پرده سینما

وداع ابدی با مادر مهربان سینمای ایران؛ تشیع پیکر مهری ودادیان

علیرضا انتظاری

  

 

 

 

 

 

 

 

 

تشیع جنازه مهری ودادیانامروز خانه سینما حال و هوای دگری داشت...

چشمها در سوگ از دست دادن مهربان ترین مادر سینمای ایران تر بود...

امروز سینمای ایران مادری را به دامان خاک فرستاد که دیگر همتایش پیدا نخواهد شد...

مراسم تشییع پیکر بازیگر محبوب و پیشکسوت سینمای ایران زنده یاد مهری ودادیان امروز از خانه سینمای ایران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در این مراسم هنرمندان زیادی از جمله: محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، مریلا زارعی، مهوش وقاری، داریوش اسدزاده، میترا تبریزی، آذر مردانیان، گیتی معینی، ملکه رنجبر، مهدی میامی، عزت الله رمضانی فر، علی دهکردی، جلال پیشوائیان، مجید علیزاده، ناصر رودکی، ایرج راد و بسیاری دیگر حضور داشتند.

هنوز عقربه های ساعت روی 9 قرار نگرفته بود، اما تعداد زیادی از دوستداران مادر مهربان سینمای ایران برای بدرقه ابدی اش مقابل خانه سینما گرد هم آمده بودند. در حیاط خانه سینما هم جمعیت زیادی به چشم میخورد و نوای تلاوت آیات قرآن کریم به گوش می رسید.

تاج گل بزرگی که انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسب درگذشت این استاد توانمند در گوشه ای از حیاط خانه سینما قرار داشت بیش از هرچیز دیگر جلب توجه میکرد.

هنوز پیکر زنده یاد مهری ودادیان به خانه سینما نرسیده بود، اما لحظه به لحظه بر تعداد جمعیت که برای بدرقه ابدی او گرد هم آمده بودند افزوده می شد.

ساعت 9:25 اعلام شد که آمبولانس حامل پیکر استاد ودادیان در خیابان بهار جنوبی است و جمعیت از خانه سینما به سمت خیابان بهار جنوبی حرکت کرد ودر میان اشک های حسرت تابوت حامل پیکر این بانوی نازنین سینمای ایران بر روی دوش مردم به حیاط خانه سینما منتقل شد.

بعد از قرائت فاتحه برای شادی این مادر سینمای ایران ملکه رنجبر بازیگر پیشکسوت سینمای ایران پشت تریبون رفت و در جملاتی اظهار داشت:

عزیزان از اینکه دوباره یکی از هنرمندان قدیمی مان را از دست دادیم بسیار ناراحتم، اما از شما تشکر می کنم اگر شما نبودید ما زودتر می مردیم. این محبت شماست که ما را زنده نگهداشته است. ما سالهای سال برای شما و وطنمان خدمت کردیم. ای هنرمندانی که آمدید بدانید که اینان زحمتکشانی بودند که وقتی که هنوز شما دست چپ و راست خود را نمیشناختید آنها داشتند در گوشه های سالن های تئاتر جان می کندند.

رنجبر در ادامه صحبتهایش اضافه کرد:

تشیع پیکر مهری ودادیانجای تاسف است که جای هنرمندان جوان خالی است، جای تاسف است که هنرمندان در این مراسم شرکت نکرده اند اما مردم وطنمان ما را تنها نمی گذارند، افسوس که شما بازیگران را در اینجا نمی بینم. این را بدانید که اینها بودند که شما هم آمدید، اینان بودند که هنر در این مملکت شکل گرفت و زنده شد و رشد پیدا کرد، خود من الآن نزدیک به 100 سال سابقه هنری دارم.

رنجبر در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود با صدایی بلند گفت: مهری جان فردا من هم می آیم!

سپس مریلا زارعی پشت تریبون قرار گرفت و در جملاتی اظهار داشت:

من قاصرم از این که میزان ناراحتی و همدردی خودم را انتقال دهم. من از طرف همه همکاران جوان عزیز به خانواده هنر و خانواده خانم ودادیان تسلیت می گویم.

زارعی ادامه داد: من از سخنان خانم رنجبر تعجب می کنم. چرا که به نظر من هنرمندان ما به حمایت بزرگترها نیاز دارند. ما همیشه پشت هم و به یاد هم هستیم اما دست تنهاییم، خانم رنجبر باید در اینجا جای آدمهای بزرگ عرصه فرهنگ و هنر را خالی میکردند که هیچگاه در این مراسم ها حاضر نمیشوند، آنها هستند که باید بدانند هنر این مملکت از نفت و گاز بسیار با ارزش تر است و باید برای آن وقت صرف کرد.

زارعی افزود: متاسفانه حواسمان به هنرمندان نیست، خانه سینما و خانواده سینما در اندازه خودشان به این قضیه توجه کردند و اگر کوتاهی هم صورت گرفته به دلیل عدم توانایی بوده است.

زارعی در پایان گفت: من به خانواده زنده یاد ودادیان و مخصوصاً دختر عزیزشان تسلیت می گویم و در آخر امیدوارم زمینه ای فراهم گردد تا سوگ عزیزان مجلس گله نشود!

تشیع پیکر مهری ودادیانسپس محمدمهدی عسگرپور پشت تریبون قرار گرفت و در جملات کوتاهی گفت: امروز سینمای ایران در سوگ یکی از عزیزان خود نشسته است، خود من افتخار همکاری با ایشان را در 23 سال قبل داشته ام و چگونگی جدی گرفتن و زحمت کشیدن اینشان را در محیط کار دیدم. ایشان با مظلومیت زندگی کردند و با مظلومیت هم از دنیا رفتند و چند سال هم در بستر بیماری بودند که خودشان و خانواده شان بسیار از این امر اذیت شدند. همه آن زمان می گفتند که خانه سینما کجاست؟ الآن می گویم: خانه سینما همین جاست و بضاعتش هم همین است و روز به روز دستش بسته و بسته تر می شود. این به هیچ عنوان فضیلت محسوب نمی شود که هنرمندان دنیا را این چنین ترک کنند و اگر این امر با افتتاح خانه سینمای 2 و 3و 25 و... درست می شود دوستان این کار را زودتر انجام دهند! در آخر امیدوارم که روح ایشان با نیکان محشور شود.

سپس دختر روان شاد مهری ودادیان در حالیکه اشک از گونه هایش جاری بود پشت تریبون رفت و گفت: ممنونم از همه شما، من امانتدار شما بودم اما نتوانستم از امانت شما خوب مواظبت کنم. مهری ودادیان مادر مهربان همه شما بود. من از همه دوستانی که زحمت کشیدند به ویژه آقایان امینی و بابایی و رشیدی که ما را در این مدت تنها نگذاشتند تشکر می کنم. همچنین از آقای داریوش اسد زاده هم بسیار سپاسگذارم. باز هم تکرار می کنم ببخشید که نتوانستم از مادرتان خوب مواظبت کنم.

سپس تقی تقدسی برادر زنده یاد جواد تقدسی پشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: من در تئاتر پارس و نصر در کنار ایشان بودم و الآن خدمت همه شما عزیزان میگویم که من این مرحومه را به عنوان یک انسان کامل میشناختم امیدوارم که روحش شاد باشد در آخر با دوبیت شعر از شما خداحافظی می کنم:

دیگه رو خاک وجودم نه گلی هست نه درختی /لحظه های بی تو بودن می گذره اما به سختی

دل داره این گوشه میمره تنها و غریبم /ولی باز سراغت رو میگیره حتی وقت مردن

تقدسی سپس گفت:

در آخر باید بگویم که این بانو عاشق مولا علی بود.

مریلا زارعی در تشیع پیکر مهری ودادیانسپس دهکردی پشت تریبون قرار گرفت و در جملاتی گفت: من به خانواده مهری ودادیان و هنرمندان و هنردوستان این ضایعه را تسلیت می گویم. می خواهم امروز و در اینجا به این نکته اشاره بکنم که برخی از وداع ها مثل زمان حیات پربرکت است که مثل الان چنین جمعیتی برای ایشان آمده است، حضور این چنینی دوستداران این بانو نشان می دهد که ستاره ایشان است و آن کسی نیست که لحظه ای می درخشد و بعد می میرد. ستاره آنی است که همچنان پرنور است و ستاره های ما پیشکسوتان ما هستند نه شهاب های زودگذر!

دهکردی افزود: امسال سال خوبی برای سینمای ایران نبود. من امیدوارم که سال آینده به جشن و سرور و بزرگداشت برای هنرمندان پیشکسوت برگزار شود.

سپس امینی اعلام کرد: مراسم ختم زنده یاد مهری ودادیان روز شنبه در مسجد الرضا واقع در میدان نیلوفر تهران از ساعت 19 الی 20:30 برگزار می گردد.

سپس گیتی معینی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: با سلام به شمایی که ما را تنها نمی گذارید شما مردم خوب و با صفا که در برف و باران و گرما و سرما برای هنرمندان خود می آیید، یک روز مهری ودادیان می رود و روز دیگر گیتی معینی و فردایش ملکه رنجبر!

معینی ادامه داد: من دست تمامی شما را می بوسم و از دوستانی که تلاش کردند تا این مراسم برپا شود تشکر میکنم و از همه عکاسان و فیلمبرداران و خبرنگاران هم که این لحظات را ثبت می کنند سپاسگذارم. همچنین از خانواده مهری ودادیان به ویژه سوسن دخترش که زحمات بسیاری برای مادرش کشید تشکر می کنم و به سوسن میگویم که این را بدان که خدا اجر ترا می دهد چرا که خیلی برای مادرت زحمت کشیدی

معینی در ادامه گفت: من می خواهم سخنانم را با خواندن شعری در وصف مادر به پایان برسانم:

مادر دلم گرفته کو سرزمین رویام؟

کفشای قرمزم نیست کو شهر بچه گی هام؟

مادر بی تو غریبم چشمای صادقت کو؟

نوازشت کجا رفت اون قلب عاشقت کو؟

بی تو کسی نمونده تا دستمو بگیره

با شادیهام بخنده از غصه هام بمیره

من موندم و غریبی من موندم و شکستم

دنیا سرم خراب شد وقتی چشاتو بستم

 

معینی در آخر از همه عوامل خانه سینما نیز قدردانی کرد.

سپس در حالیکه ساعت نزدیک به 10 صبح شده بود پیکر زنده یاد مهری ودادیان بر روی دوش دوستدارانش به سمت خیابان بهار تشییع شد و بعد از قرار گرفتن پیکر در آمبولانس مردم و هنرمندان سوار بر اتوبوسهایی که در سراسر خیابان بهار ایستاده بودند سوار شده و به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) حرکت نمودند.

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از تشیع پیکر مهری ودادیان

 

در همین رابطه بخوانید

کجا رفتی آهو خانم؟ درگذشت مهری ودادیان

وداع ابدی با مادر مهربان سینمای ایران؛ تشیع پیکر مهری ودادیان

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/12/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>خسروی از تهران:

شاید در وهله اول اینگونه به نظر بیاید که امثال مهری ودادیان بازیگران خاصی نبودند و همیشه نقشهای کلیشه ای و تکراری مادران را در سینما و تلویزیون و بعضا تئاتر بازی میکردند اما واقعا اینگونه نیست و سینمای ایران با از دست دادن این بازیگران که به پشتوانه سالها تجربه در این سینما فعال بودند صدمه ای جبران ناپذیر را خواهد دید. آخر تجربه کجا و بازیگرانی که با زر و زور و هزار یک باند بازی و رنگ چشمشان وارد سینما میشوند کجا ؟

0+0-

پنجشنبه 12 اسفند 1389



>>>یه نفر:

روحش شاد اما خیلی خوشم اومد که برو بچه های خانه سینما تو هر شرایطی کم نمیارن و همونطور که بقیه اونها رو میکوبن اونام بلدن اونا رو بکوبن

0+0-

پنجشنبه 12 اسفند 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.