پرده سینما

حاشیه جالب تر از متن! گزارشی از مراسم اختتامیه بین الملل جشنواره فجر

علیرضا انتظاری


 

 








مراسم اختتامیه بخش بین الملل بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شب گذشته در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور سینماگران ایرانی و خارجی برگزار شد.

در این مراسم چهره های شاخصی همچون: جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مسعودشاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، شفیع آقا محمدیان مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، هاشم میرزاخانی قائم مقام دبیر جشنواره، جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، علیرضا سجاد پور رئیس شورای نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مدیران سینمایی، داوران، هنرمندان و میهمانان داخلی و خارجی و اهالی رسانه حضور داشتند.

این مراسم با نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید به صورت رسمی آغاز شد.

سپس کلیپی کوتاه از اماکن تاریخی و مذهبی ایران پخش گردید و بعد از آن ایرج نوذری که مجری این مراسم بود روی صحنه آمد و به چند زبان زنده دنیا از جمله: فارسی ، فرانسه، هندی و انگلیسی حضور میهمانان در این مراسم را خوش آمد گفت. نوذری سخنانش را این گونه آغاز کرد: بنام یگانه عشق و هستی، با مرگ درمپیچ که هر زنده مردنی است، در مرگ زنده باش که آنت ستودنیست ...

نوذری بعد از خواندن این شعر کوتاه از حاضران خواست تا به تماشای مستندی کوتاه راجع به جشنواره بین المللی فیلم فجر بنشینند.

سپس مستندی راجع به مراحل آماده‌سازی سالن، فضای جشنواره و بخش‌هایی از مراسم  افتتاحیه برای حضار پخش شد. 

در ادامه این مراسم، مهدی مسعودشاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر با دعوت ایرج نوذری به روی صحنه آمد و سخنان خود را این گونه آغاز نمود:

با عرض سلام و خیر مقدم خدمت همه حضار و تبریک ایام الله دهه فجر و آرزوی موفقیت برای خانواده سینمای ایران، امیدوارم به میهمانان بخش بین الملل جشنواره بیست و نهم در ایران خوش گذشته باشد هرچند که در این روزها کار آن ها بسیار سخت بود و امیدوارم که تا چند روز آینده که در ایران هستند اقامت خوبی داشته باشند و در نهایت امیدوارم بخش بین الملل با موفقیت این روز را پشت سر بگذارد.

مسعود شاهی در این جا سخنانش را به پایان رساند و بعد از آن ایرج نوذری با توضیح این نکته که موسیقی مهم است و حتی تنفس ما هم ریتم و هارمونی دارد و موسیقی ایرانی از غنای خاصی برخوردار است و «سی تار» (ساز معروف هندی) از ایران به هند رفت و ما در شهرستان های مختلف موسیقی های محلی و فولکلوریک داریم از گروه 19 نفره رستاک دعوت کرد که برای اجرای موسیقی روی صحنه بیایند.

این گروه در میان تشویق حضار روی صحنه آمدند و دقایقی به زیبایی هرچه تمام تر به اجرای موسیقی پرداختند که این بخش از مراسم با استقبال خوب حاظران روبرو شد. بعد از اتمام اجرای این گروه موسیقی و در ادامه مراسم اختتامیه  بخش بین الملل بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر ایرج نوذری مجری مراسم به حرفه فیلمسازی که به نوعی عشق وعلاقه است اشاره کرد و گفت: فیلمسازی کاری بسیار سخت ودشوار است و تنها عشق وعلاقه است که باعث گرد هم آمدن افراد و ساخت فیلم می‌شود.

نوذری فیلمسازی را ترکیبی از نرمی، خشونت، عشق، رمانس و ... دانست و از هم صنفانش خواست به هم عشق بورزند و دشمنی ها را دور بریزند. نوذری در جملاتی زیبا ادامه داد: 3 راه دوست داشتن این است: یک دوستت دارم چون دوستم داری. دو دوستت دارم چون به تو نیاز دارم. سه بهت نیاز دارم چون دوستت دارم پس بیایید ما سومی باشیم .

نوذری در ادامه این مراسم با هیجان گفت: خوب رسیدیم به لبه تیغ و هیجان و جوایز بخش های مختلف که اولین بخش، بخش بین الادیان است.

در ادامه این مراسم نوذری با معرفی داوران بخش بین الادیان از آنها خواست تا جایزه این بخش را اهداء کنند.

در این بخش جلیل عرفان منش عضو ایرانی داوران بین‌ الادیان بیانیه این داوران این بخش را قرائت کرد. در این بیانیه داوران این بخش ضمن تقدیر از کلیه فیلمسازانی که به مذاهب و آموزه‌‌های دینی پرداخته‌‌اند، با قدردانی از دو فیلم آینه‌های روبرو ساخته نگار آذربایجانی و آسمان محبوب ساخته استاد داریوش مهرجویی، جایزه ویژه بین‌الادیان را به فیلم گلچهره به کارگردانی وحید موسائیان اهدا نمودند.

در ادامه این مراسم جایزه بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد) با حضور مهدی مسعودشاهی دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و موفا روی سن به احمدرضا معتمدی برای فیلم سینمایی آلزایمر اهداء شد.

نوذری بعد از اهدای این جایزه از حاضران خواست تا وله ای را نظاره کنند و بعد از آن اعلام کرد که نوبت به اهدای جوایز بخش جلوه گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا) شده است.

نوذری از داوران این بخش که شامل: محمد الدراجی، علیرضا شجاع‌ نوری، ناصر سعید اف، جبار پاتل می شدند دعوت نمود تا روی صحنه بیایند.

در این بخش جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهداء شد:

 بهترین دستاورد فنی یا هنری را به دلیل طراحی تولید فوق العاده به پروین صفری برای فیلم راه آبی ابریشم به کارگردانی محمد بزرگ نیا اهدا شد .

 جایزه فیلمبرداری این بخش به فیلمبرداری بهرام درخشانی برای فیلم راه آبی ابریشم تعلق گرفت.

و در نهایت هیئت داوران جایزه ویژه بهترین بازیگر این بخش را تقدیم چهار بازیگر فیلم سینمایی آلزایمر (مهتاب کرامتی، مهران احمدی، فرامرز قریبیان و مهدی هاشمی) کرد.

مهران احمدی هنگام دریافت جایزه اش گفت: سلام، خبردار و با احترام می‌ایستم در مقابل باورهای فردی محترم به نام احمدرضا معتمدی.

همچنین در این بخش جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم دهکده یک نفره ساخته سیون الحابه به خاطر سبک نامتعارفی از به تصویر کشیدن روستایی در لبنان تعلق گرفت.

و جایزه فیلمنامه به لوجیان فان و نینگ کای برای فیلم مادر مغولی من از کشور چین به به خاطر تصویر درونی‌ترین لحظات انسانی اهدا شد و امیر باقری به عنوان نماینده فیلم این جایزه را دریافت نمود.

جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم در اعماق ابرها به لیو جیه از چین اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم بخش جلوه گاه شرق نیز به مادر مغولی من از چین و مغولستان تعلق گرفت.

در ادامه این مراسم در بخش بین‌الملل جایزه حقوق بشر توسط جواد شمقدری (معاون امور سینمایی وزیر ارشاد) و تیری میسان (فرانسه)  به جمال شورجه برای فیلم داستانی 33 روز اهدا شد.

شورجه هنگام دریافت جایزه اش در جملاتی کوتاه گفت: من تشکر می‌کنم که این جایزه را به من دادند و از همه عزیزانی که زحمت کشیدند، خصوصا بازیگران ارزشمند لبنان و سوریه و نیز یکی از عزیزان پیرگابر که اینجا حضور دارند و خواهشمندم ایشان را تشویق بفرمایید.

در ادامه این مراسم نوذری اعلام کرد اکنون در این سالن شخصی حضور دارد که یک مسیحی است ولی توانسته نیم صفحه از قرآن کریم را حفظ نماید ایشان خانم کاترینا پائولو از کشور یونان هستند که از ایشان دعوت می کنم روی صحنه بیایند تا یک جلد قرآن نفیس به زبان انگلیسی را از مسئولین هدیه بگیرند.

جواد شمقدری برای اهدای این جایزه روی صحنه رفت و این قرآن را به این خانم اهدا کرد.

پائولو طی جملاتی که بعداٌ توسط نوذری ترجمه شد گفت: از مهمان نوازی و لطف بی‌دریغ مردم ایران ممنونم و تاریخ و انقلاب شما عجیب و غریب است. انقلاب وتاریخ شما برای ما خوب جا نیفتاده و امیدواریم تنها انقلاب قرن بیستم نامیده شود.

در ادامه این مراسم داوران بخش جام جهان نما با معرفی ایرج نوذری در جایگاه حاضر شدند. دانلد رانوو، پوران درخشنده، آن دمی ژروئه، نیکولای بورلیائف، رستم ابراهیمبکوف و جوایز این بخش را بدون حضور پوران درخشنده اهدا کردند.

جوایز اهداء شده بدین شرح بود:

 

لوح افتخار: فیلم پسر بابل به محمد الدراجی  محصول عراق.

 

 

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: به فیلم عسل محصول مشترک ترکیه و آلمان.

دیپلم افتخار به گروه بازیگران فیلم لولا

دیپلم افتخار بهترین دستاوردهنری به پاول برای فیلمبرداری چگونه تابستان را گذراندم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به داریوش مهرجویی برای فیلم آسمان محبوب

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران نیز به فرشته طائرپور تهیه‌کننده و نگار آذربایجانی کارگردان فیلم آینه‌های روبرو

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به لولا به کارگردانی برلیانت مندوزا محصول کشور فیلیپین

 

و در نهایت با اعلام ایرج نوذری این مراسم بعد از پذیرایی به طور رسمی به پایان رسید و اعلام شد که بعد از پذیرایی فیلم لولا در سالن نمایش داده خواهد شد.

 

 

 

و اما ...

 

 

 

اما این اختتامیه نیز مانند سایر مراسم های جشنواره های فیلم فجر بدون حاشیه نبود، با هم به مرور برخی از این حواشی می پردازیم:

 

 

 

-طبق معمول این نوع مراسم ها، آغاز اختتامیه بخش بین الملل بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با تاخیر 40 دقیقه ای همراه بود و به جای ساعت 20 مراسم حدود ساعت 20:40 دقیقه آغاز شد .

 

 

-حدود ساعت 20:15 سرود جمهوری اسلامی ایران به اشتباه یکباره نواخته شد که بعد از برخاستن حضار بلافاصله قطع شد. قطعی صدا و تصویر از مهمترین نکات حاشیه ای در این مراسم بود که بارها و بارها صدا و تصویر کلیپ ها و ووله ها قطع و وصل می گردید.

-در این مراسم هم هیچگونه جای مشخصی برای خبرنگاران و عکاسان قرار گرفته نشده بود و این باعض اعتراض یکی از خبرنگاران خانم که اصرار داشت در قسمت وی آی پی بنشیند شد.

-مانعی که بخش وی آی پی را از بخش عادی جدا می کرد با توجه به ذوق مسئولین سالن مرتبا جابجا می شد و به پله های بالایی و پایینی برده می شد! به نوعی که به عنوان نمونه خبرنگار سایت پرده سینما که در ابتدا کاملاً خارج از بخش وی آی پی بود بدون تغییر دادن جای خود ظرف کمتر از نیم ساعت در قعر مرکز وی آی پی نشسته بود! 

-از میان هنرمندان کمتر چهره آشنایی در این مراسم دیده می شد. تنها هنرمندانی به این مراسم آمده بودند که یا می خواستند جایزه بدهند و یا جایزه بگیرند. تعدادی از هنرمندان هم به جای حضور خودشان نمایندگانشان را به این مراسم فرستاده بودند. هنرمندانی همچون: مهدی هاشمی، فرامرز قریبیان، داریوش مهرجویی و... از جمله این هنرمندان بودند. شاید احمد نجفی تنها بازیگری بود که خودش در مراسم حضور داشت در صورتی که نه برای دریافت جایزه آمده بود و نه برای اهدای آن!

-داغ ترین مراسم این اختتامیه مربوط به اجرای زیبای گروه موسیقی رستاک بود که با استقبال بیش از حد حاضرین روبرو شد و دقایقی همگان را شاد و مسرور نمود.

-علیرضا شجاع نوری هنگامی که برای اهدای جوایز روی صحنه آمد از مسئولین و مجری مراسم به خاطر ترجمه نیمه تمام بخشی از جملات و سخنان شدیداٌ گلایه کرد و گفت بهتر بود که صحبت ها همه به زبان فارسی بیان می شد و برای میهمانان خارجی از طریق گوشی به صورت همزمان ترجمه می گردید. این جمله شجاع نوری با استقبال خوب برخی از خبرنگاران ناراضی روبرو شد و آن ها به دست زدن پرداختند.

-علیرضا شجاع نوری در این مراسم به اشتباه چندین بار فیلم راه آبی ابریشم را، راه ابریشم آبی نامید که هیچکس این غلط گفتاری را به او تذکر نداد.

-یکی از داوران که برای اهدای جایزه روی صحنه رفته بود یکبار از دست ایرج نوذری عصبانی شد و با اشاره به او فهماند که بهتر است وسط حرف او نپرد!

-ظرفیت سالن همایشهای بین المللی برج میلاد به حد نصاب نرسید و تعداد زیادی از صندلی های سالن خالی مانده بود.

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری الهام عبدلی از مراسم اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فجر

 


 تاريخ ارسال: 1389/11/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>niki.m:

jalebe shode cinema hashie na hashi dar cinema

0+0-

پنجشنبه 21 بهمن 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.