پرده سینما

حاشیه های جشنواره بیست و نهم!

علیرضا انتظاری

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

این مقاله به صورت روزانه تکمیل می شود

 

از زمان برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تا امروز حواشی و نکات بسیار جالبی در کاخ جشنواره رخ داده که توجه خوانندگان عزیز را به آن جلب می نمایم.

 

نگاهی گذرا به اولین روز برگزاری جشنواره

 

اولین روز جشنواره در حالی در کاخ جشنواره آغاز به کار کرد که تا واپسین ساعات شب هم برنامه کاملی از فیلم هایی که قرار بود برای اصحاب رسانه و هنرمندان به نمایش درآید تهیه و توزیع نشد و اغلب منتقدین و خبرنگاران دچار بهت و سرگردانی شدند و نتوانستند برای روزهای آینده خود برنامه ریزی نمایند به همین دلیل اکثر افراد جشنواره بیست و نهم را بی نظم ترین جشنواره سال های اخیر دانستند.

همچنین در اولین ساعات صبح یک برنامه کامل به صورت کاملا محدود در اختیار برخی افراد قرار گرفته بود که بعدا روابط عمومی جشنواره اعلام کرد که آن برنامه مزبور کاملا فاقد اعتبار بوده و برنامه جدید از این پس روزانه صادر خواهد شد.

از سوی دیگر در این روز 5 فیلم در سینمای مطبوعات به نمایش درآمد که اغلب آنها مورد انتقاد شدید اصحاب رسانه واقع شد.

فیلم های باد و مه به کارگردانی محمدعلی طالبی، مرگ کسب و کار من است به کارگردانی امیر ثقفی، آیینه های روبرو به کارگردانی نگار آذربایجانی، خانه امن است به کارگردانی ناصر رفائی و سوت پایان به کارگردانی نیکی کریمی، پنج فیلمی بودند که در این روز در کاخ جشنواره برای هنرمندان و اصحاب رسانه ها به نمایش درآمد و اغلب با استقبال محدود تماشاگران و انتقاد شدید آن ها مواجه شد.

فیلم سوت پایان به کارگردانی نیکی کریمی پر تماشاگرترین فیلم این روز در کاخ جشنواره بود و فیلم باد و مه کمترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص داده بود.

فیلم خانه امن است به کارگردانی ناصر رفائی نیز هنگام نمایش مورد خنده و تمسخر تعدادی از افراد حاضر در سالن قرار گرفت. به ویژه دیالوگ یکی از بازیگران فیلم که همه اش به دنبال خاطراتش می گشت باعث خنده شدید حضار شده بود.

سالن سینمای مطبوعات در اولین روز در هیچ یک از سئانس به حد نصاب نرسید و بالکن نیز کاملا خالی از جمعیت بود این شاید نشان دهنده این باشد که سیاست دست اندرکاران این دوره از جشنواره کمی غلط بوده که سهمیه اغلب رسانه ها به صورت نصف صادر کرده اند و سینمای رسانه ها و مطبوعات را در یک مکان واحد قرار داده اند هر چند که در این روز قضاوت در این مورد بخصوص زود بود!

 

و اما نگاهی کوتاه به فیلم های روز اول

 

فیلم باد و مه ساخته محمد علی طالبی به هیچ عنوان نتوانست انتظارات را از این کارگردان برآورده کند. باد و مه در قیاس با دیگر آثار این کارگردان اثری بسیار ضعیف به شمار می رفت که با انتقادات زیاد منتقدان روبرو شد و برخی تعجب خود را در رابطه با حضور این فیلم در جشنواره فیلم برلین ابراز داشتند. فیلم مرگ کسب و کار من است ساخته امیر ثقفی به نسبت اینکه فیلم اولین تجربه کارگردانش بود اثری خوب محسوب می شد. در این فیلم بیش از هر چیز بازی زیبای پژمان بازغی و طراحی صحنه و انتخاب لوکیش عالی به چشم می آمد. فیلم سینمایی آینه های روبرو ساخته نگار آذربایجانی هم آنچنان که باید و شاید جنجالی و جذاب نبود و اتفاقا از استقبال چشمگیری هم برخوردار نشد. اما در کل جسارت کارگردان این فیلم برای ساخت این اثر و انتخاب سوژه فیلم ستودنی بود. فیلم خانه امن است بدون شک با انتقاد تند اغلب منتقدان روبرو شد و فیلم سوت پایان نیکی کریمی هم واکنش های متفاوتی را به همراه داشت.

 

نگاهی گذرا به دومین روز برگزاری جشنواره

 

روز دوم جشنواره هم همچنان با بی نظمی و بی رونقی همراه بود پنج فیلم عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت به کارگردانی پوریا آذربایجانی، آقا یوسف به کارگردانی دکتر علی رفیعی، برف روی شیروانی داغ به کارگردانی محمد هادی کریمی، جعبه سیاه به کارگردانی محمدرضا اسلاملو و چشم به کارگردانی جمیل رستمی در این روز در کاخ جشنواره برای هنرمندان و اهالی رسانه به نمایش در آمد.

آقا یوسف شاید تنها فیلمی بود که به لحاظ حضور تعداد کثیری از هنرمندان و منتقدان کمی تنور جشنواره را در این روز گرم کرد و نوید روزهای خوبی را برای آینده جشنواره داد.

فیلم عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت کمترین میزان تماشاگر را داشت و فیلم آقا یوسف شلوغ ترین سانس جشنواره در کاخ جشنواره بود. اما در هیچیک از سئانس ظرفیت سالن به حد نصاب خود نرسید و صندلی های خالی در سالن به چشم می خورد. خالی بودن این صندلی ها در دومین روز جشنواره نشانگر سیاستهای غلط مسئولین برگزاری این دوره از جشنواره برای محدودیت صدور کارت برای اصحاب رسانه بود.

همچنین در این روز هیچ برنامه کاملی از نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره اعلام نشد و تنها در ساعات اولیه صبح برنامه روز دوشنبه کاخ جشنواره اعلام شد که در بعدازظهر تغییر کوچکی کرد و قرار شد به جای فیلم سفر سرخ به کارگردانی حمید فرخ نژاد که سال هاست قرار است در جشنواره به نمایش در بیاید. فیلم قصه داوود و قمری به کارگردانی آیدا پناهنده نمایش داده شود. همچنین مقرر شد  از روز دوشنبه برنامه کاخ جشنواره شش سانسه شود و یک سانس از روز دوشنبه به برنامه ها اضافه گردد. این سانس راس ساعت 23:45 شب در نظر گرفته شده که از هم اکنون اعتراض برخی از اهالی رسانه را به همراه داشته است.

همچنین در این روز علاوه بر کیفیت بد صدا که از روز قبل وجود داشت کیفیت بد تصویر نیز اضافه شد که اعتراض شدید کارگردانان را با خود به همراه داشت.

اغلب خبرنگاران رسانه های جمعی در این روز در صحبتهای خود انتقادات فراوانی را نسبت به مسئولین برگزاری جشنواره به دلیل عدم اعلام شروع اکران فیلم و نشست ها اعلام داشتند و برخی هم نسبت به اینکه مسئولین هنگام برگزاری نشستهای مطبوعاتی شروع به نمایش فیلم می کنند اعتراض کردند. برخی از اصحاب رسانه نیز امروز نسبت به وضعیت سرویس های جابجایی جشنواره اعتراض داشتند یکی از خبرنگاران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که نخواست نامش فاش بشود گفت: هر وقت به سمت سرویس ها می رویم می بینیم خالی هستند و افراد را سوار نمی کنند!  می گویند الآن ساعت کار ما نیست! امروز در میدان هفت تیر سرویس ها ساعت 9:30 ایستاده بودند و می گفتند که ما ساعت 12 ظهر به سمت برج میلاد خواهیم رفت!

پوریا آذربایجانی نیز یکی از کارگردانانی بود که در این روز از برخورد مأمورین حراست با عوامل فیلم ها اعتراض خود را ابراز داشت و جشنواره را بیشتر یک جشنواره امنیتی دانست تا یک جشنواره فرهنگی!

در این روز شایعاتی در مورد جلوگیری از پخش فیلم های اصغر فرهادی و مسعود کیمیایی نیز شنیده شد و برخی خبرنگاران اعلام کردند که بنا به دلایلی این فیلم ها در جشنواره نمایش داده نخواهند شد. حالا راست و دروغ این قضیه پای خودشان!

 

و اما نگاهی کوتاه به فیلم های روز دوم

فیلم عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت که از بازی خوب احمد مهران فر بهره گرفته بود به طور نسبی با نظرات خوب منتقدان روبرو شد. این فیلم به صورتی واقعگرایانه و روان و ساده، زندگی سرباز عاشقی را روایت می کرد که نامزدش قرار ازدواج با او را به هم زده بود. فیلم آقا یوسف هم به طور نسبی با نظرات خوب منتقدان روبرو شد. بیش از هر چیز در این فیلم طراحی صحنه و لباس بی نظر و مثال زدنی بازیگران به همراه بازی درخشان مهدی هاشمی به چشم می آمد. عده ای از منتقدان مهدی هاشمی را تا این روز از جشنواره کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در این فیلم دانستند. همچنین فیلم برف روی شیروانی داغ به کارگردانی محمد هادی کریمی هم با واکنش های مختلف منتقدان روبرو شد. عده ای از این که این کارگردان نسبت به آثار گذشته اش پیشرفت داشته است او را ستودند. در این فیلم بازی متفاوت و زیبایی از شهاب حسینی به نمایش گذاشته شده بود و آناهیتا نعمتی نیز به نوعی دچار یک تابو شکنی در نقشش شده بود. فیلم جعبه سیاه آنچنان که باید با استقبال خوب روبرو نشد و اغلب حاضران ترجیح دادند که به جای دیدن این فیلم به استراحت بپردازند. اما همان تعدادی هم که این فیلم را دیده بودند اغلب از فیلم راضی و خشنود به نطر می رسیدند. در نهایت این که در سانس آخر این روز از جشنواره فیلم چشم به کارگردانی جمیل رستمی به نمایش درآمد که منتقدان با میل و شور فراوان منتظر دیدار آن بودند. اما در نهایت با یک فیلم پوچ و تهی و بی سر و ته مواجه شدند و آن را به سخره گرفتند.

 

نگاهی گذرا به سومین روز برگزاری جشنواره

 

در روز سوم تنور جشنواره گرم شد و برای اولین بار در طول برگزاری این دوره از جشنواره، با نمایش فیلم ورود آقایان ممنوع به کارگردانی رامبد جوان ظرفیت سالن اصلی سینما به حد نصاب نزدیک شد و تنها تعداد محدودی صندلی خالی در گوشواره های پایینی سالن خالی ماند. در این روز شش فیلم به ترتیب زیر در کاخ جشنواره به نمایش درآمد. قصه داوود و قمری به کارگردانی آیدا پناهنده ، سیزده 59 به کارگردانی سامان سالور ، آفریقا به کارگردانی هومن سیدی ، ورود آقایان ممنوع به کارگردانی رامبد جوان، فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی و بالاخره مرهم به کارگردانی علیرضا داوود نژاد.

روز سوم جشنواره بی شک یکی از پر حاشیه ترین و جنجالی ترین روزهای جشنواره بود و در این روز هنرمندان زیادی هم برای دیدن فیلم ها به کاخ جشنواره آمدند و همگی فیلم های اکران شده در این روز به غیر از فیلم مرهم نشست خبری داشتند. فیلم سینمایی فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی در این روز بسیار جنجال بر انگیز شد. این فیلم در حالی در سانس پنجم در کاخ جشنواره به نمایش درآمد که از دقیقه 20 فیلم به بعد تعداد زیادی از تماشاگران حاضر در سالن به نشانه اعتراض نسبت به کیفیت پایین صدا و تصویر و هم چنین کلیت و ساختار فیلم سالن سینما را ترک کردند. تماشاگران باقی مانده هم با خنده های بلند، دست زدن هی مکرر و نابجا، و سوت کشیدن، بهروز افخمی را که گویا به راستی کارگردانی در سینما را کاملاً فراموش کرده و باید خود را بازنشسته کند مسخره کردند. در پایان نمایش فیلم هم تعداد کثیری از منتقدین و خبرنگاران افخمی را به نحوی محاصره کرده و مانع خروج وی از سالن سینما شدند و او را به سالن کنفرانس بردند و هرچه فریاد داشتند بر سر او کشیدند.

گزارش کامل این نشست را میتوانید در اینجا بخوانید:

همچنین در این روز شنیده شد که اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین که پیش از این در برخی محافل جنجال های زیادی برپا کرده بود اعلام کرده است که تا مسئولین جشنواره فکری به حال سیستم خراب صدای سالن اصلی نمایش فیلم در کاخ جشنواره نکنند او اجازه نخواهد داد فیلم اش برای خبرنگاران نمایش داده شود و از منتقدین و خبرنگاران خواهد خواست فیلم او را در سینمایی به غیر از سینمای برج میلاد ببینند.

مسئولین جشنواره هم تنها ساعاتی بعد از اعلام این خبر نسبت به اعتراضات وارد شده برخی از عوامل فیلم ها واکنش نشان دادند و اعلام کردند که سیستم تصویر و صدای سالن اصلی نمایش فیلم در مرکز همایشهای برج میلاد یکی از بهترین و بی نقص ترین سیستم ها در کل کشور است.

همچنین در ساعات پایانی شب توسط دبیرخانه جشنواره لیست فیلمهایی که قرار است در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در کاخ جشنواره به نمایش درآید اعلام شد.

و در نهایت این که مسئولین برگزاری جشنواره در این روز اعلام کردند اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر که قرار بود هفته آینده و در روز 26 بهمن ماه انجام شود با یک روز تاخیر 27 بهمن ماه برگزار خواهد شد.!

 

و اما نگاهی کوتاه به فیلم های روز سوم:

 

قصه داوود و قمری با استقبال خوب اغلب منتقدان روبرو شد و اغلب آن ها این فیلم را ستودند. هومن سیدی یکی از بهترین بازی هایش را در این فیلم ارائه داده بود. همچنین روایت ساده این فیلم نیز توجه خیلی از منتقدان را به خود جلب نمود. فیلم سیزده 59 نیز دو دسته مخالف و موافق داشت. اما به طور نسبی از دید منتقدان فیلم خوبی محسوب می شد. پرویز پرستویی یکی از بهترین بازی هایش را در این فیلم ارائه داده بود. برخی منتقدان به گمانه زنی هایی در مورد کاندیداتوری پرویز پرستویی برای دریافت سیمرغ بلورین نقش اول مرد و کاندیداتوری مهران احمدی برای دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد برای بازی در سیزده 59 پرداختند. فیلم آفریقا با واکنش زیاد خوبی از طرف منتقدان روبرو نشد و عده ای آن را کپی برداری نازل از فیلم های  سینمای جهان دانستند. اما فیلم ورود آقایان ممنوع به کارگردانی رامبد جوان نه تنها باعث انبساط خاطر منتقدان و اصحاب رسانه شد، بلکه به خاطر ظرافت و روایت خوب مورد توجه اغلب منتقدان نیز قرار گرفت و برخی آن را بهترین فیلم ساخته شده توسط رامبد جوان دانستند. فیلم فرزند صبح هم به خاطر کارگردانی مفتضحانه بهروز افخمی با واکنش منفی منتقدان روبرو شد. اما در نهایت این که فیلم انسانی مرهم با بازی درخشان مادربزرگ علیرضا داوودنژاد با واکنش خوبی مواجه گشت.

 

نگاهی گذرا به چهارمین روز برگزاری جشنواره

 

در روز چهارم برگزاری جشنواره هم همچنان بازتاب های نشست جنجالی بهروز افخمی ادامه داشت. بسیاری از خبرگزاری ها و سایت های سینمایی این جنجال را بازتاب دادند و برخی از دوستداران سینما هم ضمن تماس با دوستان خبرنگار خود در کاخ جشنواره خواستار توضیحات کامل در مورد این فیلم سینمایی شدند.

برخی کاربران سایت های خبری و تحلیلی ساخت این فیلم توسط بهروز افخمی را توهین به مقام امام خمینی (ره) برشمردند.

در این روز از سایت رسمی ستاد امور جشنواره های فیلم رسماٌ رونمایی شد.

همچنین در این روز فرج الله سلحشور با انتشار نامه ای مسعود کیمیایی برا به خاطر حرفهایی که در مراسم افتتاحیه جشنوراه در مورد جعفر پناهی زده بود به باد انتقاد گرفت.

نگاهی گذرا به پنجمین روز از برگزاری جشنواره

 

بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی پنجمین روز خود را آغاز کرد که شش فیلم در این روز در سالن همایش ها به نمایش درآمد و تنور جشنواره بیست و نهم در این روز گرم گرم شد. در برخی از سئانس ها میهمانان جشنواره مجبور به نشستن روی پله های سالن اصلی و یا رفتن به بالکن سینما شدند. در این روز فیلم صدای پای من به کارگردانی مهرداد خوشبخت با کمترین میزان استقبال و فیلمهای اسب حیوان نجیبی است به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و یه حبه قند به کارگردانی رضا میرکریمی با بیشترین میزان استقبال از سوی تماشاگران روبرو شدند.

در سانس اول فیلم سفر سرخ به کارگردانی حمید فرخ نژاد بعد از سالها توقیف به نمایش درآمد که نشست آن فیلم به یکی از جنجالی ترین نشست ها در جشنواره بیست و نهم تبدیل شد. در سانس دوم فیلم صدای پای من به کارگردانی مهرداد خوشبخت و در سانسهای بعد به ترتیب فیلم های راه آبی ابریشم به کارگردانی محمد بزرگ نیا، چیزهایی هست که نمی دانی به کارگردانی فردین صاحب الزمانی، یه حبه قند به کارگردانی رضا میرکریمی و اسب حیوان نجیبی است به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در کاخ جشنواره به نمایش درآمدند.

در این روز هنرمندان زیادی در سالن اصلی سینمای مطبوعات حضور پیدا کردند و همراه با منتقدین و خبرنگاران به تماشای فیلم ها نشستند.

همچنین در این روز هم واکنش ها نسبت به صدای بد سالن همچنان توسط عوامل فیلم ها ادامه داشت و محمد بزرگ نیا کارگردان فیلم راه آبی ابریشم بیشترین اعتراض را به مسئولین جشنواره بابت این امر ابراز داشت و قول یک نمایش با شرایط بهتر را از مسئولین برگزاری جشنواره گرفت.

مهدی مسعود شاهی دبیر محترم بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز در این روز با انتشار بیانیه ای از عوامل فیلم فرزند صبح حمایت کرد و گفت ما به خاطر احترام به حضرت امام (ره) و تهیه کننده این فیلم را به نماش درآوردیم.

همچنین در این روز اولین نتایج آرای مردمی جشنواره برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعلام شد.

بر اساس اولین نتایج شمارش آرای مردمی تا 18 بهمن، فیلم سینمایی آقا یوسف ساخته علی رفیعی، راه آبی ابریشم ساخته محمدرضا بزرگ‌نیا و باد و مه ساخته محمدعلی طالبی بیشترین آرای مردمی در سینماهای محتلف جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند.

 

و اما نگاهی گذرا به فیلم های روز پنجم

 

فیلم سفر سرخ که بیش از 10 سال توقیف بود دیروز در حالی در کاخ جشنواره به نمایش درآمد که برای اغلب منتقدین و خبرنگاران این سوال پیش آمد که چرا این فیلم توقیف شده است؟ این فیلم از استقبال زیاد خوبی از سوی منتقدان روبرو نشد و در کل اثری درخور توجه به حساب نمی آمد. تنها بازی صادق صفایی در این فیلم قابل تامل بود. فیلم صدای پای من با عدم استقبال از سوی منتقدین و خبرنگاران روبرو شد. داستان این فیلم در مورد پسر بچه ای بود که پای خود را از دست داده و پدرش برای او پای مصنوعی می خرد و این پا با پسر شروع به سخن گفتن کرده و آرزوی این را دارد که او هم مثل پاهای طبیعی بود بدهد. این فیلم نه از لحاظ ساختار و نه فیلمنامه در حد جشنواره فیلم فجر نبود. اما فیلم راه آبی ابریشم با طراحی صحنه و لباس بی نظیر، فیلمبرداری درخشان بهرام بدخشانی و بازی خوب رضا کیانیان کمی از ناراحتی های دو فیلم قبلی کاست. اما منتقدان با فیلم چیزهایی هست که نمیدانی به صورت دوگانه برخورد کردند. برخی آن را عالی و برخی دیگر بسیار بد دانستند. این فیلم از لحاظ فیلمنامه و بازی ها قابل تامل بود اما از لحاظ ساختاری ضعف هایی داشت. فیلم یه حبه قند به کارگردانی رضا میرکریمی با استقبال خوب از سوی منتقدان روبرو شد. اما عده ای این فیلم را یک عقبگرد برای رضا میرکریمی دانستند. البته بازیهای فیلم بسیار روان و فیلمنامه بسیار جذاب بود. بازی رضا کیانیان، نگار جواهریان و مهران احمدی در این فیلم بسیار خوب بود. در نهایت آدم های دوست داشتنی فیلم اسب حیوان نجیبی است لحظاتی تماشاگران را با خود به جمع شبانه خود کشاندند و این فیلم نیز با استقبال خوبی از سوی منتقدان و خبرنگاران روبرو شد. اما برخی این کار را یک عقبگرد برای کاهانی دانستند و فیلم هیچ را یک سر و گردن بالاتر از اثر تازه کاهانی ارزیابی کردند. بازی دلنشین مهران احمدی در این فیلم ستودنی و بقیه بازیگران نیز بسیار روان و دلنشین به ایفای نقش پرداخته بودند.

 

نگاهی گذرا به ششمین روز برگزاری جشنواره

 

در این روز شش فیلم در کاخ جشنواره برای اهالی رسانه به نمایش درآمد که عبارت بودند از: بهشت اینجاست به کارگردانی حمید سلیمیان، قلب سیمرغ به کارگردانی وحید نصیریان، آلزایمر به کارگردانی احمرضا معتمدی ، سیب و سلما به کارگردانی حبیب الله بهمنی، گلچهره به کارگردانی  وحید موسائیان و یکی از ما دو نفر به کارگردانی تهمینه میلانی .

در این روز فیلم بهشت اینجاست و انیمیشن قلب سیمرغ کمترین میزان بازدید کننده و فیلمهای آلزایمر و یکی از ما دو نفر بیشترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص داده بودند .

همچنین در این روز نشست خبری فیلم آلزایمر با اعتراض اغلب خبرنگاران روبرو شد. دلیل آن یک ابداع و نوآوری برای برگزاری این نشست ها بود. جریان از این قرار بود که عباس بابویهی که مدیریت این نشست را بر عهده داشت برگه سؤالات را به گلاب آدینه که البته هیچ نقشی در تولید این فیلم نداشت، اما به روی صحنه رفته بود سپرد تا به قول خودشان سؤالات را مجزا کند. این امر با اعتراض خبرنگاری که می گفت «چرا سوالات را غربال می کنید؟!» روبرو شد. در نهایت با بی حرمتی از سوی برخی از عوامل این فیلم از جمله مهران احمدی که به آن خبرنگار با صدای بلند گفت «شما همان آدمهای ناباور فیلم معتمدی هستید» روبرو شد. در این جلسه نمایشی و از پیش تعیین شده به هیچ یک از سؤالات انتقادی خبرنگاران پاسخ داده نشد و نام سوال کننده و رسانه هیچ یک از خبرنگاران خوانده نشد. و این امر باعث شد اغلب خبرنگاران به نشانه اعتراض سالن کنفرانس را ترک نمایند.

همچنین در این روز مشکل مکرر قطع و وصل اینترنت در کاخ جشنواره مهم ترین اتفاق بود. این مسئله باعث اعتراض تعداد کثیری از خبرنگاران شد. قطع اینترنت تا ساعات پایانی شب همچنان ادامه داشت.

 

و اما نگاهی کوتاه به فیلمهای روز ششم

 

فیلم بهشت اینجاست با موضوعی انسانی اما با روایتی تکراری به مسئله زندگی یک کودک روستایی می پرداخت که با یک کودک نابینای ارمنی دوست می شد و در نهایت چشمان این دختر با دعا شفا می یافت. اما انیمیشن قلب سیمرغ کار نویی برای سینمای ایران به حساب می آمد. از این انیمیشن استقبال خوبی به عمل آمد. اما فیلم آلزایمر واقعاً هیچ حرف تازه ای برای گفتن نداشت و بر خلاف عقیده عوامل فیلم که می خواستند این فیلم را یک شاهکار فلسفی القاء کنند کاری بود با یک فیلمنامه بسیار بسیار نازل و ابتدایی که کوچکترین اصول فیلمنامه نویسی در آن رعایت نشده بود. از جمله این که در این فیلم به شخصیت معمم فیلم که سید بود لقب «میرزا» اطلاق می شد! اما فیلم گلچهره تا حدودی نظرات موافق منتقدان را به خود جلب نمود. در این فیلم شاید برای اولین بار تعدادی از بازیگران مطرح سینمای ایران از جمله: مسعود رایگان، افشین هاشمی و لادن مستوفی در نقش افاغنه ظاهر شده بودند. فیلم سیب و سلما هم با عدم استقبال منتقدین روبرو شد. فیلم تهمینه میلانی هم با یک هجمه بزرگ از عصبانیت منتقدین و خبرنگاران مواجه گشت. جدیدترین فیلم میلانی با یک فیلمنامه بسیار ضعیف و بازیهای تصنعی بازیگرانش حال همگان را واقعا بد کرد.

 

نگاهی گذرا به برگزاری جشنواره در روز هفتم

 

در این روز به دلیل برگزاری نماز جمعه و راهپیمایی یوم الله 22 بهمن نمایش فیلمهای جشنواره از ساعت 14 آغاز شد. پنج فیلم سینمایی در این روز به نمایش درآمدند که عبارت بودند از: ارتباط خانوادگی به کارگردانی نادر مقدس، گزارش یک جشن به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، کوچه ملی به کارگردانی مهرشاد کارخانی، جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی و پرتقال خونی به کارگردانی سیروس الوند.

کاخ جشنواره در این روز شاهد شلوغ ترین و پربارترین روز خود بود. دلیل این امر اکران چند فیلم مهم و پر سر و صدای جشنواره از جمله فیلم جدایی نادر از سیمین و گزارش یک جشن بود. کثرت جمعیت برای تماشای این دو فیلم در کاخ جشنواره به حدی بود که علاوه بر پر شدن صندلی های بالکن و سالن اصلی بسیاری از حضار مجبور به نشستن روی زمین و پله ها برای تماشای این فیلم ها شدند.

بنا بر ملاحظات و گزارش ها فیلم ارتباط خانوادگی با کمترین میزان مخاطب و فیلم جدایی نادر از سیمین با بیشترین میزان مخاطب در این روز به نمایش درآمدند.

همچنین نشست این دو فیلم نیز بسیار جنجالی بود. کثرت حضور منتقدین و خبرنگاران در این نشست ها به حدی چشم گیر بود که جمعیت کثیری مجبور شده بودند تا در راهروی منتهی به سالن کنفرانس مرکز همایش های بین المللی برج میلاد از طریق شنیدن صدا با این نشست ها ارتباط داشته باشند.

در اولین ساعات روز جمعه همچنین شنیده شد که مسئولین برگزاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر از شب قبل تا صبح امروز مشغول درست کردن صدای سالن شده بودند و دلیل این امر هم تهدید اصغر فرهادی بوده که پیش از این عنوان کرده بود اگر صدای فیلم اش مشکل داشته باشد به آپاراتخانه رفته و نمایش فیلمش را متوقف خواهد کرد!

همچنین در ساعات اولیه روز جمعه شنیده شد که اصغر فرهادی از جعفر پناهی فیلمساز مطرح ایران دعوت کرده تا در افتتاحیه فیلمش در کاخ جشنواره حضور یابد که البته این امر اتفاق نیفتاد و پناهی برای دیدن این فیلم نیامد.

اما تا آخرین ساعات شب برنامه ای برای نمایش فیلم های جشنواره برای روز شنبه اعلام نشد و بسیاری از خبرنگاران بدون اطلاع از این برنامه ها کاخ جشنواره را ترک کردند. برنامه نمایش فیلم های روز هشتم جشنواره حدود ساعت 2 نیمه شب اعلام شد و طبق اعلامیه روابط عمومی جشنواره نمایش فیلم های ویدیویی و خارج از مسابقه از روز شنبه در سالن های جنبی برگزار خواهد شد.

 

 اما نگاهی بر فیلم های روز هفتم

 

فیلم ارتباط خانوادگی یک موضوع انسانی – اجتماعی را دستمایه خود قرار داده بود. اما به هیچ عنوان نتوانسته بود فضای لازم را برای فیلم درآورد. فیلم گزارش یک جشن که تا این لحظه سیاسی ترین فیلم جشنواره بیست و نهم بود به طور نسبی با استقبال خوب منتقدین روبرو شد. البته عده ای هم این فیلم را یک عقبگرد برای حاتمی کیا می دانستند. اما سکانس پایانی این فیلم با استقبال خوب از سوی تماشاگران روبرو گشت. فیلم کوچه ملی با عدم استقبال اکثر تماشاگران روبرو شد و اکثر بینندگان سالن را در دقایق ابتدایی فیلم ترک کردند. فیلم جدایی نادر از سیمین با استقبال خوبی روبرو شد. هر چند که این فیلم نسبت به فیلم درباره الی یک پسرفت بزرگ برای فرهادی به شمار می آمد. اگرچه نکات مثبتی هم داشت و یکی از آنها بازی فوق العاده ساره بیات بود. همچنین فیلمنامه پر تعلیق این فیلم نیز یکی از موارد مثبت این فیلم بود. اما فیلم پرتقال خونی با بازی تصنعی نیوشا ضیغمی و فریبرز عرب نیا باعث شد بیننده به اصطلاح از تماشای فیلم پشیمان شود و این فیلم فارغ از هرگونه نکته مثبتی بود.

 

نگاهی کوتاه به برگزاری جشنواره در روز هشتم

 

روز هشتم جشنواره با حاشیه و جنجال زیادی همراه نبود و کاخ جشنواره در خلوتی و سکوت به سر می برد. به طوری که عده ای روز هفتم جشنواره را پایان رسمی جشنواره بیست و نهم قلمداد کردند. در این روز حتی نمایش فیلم مهرجویی هم نتوانست مخاطبان زیادی را به سمت برج میلاد بکشاند.

در روز هشتم جشنواره برای اهالی مطبوعات شش فیلم به نمایش درآمد که عبارت بودند از: مهتاب روی سکو به کارگردانی فیما امامی، خاک و آتش به کارگردانی مهدی صبغ زاده، 33 روز به کارگردانی جمال شورجه، آسمان هشتم به کارگردانی حسن نجفی، آسمان محبوب به کارگردانی داریوش مهرجویی و خیابان بیست و چهارم به کارگردانی سعید اسدی.

همچنین در این روز نمایش فیلم های ویدیویی و خارج از مسابقه در سالن های جنبی کاخ جشنواره آغاز شد که اغلب مورد استقبال چندانی از سوی خبرنگاران و منتقدین قرار نگرفت.

و اما در این روز همچنان روابط عمومی جشنواره رسماٌ از اعلام این که روز سه شنبه در کاخ جشنواره برای اهالی رسانه نمایش فیلم خواهند داشت. آو در خصوص اینکه این روز برای آماده شدن برای برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره تعطیل خواهد بود بیانیه ای صادرنکرد. در نهایت این که به گزارش روابط عمومی جشنواره بیست و نهم فیلم فجر، داوری 33 فیلم حاضر در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر امروز پایان گرفت و اسامی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران پس از پایان مهلت داوری توسط اعلام خواهد شد.

 

و اما نگاهی کوتاه به فیلم های روز هشتم

 

فیلم مهتاب روی سکو به کارگردانی فیما امامی به هیچ عنوان انتظارات از این کارگردان را برآورده نکرد و اغلب منتقدین و خبرنگاران از این فیلم انتقاد نمودند. فیلم خاک و آتش نیز از نظر برخی از منتقدین سندیت محکم تاریخی نداشت و همچنین بازی بازیگران این فیلم غالباٌ تصنعی بود. اما فیلم 33 روز  با استقبال از سوی بینندگان روبرو شد. این فیلم روایت جنگ 33 روزه بین لبنان و اسرائیل بود. فیلم آسمان هشتم از یک فیلمبرداری فوق العاده بهره جسته بود و داستان معنوی و فضای روحانی فیلم نظر مخاطبان را به خود جلب نمود. فیلم آسمان محبوب به کارگردانی داریوش مهرجویی که یک فیلم فلسفی – عرفانی به شمار می رفت به دلیل روایت بسیار بد فیلم و اشکالات اساسی در فیلمنامه و ساختار ضعیف مورد انتقاد اغلب خبرنگاران و منتقدین قرار گرفت و عده ای این را یک پسرفت اساسی برای داریوش مهرجویی دانستند. در برخی از موارد و صحنه های فیلم حاضران در سالن به این فیلم را به سخره گرفته و به آن می خندیدند و دست و سوت می زدند. از فیلم خیابان بیست و چهارم نیز استقبال چندانی به عمل نیامد.

 

 

 نگاهی گذرا به نهمین روز برگزاری جشنواره

 

نهمین روز برگزاری جشنواره در سینمای مطبوعات به قدری پر حاشیه و جنجال برانگیز بود که فقط به برخی نکات مهم آن اشاره می کنیم.

در این روز قرار بود شش فیلم سینمایی در کاخ جشنواره برای منتقدین و اصحاب رسانه به نمایش گذاشته شود که در یک بی نظمی کامل، برنامه سانس اول آن که برای نمایش فیلم گلوگاه در نظر گرفته شده بود به دلیل نرسیدن فیلم لغو شد و مسئولین هیچ فیلم دیگری را جایگزین آن نکردند. به این ترتیب افرادی که برای دیدن این فیلم به کاخ جشنواره رفته بودند حدود سه ساعت بدون هیچ هدفی مجبور به وقت گذرانی شدند.

همچنین در این روز 5 فیلم سینمایی این جا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی، ندارها به کارگردانی محمد عرب، پاریس تا پاریس به کارگردانی محمدحسین لطیفی، پایان نامه به کارگردانی حامد کلاهداری و شش نفر زیر باران به کارگردانی علی عطشانی در کاخ جشنواره به نمایش درآمدند.

فیلم ندارها و اینجا بدون من به طور نسبی کمترین میزان تماشاگر و فیلم پایان نامه بیشترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص داده بود.

فیلم این جا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی با استقبال خوب منتقدین و اصحاب رسانه روبرو شد و اغلب تماشاگران به تحسین این فیلم پرداختند. اما فیلم های پاریس تا پاریس و ندارها با استقبال چندانی از سوی مخاطبان روبرو نشد. فیلم پایان نامه رسماً توسط منتقدین و اصحاب رسانه در سالن اصلی مرکز همایش های برج میلاد «هو» شد. در تمام مدت نمایش این فیلم در این سالن، تماشاگران با دست های مکرر و سوت و جیغ و گاهی جملات نامربوط و ناشایست این فیلم را به سخره گرفتند. به ویژه برخی حرکات و جملات در این فیلم از جمله زنگ زدن مکرر گوش بهاره افشاری و بازی احمد نجفی مورد تمسخر حاضران قرار گرفت. این وضعیت در نشست خبری این فیلم که یکی از جنجالی ترین نشست های مطبوعاتی در سال های اخیر جشنواره بود نیز ادامه یافت و مسئولین امنیت و حراست جشنواره تنها خبرنگاران و عکاسان را به داخل سالن کنفرانس راه می دادند. اغلب میهمانان و سایر حضار موفق به حضور در این نشست جنجالی نشدند. این امر با اعتراض تعداد کثیری از حاضرین از جمله برخی هنرمندان روبرو شد. جنجال و هیاهو برای حضور در این نشست به حدی زیاد بود که تعداد کثیری از حضار در راهروها و پله های منتهی به طبقه «منفی دو» که سالن کنفرانس در آن قرار دارد تجمع کرده بودند و تا پایان این نشست خبری که یکی از کوتاه ترین و در عین حال جنجالی ترین نشست های مطبوعاتی در طول تمامی ادوار جشنواره فیلم فجر بود حضور داشتند و گاهی سر و صدای آن ها مانع از پیشبرد جلسه می شد. تعدادی از منتقدین و خبرنگاران این نشست را «نشست زمهریر 2» نامیدند.

بعد از پایان این نشست مطبوعاتی از این سو و آن سو شنیده شد که محمدرضا شریفی نیا در یک تجمع چند نفره به برخی خبرنگاران و حضار گفته است که با مسعود ده نمکی تماس گرفته و گفته که صلاح نیست فیلمش را برای منتقدان و در این سینما به نمایش درآورد. شریفی نیا همچنین از برخورد منتقدان و خبرنگاران با فیلم پایان نامه به شدت انتقاد کرده و گفته که بازیگران این فیلم برای این کار زحمت زیادی کشیده و بعد از بازی در این فیلم مدتی مریض شده اند! حالا راست و دروغ این خبر پای گویندگانش!

همچنین در این روز تا واپسین ساعات روابط عمومی جشنواره به طور رسمی از اعلام اینکه چه روزی روز آخر جشنواره خواهد بود امتناع ورزیدند. اما این خبر در میان اهالی رسانه پیچید گه فردا (دوشنبه) آخرین روز نمایش فیلم ها در کاخ جشنواره است. اگرچه نمایش سینماهای مردمی تا سه شنبه ادامه خواهد داشت. شنیدن این خبر با واکنش منفی از سوی تعداد کثیری از منتقدین و خبرنگاران روبرو شد. برخی از اینکه نسبت به سال گذشته دو روز کمتر می توانند در کاخ جشنواره به تماشای فیلم بشینند گله داشتند.

برنامه روز دوشنبه جشنواره در واپسین ساعات شب توسط روابط عمومی جشنواره اعلام شد و طبق این اعلام در روز دوشنبه اهالی رسانه در 7 سانس به تماشای فیلم در سالن اصلی این مرکز خواهند نشست.

همچنین در این روز روایط عمومی جشنواره از هرگونه اطلاع رسانی در مورد نحوه برگزاری مراسم اختتامیه و تاریخ توزیع کارتهای این مراسم میان اهالی رسانه خودداری کرد. این امر سبب بهت و سرگردانی اغلب خبرنگاران شده بود.

در این روز اعلام شد که دوشنبه ساعت 20:30 مهدی مسعود شاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سالن کنفرانس مرکز همایش های برج میلاد نشست خبری برگزار خواهد نمود.

و در نهایت این که در این روزهای آخر دیگر کسی به فکر تعمیرات در کاخ جشنواره نیست. روز به روز به تعداد صندلی های شکسته کافی نت و رستوران و سالن اصلی نمایش اضافه می شود، اما هیچ تعمیری برای آن صورت نمی گیرد. همچنین تنها دستگاه فکس موجود در این مرکز نیز گاه به گاه با مشکل روبروست.

 

و اما نگاهی گذرا به فیلمهای روز نهم

 

فیلم اینجا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی یکی از معدود فیلمهای این دوره از جشنواره بود که با استقبال بسیار خوب منتقدان و خبرنگاران روبرو شد. بهرام توکلی پیش از این هم با دیگر فیلمهایش از جمله فیلم پابرهنه در بهشت و پرسه در مه توانسته بود نظرات مثبت منتقدان را به سوی خود جلب نماید. البته عده ای هم بودند که این فیلم را در حد کارهای قبلی توکلی نداستند و دلیل آن را بیشتر فضای تئاترگونه کار دانستند. شاید دلیل این امر آن بود که اینجا بدون من از روی نمایشنامه باغ وحش شیشه ای اثر تنسی ویلیامز ساخته شده بود. در کل فیلمنامه این فیلم بسیار عالی و روان پرداخت شده بود و بازیهای صابر ابر و نگار جواهریان در این فیلم بسیار ستودنی و قابل تامل بود. فاطمه معتمدآریا و پارسا پیروزفر هم بسیار خوب در این فیلم نقش آفرینی کرده بودند.. اما فیلم ندارها که یک نمونه هزاران بار تکرار شده بود، نتوانست نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب نماید. در این فیلم هیچ نکته قابل بحثی وجود نداشت. فیلم پاریس تا پاریس هم که یک فیلم کشدار و با ریتم بسیار کند، و در مواردی به سمت و سوی شعارزدگی پیش می رفت نتوانست نظر مثبتی را به خود جلب نماید. اما بازی حسین یاری تا حد بسیار کمی در این فیلم قابل قبول بود. پایان نامه هم که از سوی مخاطبان با یک «هو»ی بزرگ روبرو شد نتوانسته بود از بازیگران قدرتمند و تواناتری بهره ببرد. بازیگران اصلی این فیلم بسیار تصنعی بازی می کردند. به ویژه بازی بهاره افشاری و حامد کمیلی در این فیلم به شدت توی ذوق می زد. اما در کل فیلم از یک فیلمنامه جسورانه بهره مند بود. این فییلم به حوادث پس از انتخابات در ایران می پرداخت. در نهایت اینکه فیلم شش نفر زیر باران به کارگردانی علی عظشانی هم که بسیار برای آن تبلیغ شده و گفته شده بود اولین فیلم سینمایی سه بعدی ایران است با استقبال چندانی روبرو نگشت.    

 

 نگاهی گذرا به آخرین روز برگزاری جشنواره

 

نمایش فیلم های بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امروز در حالی به کار خود در کاخ جشنواره پایان یافت که بسیاری از فیلم ها فرصت نمایش برای اهالی رسانه و منتقدان را پیدا نکردند و رسماً امسال منتقدان و خبرنگاران سه روز کمتر از سال گذشته شاهد تماشای فیلم در این سالن بودند. چرا که در سال قبل نمایش فیلم ها برای اهالی رسانه یک روز زودتر آغاز شد و هم زمان با سایر سینماها به کار خود پایان داد و برای اختتامیه بخش بین الملل هم تنها نصف روز تعطیل بود. اما امسال نه تنها جشنواره یک روز زودتر برای اهالی رسانه آغاز نشد، بلکه یک روز هم زودتر از سایر سینماها به کار خود پایان داد! یک روز کامل هم به خاطر اختتامیه بخش بین الملل جشنواره تعطیل بود که این امر باعث ناراحتی تعدادی از منتقدین و خبرنگاران شده بود.

امروز در کاخ جشنواره قرار بود که 7 فیلم برای اهالی رسانه به نمایش درآید که با به نمایش درنیامدن فیلم مسعود ده نمکی 6 فیلم برای اهالی رسانه نمایش داده شد. این فیلم ها عبارت بودند از: خیابان های آرام به کارگردانی کمال تبریزی، گلوگاه به کارگردانی ابراهیم معیری، جرم به کارگردانی مسعود کیمیایی، گلوگاه شیطان به کارگردانی حمید بهمنی، سعادت آباد به کارگردانی مازیار میری و اخلاقتو خوب کن به کارگردانی مسعود اطیابی.

در این روز فیلم خیابان های آرام و گلوگاه کمترین میزان تماشاگر و فیلم های جرم و سعادت آباد بیشترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص دادند. که فیلم سعادت آباد با استقبال نسبتاً خوبی از سوی منتقدین و خبرنگاران روبروشد.

اما به نمایش درنیامدن فیلم اخراجی ها 3 به کارگردانی مسعود ده نمکی باعث شد تا حرفهای شریفی نیا که بعد از نشست خبری فیلم پایان نامه و در جمع کوچکی از حضار مطرح شده بود به حقیقت بپیوندد. همانگونه که روز قبل اشاره کردیم شریفی نیا اعلام کرده بود با ده نمکی تماس گرفته و از او خواسته است برای جلوگیری از هو شدن فیلمش، این فیلم را برای منتقدان در کاخ جشنواره به نمایش درنیاورد. مسئولین جشنواره هم این خبر را حدود ساعت 20 اعلام کردند و این نشان از آن داشته که مسئولین تا واپسین لحظات تمامی تلاش های خود را برای نمایش فیلم در کاخ جشنواره انجام داده اند.

اما توزیع کارت های اختتامیه سینمای ایران بیست و نهیمن جشنواره فیلم فجر هم همچنان خبرساز بود و مسئولین به سختی این کارت ها را بین رسانه ها توزیع می کردند.

 

و اما نگاهی کوتاه به فیلمهای روز آخر

 

فیلم خیابانهای آرام که یک سبک جدید را به سینمای ایران عرضه کرده بود با استقبال نسبی از سوی منتقدان روبرو شد. به ویژه تیتراژ جالب و نوآورانه فیلم باعث خنده شدید حضار در سالن شده بود. بازی محمد حسن معجونی و نیکی کریمی در این فیلم قابل قبول و سوژه فیلم نیز بسیار جالب بود و فیلم در کل پرداخت خوبی داشت. فیلم جرم که از یک آغاز فوق العاده چه از لحاظ فیلمنامه و چه از لحاظ بازی بازیگران و کارگردانی برخوردار بود، بعد از دقایقی به ویژه بعد از آزادی شخصیت اصلی فیلم از زندان دچار افت جدی شد. اما در کل فیلم با استقبال نسبتاٌ خوبی از سوی منتقدان روبرو شد. بازی شبنم درویش و پولاد کیمیایی در این فیلم ستودنی و قابل تامل بود. فیلم سعادت آباد نیز که یکی از بهترین آثار این دوره از جشنواره محسوب می شد با استقبال خوبی از سوی منتقدان روبرو گشت و فیلمنامه جذاب و پر تعلیق فیلم و همچنین بازی عالی حامد بهداد و امیر آقایی بیننده را تحت تاثیر قرار می داد.


 تاريخ ارسال: 1389/11/19
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

اولین کامنت را خودم گذاشتم و شاید آخرین کامنت هم مال من باشد عالی بود عالی بود عالی بود تمامی حرکاتتان ابتکاری و جالب است موفق باشید.

0+0-

پنجشنبه 28 بهمن 1389



>>>عاشق سینما :

پس چرا این مطلب رو تکمیلش نکردین ؟

0+0-

سه‌شنبه 26 بهمن 1389



>>>بهزاد:

واقعا جالب و خواندنی بود کاش یکمی هم در مورد شلوغی سینما آزادی و فرهنگ مینوشتین اگر بدونین چه خبره اونجاها مردم تو سر و کله هم میکوبند یکم هم در مورد اونا بنویسید

0+0-

دوشنبه 25 بهمن 1389



>>>منتقد کبیر:

چه عجب این مطلبتون رو ادامه دادید بعد از 3 روز چشم انتظاری ؟ راستی برام خیلی جالبه که این مطالب رو از کجا میارید؟

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>حمیده:

این مطلبتون واقعا جذاب و عالی هست اما متاسفانه چند روزی هست به روز نکردینش و من واقعا مشتاقم از بقیه حواشی جشنواره هم اطلاع داشته باشم چون واقعا در سایتای دیگه زیاد به این مطالب اشاره نمیشه لطفا به روز کنین

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>محمد مهربانی:

چه جشنواره جالبی من واقعا برای همه اینها متاسفم و نمیدونم چرا اینجوری سال به سال بدتر میشن الان سینماهای مردمی هم اصلا وضعیت نمایششان روازانه مشخص میشود

0+0-

شنبه 23 بهمن 1389



>>>محمد2009:

فونت مطلب از روز اول به آخر روز به روز بزرگ تر شده است!!دو سه روز دیگه تو هر خط باید یک کلمه قرار بدی!

0+0-

پنجشنبه 21 بهمن 1389



>>>niki.m:

pas ajab shir to shire onja

0+0-

پنجشنبه 21 بهمن 1389



>>>منتقد کبیر:

پس ادامه مطلب چی شد ؟ جشنواره به روز هفتم رسید که

0+0-

پنجشنبه 21 بهمن 1389



>>>شقایق:

حواشی همیشه جذاب و خواندنی و دنبال کردنی هستند و خوشحالم از اینکه نمیتوانم در برج میلاد باشم اما حاشیه هایش را میتوانم در سایت شما بخوانم . با سپاس از آقای منتظری که این مطلب را گردآوری کرده اند در کمال شجاعت باید بگویم که اوایل از نوشته های ایشان خوشم نمی آمد اما اکنون مشتری پر و پا قرص مطالبشان شده ام .

0+0-

چهارشنبه 20 بهمن 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.