پرده سینما

فردین خلعتبری: همه دارند اشتباه می کنند!

علیرضا انتظاری


 

 

 

 

 

 

 

 

 

نشست خبری فیلم سینمایی آیینه های روبرو به کارگردانی نگار آذربایجانی

 

فردین خلعتبری: از خبرنگاران خواهش می کنم این را بنویسند از جلوی در برج تا همین سالن کنفرانس همه چیز اشتباه است و همه دارند اشتباه می کنند!

 

شایسته ایرانیشست خبری فیلم سینمایی آیینه های روبرو در سالن کنفرانس مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد برگزار شد. در این نشست برخی از عوامل این فیلم از جمله: نگار آذربایجانی ( کارگردان )، فردین خلعتبری (آهنگساز)، دکتر خطیبی (مشاور پروژه )، غزل شاکری (طراح صحنه و لباس و بازیگر) و شایسته ایرانی (بازیگر) حضور داشتند. اجرای این نشست را رامتین شهبازی بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست آذربایجانی اظهار داشت: امروز روز تولد فرشته طائر پور تهیه کننده و یکی از فیلمنامه نویسان این فیلم است. ولی ایشان به دلایلی امروز در این مکان حضور نیافتند و تنها به نوشتن نامه ای بسنده کرده اند که بنده متن آن را عیناً برای شما می خوانم.

آذربایجانی در ادامه نامه فرشته طائر پور را قرائت کرد که طائر پور در آن نامه گفته بود: متاسفم که علیرغم میل ام که تبادل نظر با اصحاب رسانه است، در جمع شما نیستم. اعتراض من توهین به تهیه کنندگان مستقل است که امسال به ما سینمایی نداده اند و به همین دلیل من در این مراسم حاضر نشده ام.

پس از قرائت نامه، شهبازی خطاب به آذربایجانی گفت: این فیلم کار جدیدی است و ما مدتها بود در سینمای مستند فیلمهایی در مورد ترانس ها (تغییر جنسیت داده ها) دیده بودیم و این تابو امروز توسط شما در فیلمهای داستانی هم شکسته شد. این فیلم به همین دلیل فیلم مهمی است که کار شما به عنوان کار اول قابل توجه است و دیده می شود، کمی در مورد چگونگی رسیدن به این سوژه بگویید.

نگار آذربایجانیآذربایجانی گفت: اصل ماجرا این است که در دوره نوجوانی ام، پسری جوان در همسایگی ما زندگی می کرد که در سن 25 سالگی تغییر جنسیت داد. من از همان موقع نسبت به این موضوع کنجکاو شدم و برایم تأسف بار بود که این آدم ها  چقدر تلاش می کنند که افراد جامعه آنها را به عنوان یک انسان قبول کنند. من طرحی داشتم که آن را نزد خانم طائرپور بردم و ایشان هم طرحی مشابه داشتند و ما به طور مشترک یک فیلمنامه مستقل نوشتیم.

در ادامه این نشست شهبازی از شاکری پرسید: خانم شاکری شما به عنوان طراح صحنه و لباس شناختی نسبت به شخصیت ادی داشتید؟

شاکری گفت: راجع به شخصیت رعنا و ادی من اول با شخصیت آدینه آشنا شدم. چرا که دغدغه این فیلم پیدا کردن این شخصیت بود و من به عنوان طراح صحنه و لباس خیلی راجع به این شخصیت فکر میک ردم. بعداً من به عنوان بازیگر رعنا انتخاب شدم و اگر این نقش را خوب بازی کرده ام به خاطر شناختم نسبت به شخصیت آدینه بود. ما بارها با افراد «ترنس» جلسه داشتیم و همین بازی مرا آسان کرد.

در ادامه شایسته ایرانی نیز در مورد شخصیت اش در این فیلم گفت: دورادور اینگونه آدمها را می شناختم. اما شناخت من شناختی جزئی بود و این نقش نقشی جذاب و بکر بود. آدمها این شخصیتها را باور ندارند و به راحتی این آدمها را عامل رسوایی می دانند. من اول با این شخصیت خیلی فاصله داشتم، اما بعد از چندین جلسه صحبت با خانم آذربایجانی و مشاوره و نشست با اینگونه افراد به این نقش رسیدم.

در ادامه نشست آذربایجانی در مورد چندین سال دوری اش از سینما گفت: من بعد از بازی در فیلم نسل سوخته به آمریکا مهاجرت کردم و این فرصت خیلی خوبی بود برای من که ادامه تحصیل دادم و مدرک فوق لیسانس ام را در رشته سینما از آنجا گرفتم. من از سال 80 به بعد فیلمهای کوتاه زیادی ساخته ام و در تمامی آنها تجربه کسب کرده ام.

در ادامه شهبازی از دکتر خطیبی خواست تا به عنوان یک کارشناس پزشکی بگوید که چقدر شخصیتهای این فیلم به واقعیت نزدیک بوده اند.

دکتر خطیبی در پاسخ به این سوال گفت: این فیلم دو لایه دارد. یک لایه بیرونی که یک خط داستانی دارد و یک لایه عمقی تر که بحث روان شناختی و تغییر جنسیت و تغییرات دیگر می پردازد. دو نوع روانشناختی در این فیلم وجود دارد. یکی روانشناختی فردی و دیگری روانشناختی اجتماعی و نوع برخوردی که جامعه ما با این گونه افراد می کند.

در ادامه جلسه خلعتبری در مورد حضورش در این فیلم گفت:

من خیلی خوشحالم که در خدمت این پروژه بودم و این فیلم نکات بسیار خوبی را به من یاد داد. خلعتبری در ادامه نسبت به نوع برگزاری جشنواره انتقاداتی را ایراد نمود و گفت: بودن این دوربینها در این وسط ایراد دارد و اشتباه است. در یک سالن که اصحاب هنر ایستاده اند دوربین جلوی دید خانم ها و آقایان را گرفته است. از خبرنگاران خواهش می کنم این را بنویسند از جلوی در برج تا همین سالن کنفرانس همه چیز اشتباه است و همه دارند اشتباه می کنند!

خلعتبری در ادامه گفت: اصلاً دلم نمی خواست حضورم در این جلسه، بی تفاوتی نسبت به نامه خانم طائرپور باشد و من هم حامی ایشان هستم. عدم حضور ایشان در این جلسه تحمیل توهین به یک تهیه کننده است اما من می دانم که قلب و روح او اینک اینجاست. خلعتبری در ادامه در پاسخ به سوالی که گفته شده بود موسیقی این فیلم به تغییر جنسیت ربطی ندارد گفت:

موسیقی هیچگاه نمی تواند مفهوم مستقیم داشته باشد. من نمی دانم موسیقی از نظر شما چطور می تواند تغییر جنسیت را نشان دهد. در کل من به خاطر حضور دو نقش رعنا و آدینه دو نوع موسیقی را در این فیلم کار کرده ام که اتفاقاً یکی از آنها از نوع ترنس است.

در ادامه نشست آذربایجانی گفت: همه فکر ما این بود که بتوانیم با تماشاگر ارتباط برقرار کنیم. اما نمی خواستیم کارمان شبیه به مستند شود پ. بخش فیلمبرداری در آلمان هم به همین دلیل بود. چون به نوعی پایان این دو شخصیت بود و نریشن ها نیز به همین دلیل روی فیلم گذاشته شد .

فردین خلعتبریدر ادامه این نشست سؤال خبرنگار سایت پرده سینما (رضا منتظری) از نگار آذربایجانی پرسیده شد که در بخشی از آن آمده بود: در نیمه اول فیلم شما خیلی محتاطانه موضوع ترنس را مطرح می کنید و زیاد به آن نمی پردازید. ولی در نیمه دوم فیلم این موضوع محوریت رسمی می یابد دلیل این احتیاط شما چه بوده است؟

آذربایجانی در پاسخ گفت: قصه فیلم آیینه های روبرو تنها قصه آدینه نیست. قصه رعنا هم هست. و این فیلمنامه برای هم دو شخصیت نوشته شده بود. حضور رعنا در این قصه مهم بود. چون او به نوعی نماینده اکثریت اجتماع بود. او آدمی بود که اطلاع نداشت. و این عدم آگاهی در او احساس دافعی ایجاد می کرد. ما از ابتدا می خواستیم تماشاگر شخصیت آدینه را همراه با رعنا بشناسد. اگر به نظر می آید محتاطانه برخورد شده باز هم به همین دلیل است که ما می خواستیم تماشاگر ذره ذره با این شخصیت آشنا شود. بدون اینکه مخاطب احساس این را داشته باشد که ما به باورهای او توهین کرده ایم.

خلعتبری نیز در پاسخ به همین سوال گفت: این سوژه ای شجاعانه بوده که با احتیاط به آن پرداخته شده است.

در ادامه نیز سؤالی دیگر از سوی خبرنگار سایت پرده سینما مطرح شد که در بخشی از آن آمده بود: خانم ایرانی شما در فیلم آفساید هم نقشی شبیه به این نقش را بازی کردید. دلیل این امر چیست؟ آیا خودتان تمایل به حضور در اینگونه نقشها را دارید؟ یا کارگردانان فقط اینگونه نقشها را به شما پیشنهاد می دهند؟

ایرانی در پاسخ گفت: سوال شما کاملا درست است. این نقشها از جهاتی با هم بسیار شبیه بودند، اما از جهاتی هم با هم تفاوت داشتند. من در آفساید دختری بودم که مجبور بودم پسر باشم تا بتوانم وارد استادیوم شوم و در آنجا ادای پسرها را در می آوردم. آن یک شخصیت بیرونی بود. اما در این فیلم شخصیت تقریباً درونی است و آدینه باور دارد که در درونش مردی زندگی می کند و او فقط در کالبد زن است. من با هدایت خانم آذربایجانی کاری کردم که این شخصیت با اغراق همراه نباشد. در پاسخ به سوال بعدی شما هم باید بگویم که شاید به خاطر این اینگونه نقشها به من پیشنهاد می شود، که در اولین تجربه بازیگری ام در آفساید چنین نقشی را ایفا کرده ام هرچند که کارهای دیگری هم داشته ام مانند فیلم موج سوم و سریال ستایش که اصلاً ربطی به این شخصیتها ندارند.

در پایان مراسم فردین خلعتبری نسبت به صدای بد سالن سینمای مطبوعات شدیدا گلایه کرد و از مسئولان خواست هرچه سریعتر این مشکل را که به هیچ وجه شایسته این جشنواره نیست را رفع نمایند و در جملاتی تند علیه مسئولین جشنواره اظهار داشت: برای عدم سکته میهمانان خارجی هم که شده صدا و تصویر سالنها را درست کنید.

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم آیینه های روبرو در جشنواره فجر

 


 تاريخ ارسال: 1389/11/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>niki.m:

film dar mored terans ???????????????????? to iran ??????????? bayad kheili jaleb bashe har tor shode mikham in film ro bebinam

0+0-

يكشنبه 17 بهمن 1389



>>>زیبا محبی :

جرات و جسارت کارگردان جوان این فیلم ستودنی بود واقعا خوب بود و براستی تابو شکنی کرده بود

0+0-

يكشنبه 17 بهمن 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.