پرده سینما

یادی از پیمان ابدی و نگاهی به وضعیت بدلکاران در سینمای ایران

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هم اکنون در سینمای ایران 5 گروه حرفه ای بدلکاری که سرپرستی 4 تای آنان با شاگردان سابق زنده یاد ابدی است فعالیت می کنند. «گروه اکشن علیرضا قره خانی»، «گروه بدلکاران 13»، «گروه ستارگان اکشن» و «گروه سایه های پنهان» توسط شاگردان زنده یاد ابدی در سینمای ایران فعالیت می کنند و «گروه بدلکاران خیبر» که زیر نظر خانه سینمای ایران است هم نقش کلیدی و مهمی در تولید آثار تاریخی سینمای ایران دارند. در واقع شاگردان پیمان ابدی در بحث مدرن در سینمای ایران فعال هستند و گروه بدلکاری خانه سینما در بحث ساخت آثار تاریخی.

 

 

بدلکاران سینمای ایراندومین مراسم سالگرد درگذشت پیمان ابدی بدلکار نامی سینمای ایران روز شنبه 17 اردیبهشت ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) و بر سر مزار آن هنرمند با حضور خیل عظیمی از اقوام و همکاران و دوستدارانش و همچنین تعدادی از دست اندکاران خانه سینمای ایران برگزار گردید، همچنین در روز یکشنبه 18 اردیبهشت ماه توسط شاگردان و همکاران سابقش مراسمی در محل مجتمع فرهنگی ورزشی شهید بهشتی واقع در میدان شهدای تهران با اجرای انواع حرکات مهیج برای کودکان بی سرپرست برگزار شد. دلیل انتخاب این محل برای برگزاری این مراسم به دلیل بود که پیمان ابدی در زمان حیاتش همواره به این مکان سر می زده و برای این کودکان نمایش های محیر العقول را اجرا می کرده. به همین خاطر برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره اش نزد کودکانی که هنوز هم به وی عشق می ورزند این مراسم در آن مکان برگزار شد.

پیمان ابدی که سال ها در کشور آلمان به عنوان بدلکار شناخته می شد و در بسیاری از فیلم ها و سریال های خارجی به عنوان یک بدلکار حرفه ای فعالیت می کرد سال 1385 به ایران آمد و اقدام به تشکیل گروهی نمود تا به علاقمندان حرفه بدلکاری به صورت اصولی تکنیک های این حرفه را بیاموزد.

دومین سالگرد درگذشت این بدلکار نامی سینمای ایران بهانه ای شد تا  به صورت گذرا نگاهی به وضعیت بدلکاری در سینمای ایران از آغاز تا کنون بیندازیم.

بدلکاری یکی از مهم ترین و در عین حال یکی از خطرناک ترین رشته های سینما محسوب می شود. اما متاسفانه تا سالیان گذشته در سینمای ایران به بدلکاران هیچ اهمیتی داده نمی شد و عموماً از این قشر به عنوان «کتک خورها» یاد می کردند. کما این که از در سینمای ایران قشر هنروران هم با عنوان به نوعی توهین آمیز «سیاهی لشکر» یاد می شد. به همین دلیل بدلکاران و هنروران دو قشر از سینمای ایران بودند که هیچ گاه نتوانسته اند به جایگاه واقعی خود دست یابند و همیشه و در همه جا محجور واقع شده و در این راه دردهای زیادی را نیز متحمل شده اند.

با این که واضح و روشن است که اگر بدلکاران در سینما حضور نداشته باشند تولید بسیاری فیلم های سینمایی با مشکلات عدیده ای مواجه می شود، اما باز هم هیچ نهادی نیست که آن گونه که شایسته بدلکاران است از آن ها حمایت نماید.

بدلکاران در اغلب صحنه های حادثه ای و اکشن به جای بازیگران حضور پیدا می کنند و صحنه های خارق العاده ای را از خود به جا می گذارند که در نهایت همه چیز به نام آن بازیگر تمام می شود و هیچ کس نمی داند که آن بازیگر نصف بیشتر هنر بازیگری اش را مدیون فردی با عنوان بدلکار بوده که در نماهای بسیار وحشت آور به جای او جلوی دوربین رفته است.

گرامیداشت یاد پیمان ابدیبدلکار در جایی حضورش معنا پیدا می کند که کارگردان نمی تواند صحنه های اکشنی را که توسط فیلمنامه نویس نگاشته شده اند را با استفاده از بازیگرانش به تصویر بکشد و در آن جا مجبور می شود تا از فردی جایگزین که از عهده انواع حرکات رزمی و محیر العقول بر می آید استفاده کند.

بدلکاری کار سختی است، چرا که یک بدلکار هم باید از هنر بازیگری سررشته داشته باشد تا بتواند در صحنه ها حس و حال یک بازیگر را به خود بگیرد و هم انواع مهارت هایی را که یک بازیگر مجبور نیست آن مهارت ها را آموخته باشد را بداند.

صحنه های خودکشی، پرتاب از ارتفاع ، تصادف ، آتش گرفتن و ده ها و صد ها و هزاران صحنه دیگر در اغلب فیلم ها توسط بدلکاران طرح ریزی و تولید و اجرا می شود اما دریغا که کوچکترین گوشه چشمی از سوی نهادهای مربوطه به این صنف نمی شود.

خانه سینمای ایران سالیان قبل «انجمن بدلکاران سینمای ایران» را تاسیس نمود اما این انجمن هم نتوانست آن گونه که باید و شاید حقوق بدلکاران سینمای ایران را تامین نموده و آنها را به جایگاه واقعی خود برساند. اما با حضور پیمان ابدی در ایران ورق به طرزی شگفت آور برگشت و بدلکاران با سخت کوشی های این هنرمند فقید به جایگاهی که در شانشان بود رسیدند.

رضا خادم یکی از شاگردان زنده یاد پیمان ابدی که اکنون سرپرستی یکی از گروه های بدلکاری در سینمای ایران را بر عهده دارد در حین برگزاری مراسم سالروز درگذشت زنده یاد پیمان ابدی به خبرنگار سایت پرده سینما گفت:

پیمان ابدی وقتی به ایران آمد یک گروه تشکیل داد به نام گروه اکشن ابدی و در آن گروه به دوستداران این حرفه به صورت کاملاٌ تخصصی و تکنیکی بدلکاری را می آموخت، در دوران حیات زنده یاد ابدی یکی از شاگردانش با نام ارشا اقدسی از گروه ابدی جدا شد و «گروه بدلکاری 13» را تشکیل داد.

خادم افزود: پیمان ابدی با آلمان در ارتباط بود و آموزش استاندار جهانی بدلکاری را در ایران آموزش می داد. بعد از درگذشت اش سرپرستی گروه به علیرضا قره خانی یکی از بهترین شاگردان پیمان ابدی رسید که تا اوایل سال 90 هم ادامه داشت اما بعد به دلیل شکایت همسر پیمان ابدی، نام گروه از «گروه اکشن پیمان ابدی» به «گروه اکشن قره خانی» تغییر پیدا کرد.

گرامیداشت یاد پیمان ابدیخادم ادامه داد: هم اکنون در سینمای ایران 5 گروه حرفه ای بدلکاری که سرپرستی 4 تای آنان با شاگردان سابق زنده یاد ابدی است فعالیت می کنند. «گروه اکشن علیرضا قره خانی»، «گروه بدلکاران 13»، «گروه ستارگان اکشن» و «گروه سایه های پنهان» توسط شاگردان زنده یاد ابدی در سینمای ایران فعالیت می کنند و «گروه بدلکاران خیبر» که زیر نظر خانه سینمای ایران است هم نقش کلیدی و مهمی در تولید آثار تاریخی سینمای ایران دارند. در واقع شاگردان پیمان ابدی در بحث مدرن در سینمای ایران فعال هستند و گروه بدلکاری خانه سینما در بحث ساخت آثار تاریخی.

خادم در ادامه گفت: مدرک بین المللی سخت داده می شود و ما افرادمان  را گلچین کرده و فیلمهای آن ها را به آلمان فرستادیم و برای اغلب آن ها مدرک بین المللی بدلکاری صادر شد. این زمینه ای بود تا ما با وسایل مردن بدلکاری در سینمای جهان آشنا بشویم و هم اکنون در حال رایزنی برای وارد کردن برخی از این وسایل بدلکاری از خارج از کشور به ایران هستیم چون هم اکنون در زمینه بدلکاری تجهیزات حرف اول را می زند و این برای ما بسیار خوشایند است که بتوانیم از تشک ها هوا و لباس های نسوز و... در سینمای ایران استفاده کنیم. ما هم اکنون داریم زمینه اکشن در سینمای ایران را ارتقا می دهیم و این به دلیل یکپارچه شدن تمامی گروه های بدلکاری است که در سینمای ایران فعالیت می نمایند.

 

عکس ها از: الهام عبدلی 

 


 تاريخ ارسال: 1390/2/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>علی:

خدا لعنت کنه کسی رو ک ب هر نحوی میخاد ابروی کسی رو ببره و از یا از جایگاه فرد دیگر استفاده کنه تازه اونم شخصی ک مرحوم شده و باعث درگیری روانی واسه خانواده طرف میشه .... فقط خاهشن بزارین خانواده پیمان ابدی راحت باشن و براشون حاشیه و دردسر ایجاد نکنین .. این دنیا داره مکافاته چرخ گردون میچرخه و میاد روی ریل خودت .... یادتون باشه جایگاهی ک شماها الان در راستای بدلکاری دارین از صدقه سری و زحمتهای این مرحوم هستش

0+0-

چهارشنبه 1 شهريور



>>>پرستو نظری:

خدا شفا بده کسانی که میخوان به دروغ اینو اونو خراب کنن. آقای رضا شما از اقوام اون دوستان دولتی نیستید که میگفتن ( نشون بدم ؟؟؟ ) نشون بدم عکس؟) خدا شفاتون بده. :D

4+0-

دوشنبه 11 خرداد 1394



>>>رضا:

خانم مشیری راد شما که سنگ رضا خادم به سینه میزنید خواهشا برید پیش این شخص ظاهرا راستگو و با شخصیت بگید که از خودش و پیمان باهم عکسی به شما نشان دهد یا فیلم (البته فیلم سندیت محکمتری داره چون زیاد قابل دستکاری و تحریف نیست) این فیلم یا عکس را در وبلاگ تعطیل خودش بذاره منم ثابت میکنم شاگرد پیمان بودم عکس و فیلم هم دارم تا دلت بخواد و دروغهای این فرد را به شما ثابت خواههم کرد ولی میگم به شما رضا خادم دنبال فتوشاب کردن عکسها و دست بردن در فیلمها نباش که من ارشیوع کاملی از عکسها و فیلمهایی از زنده یاد پیمان ابدی و بچه های گروهش دارم

1+6-

شنبه 8 آذر 1393



>>>مشيري راد :

دلم براتون ميسوزه که ضد آدما به خصوص افرادي مث رضا خادم و ايمان هنرکار حرف ميزنيد. شما خودتون کي هستين که دارين راجع به آدما حرف ميزنيد. ؟؟ واقعا متاسفم. شما معلومه از سر حسادت يا از سر مشکل شخصي با اين افراد حرف ميزنيد. خوشحالم اين افراد واسه شما ارزشي قائل نيستن .... :D

8+0-

دوشنبه 6 مرداد 1393



>>>رضا:

شما که سر 3 کار با این آقایون بودید کدوم کارها بوده آخه این چه سرپرست تیمی هست که همش المانه موقع سالگرد بهترین دوستش ایران نیست توی این یک سال گذشته چند تا کار انجام داده من حرفم اینکه چرا رضا خادم خودشو شاگرد پیمان توچندین وبلاگ معرفی کرده این اقا چرا وبلاگشو از سه سال پیش هیچ کار جدید نگذاشته چرا به دورغ میگه من شاگرد پیمان هستم چرا هیچ کار اکشنی انجام نمیدن جواب منو بده ای بابا به شما توسیه میکنم اصلا با این افراد از نزدیک معاشرت نکنید و گرنه عاقبت خوبی ندارید

2+13-

چهارشنبه 24 ارديب 



>>>پرستو مشیری راد :

رضا خادم وستارگان اکشن رو میشناسم سر یه پروژه باهاشون بودم. این آدم با مسئولیت ترین بدلکاریه که دیدم. امیدوارم ما ایرانیا انقدر آدم باشیم که انقدر سعی نکنیم به افراد بی احترامی بکنیم. این خبر مال چند سال پیش هستش و خنده داره هنوز آدمایی هستن که از خادم و قره خانی که دوتا دوست خوب و حرفه ای هستن رو میخوان خراب کنن. من تا الان 3 بار از نزدیک باهاشون کار کردم و این چیزایی که آقای رضا گفته رو قبول ندارم. امیدوارم دیدمون رو پاک کنیم ما مردم بی فرهنگ ایران..... یاد پیمان ابدی بخیر...... :(

19+1-

جمعه 29 فروردين 1393



>>>رضا:

سلام جناب عباس شاهی رضا هستم چرا انقدر بهت برخورده مگه در مورد شما اینطوری گفته شده که اتیش گرفتی و شخصیت مریض خودتو داری با ما دوتفر مقایسه میکنی اگه میگی ما مثل خودت مریض هستیم باشه قبول من بهت قول میدم که تو اصلا با ما دونفر هیچ آشنایی نداری اگه داری در همین سایت برای ما نشانی بذار عکس بذار آبروی منو ببر من هیچ شکایتی ندارم اگه خادم داره از خودش عکس بذار دروغ نگه مریض من خودم با پیمان کارکردم از زمان سال 85 این بشر خادم الحسینی رو اصلا ندیدم این آدمها مثل علف هرز وقتی استاد مرحوم شدن از هرکجا پیدا شدن و ادعای کردن که ما اینیم اونیم از این حرفها و رفتن پیش این قره خانی که اصلا هیچ اراد ه ای از خودش نداره رفتن رومخش (البته اصلا نداره) و انقدر درگوشش خودن که گندزدن به گروهش و هم اسم پیمان رو ازش گرفتن و بچه هایی که از زمان ابدی مرحوم پیشش بودن رفتن فقط به خاطر سوءمدیریت این فرد حالا هم که مثل مارکوپلو هی ایران آلمان ایران آلمان گروه داده دست یه آدم بدتراز خودش شجاع که روز اول وارد گروه شد ریش داشت اندازه بن لادن میگفتن برو ریشتو بزن میگفت تو روستامو زشته مرد ریششو بزنه حالا شده قهرمان پرش ایران از ماشین ای خدا چی بگم

0+13-

پنجشنبه 1 اسفند 1392



>>>عباس شاهی:

خدا شفا بده به آقای ایمان و رضا که این دو پیام آخر را گذاشتند. من روزنامه نگار هستم و گروه ستارگان اکشن را به خوبی میشناسم. این دو دوست با دید کاملاً مریض و حسادت بار این پیام را گذاشتند.من اتفاقی با این خبر که خیلی وقته از وقتش گذشته روبرو شدم. ولی شخصیت این دو نفر مریض (نویسندگان پیامهای قبلی ) را میشناسم. با امثال این تند رو های مریض آشنائیت دارم. رضا خادم تنها کسی بود که علم تخصصی تئوری اکشن را در ایران ترویج داد. چند سال دیگه هم این بدبخت یا میمیره یا از ایران میره.... او نموقع در زمینه بدلکاری باید دست به دامن همون افغانی (... )بشید دوست من.

7+1-

پنجشنبه 26 دي 1392



>>>ایمان:

صحبت های آقا رضا کاملا حقیقت داره سلام در مورد تیتری که زدید در مورد 4 گروهی که شاگردان زنده یاد پیمان ابدی فعالیت میکنند گروه ستارگان اکشن که اصلا در حد و اندازه جناب استاد ابدی نبوده و نیستن و هیچ کدوم از اعضای این گروه با زنده یاد همکاری نداشته اند و اگه به قول خودشان داشته مدرک رو کنند البته نروند از دروغی گروه بزرگ قره خانی مدرک تایید بگیرند بگویید عکس و فیلم رو کنند به فرد اصلی این گروه ( بگید سایتش از سال 90 اصلا به روز نشده و در مورد سایه ها ی پنهان ناصرعرب زاده که کلا دوماه پیش پیمان بود و فکر کرد در این دوماه تمام بدلکاریهای دنیا رو فرارگرفته و از تیم خارج شد البته طبق آخرین اطلاعی که دارم الان در افغانستان هستند (...........) لازم به ذکر است بخشی از نظرات این کاربر گرامی به دلیل اتهام های اثبات نشده به برخی افراد توسط سایت پرده سینما حذف گردید.

2+6-

يكشنبه 6 مرداد 1392



>>>رضا:

سلام در مورد تیتری که زدید در مورد 4 گروهی که شاگردان زنده یاد پیمان ابدی فعالیت میکنند گروه ستارگان اکشن که اصلا در حد و اندازه جناب استاد ابدی نبوده و نیستن و هیچ کدوم از اعضای این گروه با زنده یاد همکاری نداشته اند و اگه به قول خودشان داشته مدرک رو کنند البته نروند از دروغی گروه بزرگ قره خانی مدرک تایید بگیرند بگویید عکس و فیلم رو کنند به فرد اصلی این گروه (که آدم کلاهبرداری هم هست ) بگید سایتش از سال 90 اصلا به روز نشده و در مورد سایه ها ی پنهان ناصرعرب زاده که کلا دوماه پیش پیمان بود و فکر کرد در این دوماه تمام بدلکاریهای دنیا رو فرارگرفته و از تیم خارج شد البته طبق آخرین اطلاعی که دارم الان در افغانستان هستند چون این جناب افغانی تشریف دارن و از طرف دولت ایران اخراج شده اند در مورد ارشاع که گروه 13 به سرپرستی ایشان هست این آقا هم کلا 5 ماه پیش زنده یاد آموزش دیده اند و هرکاری که میکنند جز یک کلاغ چهل کلاغ کاری دیگه ای هم ندارند رفته تو فیلم ترکیه ای چند پریده میگه چهل متر توی اسکای فال بعنوان هنرور شرکت کرده میگه بدل زده در حالی که یک عکس بیخود هم با دنیل کرک نداره ای بابا چقدر دروغ./

0+3-

چهارشنبه 14 فرورد¡



>>>آشنا:

سلام دوستان با تقدیم فاتحه نثار روح پیمان عزیز دلم برای پیمان تنگ تنگ تنگ شده

0+0-

جمعه 13 مرداد 1391



>>>بهنام مهرادپور:

همه فقط حرف می زنن معلوم نیست برای چی ولی قول میدم همه واسه خوب کردن خودشون از پیمان حرف میزنن. یادش گرامی...

0+0-

شنبه 13 اسفند 1390



>>>بچه ری:

روحش شاد.اگه خدا بخواد دارم بدل کار میشم. [URL=http://up.vatandownload.com/][IMG]http://up.vatandownload.com/images/6zq3777q93leppnch5.jpg[/IMG][/URL]

0+0-

پنجشنبه 11 اسفند 1390



>>>مهسا:

کی گفته درمورد بودنش توی گبری 11 شکی بوده؟؟؟؟؟ این شایعه رو یکی که باهاش دشمن بود(ف.ر)پخش کرد تا اعتبار پیمان ابدی رو ازش بگیره ولی نتونست و هنوزم ما طرفداراش به یادش هستیم...... مرسی از مطلبتون

1+0-

سه‌شنبه 4 مرداد 1390



>>>مسعود پیروی:

با سلام به جناب منتظزی و همکارانشان . خدا رحمت کند زنده یاد پیمان ابدی را که باعث شد بدلکاران سینما جایگاهی برای خوذشان پیدا کنند در سینمای قبل از انقلاب هم بدکاران حضور داشتند که خوب است از آنان هم یادی شود . از جمله فیروز ( ستار هریس) وحسن رضایی وتنی چند تفر دیگر که بازیگری هم میکردند ویادم هست فیروز فیلمی را با شرکت خودش تهیه کندگی کرد بنام بدکاران

0+0-

دوشنبه 16 خرداد 1390



>>>صادق محمدي ( رگلانس) :

كجايي ايمني كه يادت بخير

0+0-

جمعه 23 ارديبهشت 1390



>>>ali:

harchi badalkare honarmande eshgheeeeeeeeee

0+0-

جمعه 23 ارديبهشت 1390



>>>جاوید:

روحش شاد درود بر شما آقای منتظری مرسی که اسمی از هنرورها آوردین

0+0-

پنجشنبه 22 ارديبهž



>>>مهسا پارسا:

پیمان ابدی فقط بخاطر بدلکار بودنش مشهور نشد . قلب آسمونی و انسانیتی که داشت اونو محبوب قلبها کرد . بعد دوسال هنوزم باور پروازش واسمون سخته . روحش شاد . باتشکر از آقای منتظری وخانم عبدلی عزیز.

1+0-

پنجشنبه 22 ارديبهž



>>>الهام عبدلی :

با پژمان.ع موافقم ... خسته نباشید آقای منتظری . بسیار عالی بود.

1+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>پژمان.ع:

یک بار داریوش ارجمند بعد از بازی در نقش کوتاهی در فیلم "سگ کشی" جمله معروفی را گفت که به نظرم اصلش مال لارنس اولیویه است. آن جمله این بود: نقش کوتاه و بلند وجود ندارد، نقش "بزرگ" یا "کوچک" وجود دارد. آقای منتظری شما با این مقاله ثابت کردید "موضوع جدی یا پیش پاافتاده وجود ندارد، بلکه این منتقد است که با قلم خودش موضوعی را پیش پاافتاده یا جدی مطرح می کند" شما سروقت یک موضوع ساده و به قول کامنت "امیر" گزارشگرانه رفتید ولی از دل آن عمقی را به ما نشان دادید که پیش بینیش نمیکردیم. دست مریزاد

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>ناصر:

چه شبه ی ایی بود؟؟؟؟ آقای یاشار کسی که پشت ابدی حرف میزد دشمنش بود اسمشم فرورتیش رضوانیه است. پیمان ابدی واقعاً بدلکار حرفه ایی بود.برای آقای قره خانی آرزوی موفقیت میکنم.

1+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>احمد افخمی :

این گروه ستارگان اکشن همون کانون بدلکاران کرج بود نه؟؟؟؟؟؟؟ چون آقای خادم قبلاً مدیر آنجا بود روح مرحوم ابدی شاد

1+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>danyal mohtasham:

khoda biamorzad marhoom abadi ro!vali ye soal chera bayad khanoome abadi ba aghaye gharekhani moshkel dashte bashe -ishon ke dare esme marhoom abadi ro zende negah midare!!!!!

1+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>ارشیا راد:

خدا بیامرزد.حق بسیاری بر گردن سینمای ایران داشت. با اینکه عجل مجال نداد ولی در حضورش قدم های زیادی برای سینمای اکشن برداشت. با تشکر از نویسنده نکته بین من فکر کردم دیگر رسانه ها پیمان را فراموش کرده اند.

1+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>رضا خادم الحسینی:

درود بر شما نویسنده عزیز.واقعاً شما واقعیاتی را مطرح نمودید که حرف دل تمام بدلکاران ایرانی است. من شخصاً پدر بدلکاری مدرن ایران را مرحوم ابدی میدانم ولازم به ذکره که بهترین دوست و بهترین شاگرد وی یعنی علیرضا قره خانی پرچم مرحوم ابدی را هنوز بالا نگه داشته ولی بعضی ها میکوشند وی آزار ببیند. یاد پیمان گرامی و روحش شاد

2+1-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>شقایق:

عالی بود آقای منتظری خدا پیمان ابدی را رحمت کند درود بر شما که همیشه مطالبتان عالی و جذاب و خواندنی است ای کاش مسئولین هم مانند شما می اندیشیدند متاسفانه در سینما اغلب فقط 4 قشر دیده میشوند نویسندگان و تهیه کنندگان و کارگردانان و بازیگران و بقیه واقعا هیچ بالاخض همین قشر بدلکاران یا تدارکاتچی ها و یا همین هنروران ادای دین جالبی کردید به این مظلومین سینمای ایران خدا اجرتان بدهد

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>امیر:

خیلی حال کردم با این مطلبت آقای منتظری اما شما را به خدا وضعیت و تکلیف خودتان را مشخص کنید بالاخره ما نفهمیدیم شما گزارشگر هستید منتقد هستید نویسنده هستید آچار فرانسه هستید یا چیز دیگه از آقای فاضلی میخوام بیشتر به شما بها بدن و اینقدر شما را به این گزارش گرفتن های سطحی واندارند.

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>بانو:

روحش شاد و یادش جاویدان. جالب بود. تشکر از آقای منتظری . خیلی کم به این آدمها و وضعیت آنها در سینمای ایران توجه میشود.

1+0-

چهارشنبه 21 ارديب 



>>>یاشار:

خدا رحمتش کند.درباره زندگی او و حضورش در کبری 11هم شک و شبه هایی بود ولی به هرحال....

0+0-

چهارشنبه 21 ارديب 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.