پرده سینما

شاکی فیلم جیرانی: شکایت من همچنان پابرجاست

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علی نعیمی که فریدون جیرانی و رحمان سیفی‌آزاد کارگردان و فیلمنامه‌نویس فیلم قصه پریا را متهم به سرقت ادبی کرده یادآور شد شکایت او همچنان در دست پیگیری است.

 

قصه پریابه گزارش خبرآنلاین، نعیمی که در زمینه روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کند، جمعه هفتم مردادماه با انتشار نامه‌ای مدعی شد فریدون جیرانی قصه پریا را براساس فیلمنامه‌ای به قلم او ساخته و در عین حال نه نام او را در تیتراژ ذکر کرده است و نه حقوق مورد نظر را پرداخت کرده است.

در یک هفته‌ که از انتشار این نامه گذشت، واکنش‌های مختلفی از سوی سیفی‌آزاد، جیرانی و شورای داوری خانه سینما نسبت به نامه نعیمی نشان داده شد.

سیفی‌آزاد شنبه 15 مردادماه با شبکه ایران گفت‌و‌گویی انجام داد و اظهار کرد شکایت خود از نعیمی که در پی نسبت دادن برخی القاب به او صورت گرفته بود پس گرفته است و دلیل آن را عذرخواهی نعیمی از خود و واسطه کردن افرادی چون جیرانی برشمرد.

سیفی‌آزاد در این زمینه گفت: «اول از هر چیز باید بگویم که آقای علی نعیمی به تازگی نامه‌ای نوشته و در آن از من و دیگر کسانی که در بخث مربوط به فیلمنامه قصه پریا به آنها اتهام زده بود عذرخواهی کرده است. البته عذرخواهی ایشان در شرایطی صورت پذیرفت که من بعد از سخنان کذب ایشان به طرح شکایت از نامبرده اقدام کردم.»

او با اشاره به اینکه با نعیمی آشنایی نداشت،‌ گفت: «به جرأت می‌گویم برخلاف آنچه نعیمی ادعا کرده بود نه تنها هیچ‌گاه ایشان را ندیده بودم بلکه هیچ‌گاه نام ایشان را هم نشنیده بودم. همین الان هم اگر کسی وارد دفتر کار من شده و به من بگوید علی نعیمی است، من باور می‌کنم چون هیچ گاه پیش از این نعیمی را ندیده‌ام! ادعای ایشان هم بیشتر به نوعی شارلاتانیزم فرهنگی شباهت دارد که در راستای آن کسی سعی می‌کند با وصل کردن خود به آدم‌ها معتبر برای خودش اعتبار کسب کند.»

سیفی‌آزاد گفت: «در هر صورت بعد از اینکه ایشان نامه کذایی خود را منتشر کرده و در آن نسبت به من و جیرانی اتهام روا داشت شکایتی از ایشان را به جریان انداختم بلکه بتوانم بدین وسیله کاری کنم که دیگر کسی نخواهد با بی‌اعتبار کردن دیگران برای خود کسب اعتبار کند، اما بعد از گذشت چند روز از طرح شکایتم ایشان از طریق واسطه‌های فراوان ابراز ندامت کرده و حتی وقتی اصرار من در پیگیری شکایتم را دید آقای جیرانی را واسطه کرد که عذرخواهی وی را بپذیرم. من هم در نهایت بعد از دیدن نامه عذرخواهی نامبرده، از پیگیری شکایتم منصرف شدم.»

نعیمی بعد از مواجهه با این اظهارات به خبرآنلاین گفت: «بنده هیچ‌گاه بعد از انتشار نامه با تمام توجهاتی که به موضوع شد نخواسته‌ام موضوع را رسانه‌ای کنم و یا مطلب اضافه‌تری غیر از آن چیزی که منتشر شده است بر زبان بیاورم . الان هم چنین قصدی را نداشتم. چون بهترین راه را برای حل مسئله خود پیگیری از طریق مراجع قضایی و قانونی می‌دانم.»

فریدون جیرانیاو ادامه داد: «در نامه‌ام به هیچ شخصی توهین نکردم و هر چه گفته‌ام مبنای صدق و احترام بوده و نخواسته‌ام برای خودم منبع تغذیه خبری درست کنم. آقایان اگر لطف می‌کردند و فیلم‌نامه اینجانب را به اسم خودم منتشر می‌کردند بنده هیچ‌گاه متوسل به رسانه‌ای شدن موضوع نمی‌شدم. کما اینکه تا آخرین لحظه تلاش خود را برای مصالحه و احقاق حق از طریق مراجع ذی‌ربط انجام دادم، اما وقتی دیدم راه تنفس اینجانب را بسته‌اند و به هیچ عنوان قصد ندارند حتی با توجه به اعترافات خود به احقاق حق اینجانب تمکین کنند چاره‌ای جز در میان گذاشتن موضوع با رسانه‌ها و مردم فهیم ایران نداشتم.»

او با اشاره به سخنان سیفی آزاد در مورد این پرونده گفت: «آقای رحمان سیفی‌آزاد درست می‌گویند. ایشان بنده را نمی‌شناسند و من هم ایشان را نمی‌شناسم. در رسانه‌ای مصاحبه کرده‌اند و فرمودند اگر کسی به اسم علی نعیمی وارد دفتر شود او را می‌پذیرد چون با من اشتباه گرفته است. اشکالی به این موضوع وارد نیست. قاعدتاً کس دیگری برای عرض عذرخواهی به دفتر ایشان رفته است و خود را به جای من معرفی کرده است.»

او ادامه داد: «اینجانب در نامه منتشر شده خود فعل‌هایی را به آقای سیفی‌آزاد نسبت داده بودم که برای ایشان بار حقوقی داشته و خداوند را شاهد می‌گیرم که قصدم تخریب شخصیت اشخاص نیست. برای همین طی دعوتی که آقای جیرانی از من به دفترشان داشتند نسبت به این موضوع و عذرخواهی بابت فعل‌های ناثوابی که نسبت به ایشان ارجاع داده شده بود عذرخواهی کردم، اما این به این معنا نیست که بنده از شکایت خود مبنی بر سرقت هنری فیلمنامه قصه پریا صرف‌نظر کرده‌ام.»

نعیمی با اشاره به فعالیت‌های شورای داوری خانه سینما گفت: «در اخباری که منتشر شده است اطلاع یافتم که قرار است شورای محترم داوری خانه سینما زحمت بکشند و نسبت به پرونده، رسیدگی خود را دنبال کنند که از همین نامه از جنابان تشکر می‌کنم. اما حتی اگر از این طریق هم به نتیجه‌ای نرسم با مدارک و مستنداتی که در دست دارم شکایت خود را که هم اکنون در جریان است از طریق قوه محترم قضائیه ادامه می‌دهم.»

او در مورد سیفی‌آزاد گفت: «آقای رحمان سیفی آزاد انسان محترمی است. بنده برای ایشان در کمال تواضع احترام خاصی قائل هستم. از لطف ایشان نسبت به پس‌گیری شکایت‌شان از مراجع قضایی پیرامون اتهام حقوقی که در احوالات شبابی اینجانب است صرف نظر کرده‌اند و رسما از ایشان عذرخواهی کرده و سپاسگذارم.»

نعیمی در مورد شکایت خود اظهار داشت: «اما دوستان این نکته را نیز بدانند که من هیچ‌گاه از شکایت خود صرف نظر نکرده‌ام و قطعا به دنبال احقاق حق از دست رفته خود خواهم بود. نسبت‌هایی همچون شارلاتانیزم فرهنگی و خود معروفیت مزمن را نیز به جان می‌خرم و با همان اعتقادی که آن نامه را نوشتم و با همان مقدساتی که نسبت به آن متوسل شده‌ام از راهم ذره‌ای عقب نمی‌نشینم.»

او گفت: «باشد که همه ما در پیشگاه حضرت حق نسبت به تمامی اتفاقات پاسخگو باشیم.»

او اظهارات خود ر ا با آیه 26 سوره آل‌عمران پایان داد: «بگو بار خدایا تویی که فرمانفرمایی. هر آنکس را که خواهی فرمانروایی بخشی و از هر که خواهی فرمانروایی باز ستانی و هر که را خواهی عزت بخشی و هر که را خواهی خوار گردانی. همه خوبی ها به دست توست. و تو بر همه چیز توانایی.»

 

در همین رابطه بخوانید

اعتراض به جیرانی، سیفی آزاد و هدایت فیلم به خاطر سرقت فیلمنامه قصه پریا

بازخوانی پرونده های اتهام فریدون جیرانی؛ گناهکار یا بیگناه؟

شاکی فیلم جیرانی: شکایت من همچنان پابرجاست

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/5/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.