پرده سینما

کامل ترین شرح بر پانزدهمین جشن سینمای ایران؛ از الف تا ی!

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشروح گزارش آیین پایانی پانزدهمین جشن سینمای ایران

 

پانزدهمین جشن سینمای ایرانشب گذشته آیین پایانی پانزدهمین جشن سینمای ایران به همت «خانه سینمای ایران» با حضور تعداد کثیری از هنرمندان و هنردوستان در «عمارت مسعودیه» تهران برگزار شد.

در این مراسم چهره های شاخص هنری و مسئولین سینمایی زیادی مانند: محمدمهدی عسگر پور، کیومرث پوراحمد، فرهاد توحیدی، سید محمد بهشتی، همایون شجریان، ناصر تقوایی، محمود دولت آبادی، اصغر شاهوردی، شهداد روحانی، داریوش اسد زاده، اصغر همت، افسر اسدی، حسین یاری، شهاب حسینی، نیکی کریمی، رویا تیموریان، غلامرضا موسوی، محمدعلی نجفی، داوود میرباقری، مهدی فخیم زاده، پانته آ بهرام، فاطمه معتمدآریا، سامان مقدم، صابر ابر، مسعود رایگان، مریلا زارعی، فرشته طائرپور، مهران مدیری، محمدولی احمدلو، مرتضی ضرابی، آناهیتا نعمتی، کیانوش گرامی، هنگامه حمیدزاده، فرامرز روشنایی، علی قربان زاده، غزل شاکری، مازیار میری، هنگامه قاضیانی، گوهر خیراندیش، حسن پورشیرازی، بهروز شهامت، مهناز افشار، محمد زرین دست، علیرضا زرین دست، کارن همایونفر، کوروش تهامی، علیرضا خمسه، ویشکا آسایش، نیره فراهانی، همایون ارشادی، ابوالحسن داوودی، کیوان کثیریان، حبیب رضایی، نگار جواهریان، رضا عطاران، اصغر فرهادی، لیلا بلوکات، امین تارخ، باران کوثری، ریما رامین فر، هانیه توسلی، یدالله صمدی، تورج منصوری، حامد بهداد، واروژ کریم مسیحی، فریبا کوثری، سحر دولت شاهی، فرهاد آییش و ده ها چهره شاخص هنری دیگر حضور داشتند.

این مراسم راس ساعت 20:55 دقیقه با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران که با تشریفات بسیار خاصی انجام پذیرفت و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.

سپس آنونس پانزدهمین جشن سینمای ایران پخش گردید و بعد مجری مراسم که روی صحنه حضور نداشت و تنها صدایش از بلندگوها پخش می شد با عرض سلام و خیرمقدم به حضار مراسم را آغاز کرد و در جملاتی گفت:

«مجری های این مراسم هرکدام به دلایلی نتوانستند امشب به این مکان بیایند، یکی تصادف کرد، دیگری تصافونده شد و دیگری ترسید که در این مراسم خاضر شود. من هم با این شرط اجرای این مراسم را قبول کردم که روی صحنه نیایم! شما چه کار دارید که من کی هستم؟ به هر حال ما امشب اینجا در این مکان و زیر این آسمان زیبا دور هم جمع شده ایم. بیایید به یاد همه کسانی که سال گذشته و سال های گذشته با ما بودند و اکنون در میان مان نیستند به آسمان نگاهی کرده و برایشان فاتحه ای قرائت کنیم.»

سپس نوبت به پخش تصاویر درگذششتگان یک سال اخیر سینمای ایران رسید و به ترتیب تصاویری از: معصومه اسکندری(بازیگر)، عباس امیری(بازیگر)، حسین باغی(گوینده و دوبلور)، علی بهزادی (نویسنده و منتقد)، منوچهر حقانی پرست (نویسنده و تهیه کننده و کارگردان)، علی خالدی (بازیگر)، رضا خندان(بازیگر)، محمد راز دشت (عکاس و مستند ساز)، اسماعیل ریاحی(نویسنده و کارگردان)، مینو صابری(بازیگر)، رضا صفدری(مجری و گوینده)، منوچهر طبری (مستند ساز)، ابوالحسن علوی طباطبایی (منتقد و مترجم)، فرهاد فارسی (طراح صحنه و لباس )، هوشنگ کبیر(تهیه کننده)، محمد محمدیان رسایی (بازیگر)، مهری ودادیان (بازیگر)، محمد ورشوچی (بازیگر)، شاپور یاسمی (نویسنده و کارگردان)، محسن یوسف بیگ (بازیگر) و بالاخره ساحره متین (بازیگر) که در روز ملی سینما (21 شهریور ماه) دار فانی را وداع گفته بود پخش گردید و در روی ال ای دی ها این جمله نقش بست: جایشان خالی و یادشان باقی...

مجری مراسم پس از پخش این تصاویر در جملاتی گفت: هفته دفاع مقدس پیش روی ماست و این را نباید هیچ گاه از یاد ببریم که عده ای 8 سال جانشان در خطر افتاد و همین چند روز قبل مادر گرامی شهید جهان آرا هم دار فانی را وداع گفتند و الآن هم تعدادی از جانبازان 8 سال دفاع مقدس به جمع ما پیوسته اند.

پانزدهمین جشن سینمای ایرانمجری مراسم سپس در جملاتی کنایه آمیز اظهار داشت: «ما اول قرار شد امشب در این جا یک حرف هایی را بزنیم و سپس قرار شد آن حرف ها را نزنیم. اما سعی می کنیم به هر حال یک جوری حرف هایمان را بزنیم این جا نزدیک به میدان بهارستان است (اشاره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و به لحاظ سوق الجیشی هم برای ما خطرناک است که از آن حرف ها بزنیم. من از آقای کیومرث پور احمد دبیر محترم پانزدهمین جشن سینمای ایران به شرطی که نخواهند از آن حرف های خطرناک بزنند دعوت می کنم تا روی صحنه تشریف بیاورند و سخنان خود را بیان نمایند.»

کیومرث پور احمد در میان تشویق حاضران روی صحنه رفت و در جملاتی گفت: «سلام، به پانزدهمین جشن سینمای ایران خوش آمدید من امشب می خواهم قبل از هر چیز دیگر از آقای شمسیان و حمایت های ایشان از خانه سینمای ایران تشکر و قدردانی نمایم. سپس از آقایان عسگرپور، توحیدی تشکر و قدردانی می نمایم و یک سپاس ویژه از مازیار میری دارم که در اجرای این جشن زحمات زیادی کشید و خیلی از ابتکاراتی که شما در این جشن می بینید متعلق به مازیار میری است. اما میری در این مدت جدا از اعتراضات جور و واجور تهمت ها و توهین های بی شماری را هم شنید که من از شنیدن آن تهمت ها و دشنام ها پشتم می لرزید، در آرای هیئت داوران بالای 143 نفر نظر دادند و فیلم ها را مورد ارزیابی خود قرار دادند و من در این جا اعلام می کنم که این اعتراض ها به همه آن 143 نفر بود نه به شخص مازیار میری، این را باید بدانیم که همه درک درستی از وقایع ندارند حالا بهتر است گلایه ها را کنار بگذاریم و به جشن مان برسیم که امشب همه برای این جشن دور هم جمع شده ایم.»

پوراحمد در ادامه حرف هایش با اشاره ای تلویحی به فیلم مسافران ساخته بهرام بیضایی و تعریف کردن خط اصلی قصه آن فیلم گفت:

«خانواده بزرگ سینمای ایران این رسالت را بر خود قائل هستند تا آیینه خود را مانند خانم بزرگ فیلم مسافران حفظ و به آیندگان برسانند و به ماندن و بودن و شکفتن باور دارند و همه تلخی ها را به جان می خرند و نمی گذارند مجلس ترحیم سینمای مستقل به این زودی ها برگزار شود و فقط جشن هایی این چنین را پذیرا هستند که همه سینمای ایران در این جشن بزرگ شریک بودند.»

پوراحمد بعد از اتمام سخنانش با تشویق زیاد حاضرین روبرو گشت. سپس انیمیشن بسیار جذابی به مانسبت پانزدهمین جشن سینمای ایران پخش گردید که این انیمیشن طنز آمیز مورد توجه بسیاری از حضار قرار گرفت.

سپس مجری مراسم در جملاتی اظهار داشت: پانزده جشن سینمای ایران گذشته در سال های قبل کلی اعتراض می کردیم که چرا یک میکروفون هم قد آقای پوراحمد روی صحنه نمی گذارند؟ اما این بار با این که ایشان دبیر این جشن بودند به مراتب باز هم وضع از دفعه های قبل بدتر شده بود.

مجری مراسم ادامه داد: امسال برای اولین بار جایزه بهترین عنوان بندی (تیتراژ) فیلم در جشن خانه سینما داده خواهد شد. من از آقایان کمال تبریزی و حسن پورشیرازی دعوت می کنم تا برای اهدای این جوایز روی صحنه تشریف بیاورند.

کمال تبریزی و حسن پورشیرازیپس از حضور کمال تبریزی و حسن پورشیرازی بر روی صحنه اسامی نامزدهای بهترین عنوان بندی فیلم پخش گردید. نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

پژمان ابوالقاسمی برای فیلم سن پطرزبورگ

سید جواد اشرفیان برای فیلم گلوگاه شیطان

شهاب الدین نجفی برای فیلم خیابان های آرام

ابراهیم حقیقی برای فیلم راه آبی ابریشم

جایزه این بخش که عبارت از یک دیپلم افتخار بود به اقای شهاب الدین نجفی برای فیلم خیابان های آرام تعلق گرفت.

کمال تبریزی بعد از اهدای جایزه به شهاب الدین نجفی پشت تریبون رفت و در جملاتی اعتراض آمیز نسبت به مجری مراسم گفت: شما هی به همه تذکر می دهید که روی صحنه هیچ حرفی نزنند پس من به همه دوستان توصه می کنم وقتی روی صحنه آمدند دهان خود را با چسب ببندند.

 

سپس اسامی نامزدهای بهترین آنونس فیلم پخش گردید. نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

مهدی سعدی برای فیلم اینجا بدون من

نازنین مفخم برای فیلم گلچهره

میثم مولایی برای فیلم آخرین سرقت

جایزه این بخش که عبارت از یک دیپلم افتخار بود به آقای میثم مولایی برای ساخت آنونس فیلم آخرین سرقت تعلق گرفت.

سپس جایزه بهترین تیزر فیلم به امیر شیبان خاقانی برای ساخت تیزر فیلم سیزده59 تعلق گرفت و کمال تبریزی و حسن پورشیرازی در میان تشویق حضار به جایگاه خود بازگشتند.

پس از آن مجری مراسم اعلام کرد: ما امشب قصد داریم به دلیل برگزاری پانزدهمین جشن سینمای ایران 15 لحظه را به هنرمندان بزرگ سینمای ایران اختصاص دهیم و 15 لحظه به یاد آن ها باشیم در این و این لحظه اولین لحظه را تقدیم به یک هنرمند بزرگ می نماییم.

سپس تصاویر کوتاهی با نریشنی از ناصر طهماسب پخش گردید و لحظه اول این مراسم به اصغر بیچاره تعلق گرفت.

سپس مجری مراسم از علیرضا خمسه و مجید اخوان دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین پوستر فیلم روی صحنه بروند. خمسه و اخوان در میان تشویق حاضران روی صحنه رفتند و سپس اسامی نامزدهای بهترین پوستر فیلم پخش گردید نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

امیر شیبان خاقانی برای فیلم آتشکار

آرش صادقی برای فیلم سعادت آباد

علیرضا نصرتی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

امیرشیبان خاقانی برای فیلم مرهم

آرش نصرتی برای فیلم یه حبه قند

جایزه این بخش به طور یکسان به دو نفر تعلق گرفت، علیرضا نصرتی برای فیلم جدایی نادر از سیمین و آرش صادقی برای فیلم یه حبه قند.

 

سپس اسامی نامزدهای بهترین عکس فیلم پخش گردید که نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

بابک برزویه برای فیلم محاکمه در خیابان

جواد جلالی برای فیلم بدرود بغداد

بهرنگ دزفولی برای فیلم اسب حیوان نجیبی است

محمد فوقانی برای فیلم من مادر هستم

علی نیک رفتار برای فیلم اینجا بدون من

علی نیک رفتار برای فیلم یه حبه قند

جایزه این بخش به علی نیک رفتار برای فیلم یه حبه قند تعلق گرفت.

سپس با اعلام مجری مراسم قرار شد تا دومین لحظه از پانزدهمین جشن سینمای ایران به یک هنرمند نامی دیگر سینمای ایران تقدیم شود که لحظه دوم به بهرام بیضایی کارگردان برجسته و شهیر سینمای ایران تقدیم شد که با استقبال زیاد حاضران روبرو گشت.

 

غلامرضا موسوی، مهدی فخیم زاده و فرشته طائرپوربعد مجری مراسم از غلامرضا موسوی و مهدی فخیم زاده دعوت نمود تا برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی فیلم های اول روی صحنه بروند. بعد از حضور موسوی و فخیم زاده روی صحنه مجری مراسم در جملاتی طنز آمیز گفت: آقای فخیم زاده به خاطر این که یک رزمی کار بزرگ هستند می توانند هر چه دلشان خواست را در این جشن بگویند اما بعدا خودشان باید به بهارستان پاسخگو باشند!

سپس اسامی نامزدهای بهترین کارگردانان فیلم اول پخش گردید که نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

امیر ثقفی برای فیلم مرگ کسب و کار من است

سید رضا صافی برای فیلم بالابان

حمید فرخ نژاد برای فیلم سفرسرخ

فردین صاحب الزمانی برای فیلم چیزهایی هست که نمی دانی

نگار آذربایجانی برای فیلم آیینه های روبرو

سپس دیپلم افتخار ویژه این بخش به وحید نصیریان برای ساخت فیلم سینمایی انیمیشن قلب سیمرغ تلق گرفت و امیر ثقفی هم توانست برای ساخت فیلم مرگ کسب و کار من است جایزه این بخش را از آن خود نماید.

وحید نصیریان بعد از دریافت جایزه در جملات کوتاهی اظهار داشت: این فیلم 4 سال متوالی برای من زحمت داشت و خوبی این فیلم و دیده شدن این فیلم فقط به خاطر کار من نبود و صدای خوب و موسیقی خوب فیلم هم تاثیر بسیار زیادی برای خوب شدن قلب سیمرغ داشت.

امیر ثقفی نیز بعد از دریافت جایزه اش گفت: این جایزه را به پدرم تقدیم می کنم که همیشه و تا ابد وامدار او هستم.

 

سپس اسامی نامزدهای بهترین فیلم اول پخش گردید که نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

آیینه های روبرو به تهیه کنندگی فرشته طائر پور

بالابان به تهیه کنندگی سید رضا صافی

چیزهایی هست که نمی دانی به تهیه کنندگی منیژه حکمت

سفر سرخ به تهیه کنندگی حمید فرخ نژاد

مرگ کسب و کار من است به تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی

سپس جایزه این بخش به فرشته طائرپور برای تهیه و تولید فیلم آیینه های روبرو به کارگردانی نگار آذربایجانی رسید.

طائر پور بعد از حضور روی صحنه در جملاتی گفت: من از هیئت داوران محترم تشکر می کنم و می دانم که این نتایج حاصل داوری بیش از 100 داور است و من برای اولین بار است که تندیس خانه سینما را دریافت می کنم چون من همیشه فیلم های کودک تهیه می کنم و متاسفانه فیلم های کودک هیچ گاه و هیچ وقت و در هیچ کجا دیده نمی شوند.

طائرپور ادامه داد: همان قدر که برای من دریافت این جایزه از خانه سینمای ایران شیرین است به همان اندازه هم جایزه دادن این جایزه ارزشمندم برای شیرین و دوست داشتنی است و با این که برای همیشه جای این جایزه را در رف دفترم خالی احساس می کنم. اما با کمال میل جایزه ام را به دل شکسته مازیار میری به خاطر توهین ها و تهمت ها و دشنام های ناروایی که شنید تقدیم می کنم، آقای میری عزیز این جایزه برای من و شما و برای همه اهالی سینمای ایران از تمام آن جایزه های پوشالی و آن ماشین های وعده داده شده دروغین شیرین تر است.

مجری مراسم حرف های طائر پور را قطع کرده و گفت: آقای مازیار میری الآن در کنار من هستند و با شما فاصله زیادی دارند و از شما تشکر و قدردانی می نمایند.

فرشته طائر پور هم گفت: این جایزه را خودم خدمت ایشان می آورم و به ایشان تقدیم می نمایم.

سپس لحظه سوم پانزدهمین جشن سینمای ایران به زنده یاد سیف الله داد تقدیم گشت.

 

پانزدهمین جشن سینمای ایرانسپس مجری مراسم در جملاتی اظهار داشت: در این مراسم قرار است یک نشان بسیار ویژه به یکی از دوستان ویژه سینمای ایران تقدیم شود و بنده به همین منظور از آقایان محمدمهدی عسگر پور و فرهاد توحیدی دعوت می نمایم تا برای اهدای این نشان ویژه روی صحنه حاضر شوند.

محمد مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی در حالی که با هم جعبه نسبتاً بزرگی را حمل می کردند روی صحنه حاضر شدند و جایزه ویژه و نشان ویژه خود را به آقای جلال شمسیان مدیر عامل شرکت نوین عرفا (حامی مالی خانه سینمای ایران) به دلیل دستگیری مالی ایشان از خانه سینما هنگامی که خانه سینما در حصر مالی شدید و در آستانه ساقط شدن قرار گرفته بود تقدیم نمودند.

جلال شمسیان هنگام دریافت جایزه اش گفت: من 3 تشکر ویژه دارم اول از همسر و پسرم تشکر می کنم که امشب با من به این مراسم آمدند، دوم از تمامی میهمانان، خبرنگاران و هنرمندان گرامی که امشب به این مجلس آمده اند تشکر می کنم و در آخر تشکر ویژه ای دارم از یک سینماگر برجسته که به نظرم همیشه دارای استقلال بوده اند و هیچ گاه به ورطه خودفروشی نیفتاده اند و آن هم کسی نیست جز آقای بهمن فرمان آرا که نمی دانم امشب در میان ما حضور دارند یا خیر؟

سپس مجری مراسم با تذکر مجدد این نکته که ما بدجوری نزدیک بهارستان هستیم از محمدمهدی عسگرپور خواست تا سخنانی را ایراد کند.

عسگر پور هنگامی که پشت تریبون قرار گرفت در جملاتی گفت: اصلاً به قیافه من می آید که از آن جور حرف ها نزنم؟ من همیشه این حرف ها را می زنم.

عسگرپور سپس به تمامی حاضران در آیین پایانی پانزدهمین جشن سینمای ایران خیرمقدم گفت و اعلام کرد: من به نمایندگی از جامعه اصناف سینمای ایران تشکر ویژه ای از حضور شما دارم من از تمامی اعضای خانه سینمای ایران هم که در این 2 سال یار و یاور مت بودند تشکر ویژه ای دارم به ویژه تشکر ویژه ای از آقایان مازیار میری و کیومرث پوراحمد دارم.

عسگرپور ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که امکان بررسی شرایط محیط فراهم نیست. متاسفانه بخش عمده ای از این شرایط در نهادهای دولتی دیده می شود و هیچ گاه شرایط برای نهادهای صنفی فراهم نیست اما امکان بررسی شرایط برای داشتن اینده ای بهتر همیشه وجود دارد و ما باید قدر سینمای مستقل را بدانیم و جا دارد در این جا یادی از 8 سال دفاع مقدس نیز بنماییم چرا که سال های سال می گذرد تا ما متوجه ارزش واقعی این 8 سال شویم.

سپس بعد از اتمام سخنان عسگرپور لحظه چهارم این جشن به پرویز دوایی منتقد سینمای ایران تقدیم شد.

 

هانیه توسلی و یدالله صمدیسپس مجری مراسم از آناهیتا نعمتی و ابراهیم حقیقی دعوت کرد تا برای اهدای جوایز جلوه های بصری روی صحنه بروند.

بعد از آن اسامی نامزدهای جلوه های بصری پخش گردید که نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

سید هادی اسلامی برای فیلم گلوگاه شیطان

امیررضا معتمدی برای فیلم راه آبی ابریشم

امیر رضا معتمدی برای فیلم 33 روز

حسین نجفی برای فیلم بالابان

کامران سحرخیز برای فیلم یه حبه قند

جایزه این بخش به امیررضا معتمدی برای فیلم 33 روز تعلق گرفت.

مجری مراسم سپس از هانیه توسلی و یدالله صمدی دعوت کرد تا برای اهدای جوایز بخش جلوه های میدانی روی صحنه حاضر شوند.

هنگام حضور توسلی روی صحنه مجری مراسم با طعنه گفت: خانم توسلی سلام خوب شد که ما شما را این جا دیدیم! خانم چطور شما می روید در تئاتر در تئاتری که حمام خون دارید بازی می کنید اما حاضر به بازی در آن فیلم خاص نمی شوید؟

سپس اسامی نامزدهای این بخش به ترتیب زیر اعلام شد:

اصغر پورهاجریان برای فیلم سفر سرخ

عباس شوقی برای فیلم خیابان های آرام

محسن روزبهانی برای فیلم خاک و آتش

محمدجواد شریفی راد برای فیلم سیزده59

نجف فتاحی برای فیلم راه آبی ابریشم

جایزه این بخش به نجف فتاحی برای فیلم راه آبی ابریشم تعلق گرفت.

سپس لحظه پنجم پانزدهمین جشن سینمای ایران به اصغر شاهوردی صدابردار شهیر سینمای ایران که چند سال قبل دچار سانحه شد تقدیم گردید و مجری مراسم اعلام کرد که اصغر شاهوردی امشب در میان ما است و در ضمن امشب شب تولد اصغر شاهوردی هم هست. بیایید همه ما با تمام انرزی های مثبتی که داریم دعا کنیم که سال اینده اصغر شاهوردی را صحیح و سالم ببینیم.

 

جهانگیر میرشکاری و منوچهر اسماعیلیپس از آن مجری مراسم از جهانگیر میرشکاری و منوچهر اسماعیلی دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین صدابرداری روی صحنه بروند.

سپس اسامی نامزدهای بهترین صدابرداری پخش گردید که نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

بهمن اردلان برای فیلم یه حبه قند

پرویز آبنار برای فیلم ورود آقایان ممنوع

عباس رستگار برای فیلم 33 روز

محمود سماک باشی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

مهران ملکوتی برای فیلم خیابان های آرام

جایزه این بخش به مهران ملکوتی برای فیلم خیابان های آرام ساخته کمال تبریزی تعلق گرفت و ملکوتی در جملاتی کوتاه اظهار داشت: این جایزه برای من بسیار شیرین است چون آن را از دست استادم آقای میرشکاری دریافت می کنم.

سپس منوچهر اسماعیلی دوبلور پیشکسوت سینمای ایران پشت تریبون قرار گرفت و با صدای خاطره انگیزش گفت: به نظر من در این زمانه دلجویی از هنرمندان لازم است نه دادن جایزه!

 

سپس مجری مراسم از نیکی کریمی و مسعود بهنام دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین صداگذاری روی صحنه بروند و سپس اسامی نامزدهای این بخش پخش گردید نامزدهای این بخش عبارت بودند از:

امیرحسین قاسمی برای فیلم اینجا بدون من

پرویز آبنار برای فیلم ورود آقایان ممنوع

حسین مهدوی برای فیلم 33 روز

محمدرضا دلپاک برای فیلم جدایی نادر از سیمین

محمدرضا دلپاک و حسین مهدوی برای فیلم خیابان های آرام

جایزه این بخش به امیر حسین قاسمی برای صداگذاری فیلم اینجا بدون من ساخته بهرام توکلی تعلق گرفت.

سپس مسعود بهنام پشت تریبون رفت و در جملاتی اظهار داشت: حدود 20 سال قبل دبیر این جشن داشت در اصفهان سریال قصه های مجید را می ساخت. روزی به میوه فروشی رفته بود تا برای فیلم اش نارنگی بخرد و به میوه فروش گفته بود «چرا این نارنگی ها این قدر کوچک است؟» بعد میوه فروش به او گفته بود که «تو بشین و به آن ها نگاه کن.»

بهنام بعد از گفتن از حرف که با خنده حضار همراه بود ادامه داد: من یه چند تایی از این تندیس های خانه سینما را در خانه دارم و به خانم طائرپور اعلام می کنم که اگر جایزه تان را به مازیار میری دادید من یکی از تندیس هایم را به شما می دهم تا جای تندیس خانه سینما روی رف دفترتان خالی نماند.

سپس نیکی کریمی هم به فرشته طائر پور دریافت جایزه اش را تبریک گفت.

در ادامه مراسم مجری مراسم در جملاتی اظهار داشت: تعدادی از جانبازان 8 سال دفاع مقدس از اسایشگاه ثارالله هم اکنون به جمع ما اضافه شدند که ورود این عزیزان را صمیمانه خیر مقدم عرض می نماییم.

سپس لحظه ششم از پانزدهمین جشن سینمای ایران به ملک جهان خزائی تقدیم گردید.

 

اصغر فرهادیسپس مجری مراسم از ویشکا اسایش و رامبد جوان دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین طراحی لباس روی صحنه بروند و اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر پخش گردید:

اصغر نژاد ایمانی برای فیلم مهتاب روی سکو

ژیلا مهرجویی برای فیلم آدمکش

منصوره یزدان جو برای فیلم انتهای خیابان هشتم

جایزه این بخش به اصغر نژاد ایمانی برای فیلم مهتاب روی سکو ساخته فیما امامی تعلق گرفت.

 

سپس مجری مراسم از پانته آ بهرام و امیر اثباتی دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین طراحی صحنه روی صحنه بروند و اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر پخش گردید:

آتوسا قلمفرسایی برای فیلم اینجا بدون من

بهزاد آدینه برای فیلم گلچهره

پروین صفری برای فیلم راه آبی ابریشم

کیوان مقدم بریا فیلم جدایی نادر از سیمین

محسن شاه ابراهیمی برای فیلم یه حبه قند

جایزه این بخش به آتوسا قلمفرسایی برای فیلم اینجا بدون من تعلق گرفت که مجری مراسم اعلام کرد ایشان هم اکنون با مازیار میری تماس گرفته اند و در سفر خارج از ایران هستند و از آقای اثباتی که اتفاقاٌ همسایه ایشان هستند خواست تا جایزه ایشان را تحویل بگیرند.

امیر اثباتی هم در جملات کوتاهی اظهار داشت: اتفاقاً کلید منزل آتوسا دست من است و مطمئن باشید جایزه آتوسا همین امشب در خانه اش خواهد بود و من هم صمیمانه به آتوسا تبریک می گویم.

سپس لحظه هفتم از پانزدهیمن جشن سینمای ایران به ابراهیم حاتمی کیا تعلق گرفت و مجری مراسم ارزو کرد تا هرچه سریع تر از فیلم گزارش یک جشن آخرین ساخته جنجالی ابراهیم حاتمی کیا رفع توقیف شود و در جملاتی طنز آمیز گفت: من مطمئن هستم که آقای حاتمی کیا اگر به جای گزارش یک جشن، گزارش یک ختم را ساخته بودند حتماً فیلم شان مجوزهای لازم را تا الآن گرفته بود!

مجری مراسم سپس از حامد بهداد و باران کوثری دعوت کرد تا برای اهدای جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی صحنه بروند.

باران کوثری هنگام حضور روی صحنه در جملاتی گفت: خدا رو شکر می کنم که با همه بد خواهی ها به این خانواده بزرگ امسال جشن این خانه به بهترین شکل ممکن انجام پذیرفت.

سپس اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر اعلام گردید:

ریما رامین فر برای فیلم یه حبه قند

سهیلا رضوی برای فیلم یه حبه قند

مهناز افشار برای فیلم سعادت آباد

نگار جواهریان برای فیلم اینجا بدون من

هنگامه قاضیانی برای فیلم سعادت آباد

جایزه این بخش به نگار جواهریان برای بازی در فیلم اینجا بدون من تعلق گرفت و جواهریان بعد از دریافت جایزه اش در جملات کوتاهی گفت:

من از همه به خصوص از آقای توکلی تشکر می کنم که اینجا بدون من را ساختند و به همه شما ادای عشق و احترام می کنم. من الآن فقط می تونم یک جمله را که در فیلم اینجا بدون من هم آن را گفته ام تکرار کنم« من الآن خوب می شم من عادت ندارم در جمع باشم.»

 

اصغر فرهادی، کیومرث پوراحمد و حسین یاریسپس مجری مراسم از هنگامه قاضیانی و صابر ابر دعوت کرد تا برای اهدای جایه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد روی صحنه بروند و اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر پخش گردید:

آریا بهرام نژاد برای فیلم بالابان

بابک کریمی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

شهاب حسینی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

حامد بهداد برای فیلم انتهای خیابان هشتم

حسین یاری برای فیلم سعادت آباد

جایزه این بخش به شهاب حسینی برای فیلم جدایی نادر از سیمین رسید و حسینی در میان تشویق ممتد حاضران روی صحنه رفت و جایزه خود را دریافت نمود. حسینی در جملاتی گفت: به نظر من دادن این گونه جایزه ها تقدیر از یک شخص نیست و تقدیر از یک روش کاری است که مبتنی بر اعتقادات و باور ها است. من این جایزه ام را به کارگردان محبوبم آقای کمال تبریزی تقدیم می کنم.

سپس لحظه هشتم از پانزدهمین جشن سینمای ایران به جلال الدین معریان تقدیم شد.

 

بعد از آن به دعوت مجری مراسم فریبا کوثری و داوود میرباقری برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی روی صحنه حاضر شدند و اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر پخش گردید:

سعید ملکان برای فیلم راه آبی ابریشم

عبدالله اسکندری برای فیلم یه حبه قند

کامران خلج برای فیلم 33 روز

محمد قومی برای فیلم جرم

محسن دارسنج برای فیلم مرگ کسب و کار من است

جایزه این بخش به عبدالله اسکندری برای فیلم یه حبه قند تعلق گرفت. سپس میرباقری در جملات کوتاهی اظهار داشت: عبدالله همیشه نوآور و بدعت گذار بوده است و همیشه مشاور بسیار خوبی برای خود من و در کارهایم بوده است و امیدوارم خداوند سایه او را هیچ گاه از سر سینمای ایران کم نکند.

پس از آن مجری مراسم اعلام کرد که حامد بهداد و شهاب حسینی برای دیدار با جانبازان 8 سال دفاع مقدس نزد آن ها رفته اند و بعد از آن نهمین لحظه از پانزدهمین جشن سینمای ایران تقدیم به محمدرضا شجریان گردید.

 

شهداد روحانی و همایون شجریانسپس از شهداد روحانی و همایون شجریان دعوت شد تا برای اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم روی صحنه بروند. اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر پخش گردید:

ستار اورکی برای فیلم کوچه ملی

کارن همایون فر برای فیلم جرم

علیرضا کهن دیری برای فیلم سیزده59

فریدون شهبازیان برای فیلم گلچهره

محمدرضا علیقلی برای فیلم یه حبه قند

جایزه این بخش به کارن همایون فر برای فیلم جرم تعلق گرفت. بعد از اهدای جایزه شجریان پشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: در پیشگاه شما و در حضور استاد اسماعیلی من از صدای خودم خجالت می کشم که بخواهم حرف بزنم اما امیدوارم که فرهنگ و هنر این مرز و بوم همچنان که تا به امروز با همت هنرمندان مستقل دست نخورده مانده تا ابد پابرجا باشد.

سپس کارن همایون فر نیز در جملاتی گفت: امشب برای من شب پر افتخاری است و شجره خانوادگی من با موسیقی ایرانی عجین است و این تندیس سومی است که من از خانه سینمای ایران می گیرم و به این تندیس و به این استقلال افتخار می کنم.

سپس لحظه دهم این جشن به عباس گنجوی تقدیم گردید و مجری مراسم از مهناز افشار و واروژ کریم مسیحی دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین تدوین فیلم روی صحنه بروند سپس اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر اعلام شد:

بهرام دهقانی برای فیلم اینجا بدون من

حسن حسندوست برای فیلم آسمان محبوب

محمدرضا موئینی برای فیلم سعادت آباد

مصطفی خرقه پوش برای فیلم راه آبی ابریشم

معصومه شاه نظری برای فیلم مرهم

جایزه این بخش به محمدرضا موئینی برای فیلم سعادت آباد تعلق گرفت و مهناز افشار در جملات کوتاهی دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به نگار جواهریان تبریک گفت. سپس لحظه یازدهم از این جشن به مازیار پرتو تقدیم گردید و در ادامه مراسم از علیرضا زرین دست و مسعود رایگان دعوت شد تا برای اهدای جایزه بهتری فیلمبرداری روی صحنه بروند.

سپس اساسمی نامزدهای این بخش به شرح زیر پخش گردید :

تورج منصوری برای فیلم 33 روز

حمید خضوعی ابیانه برای فیلم اینجا بدون من

فرشاد محمدی برای فیلم کوچه ملی

محمد آلادپوش برای فیلم سعادت آباد

جایزه این بخش به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم اینجا بدون من تعلق گرفت.

سپس لحظه دوازدهم از این جشن به پرویز پرستویی تقدیم شد.

 

رویا تیموریان و فاطمه معتمدآریابعد از آن از رویا تیموریان و همایون اسعدیان دعوت شد تا برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن روی صحنه بروند و سپس اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر پخش گردید:

فاطمه معتمدآریا برای اینجا بدون من

ساره بیات برای جدایی نادر از سیمین

غزل شاکری برای آیینه های روبرو

لادن مستوفی برای فیلم گلچهره

ویشکا آسایش برای فیلم ورود آقایان ممنوع

جایزه این بخش به فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم اینجا بدون من ساخته بهرام توکلی تعلق گرفت و معتمدآریا در میان تشویق زیاد حضار روی صحنه رف و در جملاتی گفت: حیف که نمی توانم آن گونه که باید و شاید ابراز احساسات کنم و هر حرفی را که دوست دارم بزنم. منظورم بیشتر به آقای اسعدیان است و دوستان دیگر. این جایزه چیزی فراتر از یک مهربانی است و برای مهربانی کردن نمی توان تعریفی قائل شد. متاسفانه ما سال ها است که مهربانی ها را از دست داده ایم ما حتی با محیط مان هم مهربان نیستیم ما این فضای معماری اصیل ایرانی را از دست داده ایم. این معماری از قلب های ما ایرانیان بیرون رفته است. اما امشب و این جشن در شأن سینمای ایران است. متأسفانه شان سینمای ایران را ما خودمان و با دستان خودمان پایین آورده ایم. آقای بهشتی که امشب هم در اینجا حضور دارند به یاد دارند که همیشه در اوایل که خانه می خواست تأسیس شود می گفتند این خانه برای استقلال سینمای ایران است و امشب شبی است که من در اینجا اعتراف می کنم سینمای ایران کاملاً مستقل شده است و این استقلال شایسته سینمای ایران است. متأسفانه چیزی که ما از دست داده ایم ممنوعیت ابتذال در سینما است که این باید به دست خود ما به وجود می آمد نه به دست دیگران.

معتمدآریا در ادامه افزود: این تندیس که امشب در دستان من است تندیس مهر و آشتی است. من همیشه به خانه سینما با خشم نگاه کرده ام نه با دشمنی، اما الآن با آن به مهر رسیده ام و در اینجا باید بگویم : هرکسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش.

سپس رویا تیموریان پشت تریبن رفت و در جملاتی گفت: افتخار من امشب و در این جشن اول به فاطمه معتمدآریا است و بعد به جانبازان عزیزی که در جمع ما هستند.

سپس مجری مراسم اعلام کرد جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره مونترال کانادا که برای بازی در فیلم اینجا بدون من به خانم معتمدآریا تعلق گرفته بود به رسم امانت در اختیار خانم طائر پور است که می خواهند آن را روی صحنه به خانم معتمدآریا تقدیم نمایند.

فرشته طائر پور در حالی که تندیس جشنواره مونترال را در دستان خود داشت روی صحنه رفت و آن جایزه را به معتمدآریا تقدیم کرد. معتمدآریا مجدداً پشت تریبون آمد و در جملاتی گفت: من از بهرام توکلی تشکر می کنم که با بداخمی ها و بی فرصتی های من در کار کنار آمد و این را باید در این جا اعلام بکنم که این جایزه به دلیل کارگردانی بهرام توکلی است.

مهران مدیری و مریلا زارعیسپس از مریلا زارعی و مهران مدیری دعوت شد تا برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد روی صحنه بروند.

مهران مدیری هنگام حضور بر روی صحنه در جملاتی گفت: چه شبی است امشب! استاد دولت آبادی، استاد اسکندری، استاد اسماعیلی و همه و همه در کنار هم و جای عشق همه ما محمدرضا شجریان در این جمع خالی است ولی همایون عزیز پیش ما است و من هم خوشحالم که امشب و در این جشن شانس این را داشته ام که بخواهم یکی از جوایز  را تقدیم کنم.

سپس اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر اعلام شد:

پیمان معادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

رضا عطاران برای فیلم اسب حیوان نجیبی است

رضا عطران برای فیلم ورود آقایان ممنوع

سعید پور صمیمی برای فیلم یه حبه قند

مصطفی زمانی برای فیلم قصه پریا

مهدی هاشمی برای فیلم آقا یوسف

جایزه این بخش به رضا عطاران برای فیلم اسب حیوان نجیبی است ساخته عبدالرضا کاهانی تعلق گرفت. عطاران هنگام رفتن روی صحنه با مهران مدیری روبوسی گرمی کرد و مجری مراسم آرزو کرد که بار دیگر این دو هنرمند با هم کار مشترک انجام دهند. رضا عطاران هنگام دریافت جایزه اش در جملات کوتاهی گفت: من و همه بچه های ساعت خوش موفقیت و حضور هنری خودمان را مدیون و مرهون مهران مدیری هستیم.

سپس مریلا زارعی در جملاتی به تمامی حاضران در پانزدهمین جشن سینمای ایران خیر مقدم عرض کرد.

سپس لحظه سیزدهم از پانزدهمین جشن سینمای ایران به هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده سرشناس کشورمان تقدیم شد.

 

کامبوزیا پرتوی و امین تارخبعد از آن مجری مراسم از کامبوزیا پرتوی و امین تارخ دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی روی صحنه بروند.

امین تارخ هنگام حضور روی صحنه پشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: من هنگامی که صحبت های آقای اسماعیلی را شنیدم از خودم خجل شدم ایشان کمی دلجویی خواستند که از دست ما کاری ساخته نیست. اما من از تمامی شما استدعا می کنم به احترام ایت صدای ماندگار از جای خود بلند شوید و برای ایشان دست بزنید.

همه حضار در این جا از جای خود برخواستند و لحظاتی به احترام صدای ماندگار و خاطره انگیز استاد منوچهر اسماعیلی دست زدند. سپس امین تارخ به عبدالله اسکندری هم دریافت جایزه اش را تبریک گفت و در نهایت نامزدهای این بخش به شرح زیر اعلام شدند:

بهرام توکلی برای فیلم اینجا بدون من

محمدعلی طالبی برای فیلم باد و مه

محمدعلی طالبی برای فیلم علفزار

جایزه این بخش به بهرام توکلی برای فیلمنامه اینجا بدون من تعلق گرفت بعد از اهدای جایزه به توکلی کامبوزیا پرتوی پشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: در سینمای ایران ما فیلم های اقتباسی زیاد داریم گاو، دایره مینا، آرامش در حضور دیگران و امثال این ها برای ما خاطره است و آقای توکلی هم به زیبایی هرچه تمام تر از پس ساخت فیلم شان برآمدند.

امین تارخ نیز در جملاتی کوتاه گفت: حدود 6-7 سال قبل بود که در یک چنین مراسمی من جایزه بهترین فیلم کوتاه آن سال را به بهرام توکلی دادم و الآن خوشحالم از این که ایشان این قدر در کار خود خبره شده اند.

سپس مجری مراسم از محمود دولت آبادی و فرهاد توحیدی دعوت نمود تا برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال روی صحنه بروند. سپس اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر اعلام گردید:

امیر عربی برای فیلم سعادت آباد

اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

پیمان قاسم خانی برای فیلم ورود آقایان ممنوع

علی رفیعی برای فیلم آقا یوسف

نگار آذربایجانی برای فیلم آیینه های روبرو

از راست: فرهاد توحیدی، محمود دولت آبادی و اصغر فرهادیجایزه این بخش به اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین تعلق گرفت و فرهادی در میان تشویق ممتد حاضران روی صحنه رفت.

محمود دولت آبادی هنگام حضور اصغر فرهادی روی صحنه در جملاتی گفت: گرامی می دارم یاد سهراب شهید ثالث را که او بنیاد گذاشت خشت بنای متفاوت در سینمای ایران را. سپس قدرشناسی می کنم از ابراهیم گلستان به سهم خودم و ارج می گذارم به عباس کیارستمی که به شیوه خود یک سینمای متفاوت را به دنیای ما گشود و راه را هموار کرد. همچنین از امیر نادری یاد می کنم و به ناصر تقوایی سلام می کنم. بهرام بیضایی و محسن مخملباف را به یاد می آورم (تشویق ممتد حضار) که هر کدام به کنجی فرا پرتاب شده اند... هم آروزی شادی بخشی بیشتر برای رامبد جوان و همراهانش و مهران مدیری که مردم را می خندانند و این خیلی مهم است و سرانجام و اکنون شوق اندیشیدن بیشتر برای اصغر فرهادی آرزو می کنم و امیدوار باشیم که او همچنان بتواند با دید نوین خود به دنیا بنگرد با وقوف به این که اثر او میانگین درست و دقیقی است از ضدین سینمای متفاوت با سینمای عام درست در میانه جا و میانه گذار در امور کلی هم پندی است باقی مانده از آموزگار حکیم ما ابوالقاسم فردوسی که رعایت آن البته آسان نبود و آسان هم نخواهد بود...

دولت آبادی در ادامه سخنانش با اشاره به حوداث دوران جنگ تحمیلی و 8 سال دفاع مقدس وضعیت سینمای آن دوران را با سینمای کنونی مقایسه کرد و در جملاتی گفت: ما تا 30 سال قبل یعنی از بعد از انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی چیزی به عنوان سینما نداشتیم.

سپس مجری مراسم از اصغر فرهادی خواست که سخنان خود را ایراد کند اما از او خواهش کرد تا مثل سال گذشته با سخنان اش جنجال آفرینی نکند.

فرهادی هنگامی که پشت تریبون رفت گفت: من دیروز این موقع فکر نمی کردم که اینجا و در میان شما باشم، اما با کمک و مساعدت همه بچه های خانه سینما امشب خودم را به این جا رساندم و بعد از جشن هم باید دوباره به آلمان برگردم. من خیلی خوشحالم که تبرئه شدم از نظر کسی که همیشه الگویم بوده. چرا که من همیشه متهم شدم به این که جامعه ای را در فیلم هایم متهم می کنم اما هیچ گاه این گونه نبوده و نیست و من امیدوارم سالیان سال این جشن بهتر و بهتر باشد و باز هم خوشحالم از این که به من زنگ زدید و من الآن در این جا هستم.

مجری مراسم سپس به فرهادی گفت: آقای فرهادی حالا که فیلم شما به اسکار هم راه پیدا کرد خواهش می کنم حداقل وقتی به اسکار رفتید مثل آقای دولت آبادی یک کت و شلوار بپوشید، آخر این چه وضعی است که با آن روی صحنه آمده اید؟!

سپس لحظه چهاردهم از پانزدهمین جشن خانه سینمای ایران به امیر نادری تقدیم شد و در ادامه مراسم از کیومرث پوراحمد و حسین یاری دعوت شد تا برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی روی صحنه بروند.

اجرای موسیقی ای ایرانپوراحمد هنگام حضور روی صحنه در جملاتی گفت: آقای شهداد روحانی از آن سوی کره زمین امشب فقط و فقط به خاطر این جشن به ایران آمده اند و باید دوباره به آمریکا باز گردند کدام جشن سینمایی این چنین است؟ درود بر خانه سینمای ایران.

سپس اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر اعلام شد:

اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

بهرام توکلی برای فیلم اینجا بدون من

محمد بزرگ نیا برای فیلم راه آبی ابریشم

رضا میرکریمی برای فیلم یه حبه قند

علیرضا داوود نژاد برای فیلم مرهم

جایزه این بخش به اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین تعلق گرفت. فرهادی بعد از آمدن روی صحنه در جملاتی گفت: هفته قبل با آقای امیر نادری بودم و افسوس که الآن ایشان در جمع ما نیستند و در اینجا یادی می کنم از کارگردان هفت تیرهای چوبی.

سپس آخرین لحظه این جشن تقدیم شد به هارون یشایایی

سپس مجری مراسم از محمدمهدی عسگر پور، ابوالحسن داوودی و محمدعلی نجفی دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین فیلم روی صحنه بروند.

سپس اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر اعلام شد:

اینجا بدون من

جدایی نادر از سیمین

سعادت آباد

ورود آقایان ممنوع

یه حبه قند

جایزه این بخش به اصغر فرهادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین رسید و سپس عسگر پور در جملاتی کوتاه گفت: با حرف هایی که آقای دولت آبادی امشب در این جا زدند من امشب نمی توانم راحت بخوابم و باید تا صبح بیانیه 2 را برای نامه «انا لله و انا الیه راجعون 2» بنویسم . (اشاره به اختلافات با وزارت ارشاد)

سپس مجری مراسم که بعد از ساعت ها روی صحنه آمده بود در جملاتی گفت: در این جا یادی کنیم از منوچهر شاهسواری ، من احسان کرمی هستم و مفتخرم که امشب این جشن را اجرا کردم.

سپس نوبت به اجرای ارکستر سمفونیک بزرگ ایران با رهبری استاد شهداد روحانی رسید و این ارکستر سمفونیک 3 قطعه را اجرا کرد. قطعه اول آهنگ نام جاوید وطن بود که مهران مدیری هم به عنوان خواننده گروه را همراهی می کرد. سپس قطعه ای بی کلام توسط ارکستر بزرگ به اجرا درآمد و در پایان سرود ای ایران در حالی که حسن پور شیرازی، هنگامه قاضیانی، صابر ابر، مریلا زارعی، مسعود رایگان و کوروش تهامی آن را می خوانند اجرا شد، و بعد از آن بلافاصله مراسم آتش بازی بی نظیری که دقایقی نسبتاٌ طولانی را به خود اختصاص داده بود انجام شد که این بخش با استقبال بسیار خوب حاضران روبرو گشته بود و آسمان خیابان جمهوری و میدان بهارستان غرق در نور و شادی شده بود.

 

برخی از حواشی این مراسم:

 

-طبق عادت معمول که در این گونه مراسم وجود دارد این مراسم با تاخیری در حدود نیم ساعت آغاز شد و تا نیمه شب ادامه داشت.

-کمبود صندلی و دعوت بیش از اندازه میهمان باعث شده بود تا تعداد کثیری از مدعوین از ابتدا تا انتهای مراسم به ناچار سرپا ایستادند.

-طراحی عمارت مسعودیه برای پانزدهمین جشن سینمای ایران بسیار باشکوه بود، اما در انتهای مراسم مردم عادی با هجوم به میوه های که در وسط استخر عمارت بود صحنه های بسیار مضحکی را به وجود آورده بودند.

-طبق معمول تمامی مراسم های سینمایی ده ها برابر حضور هنرمندان و خبرنگاران مردم عادی در این جشن حضور داشتند، که گویی تنها برای تفریح و پیک نیک به این مراسم آمده بودند وجود تعداد زیاد کودکان و سر و صدای آن ها گاه موانعی بر سر اجرای صحیح مراسم به وجود می آورد.

-عکاسان بیشترین استقبال را از محمود دولت آبادی و فاطمه معتمدآریا به عمل آوردند.

-حیرت آورترین نکته این مراسم بستن تمامی خیابان های اطراف که به عمارت مسعودیه منتهی می شد توسط نیروهای امنیتی و انتظامی بود به طوری که از سمت خیابان جمهوری، به سمت خیابان ملت و اکباتان کاملا بسته بود و ترددها به صورت پیاده انجام می گرفت.

-بخش معرفی نامزدهای جشن یکی از شادی بخش ترین لحظات در جشن امسال بود، چرا که با تدابیری که برای ساخت و معرفی نامزدهای جشن درنظر گرفته شده بود دوربین جشن به خیابان های شهر رفته بود و از هر یک از مردم کوچه و بازار اعم از بسیجی، کارگر، روحانی، کاسب، گدا و... خواسته شده بود تا نام کاندیدا را اعلام نمایند که هر یک با لحن و تیپ خاصی این اسامی را اعلام می کردند.

-فیلم اینجا بدون من بیشترین جایزه را در این دوره از جشن سینمای ایران از آن خود کرد و فیلم بهرام توکلی به درستی در این جشن دیده شد،؛ اما عده ای اعتقاد داشتند که جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هم باید به فیلم اینجا بدون من تعلق می گرفت.

-با وجود تعداد کثیری میهمان نظم این جشن بسیار جالب توجه بود.

-تعداد زیادی از حضار بر این امر اصرار داشتند که این جشن بسیار باشکوه تر از انواع و اقسام جشن ها و جشنواره های سینمایی در ایران بوده است.

-در این مراسم از میهمانان با شیرینی و آبمیوه پذیرایی شد.

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از پانزدهمین جشن سینمای ایران 1

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از پانزدهمین جشن سینمای ایران 2

گزارش تصویری: عکس های الهام عبدلی از پانزدهمین جشن سینمای ایران 3


 

شما می توانید دیدگاه هایتان درباره این برندگان و جوایز را در تالار گفتگو سایت پرده سینما نیز مطرح کنید. برای ورود اینجا را کلیک کنید


 تاريخ ارسال: 1390/6/26
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق :

گزارش فوق العاده بود آقای منتظری جدا که درود بر شما و سایت پرده سینما جدا که گل کاشتید شما شاهکارید به خدا چه در جشنواره فجر و چه در جشن سینمای ایران همیشه بهترین بودید.

0+0-

دوشنبه 28 شهريور 1390



>>>سارا24ساله:

زحمت زیادی برای تهیه این گزارش کشیده اید .جا داره ازتون تشکر کنم.

0+0-

دوشنبه 28 شهريور 1390



>>>جاوید :

آس واقعی بین تمام سایت های سینمای ایران جدا که تو کارتون فوق العاده حرفه ای هستین گزارش به حدی زیبا و جالب بود که من تونستم خودم را در اون فضا احساس کنم بازم ار این کارا بکنید مرسی از همه پرده سینمایی های عزیز

0+0-

يكشنبه 27 شهريور 1390



>>>ستایش:

خیلی کامل بود .100آفرین به شماها.

0+0-

يكشنبه 27 شهريور 1390



>>>bahare:

marasem kheili tekrari va ghabele pishbini bood.mamnoon az etela rasanie sari va kamele shoma.

0+0-

شنبه 26 شهريور 1390



>>>محدثه شاطریان:

سلام توضیحات کاملا گویا بود. عکس ها بی نظیر بود. گروه فوق العاده ای دارین تبریک میگم

0+0-

شنبه 26 شهريور 1390



>>>ساسان:

خسته نباشید .فوق العاده بود

0+0-

شنبه 26 شهريور 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.