پرده سینما

خوش ساخت، جذاب، بی نقص، و بی کم و کاست؛ نقد و بررسی فیلم ورود آقایان ممنوع

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم ورود آقایان ممنوع ساخته رامبد جوان

 

قلم جذاب و طناز پیمان قاسم خانی به عنوان فیلمنامه نویس ورود آقایان ممنوع بیشترین تاثیر را بر کیفیت خوب این فیلم داشته است و این فیلم بیش از هر نکته دیگری مرهون و مدیون فیلمنامه جذاب اش می باشد.

 

ویشکا آسایش و رضا عطاران در ورود آقایان ممنوعورود آقایان ممنوع یکی از بهترین و بی نقص ترین فیلم های کمدی هایی است که طی سال های اخیر در سینمای ایران به عرصه تولید رسیده است.

در زمانه ای که چه در شبکه نمایش خانگی و چه در سینما و چه در تلویزیون شاهد تولید فیلم های نازل و دم دستی فراوانی هستیم که اسم کمدی و طنز را یدک می کشند اما از کمترین اصول اولیه فیلم سازی بی بهره اند و اغلب با موضوعاتی هزاران بار تکرار شده و استفاده از چند بازیگر که فقط برای بازی در این گونه فیلم ها ساخته شده اند می خواهند مخاطب خود را سرگرم کرده و یا او را که سال های سال است فیلم خوب کمدی ندیده است فریب بدهند، ورود آقایان ممنوع یک اتفاق خجسته در سینمای به خواب رفته و درد کشیده کمدی ایران محسوب می شود.

ورود آقایان ممنوع تا امروز بهترین و کامل ترین فیلمی است که رامبد جوان ساخته است. جوان پیش از این دو فیلم را کارگردانی کرده است. یکی فانتزی اسپاگتی در هشت دقیقه و دیگری کمدی پسر آدم، دختر حوا که هیچ کدام از آن ها مورد توجه منتقدان و خواص سینما قرار نگرفته و عوام هم استقبال چندانی را از آن ها به عمل نیاوردند. هر چند که این فیلم های جوان نیز نسبت به سایر آثار ساخته شده و مشابه بسیار چشمگیر بوده اند.

اما این بار او کمدی خوش ساخت و جذابی را برای سینمای ایران به ارمغان آورده است که از هر حیث بی نقص و بی کم و کاست محسوب می شود، حداقل این است که خوبی هایش بر بدی هایش فزونی بسیار دارد و این مهم باعث می شود تا مخاطب نقص های جزئی فیلم را نادیده بگیرد.

جوان که پیش از این آزمون و خطاهای خود را انجام داده این بار با کوله باری از تجربه دست به ساخت فیلم جدیدش زده است. بعد از تجربه طنز تلویزیونی مسافران این بارهم جوان دوباره با پیمان قاسم خانی برای ساخت جدیدترین فیلمش همکاری کرده است.

قاسم خانی فیلمنامه نویسی است که تا کنون تمام آثارش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شده است و همکاری اخیر او در این فیلم می تواند اتفاق خجسته ای برای رامبد جوان محسوب شود. قلم جذاب و طناز پیمان قاسم خانی به عنوان فیلمنامه نویس ورود آقایان ممنوع بیشترین تاثیر را بر کیفیت خوب این فیلم داشته است و این فیلم بیش از هر نکته دیگری مرهون و مدیون فیلمنامه جذابش می باشد.

رضا عطاران در ورود آقایان ممنوعفیلمنامه ورود آقایان ممنوع به دور از هرگونه کلیشه ای داستان دبیرستانی دخترانه و غیرانتفاعی را روایت می کند که دانش آموزان نمونه ای دارد. خانم بیتا  دارابی (با بازی ویشکا آسایش) که مدیر این دبیرستان است دیدگاهی فمینیستی و ضد مرد دارد. از این رو تا کنون ازدواج نکرده و اغلب دانش آموزان و همکارانش را از مراوده و ازدواج با مردها بر حذر می دارد. وی تا کنون اجازه ورود هیچ مردی را به حریم مدرسه اش نداده است. اما به دلیل رقابت تنگاتنگ با مدیر یک دبیرستان پسرانه و به دلیل آن که یکی از بهترین دبیران اش بیمار است و نمی تواند به مدرسه بیاید برآن می شود تا یکی از معروف ترین دبیران مرد درس شیمی با نام وحید جبلی (با بازی رضا عطاران) را برای تقویت هر چه تمام تر دانش آموزان اش که قرار است در المپیاد شیمی شرکت کنند استخدام کند. دانش آموزان تصمیم می گیرند به نوعی علاقه ای بین خانم دارابی و این دبیر به وجود آورند و به همین منظور تدابیر مختلفی در این زمینه در نظر می گیرند. غافل از آنکه وحید، دل در گرو یاسمین معلم ادبیات مدرسه (با بازی بهاره رهنما) دارد و این توجه پدر یکی از دختران مدرسه (با بازی مانی حقیقی) است که به خانم دارابی معطوف می شود...

شاید تنها نکته ضعیف فیلمنامه قاسم خانی این باشد که نتوانسته است دیدگاه حقیقی یک فمینیست را در این فیلم متجلی کند. البته قاسم خانی تفکر فمینیستی را در این فیلم مورد حمله قرار نمی دهد و نگاهی آرام و تؤام با طنز به این تفکر دارد، اما با این همه احتمال این که برخی نکاتی که در این فیلم نشان داده شده است مورد انتقاد فمینیست ها قرار بگیرد نیز وجود دارد. این مهم به این نکته برمی گردد که قاسم خانی پیشینه و گذشته ای از خانم دارابی را برای مخاطبش بیان نمی کند تا بتوان این نکته را فهمید که چرا و به چه علت خانم دارابی با مردان تا این حد مشکل دارد؟

به غیر از این نکته که تنها نقطه ضعف فیلم به حساب می آید فیلمنامه قاسم خانی عاری از خطاست است و همه چیز در آن به خوبی و درستی بیان شده است.

شخصیت پردازی ها در ورود آقایان ممنوع بسیار خوب از آب درآمده به طوری که هیچ نقطه مجهولی از هیچ یک از شخصیت ها در ذهن مخاطب باقی نمی ماند.

نقاط عطف و اوج و فرودهای فیلمنامه همگی منطقی و عاری از هرگونه عیبی است و همه این ها تبدیل به فیلمنامه ای شده که می خواهد به دور از هر گونه جمله و حرکت مشمئز کننده  مخاطب اش را به سالن سینما بکشاند و او را برای ساعتی بخنداند.

همچنین فصل پایانی فیلم نیز به طرز عجیبی برای مخاطب غافلگیر کننده و جالب از آب درآمده است. در حالی که بیننده انتظار ازدواج خانم دارابی با آقای جبلی را دارد ناگهان به این جا می رسد که آقای جبلی با یاسمین و خانم دارابی با دکتر ازدواج می کنند.

داستان های فرعی و شخصیت های فرعی هم در ورود آقایان ممنوع به خوبی با خط اصلی قصه پیوند می خورند و مخاطب را به هیچ وجه دچار سردرگمی نمی نمایند.

در زمینه کارگردانی هم رامبد جوان تا آن جا که می توانسته سنگ تمام گذاشته است، انتخاب بازیگران، فضاسازی، دکوپاژ و پرداخت دقیق فیلمنامه، میزانسن ها و کلیه نکات تکنیکی و فنی به خوبی در این فیلم رعایت شده است.

جوان کارگردانی است که ذائقه و طرز تفکر مخاطبان سینما به ویژه مخاطبان فیلم های کمدی را به خوبی می شناسد و بر خلاف اغلب فیلمسازان بسیار به روز شده عمل می کند. جوان خوب می داند که ذائقه مخاطب مدام در حال تغییر است و به همین دلیل است که مانند بسیاری از فیلمسازان اقدام به ساخت فیلم های نازل و دم دستی و کلیشه ای نمی کند.

ورود آقایان ممنوع این نوید خوش را به سینمای ایران می دهد که کارگردانی پیدا شده که می توان برای اعتلای سینمای کمدی ایران به او امیدوار بود. بدون شک جوان تا چند سال دیگر مطرح ترین فیلمساز کمدی سینمای ایران خواهد شد.

بازی بازیگران در این فیلم بر خلاف اغلب فیلم های کمدی به دور از اغراق و تصنع و ادا و اصول درآوردن های زننده و مشمئز کننده که به تازگی برخی آن را باب کرده اند می باشد.

ویشکا آسایش در ورود آقایان ممنوعبه ویژه ویشکا آسایش که در این فیلم ایفاگر شخصیتی است که بسیار اغراق آمیز است به طوری از پس ایفای نقش اش برآمده که کوچکترین اغراق و تصنعی در بازی اش دیده نمی شود و او یک بازی درخشان و غیرقابل باوری را از خود در این فیلم به یادگار گذاشته است.

رضا عطاران نیز با این که مانند همیشه بار کمدی فیلم را بر دوش می کشد این بار بازی اش با همه بازی های قبلی اش تفاوت چشمگیری دارد. عطاران در ورود آقایان ممنوع نقش دبیری را ایفا می کند که در عین معصومیت ذاتی اش از یک بلاهت خاص هم برخوردار است و این مهم باعث ملاحت و شیرینی این شخصیت در فیلم شده است.

سایر بازیگران فیلم هم همگی به خوبی از عهده ایفای نقش هایشان در این فیلم برآمده اند. بهاره رهنما، پگاه آهنگرانی، مانی حقیقی و خلاصه همه و همه در این فیلم بسیار خوب درخشیده اند.

یکی دیگر از نکات قوت این فیلم چهره پردازی فوق العاده آن است، فاطمه کمالی به عنوان طراح چهره پردازی این فیلم به خوبی با فیلمنامه آن ارتباط برقرار کرده و برداشت درستی از شخصیت های فیلمنامه داشته است. به عنوان نمونه چهره پردازی بسیار خوب ویشکا آسایش باعث شده تا شخصیت خانم دارابی برای مخاطب قابل قبول تر شود.

همچنین موسیقی ورود آقایان ممنوع نیز بسیار با داستان فیلم هماهنگی دارد به عنوان نمونه مارش نظامی که روی صحنه های قدم زدن خانم دارابی در مدرسه پیاده شده بسیار تاثیر گذار از آب درآمده است و حتی در جایی مخاطب را یاد راه رفتن غلامحسین نقشینه در سریال نوستالژیک دایی جان ناپلئون نیز می اندازد.

در مجموع ورود آقایان ممنوع فیلمی است که دیدن آن را به همگان توصیه می کنم. به ویژه به خانواده ها و در کل افرادی که دوست دارند ساعتی در سینما به تماشای یک کمدی واقعی بنشینند و لحظاتی خوب و خوش را برای خود رقم بزنند.

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/3/31
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>رضا:

فیلم خوبی واسه بچه ها بود و همینطور جیب عواملش خییییییییلییییی سخت بوده ساختنش.دلقک بازی میکنند پول پارو میکنند.خوش به حالشون.

1+0-

سه‌شنبه 22 آذر 1390



>>>امیررضا:

من واقعا برای این فردی که اسمش احمده متاسفم وواقعا این فیلم روبهترین فیلم کمدی دهه هشتاد میدونم.

0+1-

دوشنبه 14 شهريور 1390



>>>هیوا:

درود بر شما آقای منتظری

0+0-

جمعه 4 شهريور 1390



>>>محمد:

این فیلم به نظر من از کمدی های مزخرفی که سینمای ایرانو گرفته 7 8 سرو گردن بالاتره!. اما فکر میکنم فیلم اصلا شایسته ی این همه تعریف و تمجید منتقد محترم نیست. حداقل من رو با انتظاری که از ترکیب قاسمخانی و جوان داشتم به عنوان یک مخاطب عام راضی نکرد. فیلم به نظرم تا حدودی فانتزی هست. و دربعضی جاها منطق فیلم دچار مشکلات عجیبی میشه. مثل چرخش 180 درجه ای خانم دارابی بدون هیچ دلیل قانع کننده ای! حتی وقتی که با واکنش جبلی (تکذیب خاستگاری!) روبرو شد به جای اینکه از قبل بدتر بشه و از مردها متنفرتر، رفت دنبال یه شوهر دیگه!! که این خیلی مسخرست از نظر من. شوخی های فیلم به اندازه کافی نبود یا حداقل بعضی جاها به اندازه کافی جالب نبود. همچنین در طول فیلم هیچ نشانه ای از علاقه ی جبلی به یاسمن نمیبینیم. دانش آموزای المپیادی که اصلا به نظر نمیرسه توانایی پاس کردن درس هاشونو داشته باشن چه برسه به المپیاد! به نظر میرسه آخرین چیزی که دانش آموزا بهش اهمیت میدن درس باشه. این نکات که گفتم فیلم رو غیر قابل باورتر هم میکنه. پایان بندی فیلم هم رنگ و بوی پایان فیلم های کلیشه ای سینمای خودمون رو داره. در کل به نظر من اثری متوسط رو از جوان شاهد بودیم. به نظر من کار قبلی جوان( پسر آدم...) بهتر و جذاب تر بود. قاسمخانی هم که کار های بسیار بهتر و خلاقانه تر از این رو تو کارنامش داره امیدوارم با یک فیلنامه فوق العاده دوباره خودشو نشون بده.( هرچند احتمالا این فیلمنامه گرفتار ممیزی های زیادی شده که اگر اینطور نبود حتما اثری بهتری رو از این فیلمنامه نویس میدیدیم)

0+0-

جمعه 7 مرداد 1390



>>>آراز دوستدار سينماي ايران:

رامبد جوان در كنار پيمان قاسم خاني در كنار رضا عطاران در كنار ماني حقيقي صد در صد فيلمي جذاب و با كلاس خواهيم داشت طنز به فيلم ورود آقايان ممنوع.سنپطرز بورك .مارمولك.دايره زنگي مي گويند نه بو فيلم اخراجي ها .افراطي ها.و...

0+1-

جمعه 24 تير 1390



>>>یلدا :

فوق العاده بود یک کمدی جذاب و دلنشین مرسی آقای منتظری که حق مطلب رو ادا کردید

0+0-

پنجشنبه 23 تير 1390



>>>ebrahim:

حتما بريد سينما ببينيد...من بعد از 3 سال رفتم سينما و واقعا لذت بردم..معناي کامل يک کمدي از اول تا آخر شادي و خنده....بازي بسيار زيباي عطاران و ويشکاآسايش + شوخيهاي بسيار جذاب و لحظات ناب کمدي رامبد + فيلمنامه ي نو و غيرتکراري پيمان قاسمخاني با يک موضوع جذاب........فروش ميلياردي فيلم گوياي همه چيز هست... به اميد اينکه بره و رکورد فروش سينماي ايران رو بزنه که بعيد هم نيست....

0+0-

سه‌شنبه 14 تير 1390



>>>رها:

من از این فیلم خیلی خوشم اومد همه چیز درست و حساب شده بود واقعا عاشق رامبد جوان شدم و مطمئنم یکی از بزرگترین کارگردانان طنز پرداز سینمای ایران میشه. این فیلم هیچ نقصی نداشت . مرسی نقد بسیار درست و منطقی کرده بودین آقای منتظری.

0+0-

پنجشنبه 9 تير 1390



>>>کارشناس سینما:

با احمد کاملا مخالف هستم یعنی چی این حرف ها شما اول بیایید و بررسی کنید که از بین این همه فیلمهایی که داره تو سینما تولید میشه و حداقل نصف آن ها مضمون طنز دارند و یا در ژانر کمدی ساخته میشوند چند تای آنها خوب هستند و چند تا بد ؟ اولا خیابانهای آرام و اسب حیوان نجیبی است و امثال اینها هنوز اکران نشده اند که شما دارید سنگ آن ها را به سینه میزنید بیایید در مقایسه با فیلمهایی که طی این سال ها اکران شده اند ورود آقایان ممنوع را مورد مقایسه قرار بدهید نمونه اش هم همین فیلم اخراجی ها؟ کدام بهتر بود ؟ بعد هم شاید شما تصوری دیکتاتور مآبانه از یک مدیر دبیرستان و یا خشک و بدون روح بودن دانش آموزان دختر دارید که باید خدممتان عرض کنم باز هم در اشتباه هستید فیلم ورود آقایان ممنوع اگر نه بهترین فیلم کمدی 10 ساله اخیر سینمای ایران که یکی از بهترین فیلم های کمدی این دوران به حساب می آید و هیچ کم و کاستی ندارد و نویسنده این مطلب هم به درستی و کاملا منصفانه فیلم را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.

0+0-

شنبه 4 تير 1390



>>>احمد:

فیلم چند مشکل بزرگ دارد که کل فیلم را فنا می دهد: فضای دبیرستان فوق العاده ضعیف ترسیم شده است. کدام شخصیت پردازی قدرتمند؟ بچه های دبیرستان که در حد دانش آموزهای متوسط هم نیستند چه برسه به درس خون، اونم از نوع المپیادی. ظاهرا رامبد جوان هیچ شناختی نسبت به یک دبیرستان امروزی نداشته است!!! دانش آموزانی که مثلا قرار است در المپیاد شرکت کنند و درس بخوانند نه تنها هیچ دغدغه ای نسبت به این موضوع و درس خواندن ندارند بلکه در اطاق آزمایشگاه در مورد ازدواج خانم دارابی حرف می زنند!!! فالگوش وایسادن پشت در دفتر مدیر (آن هم چنین مدیر مستبدی) خنده دار است، هیچ دانش آموزی (حتی از نوع شرترینش هم) جرات فالگوش وایسادن آن هم چند بار و آن هم پشت در دفتر مدیر را ندارد، جالب اینست که خانم دارابی خیلی راحت از این موضوع می گذرد. ارتباط خانم آغاسی با دانش آموزان فوق العاده افتضاح است، هیچ معلمی در دنیای امروز با دانش آموزانش ارتباط (آن هم از این نوع که در مورد ازدواج مدیر، با دانش آموزان اختلاط کند) ندارد. امروزه معلم ها به دنبال پول هستند (توهینی به معلم ها نباشد) که امری بسیار عادیست. کافیست فقط و فقط یکبار دانش آموزی جلوی معلم سر کلاس از مدیر انتقاد کند که معلم نه هیچ واکنش نشان می دهد و نه هیچ نظری می دهد و فقط می گوید که من مربوط نیست. هیچ چیز ارتباط خانم آغاسی با دانش آموزان حتی به ذره ای قابل باور نبود. رانندگی پریا (پگاه آهنگرانی) هم در حد شوخی بود. شخصا به عنوان کسی که دانش آموز هستم کاملا از نظریاتم دفاع خواهم کرد. در ضمن انصافا اغراق می کنین، یه جوری از موسیقی (خوشبینانه ترین حالت متوسط) تعریف می کنین که انگار با موسیقی شاهکاری چون «ساعت ها» یا «علفزار گریان» طرف هستیم. همین الآن فیلمی روی پرده داریم که چندین و چند سر و گردن از این موسیقی قوی تره. «ورود آقایان ممنوع» فیلمی متوسط است و بدون شک بهترین کار سینمایی رامبد جوان می باشد، به این دلیل سینمایی می گویم چون سریال «مسافران» بهترین کار رامبد جوان است. در ضمن از اصطلاح بهترین کمدی چند سال اخیر اصلا استفاده نکنیم چون همین امسال فیلم هایی مثل «خیابان های آرام» و «اسب حیوان نجیبی است» رو داریم و در این چند سال معرکه ای در سینمای ایران به نام «بی پولی» می درخشد که قیاسش با فیلم هایی چون «ورود آقایان ممنوع» جز شوخی خنده داری چیز دیگر نیست. در ضمن «سن پطرزبورگ» بهتر از «ورود آقایان ممنوع» بود و شخصبت پردازی خیلی خوبی داشت.

0+0-

جمعه 3 تير 1390



>>>شقایق و:

من هم امیدوارم رامبد جوان مطرح ترین فیلمساز کمدی سینمای ایران بشه.

0+0-

پنجشنبه 2 تير 1390



>>>یکی:

قلم جذاب و طناز پیمان قاسم خانی به عنوان فیلمنامه نویس ورود آقایان ممنوع بیشترین تاثیر را بر کیفیت خوب این فیلم داشته است و این فیلم بیش از هر نکته دیگری مرهون و مدیون فیلمنامه جذاب اش می باشد. واقعا که دیگه معلوم شد حسابی از طرف قاسم خانی به حضرت شما رسیده !!!

0+0-

چهارشنبه 1 تير 1390



>>>شقایق:

مرسی آقای منتظری مثل همیشه عالی و خوب این فیلم رو مورد تجزیه و تحلیل خودتون قرار داده بودید سلایق من با شما خیلی شبیه است و از این قضیه خیلی خوشحالم در مورد فمینیسم هم به نکته خوبی اشاره کرده بودید و ای کاش کمی بیشتر این مسئله رو مورد کنکاش قرار میدادید با نظر آقا و یا خانم کلی موافق هستم و شدیدا این امر رو در سینما محکوم میکنم هرچند که ورود آقایان اصلا ربط زیادی به این قضیه نداشت. در کل این فیلم و این نقد و این سایت وزین رو دوست دارم.

0+0-

چهارشنبه 1 تير 1390



>>>keley:

هميشه تلويزيون و سينما ديدگاهي سطحي و مسخره به فمينيسم داشته.هرجا تونستن ديدگاهي رو حذف ميكنن هرجا نتونستن اونو تحريف ميكنن يا مصادره مي كنن. فمينيسم اينا خلاصه شده تو زني كه ضد مرده و آخرشم سرش به سنگ ميخوره و برمیگرده پیش شوهر گرام

0+0-

سه‌شنبه 31 خرداد 1390



>>>جاوید:

آقا من در مورد عکس اشتباه کردم . الان خانمم گفت مال همین فیلم هست ببخشید من یادم نبود عکس کابوس هست که خانم دارابی میدید

0+0-

سه‌شنبه 31 خرداد 1390



>>>جاوید:

نقد بسیار خوب و منصفانه ای بود آقای منتظری مرسی از شما که همیشه در نقدهایتان هر چیز خوب یا بدی را فراموش نمیکنید واقعا چهره پردازی و موسیقی این فیلم عالی بود و من از داوران تعجب میکنم که چرا به این دو نکته خوب این فیلم توجه نکردند در کل فیلم شریفی بود و در جواب دوستمان آقای پژمان باید بگویم اتفاقا آقای منتظری تنها شخصی است که فیلمها را درست تحلیل میکند و شما نباید به ایشان کار یاد بدهید فیلم خوب خوب است و فیلم بد هم بد است. در ضمن سایت پرده سینمای عزیز تو که اینقدر ماهی چرا در مورد به کارگیری عکس ها دقت نمیکنی؟ عکس صفحه اول مربوط به این فیلم نیست. بد نیست اصلاح فرمایید.

0+0-

سه‌شنبه 31 خرداد 1390



>>>مینا:

با نقدتون موافقم بجز دو خط پایانی! با خانواده یکم آدم معذب میشه سر بعضی دیالوگا! بازی عطاران و مانی حقیقی هم خیییییییییییییلی خوب بود.

0+0-

سه‌شنبه 31 خرداد 1390



>>>پژمان. ع:

چه عجب آقای منتظری شما یه بار از فیلمی تعریف کردین!

0+0-

سه‌شنبه 31 خرداد 1390



>>>كودك فهيم:

آقا رضاي منتظري چرا پايان فيلم رو لو دادي ؟

0+0-

سه‌شنبه 31 خرداد 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.