پرده سینما

رقبای «جدایی نادر از سیمین» در اسکار چه فیلمهایی هستند؟

پرده سینما

    

 

 

 

 

 

 

 

 

پیش‌بینی‌های اسكرین دیلی برای اسكار 2012

 

 

اکران گسترده جدایی نادر از سیمین در خارج از کشورنشریه سینمایی اسكرین‌دیلی از فیلم جدایی نادر از سیمین به‌عنوان یكی از نامزدهای نهایی جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز اسكار 2012 نام برد.

مایک گوریج، منتقد نشریه اسكرین دیلی معتقد است، فیلم جدایی نادر از سیمین به كارگردانی اصغر فرهادی از ایران یكی از نامزدهای نهایی این بخش از جوایز اسكار خواهد بود، چراكه این فیلم یكی از محبوب‌ترین آثار حاضر در این دوره جوایز اسكار است كه برای راهیابی به جمع نامزدهای نهایی كار سختی نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، امسال 63 فیلم از كشورهای مختلف دنیا نمایندگان خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی اسكار هشتادوچهارم معرفی كرده‌اند كه از میان این تعداد، 10 فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی خواهند شد.

جدیدترین ساخته‌ اصغر فرهادی كه از 30 سپتامبر (9 دی) در سینماهای آمریكا به نمایش درمی‌آید، برنده جایزه خرس طلا بهترین فیلم و دو خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره برلین است كه در 70 كشور دنیا نمایش خواهد داشت. این فیلم با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی و مریلا زارعی روایت می‌شود.

فیلم آفتاب سوخته 2 ساخته نیكیتا میخالكوف از روسیه دیگر فیلم سرشناس این فهرست است كه قسمت اول آن در سال 1994 موفق به كسب جایزه اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد. اكران جهانی این فیلم در شصت‌ویكمین جشنواره كن انجام شد و با بودجه هنگفت ‌55 میلیون دلاری كه در تاریخ سینمای روسیه بی‌سابقه بود ساخته شده است.

فیلم اعلان جنگ از فرانسه به كارگردانی والری دونزلی كه در بخش هفته منتقدین جشنواره كن اكران شد، دیگر نامزد نهایی احتمالی جایزه اسكار خواهد بود.

فیلم Le Havre از فنلاند ساخته آكی كوریسماكی از نگاه نشریه اسكرین دیلی به جمع نامزدهای نهایی راه خواهد یافت. این فیلم كه در جشنواره كن امسال نامزد نخل طلا بود و موفق به دریافت جایزه فیپرشی شد، یكی از نامزدهای جایزه‌ فیلم لوكس پارلمان اروپاست.

فیلم‌ گل‌های جنگ از چین ساخته ژانگ ییمو‌، یادداشت از اسرائیل ساخته جوزف سدار‌، در تاریكی‌ از لهستان ساخته آگنیژسكا هولند،‌ سوپركلاسیكو از دانمارک ساخته اوله كریستین مادسن‌، به كجا می‌رویم از لبنان ساخته نادین لاباكی به‌همراه فیلم Monsieur Lazhar به كارگردانی فیلیپ فالاردو از كانادا دیگر فیلم‌هایی هستند كه از نگاه نشریه سینمایی اسكرین دیلی نامزدهای نهایی جایزه اسكار 2012 در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی خواهند بود.

به نوشته منتقد نشریه اسكرین دیلی، فیلم‌های سرشناس و تحسین‌شده كارگردانان بزرگ سینمای دنیا در میان فیلم‌های معرفی شده به آكادمی اسكار حضور دارند كه آنها نیز از شایستگی نامزدی جایزه اسكار برخوردارند كه از سرشنا‌س‌ترین‌ آنها می‌توان به روزی روزگاری در آناتولی از تركیه ساخته نوری بیگله جیلان نام برد. این فیلم كه در جشنواره‌ كن امسال نامزد نخل طلا بود و جایزه بزرگ هیات داوران را كسب كرد، محصول مشترک ترکیه و بوسنی است و داستان کشمکش 12 ساعته میان یک پزشک و یک دادستان را به‌تصویر کشیده است.

اسكرین دیلی مضمون بسیار تاریخی فیلم‌های كارت‌ پستال از ژاپن و خط مقدم از كره‌جنوبی را عاملی بازدارنده برای موفقیت آنها در جوایز اسكار می‌داند؛ هرچند مضمون جنگ داخلی اسپانیا در فیلم نان سیاه می‌تواند كورسوی امیدی برای این فیلم ایجاد كند.

بخش غیرانگلیسی جوایز اسكار یكی از جذاب‌ترین شاخه‌های جوایز اسكار است و فیلم‌های بلندی كه خارج از آمریكا تولید شده باشند و دیالوگ‌های به‌كاررفته در آن‌ها عمدتا غیرانگلیسی باشد، مجاز به رقابت در آن هستند.

امسال كشور نیوزلند برای اولین‌بار در این بخش از جوایز اسكار حضور یافته است. از سوی دیگر، دو فیلم تحسین ‌شده‌ سینمای جهان شامل پوستی كه در آن زندگی می‌كنم به كارگردانی پدرو آلمادوار از اسپانیا و ما یک پاپ داریم ساخته نانی مورتی از ایتالیا از راهیابی به جمع نامزدهای اولیه‌ جوایز اسكار 2012 بازماندند.

 

**********

 

فدریکو فلینیزمانی ‌كه اولین مراسم اعطای جوایز اسكار در 16 می 1929 برای تقدیر از بهترین فیلم‌های سال 1927 برگزار شد، بخش جداگانه‌ای برای فیلم‌های غیرانگلیسی تعریف نشده بود. اگرچه آكادمی اسكار بین سال‌های 1947 تا 1955 جوائز افتخاری به بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی ساخته‌شده در خارج از آمریكا اعطا می‌كرد،‌ اما این جوایز مبنای قابل قبولی نداشتند.

برای مثال در سال 1953 این بخش از جوایز اصلاً برگزار نشد و حتی در آن سال‌ها هیچ رقابتی در این بخش وجود نداشت؛ چراكه درواقع هیچ نامزدی معرفی نمی‌شد و تنها یك فیلم به‌عنوان اثر برتر انتخاب می‌شد. از سال 1956 در بیست‌ونهمین مراسم سالانه جوایز اسكار بود كه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی رسماً راه‌اندازی شد و تا به امسال هردوره برگزار می‌شود. برخلاف دیگر بخش‌های جوایز اسكار، بهترین فیلم غیرانگلیسی منحصراً به یك فرد تعلق نمی‌گیرد؛ گرچه كارگردان فیلم جایزه را دریافت می‌كند، اما این جایزه‌ای است برای كل كشور معرفی‌كننده آن فیلم.

در سال‌های برگزاری این جایزه، فیلم‌های محصول كشورهای اروپایی یكه‌تاز بی‌رقیب این عرصه بوده‌اند؛ به طوری ‌كه از 62 جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسكار تا به امروز، 51 جایزه نصیب فیلم‌های اروپایی شده است و سهم كشورهای آسیایی تنها پنج جایزه، كشورهای آفریقایی3 جایزه و كشورهای قاره آمریكا نیز 3 جایزه اسكار بوده است.

یكی از انتقاداتی كه همیشه به آكادمی اسكار در برگزاری این بخش وارد می‌شود، محدود بودن كشورها در معرفی تنها یک فیلم است. قانون آكادمی اسكار می‌گوید هر كشور، یك فیلم و این قانون اگرچه فرصت برابری برای همه كشورها در این رقابت ایجاد می‌كند، اما ازسوی دیگر موجب می‌شود تا كشورهایی چون ایتالیا، آلمان یا فرانسه كه از سینمای پویا و قدرتمندی بهره می‌برند، مجبور به نادیده گرفتن برخی فیلم‌های مطرح خود شوند.

دیگر محدودیتی كه قانون این بخش ایجاد می‌كند، گریبان كمپانی‌های سازنده آن را می‌گیرد. در برخی موارد چندین كشور به طور مشترک اقدام به ساخت یک فیلم می‌كنند و از آنجایی كه هیچ‌یک نمی‌توانند منحصراً آن را متعلق به خود بدانند، در نتیجه آن فیلم به رغم شایستگی از حضور در رقابت اسكار بازمی‌ماند؛ نمونه بارز آن خاطرات دوچرخه (2004) محصول مشترك چند كشور بود كه نتوانست از سوی هیچیک از سازندگان به اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی معرفی شود. هرچند این فیلم جایزه اسكار بهترین موسیقی را كسب كرد و در جشنواره‌های متعدد تحسین شد.

همان ‌طور كه در ابتدای مطلب گفته شد، كشورهای اروپایی بیشترین سهم را در جوایز اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی اسكار داشته‌اند كه در این میان فیلم‌های ایتالیایی بیشترین جایزه را نصیب خود كرده‌اند. ایتالیا مجموعا 13بار موفق به كسب جایزه اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی شده و در مجموع 27 بار نامزد این جایزه بوده است. فرانسه با 12بار كسب این جایزه در مكان دوم قرار دارد. این در حالیست كه فیلم‌های تولید اسپانیا با اختلافی چشم‌گیر یعنی 4 جایزه اسكار در رتبه سوم مشتركاً با ژاپن قرار گرفته است. چهار كشور سوئد، شوروی سابق، هلند و چك‌واسلواكی سابق هركدام سه‌بار این جایزه معتبر را كسب كرده‌اند. دانمارك، آلمان، آرژانتین و سوئد نیز با كسب دو جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 11 كشور ازجمله تایوان هركدام یك‌بار این تجربه شیرین را داشته‌اند.

از میان تمامی كارگردانانی كه كسب جایزه اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی را تجربه كرده‌اند، فدریكو فلینی، كارگردان بلندآوازه سینمای ایتالیا متمایزتر است. وی در مقام كارگردان توانست چهار بار این جایزه معتبر را كسب كند و از این حیث همچنان ركورددار است. فلینی در سال‌های 1956 برای جاده، 1957 برای شب‌های كابیریا، 1963 برای هشت‌ونیم و در سال 1974 برای آماركورد چهار اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای سینمای ایتالیا به‌ همراه آورد.

 


 تاريخ ارسال: 1390/8/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>برنا حیدری:

جدایی نادر از سیمین رقیب نداره!

0+0-

شنبه 7 آبان 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.