذان تا اذان در شب‌های رمضان را به یك زمان طلایی تشبیه كرد كه باید صرف اكران فیلم‌های جدید و تازه شود.

علی روئین تن كارگردان فیلم سینمایی زمهریر با اشاره به این كه هر گناهی مرتكب شده باشم، اجازه دفاع از خودم را دارم،‌ گفت: «هر سكوتی معنایش نادانی نیست، بلكه من تاكنون به سینما احترام گذاشته‌ام. اما از این پس اگر كوچك‌ترین مسئله‌ای در مقابل زمهریر بشنوم، ساكت نمی‌نشینم.»

در پی استقبال قابل توجه فیلمنامه‌نویسان كشور از بخش قلم طلایی مسابقه فیلمنامه‌نویسی جشنواره فیلم دفاع مقدس، 361عنوان فیلمنامه برای دبیرخانه جشنواره رسیده است.

سخنگوی شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران از راه‌اندازی سایت جدید این كانون همزمان با روز ملی سینما خبر داد.

 

16 مرداد: دوبله فیلم سینمایی راه آبی ابریشم به كارگردانی محمد بزرگ‌نیا با مدیریت بهرام زند آغاز شد.

اكران فیلم سینمایی تسویه حساب به كارگردانی تهمینه میلانی از امروز در آمریكا آغاز شد.

 

18 مرداد : گردهمایی صنفی خانه سینما كه قرار بود امروز ساعت 18 در خانه سینما شماره دو برگزار شود، لغو شد. عده ای این امر را به خاطر نامه تهدید آمیز برخی از تهیه کنندگان دانستند.

 

19 مرداد : عباس كیارستمی، به عنوان رئیس آكادمی فیلم آسیا انتخاب شد.

 

22 مرداد: مدیر پردیس سینمایی ملت با اشاره به این كه در آینده آثار كارگردانانی نظیر كیمیایی، بنی‌اعتماد، داد، حاتمی‌كیا و مجیدی به صورت تك سانس در طرح اكران فیلم‌های خاطره‌انگیز اذان تا اذان به نمایش درخواهد آمد، گفت: نمایش آثار حاتمی، مهرجویی و تقوایی اولین قدم در این راه است.

همچنین در این روز فراز فرازمند تهیه کننده برجسته سینمای ایران درگذشت. فرازمند طی سالیان دراز حامی و تهیه کننده آثار شاخص سینمای ایران بود . فرازمند اغلب آثار داریوش مهرجویی را تهیه و تولید کرده بود.

 

25 مرداد: پیکر فراز فرازمند، تهیه کننده فقید سینمای ایران با حضور تعداد کثیری از هنرمندان و هنردوستان تشییع و به خاک سپرده شد.

 

26 مرداد: فیلم كپی برابر اصل ساخته عباس كیارستمی به بخش مسابقه چهل و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم نیویورك راه یافت.

 

فرامرز فرازمند27 مرداد: مراسم افطار سینماگران دفاع مقدس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمع كثیری از هنرمندان عرصه دفاع مقدس برگزار شد.

 

31 مرداد: سیدعلیرضا سجادپور با اشاره به این كه متأسفانه مدیریت سابق سینما، مدیریتی ژله‌ای بود كه دخالت‌ها را می‌پذیرفت و ما مجبوربودیم به صورت اورژانسی سینمای ایران را نجات دهیم،‌ گفت: مشكل اكران در سال 91 برطرف خواهد شد و در آن سال می‌توان شاهد اجرای عدالت در اكران بود.

بهنام صفری فیلمساز جوان و از فعالان فیلم كوتاه سنندج در گذشت.

 

 

شهریور ماه 1389

 

1 شهریور: مهین شهابی بازیگر پیشکسوت و توانمند سینما و تلویزیون و تئاتر ایران بعد از ماه ها تحمل بیماری دار فانی را وداع گفت. درپی درگذشت این هنرمند فقید سینمای ایران بنیاد رودکی و خانه سینما ضمن انتشار اطلاعیه هایی درگذشت این بانوی گرانقدر سینمای ایران را به جامعه هنری ایران تسلیت گفتند.

تهمینه میلانی خبر از ساخت فیلم سینمایی فری كثیف داد و حمید فرخ‌نژاد را بهترین گزینه برای ایفای این نقش دانست.

 

3 شهریور: پیکر مهین شهابی هنرمند فقید سینمای ایران با حضور تعداد کثیری از هنرمندان و هنردوستان به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع و در آنجا به خاک سپرده شد.

همچنین در این روز پخش فیلم سنتوری در شبکه نمایش خانگی توسط موسسه هنرهشتم آغاز شد و با استقبال خوب خریداران مواجه گشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های دولتی در زمینه عفاف و حجاب گفت: «با ابلاغ به معاونت‌های مختلف بنابراین شده كه پوشش مناسب و توجه به عفاف و حجاب در فیلم‌های سینمایی از این پس رعایت شود.»

همچنین در این روز اسامی فیلم های شرکت کننده در سی و پنجمین جشنواره تورنتو اعلام شد . فیلم شکارچی به کارگردانی رفیع پیتز به عنوان نماینده سینمای ایران در این رویداد پذیرفته شد.

مدیر روابط عمومی جشنواره كودك از اضافه شدن دو پروانه زرین به جوایز بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های كودك و نوجوان خبر داد. همچنین در این روز از پایگاه اطلاع رسانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های كودكان و نوجوانان رونمایی شد.

 

5 شهریور: مراسم یادبود هنرمند فقید سینمای ایران زنده یاد مهین شهابی امروز با حضور جمعی از هنرمندان در مسجد نور برگزار شد.

 

6 شهریور: فیلم كوتاه مرز به كارگردانی ستار چمنیگل در بخش مسابقه سومین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی در سان فرانسیسكو در كشور آمریكا حضور می‌یابد. در سومین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سان فرانسیسكو از زحمات یك عمر فعالیت هنری بازیگر سرشناس سینمای ایران فخری خوروش تقدیر ویژه به عمل می‌آید.

طهران، تهران در نخستین حضور بین‌‌المللی در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال و در بخش فوكوس بر سینمای جهان به نمایش درمی‌آید و پس از آن به میل‌والی، جشنواره فیلم‌های ایرانی شیكاگو و سائوپائولو می‌رود.

تهمینه میلانی با اشاره به اینكه همچنان علاقه‌مند به ساخت پروژه دفاع مقدسی تنهایی پرهیاهو است، گفت: من هرگز از ساخت تنهایی پرهیاهو انصراف نداده‌ام اما در عین حال، دیگر حاضر به همكاری با حوزه هنری نیستم و مایلم فیلم در جایی دیگر ساخته شود.

نامزدهای بهترین فیلم بلند سینمایی چهاردهمین جشن سینمای ایران با نامزدی فیلم های درباره‌الی...، عصر روز دهم و طلا و مس اعلام شد.

 

10 شهریور: هوشنگ کبیر تهیه کننده قدیمی سینمای ایران در این روز دار فانی را وداع گفت.

 

12 شهریور: روابط عمومی جشن سینمای ایران اسامی نامزدهای فیلم كوتاه چهاردهمین جشن سینمای ایران را اعلام کرد.

 در نخستین سالگرد درگذشت امیر قویدل هنرمند پیشكسوت سینما، سامانه اطلاع‌رسانی مجمع هنرمندان خراسان با نام هشتمین خورشید راه‌اندازی شد.

 

16 شهریور: معاون امور سینمایی وزارت ارشاد با اشاره به اشتباهات فاحش در ارائه فیلم ایرانی به آكادمی اسكار در سال‌های گذشته، گفت: شیوه سنتی انتخاب فیلم‌ها برای اسكار، امسال باید صددرصد شكسته شود.

فیلم سینمایی طهران، تهران به كارگردانی داریوش مهرجویی و مهدی كرم‌پور در جشنواره مونترال به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان این رویداد رو به رو شد.

رضا استادی در برنامه صبح امروز «صبح به‌خیر ایران»، از پرداخت دستمزدهای 120 میلیونی و 250 میلیونی به بازیگران سینمای ایران انتقاد كرد. این اظهارات استادی باعث ایجاد یک موج عظیمی از اظهارات موافقان و مخالفان شد به طوری که تا چند ماه متوالی دستمزد بازیگران سینمای ایران در صدر اخبار روز سینمای ایران بود.

مراسم افطار معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی در مجموعه باغ زیبا برگزار شد كه علاوه بر وزیر و مجموعه مدیران سینمایی بسیاری از سینماگران نیز در این مراسم حضور داشتند. در این مراسم علاوه بر وزیر ارشاد و معاون امور سینمایی، مدیران و سینماگرانی چون سیدعلیرضا سجادپور، سیداحمد میرعلایی، بهمن حبشی، سیدمحمدقوام، شفیع آقامحمدیان، حسین طلابیگی، هاشم میرزاخانی، احمد نجفی، علی معلم، محمدعلی زم، قاسم قلی پور، علی سرتیپی، محمدبانكی، داریوش باباییان، رسول صدر‌عاملی، مهدی احمدی، علی ژكام،‌ مهدی فیوضی، رضا برجی، عزیزالله حمیدنژاد، سعید سهیلی، سیدجمال ساداتیان، علیرضا امینی، حبیب‌الله كاسه‌ساز، محمدجواد كاسه‌ساز، محسن امیریوسفی، فرج‌الله سلحشور، حسین فرحبخش، محمدرضا شرف‌الدین، محمود رضوی، امیرحسین شریفی، محمدحسن پزشك، داوود توحیدپرست، امیر سمواتی، علی روئین تن، منیژه حكمت، نادر مقدس، امیرتوده روستا، مرتضی شایسته، علی اكبر ثقفی، محمدرضا عرب، رضا كریمی، حبیب كاوش،‌ هاشم میرزاخانی، امین تارخ، بابك خانیان، هادی انباردار، عباس رافعی، محسن علی‌اكبری، اسماعیل فلاح‌پور، حامد كلاهداری، ناصر چشم‌آذر، حبیب اسماعیلی، محرم زینال‌زاده، علیرضا زرین دست، محمد احمدی، محمدپیرهادی، آرش معیریان، سیدهادی منبتی، علیرضا داوودنژاد،‌ مجید قاری‌زاده، اكبر خواجوی، حسین ترابی، عبدالله اسفندیاری، امیر اسفندیاری، محمددرمنش، بیژن امكانیان، عزیزالله حاجی‌مشهدی، مجید مسچی، انسیه شاه‌حسینی، سیدسعید سیدزاده و مسعود ده‌نمكی حضور داشتند.

 

18 شهریور: برگزیدگان سومین جشن مستقل فیلم كوتاه چهاردهمین جشن سینمایی ایران با حضور جمعی از فیلمسازان پیشكسوت و جوان در تالار ایوان شمس معرفی شدند.

 

21 شهریور: محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، روز ملی سینما را به خانواده بزرگ سینمای ایران شادباش گفت.

آیین نكوداشت چهاردهمین جشن بزرگ سینمای ایران شب گذشته با اهدای جایزه سیف‌الله داد به مهندس محمدرضا فیروزفر و تجلیل از دو پیشكسوت عرصه سینما حسین ترابی و دكتر محمد سریر در ایوان شمس برگزار شد.

تهمینه‌ میلانی گفت: «تصمیم گرفتیم تا با موافقت تهیه‌كننده فیلم، نام پرنسیپ را به اصولگرا تغییر دهیم.» پیش از این به همه سینماگران اعلام شده بود که استفاده از واژگان خارجی برای فیلم ها ممنوع است.

 

22 شهریور: مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: « فیلم‌های ملک سلیمان، بدرود بغداد و شكارچی شنبه از شانس بالایی برای انتخاب به عنوان نماینده ایران در آكادمی اسكار برخوردارند اما من آرزو می‌كنم از این بین محصول مركز گسترش یعنی بدرود بغداد انتخاب شود. »

لیلا حاتمی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن سیزدهمین جشنواره حراره برای بازی در فیلم هرشب تنهایی به كارگردانی رسول صدرعاملی شد.

 

24 شهریور: انجمن بازیگران سینمای ایران در پی كسب موفقیت لیلا حاتمی در جشنواره حراره، پیام داد و این موفقیت بزرگ را به حاتمی تبریک گفت.

هیئت مدیره خانه سینمای ایران اقدام موهن هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را محکوم کرد.

 

25 شهریور: در مراسم چهاردهمین جشن بزرگ سینمای ایران برترین‌های سینما در دوسال گذشته از نگاه داوران صنوف سینمایی معرفی شدند. دو فیلم درباره الی... و ملک سلیمان به ترتیب با 6 و 4 تندیس ركورددار دریافت تندیس‌ شدند. حامد بهداد، عزیز ساعتی، مرتضی رزاق‌كریمی، محمدرضا دلپاك، ترانه علیدوستی، نظام‌الدین كیانی، ناصر ممدوح، بابك حمیدیان، مسعود بهنام، جهانگیر كوثری، عبدالله اسكندری، لاله اسكندری، جمشید گرگین، پروین صفری، امیر اثباتی، علیرضا خمسه، محمد سریر، صدیق تعریف، محمدرضا مؤئینی، سروش صحت، رضا میركریمی، محمدرضا سكوت، آتیلا پسیانی، سیدغلامرضا موسوی، امیرشهاب رضویان، فرشته طائرپور، نگار جواهریان، سیدجمال ساداتیان، ‌اصغر فرهادی، همایون اسعدیان، باران كوثری، رسول صدرعاملی، حسین ترابی، رخشان بنی‌اعتماد، سیروس الوند، عزیز‌الله حمیدنژاد و محمدمهدی عسگرپور از جمله سینماگرانی بودند كه با حضور بر روی صحنه و اهدای جوایز بخش‌های مختلف پشت تریبون صحبت كردند.

برندگان تندیس جشن خانه سینمای ایران عبارت بودند از :

 

 دیپلم افتخار بهترین فیلم اول: مجید برزگر برای فیلم فصل باران‌های موسمی

 تندیس بهترین عكس: مهدی دلخواسته برای فیلم یك گزارش واقعی

 تندیس بهترین صداگذاری: محسن روشن برای فیلم كودك و فرشته

 تندیس بهترین صدابرداری: محمود سماك‌باشی برای فیلم وقتی همه خوابیم

 تندیس بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی برای فیلم شب واقعه

 تندیس بهترین جلوه‌های بصری: لئولو برای فیلم‌ ملك سلیمان

 تندیس بهترین چهره‌پردازی: سودابه خسروری برای فیلم شبانه روز

 تندیس بهترین طراحی لباس: عبدالحمید قدیریان برای فیلم ملك سلیمان

 تندیس بهترین طراحی صحنه: عبدالحمید قدیریان برای فیلم ملك سلیمان

 تندیس بهترین موسیقی متن: محمدرضا علیقلی برای فیلم عصر روز دهم

 تندیس بهترین تدوین: هایده صفی‌یاری برای فیلم درباره الی...

 تندیس بهترین مدیر فیلمبرداری: حمید خضوئی‌ابیانه برای فیلم ملك سلیمان

 تندیس بهترین بازیگر نقش مكمل مرد: صابر ابر برای فیلم درباره الی...

 تندیس بهترین بازیگر نقش مكمل زن: مریلا زارعی برای فیلم درباره الی...

 تندیس بهترین بازیگر مرد نقش اول: شهاب حسینی برای دو فیلم درباره الی... و پرسه درمه

- تندیس بهترین بازیگر زن نقش اول: نگار جواهریان برای فیلم طلا و مس

- تندیس بهترین فیلمنامه: جلیل سامان برای فیلم وقت بودن (زندگی)

- تندیس بهترین كارگردانی: اصغر فرهادی برای فیلم درباره الی...

- تندیس بهترین فیلم: درباره الی ... به محمودرضوی و اصغر فرهادی

مدیركل نظارت و ارزشیابی سینماهای كشور گفت: تمركز سینما در تهران باید بشكند و این مقصود با تولید فیلم‌های سینمایی بومی در استان‌های مختلف كشورمان میسر است.

 

26 شهریور: مدیرعامل خانه سینما با اشاره به برپایی دشوار جشن سینما گفت: دوستان لطف كردند و ما را در محاصره اقتصادی قرار دادند كه این چند حسن داشت؛ یكی این بود كه ما یاد گرفتیم بدون حمایت دولت زندگی كنیم و دیگری اتحاد بین صنوف بود كه در این دوره ما مشاهده كردیم.

نماینده دفتر رییس جمهور از مهری ودادیان بازیگر قدیمی سینمای ایران كه به دلیل بیماری و کهولت سن بستری است عیادت كرد.

هانیه توسلی در فیلم عصر روز دهممعاون امور سینمایی در اختتامیه جشنواره تاك در ملایر، با اشاره به این كه هالیوود نیز سال‌‌ها است در قالب فیلم و سینما به ساحت قرآن اهانت می‌كند، گفت: این اقدامات قبیحانه به خاطر ترس غرب از اسلام و آموزه‌های حیات‌بخش آن است.

 

27 شهریور: مجید مجیدی برای حضور در برنامه مرور بر آثار خود توسط جشنواره فوكوئوكا، راهی كشور ژاپن شد.

در پی اظهارات علیرضا سجادپور درباره كمك 250 میلیونی معاونت سینمایی بابت برپایی جشن سینما،‌خانه سینما با تكذیب این اظهارات، ریز پرداخت‌های مالی معاونت سینمایی را در سه سال اخیر منتشر كرد.

همچنین اعلام شد: دو فیلم كوتاه داستانی زندگی و مستند فارسی نا آشنا به كارگردانی شبنم قلی‌خانی در بخش مسابقه دومین جشنواره فیلم‌‌های ایرانی تورنتو به نمایش در‌می‌آید.

 

28 شهریور: در واکنش به انتشار ریز پرداخت های مالی معاونت سینمایی وزارت ارشاد توسط خانه سینمای ایران سیدعلیرضا سجاد پور گفت: « با توجه به این كه هنوز بخشی از بودجه معاونت سینمایی پرداخت نشده است اما خانه سینما با دریافتی 275 میلیون تومانی بیشترین درصد دریافت را داشته است و بنابراین صحبت‌های دوستان كذب است و نه آمار ما. »

فیلم كوتاه داستانی میهمانی زیر آب ساخته بابك امینی و تهیه‌كنندگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی موفق به دریافت نشان نقره‌ای و جایزه نقدی جشنواره بین‌المللی فیلم كوتاه سانفرانسیسكو شد.

انجمن بازیگران سینمای ایران با انتشار بیانیه ای به برگزیدگان جشن خانه سینما تبریک گفت.

 

29 شهریور : جواد شمقدری با ایرانیان دست‌اندركار سینما و رسانه در آمریكا دیدار كرد.

نشست مجمع عمومی و عادی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در سالن اجتماعات خانه سینما برگزار شد.

مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

 

30 شهریور: در این روز اعلام شد در پی بررسی‌های انجام شده برای انتخاب فیلم ایرانی مراسم اسكار و مطرح شدن چند فیلم به‌عنوان نامزدهای انتخاب نهایی، سرانجام بدرود بغداد فیلم منتخب برای جشنواره فیلم اسكار شد.

 

31 شهریور: پروانه ساخت فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی لغو شد. علیرضا سجادپور مدیر کل اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه ای دستور لغو پروانه ساخت این فیلم را صادر نمود. دلیل لغو پروانه ساخت این فیلم اظهارات اصغر فرهادی در جشن خانه سینمای ایران بود که آرزوی برگشت گلشیفته فراهانی به وطن را کرده بود . فرهادی همچنین در این جشن خواستار آزادی و جای کار بیشتر برای تعدادی از کارگردانان سینمای ایران شده بود.

 

در همین رابطه بخوانید

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش اول

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش دوم

مروری بر یک سال سینمای ایران -بخش پایانی

 

منابع گردآوری مطالب:

 

سایت پرده سینما

آرشیو بخش سینمای خبرگزاری فارس

سایت خبرآن لاین

خبرگزاری ایسنا

روزنامه سینمایی بانی فیلم

بولتن روزانه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران

سایت رسمی خانه سینما


 تاريخ ارسال: 1389/10/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>وندا:

خیلی مطالب جالبی بود.بسیار ممنون

0+0-

چهارشنبه 17 خرداد 1391



>>>بانو :

آفرین . .. این مرور کار جالب و ستودنی بود در آستانه ی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر. زمان خانه تکانی سینما برای آغازی دوباره و این مطلب باعث شد به شخصه چیزهایی که شاید کمتر به آن ها فکر میکردم در ذهنم بماند برای دیدنیهای تازه و مقایسه ...

0+0-

يكشنبه 19 دي 1389



>>>niki.m:

chera ino hey tike tike mizarin ?

0+0-

شنبه 18 دي 1389



>>>بهروز میلانی فر:

ادامه مطلبتونم خوندم بد نبود

0+0-

شنبه 18 دي 1389



>>>شقایق:

این مطلبتون واقعا فوق العاده است من که با جون و دل همه اش رو خوندم . مرسی از اینکه ایندفه اون آدرس لینک ها رو اصلاح کردید و اقعا از ته دلم مشتاقم که بقیه این مطلب رو بخونم یه مرور خیلی جالبی هست تو عترض چند لحظه از یه سال خیلی جالبه امیدوارم موفق باشین .

0+0-

سه‌شنبه 14 دي 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.