پرده سینما

تبریزی: شاید فیلم من تاریخ مصرف داشته باشد ولی تاثیرگذار است

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

نیکی کریمی و حسن معجونی در خیابان های آرامروز گذشته نشست پرسش و پاسخ فیلم خیابانهای آرام به کارگردانی کمال تبریزی با حضور برخی از عوامل این فیلم از جمله: کمال تبریزی (کارگردان)، سید محمد رضوی (تهیه کننده)، نیکی کریمی (بازیگر)، محمدرضا فروتن (بازیگر) و حسن معجونی (بازیگر) در سالن کنفرانس مرکز همایش های بین المللی برج میلا برگزار شد. مدیریت این نشست را شاهین امین بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست بازیگران فیلم از حضور در این کار ابراز خشنودی کردند و فروتن در جملات کوتاهی گفت: من از فیلم شیدا همکاری ام را با آقای تبریزی آغاز کردم و از این امر بسیار خوشحالم. همچنین محمدحسن معجونی نیز در جملاتی گفت: این سومین همکاری من با آقای تبریزی است و هنوز یکی از فیلم هایی که من با ایشان کار کردم نمایش داده نشده است .

در ادامه این نشست تبریزی توضیحاتی را در مورد ساختار فیلمش ارائه داد و گفت: من همیشه اول به ساختار فیلمم توجه می کنم و بعد از نشست های متعدد با آقای پرتوی به این نتیجه رسیدیم که فیلم ساختاری به این شکل داشته باشد. به دلیل اینکه قهرمان اصلی این قصه زن خبرنگار بود که همیشه با دوربین سر و کار داشت می بایست فضایی درون فیلم به وجود می آمد که بیننده را با خود همراه می کرد و حس همذات پنداری را در بیننده به وجود می آورد.

تبریزی در ادامه حرفهایش گفت: ما همیشه دو و یا سه دوربین سر کار داشتیم که یکی از آنها کاراکتر اصلی قصه است و همیشه و در همه جا در صحنه حضور دارد و دیگری یک دوربین کلی است که از نگاه مخاطب روند فیلم را به پیش می برد. و یک دوربین کلی تر دیگری هم وجود دارد که از نگاه مخاطب و دوربین دیگر فراتر است.

تبریزی ادامه داد: ما با دوستان خیلی بحث کردیم و موارد زیادی در ذهن داشتیم از این که کلاً فیلم یک پلان باشد تا موارد دیگر اما نهایتاً به این نوع ساختار رسیدیم.

لعیا زنگنه و حسن معجونی در خیابان های آرامشاهین امین در ادامه این نشست سوال یکی از خبرنگاران در مورد ضعف فیلمنامه را پرسید که تبریزی در پاسخ گفت: این حسی را که شما عنوان کرده اید که فیلم صحنه های زائد و اضافی دارد من آن را با مخاطب عادی محک می زنم. دیروز در نمایش های مردمی فیلم مردم ارتباط خیلی خوب با فیلم برقرار کردند و اصلاٌ حس کشدار بودن و عدم پیشبرد قصه دیده نمی شد.

تبریزی ادامه داد: خوبی جشنواره فیلم فجر این است که آدم امکان دیدن فیلم اش را با منتقدین و اصحاب رسانه و مردم عادی دارد. این محک بسیار خوبی است برای فیلمساز است. در کل شما اولین نفری هستید که در مورد فیلمنامه این کار اینگونه قضاوت کرده اید و همه در نمایش های دیگر فیلم صد در صد با فیلم موافق بوده اند و می گفتند که قصه خیلی خوب پیش رفته است.

امین در ادامه این نشست گفت: طنز در همه کارهای آقای تبریزی به چشم می خورد. اما شما در این فیلم تلاشی برای گرفتن قهقهه از تماشاگر را نداشتید نگاهتان در این مورد چیست؟

تبریزی پاسخ داد: قصد من از ساختن این فیلم ساخت یک فیلم کمدی صرف نبود. فضای این فیلم ترکیبی از فانتزی و رئالیسم است. شما نمی توانید فضای واقعی فیلم را از فضای شاد و فانتزی آن تفکیک کنید و این دو با هم ترکیب شده اند. این تجربه ای بود که باید انجام می شد و انجام شد. ساخت این فیلم با این فرم و ساختار نه شبیه کارهای قبلی من و نه شبیه کارهای دیگر ساخته شده در سینمای ایران است.

در ادامه این نشست امین از نیکی کریمی خواست تا در مورد حضورش در این فیلم و این که آخرین نفری بوده است که به هنرپیشه های فیلم اضافه شده است سخن بگوید و ادامه داد که کمال تبریزی پیش از این عنوان کرده بود که کریمی با حضورش در این فیلم فداکاری کرده است.

نیکی کریمی در پاسخ به این پرسش گفت: این بحث ها دیگر کهنه شده و از این نوع مطالب در سینمای حرفه ای زاید به نظر می آید. من خودم یک فیلمساز هستم و موقعیت آقای تبریزی را در آن زمان کاملاً متوجه می شدم. این کارم را فداکاری ندیدم و در کل خوشحالم که در این فیلم بازی کرده ام. اعتقاد دارم که زندگی ما قسمت است و اگر قسمت شود در کاری حضور پیدا م یکنیم و اگر نشود هرچه قدر زور بزنیم نمی توانیم در آن کار باشیم.

تبریزی در انتهای حرفهای کریمی گفت: اما ایشان واقعاً لطف بزرگی در حق پروژه ما کردند. اگر ما در آن زمان در ایران می ماندیم شرایطمان خیلی فرق می کرد. ما در ارمنستان بودیم که این اتفاق افتاد.

سپس امین از تهیه کننده فیلم خواست تا در مورد نحوه خوب همکاری ارمنستان با این فیلم توضیحاتی را ارائه دهد .

نیکی کریمی و حسن معجونی در خیابان های آرامرضوی در پاسخ گفت: ارمنستان همکاری بسیار خوبی با ما داشت و این با لطف وزارت امور خارجه و خانم آباد بود که خیلی از هماهنگی های لازم را ایشان انجام دادند .

بعد از فروتن خواسته شد تا در مورد حضور کوتاه اش در این فیلم و این که چگونه این نقش را پذیرفته است سخن بگوید . فروتن در پاسخ گفت:

من الآن در سن 43 سالگی هستم و فضای فیلم و کار کردن با آنهایی که دوستشان دارم برایم لذت بخش است. شخصیت آقای تبریزی جدا از اینکه ایشان فیلمساز موفقی هستند، برای من دلیل واجبی بود که در این کار باشم. من بدون اینکه فیلمنامه را خوانده باشم تنها با توضیحات کوتاه آقای تبریزی حضور در این کار را پذیرفتم.

در ادامه این نشست تبریزی در مورد فضای شوخی در فیلمش توضیحاتی را ارائه داد و گفت:

من حتی وقتی فیلم جدی می سازم در آن شوخی وجود دارد، چه برسد به اینکه بخواهم در چنین فضایی فیلم بسازم که کمی طنز آلود است و به کمدی نزدیک می شود. این خاصیت من است که در همه کارهای قبلی ام نیز دیده می شود. هیچوقت دوست ندارم بار سنگین و تاثیر تلخ بر بیننده داشته باشم. می خواهم تا جایی که می توانم هر تلخی را شیرین کنم و حرفم را به مخاطب بزنم.

در ادامه این نشست معجونی در پاسخ به این سوال که چرا کمتر در سینما حضور دارد گفت:

من بیشترین تجربه سینمایی ام را با آقای تبریزی دارم. همچنان مایلم با ایشان ادامه دهم. زیاد علاقه به حضور در سینما ندارم. حرفه من چیز دیگری است و ترجیح می دهم که به طور گذری میهمان سینما باشم.

در ادامه نشست امین با پوزش از عوامل این فیلم سوالی را مطرح کرد که در آن به قیاس بازی بین معجونی و کریمی پرداخته شده بود که تبریزی پاسخ داد:

این سوال اصلاً جواب ندارد، هر بازیگری ویژگی های خاص خودش را دارد و ممکن است بازیگر تئاتر خوب در سینما نداشته باشیم و بر عکس این قضیه هم وجود دارد که ممکن است بازیگر سینما در تئاتر خوب نباشد. اما اصلا این قضیه قابل قیاس نیست و هر یک از این عرصه ها ویژگی های خاص خود را دارد.

تبریزی در پاسخ به این سوال که فیلمش تاریخ مصرف دارد یا نه اظهار داشت:

ممکن است اینجور باشد. اغلب فیلمهای ما تاریخ مصرف دارند. به نظر من این زیاد مهم نیست و در هر مقطعی می شود نگاه کرد. من همیشه متأثر از شرایط جامعه کار و همراه با آن حرکت می کنم. از این بابت شاید فیلم من تاریخ مصرف داشته باشد ولی در موقعیت خود تاثیرگذار است. 


 تاريخ ارسال: 1389/11/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.