پرده سینما

سفرنامه اصفهان- قسمت دوم

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سفرنامه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان- اصفهان

 

توضیح پرده سینما: بنیاد سینمایی فارابی برای انعکاس این گزارش هیچگونه امکان اقامتی یا بلیط رفت و برگشت در اختیار سایت پرده سینما قرار نداد و آقای منتظری با هزینه خصوصی به این سفر رفته اند. که البته حتی با اذعان به این نکته هم، مدیر روابط عمومی جشنواره کودک در بدو ورود ایشان با شک و شبهه ای به سبک نیروهای انتظامی کارت خبرنگاری ایشان را مورد بازرسی قرار داده است که «کی این کارت را برای شما صادر کرده است؟»  بنابراین سایت امکان فرستادن عکاس به جشنواره کودک را نداشته است. عکس های این مقاله جنبه تزئینی ندارد و با گوشی موبایل آقای منتظری گرفته شده است.

 

 

روز سوم: پروانه ها در نیمه راه

 

نشست پرسش و پاسخ فیلم رویای سینمادر سومین روز جشنواره چندین فیلم جنجالی و مهم در سینمای فرشچیان برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

رویای سینما به کارگردانی علی شاه حاتمی، فیتیله و ماه پیشونی به کارگردانی آرش معیریان، شیر تو شیر به کارگردانی ابراهیم فروزش و پیشونی سفید به کارگردانی سید جواد هاشمی از جمله فیلم هایی بودند که در این روز با حضور چهره های شاخص سینمای ایران از جمله علی علایی، چیستا یثربی، مریم میلانی و غیره به نمایش درآمدند و جلسات نقد و بررسی تمامی این فیلم ها با حضور عوامل و دست اندرکاران شان برگزار گردید.

در این میان دو جلسه نقد و بررسی فیلم های رویای سینما به کارگردانی علی شاه حاتمی و پیشونی سفید به کارگردانی سید جواد هاشمی بسیار شلوغ تر از سایر نشست ها بود و منتقدان سینما نیز از این دو فیلم و همچنین فیلم شیر تو شیر استقبال خوبی را به عمل آوردند.

در جلسه نقد و بررسی فیلم رویای سینما که با حضور عوامل و دست اندرکاران این فیلم از جمله علی شاه حاتمی (نویسنده، تهیه کننده و کارگردان)، نیلوفر محمودی (بازیگر)، علی شادمان (بازیگر) و سهند جاهدی (بازیگر) فیلم برگزار شد، شاه حاتمی به چگونگی شکل گرفتن این فیلم پرداخت و در جملاتی گفت:

من همیشه به بچه ها می گویم سینما را جدی نگیرید. سینما اصل نیست. اصل «خود» و هویت شما است. من همیشه دوست داشتم فیلمی در مورد بچه هایی که به سینما عشق دارند بسازم و این فیلم احساس نوستالژی من بود چرا که من با عشق وارد سینما شدم. اما الآن سینما مانند گذشته نیست و میان همه جنگ و دعوا شروع شده است و هنرمندان به جان هم افتاده اند و دارند همدیگر را پاره می کنند تا در سینما جایگاه بالاتری داشته باشند. در صورتی که سینما جای عشق و محبت و دوستی است و هر جهت اش تنها هدایت انسان ها است. من فیلم ام را با حرف و نگاه بچه گانه ساختم اما بزرگان هم با آن همذات پنداری می کنند.

علی شادمان نیز در جملاتی گفت: من همیشه منتظر پیشنهادی از آقای شاه حاتمی بودم و خوشحالم که با ایشان کار می کنم.

نیلوفر محمودی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران نیز در جملاتی گفت:

آقای شاه حاتمی همیشه خصوصیتی دارند که من نمی دانم مثبت است یا منفی؟ آن خصیصه این است که ایشان همیشه با یک گروه ثابت همکاری می کنند که برخی از آن ها به فیلم لطمه می زنند و برای خود آقای شاه حاتمی مشکل ساز می شوند، در سینما انسان بودن مهم است و آقای شاه حاتمی این خصیصه را دارند، به همین جهت است که بنده با کمال میل همیشه دعوت ایشان را می پذیرم.

محمودی در جملات بعدی خود گفت: من امیدوارم بچه های بازیگر فیلم ها را جدی بگیرند، متأسفانه اکنون اغلب بازیگران کودک و نوجوان جو گیر هستند و این احساس را دارند که سوپر استار شده اند و به همین جهت ادب و احترام به بزرگ تر را از یاد برده اند و نمی دانند که باید به پیشکسوتان خود احترام بگذارند.

لابی هتل کوثرعلی شاه حاتمی در انتهای مراسم با لحن تندی از بنیاد سینمایی فارابی گله کرد و گفت:

مثلاً این جا سینمای رسانه ها است! اما خبری از خبرنگاران و عکاسان نیست! فارابی چند صد نفر از خبرنگاران را دعوت کرده است اما همه گویا گشت و گذار و خوردن شیر موز را ترجیح می دهند! والله این غذا و شیر موز ها در تهران هم پیدا می شود. من صمیمانه از بنیاد سینمایی فارابی می خواهم که همه این خبرنگاران غیر فعال را از اصفهان و هتل بیرون کرده و بن غذای آن ها را توقیف کند و دیگر به آن ها اجازه کار ندهد!

من بعد از شنیدن این سخنان از زبان علی شاه حاتمی با توجه با اجحاف های صورت گرفته در برخورد با سایت «پرده سینما» با صدایی بلند گفتم:

درورد بر شما آقای شاه حاتمی! حرف دل من نیست مانند شما است! من از سایت «پرده سینما» به اصفهان آمده ام! ما خودمان به صورت مجزا و شخصی هتل گرفته ایم و خودمان بلیط رفت و آمدمان را تهیه کرده ایم! بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره از ما هیچ حمایتی نکرده و هیچ سرویسی به ما ارئه نداده است. من با شما موافقم وقتی می بینم صدها نفر به عنوان خبرنگار در اصفهان حضور دارند اما رسماً 5 نفر آن ها در سالن رسانه ها فیلم می بینند.

در جلسه نقد و بررسی فیلم پیشونی سفید نیز بسیاری از دست اندرکاران فیلم حضور داشتند. سید جواد هاشمی (کارگردان)، امین زندگانی (بازیگر)، محمدرضا شریفی نیا (بازیگر و مجری طرح)، ترلان پروانه (بازیگر) و پریا مردانیان (بازیگر) از جمله عوامل فیلم پیشونی سفید بودند که در این نشست به طرح دیدگاه های خود در مورد فیلم پرداخته و به پرسش های حاضران در جلسه پاسخ گفتند.

هاشمی در ابتدای این جلسه گفت:

من 27 سال است معلم هستم و بچه ها را دوست دارم و کار با بچه ها را می پسندم و سال ها است دغدغه ام ساخت فیلم برای کودک و نوجوان است.

یکی از نشست های جشنوارهسپس محمدرضا شریفی نیا نیز گفت: من به کار برای کودکان علاقمند هستم و تا کنون چندین جلد کتاب برای کودکان نوشتم و برایشان تصویر سازی کرده ام و همیشه مترصد فرصتی برای کار کودکان بوده ام و خوشحالم که اینک این اتفاق افتاده و حاصل کار بسیار راضی کننده بوده است.

زندگانی نیز در جملاتی گفت: افتخار من بازی در تئاترهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و الان برای بازی در این فیلم بسیار خوشحالم.

سپس هاشمی در مورد فضای فیلمنامه و تفکیک فضای موسیقایی فیلم توضیحاتی داد:

ما همه ملودی ها و آوازها را از قبل در نظر گرفته بودیم و هنگام ساخت و دکوپاژ فیلمنامه ترانه ها و ملودی ها در فیلمنامه درآمد و با کار آهنگساز متفاوت شد و البته بسیار سخت بود.

هاشمی در پاسخ به سوال فردی که کار وی را تقلیدی از هری پاتر خوانده بود گفت:

مشابهت عیب نیست و سرقت خوب جایز است، اما این کار هیچ شباهتی با هری پاتر ندارد و من خوشحالم که فیلم من را با آن مقایسه کرده اید.

اما در این روز همه چیز به پخش فیلم ها و جلسات نقد و بررسی ختم نشد، با وجود باریدن شدید باران در اصفهان استفاده میهمانان از تورهای گردشگری شهر اصفهان که توسط شهرداری اصفهان برای میهمانان بیست و پنجمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده بود بسیار طرفدار داشت و استفاده از این تورها با استقبال بسیاری از میهمانان جشنواره روبرو شده بود.

همچنین در ساعات پایانی شب نشستی در مورد مخاطب شناسی سینمای کودک در سالن میخک هتل کوثر با حضور کارشناسان و صاحب نظران سینمای کودک برگزار گردید که با کمال تعجب این نشست با استقبال خبرنگاران روبرو نشد و عده ای دلیل آن را نشست طولانی شب قبل دانستند که باعث خستگی بیش از حد خبرنگاران شده بود.

در ابتدای این نشست از کتاب «رویاها تو از دست نده» نوشته محمد علی طالبی رونمایی شد.

همچنین در پایان این روز شنیده شد که اجرای مراسم اختتامیه را احسان علیخانی بر عهده خواهد داشت و همچنین در روز اختتامیه طی مراسمی جداگانه سازمان ها و نهادها نیز برگزیدگان خود را خواهند شناخت.

به این ترتیب روزی دیگر با تماشای چند فیلم و شرکت در چندین نشست در اصفهان به پایان رسید.

 

روز چهارم: پروانه ها بر شانه چه کسانی خواهند نشست

 

زاینده رودچهارمین روز جشنواره بدون یکی از داغ ترین و در عین حال پربارترین روزهای جشنواره بود. در این روز چندین و چند نشست خبری و تخصصی در مکان های مختلف شهر اصفهان برگزار گردید و بسیاری از فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران نیز برایشان اکران ویژه در نظر گرفته شد.

همچنین حضور هنرمندان سینما و تلویزیون و تئاتر کشور در این روز بسیار پر رنگ تر از روزهای گذشته شد و بسیاری از هنرمندان در این روز وارد اصفهان شدند تا جای خالی همکاران دیگر خود را که اصفهان را ترک نموده بودند پر نمایند.

در چهارمین روز جشنواره من مرتب در حال رفت و آمد در خیابان های اصفهان بودم و این برایم در عین سختی کار جذابیت های زیادی نیز داشت، به خصوص آن که هوا بعد از دو روز بارش شدید باران آفتابی شده بود و قدم زدن در این هوا در خیابان های اصفهان خالی از لطف نبود.

در این روز فیلم های بالابان ساخته سید رضا صافی و سلام بر فرشتگان ساخته فرزاد اژدری در سالن رسانه ها به نمایش درآمد و چندین نشست تخصصی از جمله نشست تعامل میان ادبیات و سینما با حضور کارشناسان سینما از جمله مصطفی جمشیدی، مینو فرشچی و غیره در یکی از سالن های مجموعه استاد فرشچیان برگزار گردید.

همچنین پنجشنبه شب دکتر سقائیان نژاد، شهردار اصفهان از برخی خبرنگاران و هنرمندان که از تهران به اصفهان آمده بودند دعوت به عمل آورد تا در هتل عباسی اصفهان حضور به هم رسانند. بنده نیز به نمایندگی از سایت «پرده سینما» در این نشست صمیمانه و ضیافت شام شرکت نمودم.

تمامی میهمانان جشنواره توسط چندین دستگاه اتوبوس به هتل عباسی انتقال داده شدند و بعد از پذیرایی با نسکافه و شیرینی به محل برگزاری نشست در سالن آمفی تئاتر هتل عباسی هدایت شدند. این مراسم بعد از پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری نوجوان آغاز شد، در ابتدای این نشست سید احمد میرعلایی دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان با تشویق حاضران روی صحنه آمد و در جملاتی که به صورت زنده برای میهمانان خارجی نشست ترجمه می شدند گفت:

امیدواریم که جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با تمامی شما ارتباط خوبی برقرار کرده باشد و ابعادش فراتر از یک جشنواره معمولی بوده باشد.

میرعلایی افزود: ما در کشورمان 31 استان داریم و این جشنواره در 21 استان برگزار می شود ما برگزاری این جشنواره در مناطق محروم را از 10 روز قبل شروع کردیم و هم زمان با جشنواره اصفهان در 9 استان دیگر نیز به صورت هم زمان در حال برگزاری است و در تمامی استان ها داوری توسط دانش آموزان انجام می شود.

میرعلایی در پایان سخنان اش متذکر شد:

برگزاری این جشنواره مدیریت شهری قوی ای را می طلبید تا ما بتوانیم برنامه هایمان را به سرانجام برسانیم، دکتر سقائیان نژاد شهردار اصفهان در این زمینه ما را یاری نمودند.

سپس میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی به رسم یادبود هدیه ای به شهردار اصفهان اهدا نمود و پس از آن رئیس بنیاد «سیفژ» روی صحنه رفت و در جملاتی گفت: من پیام های درود خود را از کشور ماندلا می آورم، این دومین باری است که به اصفهان سفر می کنم. رئیس بنیاد سیفژ در ادامه اظهاراتش گفت:

هر بار که وارد این فستیوال می شویم وارد دنیایی سحرآمیز می شویم، این فستیوال با انتخاب کیفیت بالای فیلم ها انجام شد و فیلم ها تنوع زیادی داشتند و با انتخاب دقیق موضوعات برای کودکان دنیای کمیابی برای کودکان برگزار شد.

سپس دکتر سقائیان نژاد شهردار اصفهان روی صحنه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به حاضران گفت:

با استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره کودک در اصفهان و با همت کلیه دست اندرکاران سینمای ایران و با همراهی جهان سینما بر آنیم تا این جشنواره را سال به سال بهتر سازیم.

شهردار اصفهان ادامه داد:

افتتاحیهشعار این جشنواره نشاط و کودکی است و رسول اکرم (ص) در حدیثی فرموده اند:

بهشت را خانه ای است به نام شادی و کسی وارد آن نمی شود مگر آن که کودکان را شاد کند.

بعد از اتمام سخنان دکتر سقائیان نژاد گروه هم نوازان صلح سپید با هدف ابلاغ پیام مقدس صلح به جهانیان به اجرای قطعاتی ترکیبی از سازهای مختلف سنتی و مقامی و خارجی پرداختند که البته این بخش با استقبال حضار روبرو نشد و بسیاری از حاضران بعد از دقایقی سالن آمفی تئاتر هتل عباسی را ترک نمودند و در محوطه لابی گرد هم آمدند.

حسین مرتهب نوازنده نی، میثم اسدیان نوازنده گیتار، محسن طاهر زاده نوازنده سازهای کوبه ای و علی اصغر رحیمی سرپرست و آهنگساز این گروه بودند.

بعد از اتمام بخش موسیقی از میهمانان دعوت شد تا به راهنمایی میزبانان برای مراسم ضیافت شام به سالن اصلی هتل عباسی بروند.

بنده نیز همراه با دیگر دوستان عازم سالن اصلی هتل عباسی شدیم و بعد از صرف شام همراه با اتوبوس ها به محل اسکان و استقرار روابط عمومی بیست و پنجمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان (هتل کوثر) رفتیم.

نکته جالبی که در تمامی ساعات ضیافت شام در هتل عباسی و یا جمع های هنرمندان و صاحب نظران و خبرنگاران در هتل کوثر در این روز به چشم می خورد این بود که اغلب از ساعات ابتدایی شب به حدس و گمانه زنی های خود برای اهدای جوایز این دوره از جشنواره می پرداختند و بازار شایعه و شایعه بازی بسیار بسیار داغ بود.

عده ای حتی پا را از حدس در مورد کاندیداها فراتر گذاشته و می گفتند که ما مطمئن هستیم که چه افرادی قرار است فردا پروانه زرین را از آن خود نمایند!

همچنین برخی به نحوه داوری کودکان در این دوره از جشنواره ایراداتی گرفته و می گفتند که برای کودکان لابی کرده اند و با شستشوی مغزی می خواهند رأی آن ها را به نفع خود تغییر دهند!

تمامی این شایعات در صورتی بود که داوران کودک بیش از 24 ساعت قبل نتیجه داوری شان مشخص شده بود و دیگر کسی نمی توانست به قول این گونه افراد مغز آن ها را شستشو دهد. عده ای به شدت، اعتقاد داشتند که به کودکان تفهیم نموده اند که باید فیلم پاریس تا پاریس را انتخاب کنند.

نکته بسیار جالبی که برای من در این روز رقم خورد این بود که دیدم گویا جشنواره فیلم های کودک برای بسیاری از هنرمندان من جمله سرکار خانم چیستا یثربی هنرمند نامدار تئاتر کشور و کارشناس سینما از جشنواره فیلم فجر هم مهم تر است و ایشان به همراه تعدادی از منتقدان سینما و صاحب نظران با جدیت پیگیر تمامی بخش های این جشنواره هستند.

یکی دیگر ار نکات قابل تامل روز چهارشنبه اعلام رده بندی فیلم های مردمی بود. بولتن روزانه جشنواره در این روز فیلم پیشونی سفید ساخته سید جواد هاشمی را رتبه اول، شیر تو شیر ساخته ابراهیم فروزش را رتبه دوم و رویای سینما ساخته علی شاه حاتمی را در رتبه سوم اعلام کرده بود، در صورتی که برخی از دست اندرکاران انجمن سینمای جوان اصفهان در تناقضی عجیب و غریب فیلم های همچون فیتیله و ماه پیشونی و پاریس تا پاریس را در صدر آرای مردمی می دانستند.

اما اعتراضات و گله های میهمانان جشنواره از طرز برخوردی بعضی از پرنسل سالن های سینمای شهر اصفهان به اوج خود رسید. به عنوان نمونه پدر یکی از بازیگران کودک سینمای ایران که در فیلم فیتیله و ماه پیشونی ایفای نقش نموده است به بنده گفت: امشب برای تماشای این فیلم همراه با کارگردان و خانواده هایمان به سینما ساحل رفتیم اما در آنجا با ممانعت پرسنل سینما برای ورودمان به سالن مواجه شدیم و آن ها با برخوردی بسیار بد و زننده با ما رفتار نمودند این جای تأسف است که مسئولین فکر برای این معضلات نمی کنند.

وی اضافه کرد: چرا در بین مسئولین برگزار کننده و سینماهای نمایش دهنده فیلم ها هماهنگی های لازم وجود ندارد و باعث می شود تا چنین برخوردهایی شکل بگیرد؟

 

 

روز پنجم: پروانه ها بر شانه های برگزیدگان نشستند.

 

کارناوال شادیجمعه صبح با این که روز آخر جشنواره بود و بسیاری از افراد موفق به تماشای فیلم ها نشده بودند اما گویی دغدغه هم برای دیدن فیلم ها نداشتند و همگی ترجیح دادند واپسین دقایق حضور خود در اصفهان را به گشت و گذار و خرید سوغات بپردازند. و به همین منظور اغلب حاضران قبل از ساعت 9 صبح با تورهای گردشگری بیرون از هتل رفتند و تنها تعداد معدودی از حضار برای اختتامیه مراسم و اهدای جوایز نهادها و سازمان ها به سالن سوره واقع در خیابان آمادگاه اصفهان رفتند.

عصر جمعه بی شک شلوغ ترین و هیجان انگیز ترین روز در جشنواره بود و جمعیت بسیار زیادی در حیاط و لابی هتل کوثر به چشم می خورند و منتظر اعزام به محل برگزاری مراسم اختتامیه بودند و به وسیله ده ها دستگاه اتوبوس و مینی بوس و ون به مراسم اختتامیه رفتند.

مراسم اختامیه بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان با دقایقی تأخیر در سالن گل نرگس شهر اصفهان با حضور گسترده خبرنگاران، عکاسان، هنرمندان، دست اندرکاران و مسئولان سینمای ایران و مسئولین سینمایی و شهری اصفهان برگزار گردید.

این مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری نوجوانی آغاز شد و سپس احسان علیخانی مجری سرشناس تلویزیون روی صحنه آمد و ضمن عرض خیر مقدم به حضار از آن ها دعوت نمود تا به تماشای تصاویری از کارناوال های شادی در شهر اصفهان بنشینند، این تصاویر که از پیش تولید تا آغاز و پایان این جشنواره را پوشش می داد کاروان های سراسری و ارسال بیش از هفتاد هزار بسته فرهنگی به نقاط محروم سراسر کشور را نشان داد.

بعد از پخش این تصاویر علیخانی از مدیریت فرهنگی هنری آستان قدس رضوی دعوت کرد تا به همراه دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان روی صحنه بیایند، ضرابی مدیریت فرهنگی هنری آستان قدس رضوی تکه فرش نفیسی را که بریده شده از فرشی بزرگ که در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) بود را به سید احمد میرعلایی هدیه داد، ضرابی بعد از اهدای این فرش اعلام کرد:

از سال آینده در جشنواره فیلم های کودک و نوجوان بخشی به نام کودک و زیارت نیز در نظر گرفته می شود تا آثار ارزشمندی برای ساحت امام رضا (ع) در جشنواره داشته باشیم.

ضرابی افزود: سالانه بیش از 20 میلیون زائر که یک میلیون نفر از آن ها کودکان هستند از بارگاه ملکوتی امام رضا ( ع ) دیدن می نمایند و به همین منظور آستان قدس رضوی از ساخت چنین آثاری حمایت می نمایند.

سپس سید احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در جملاتی گفت:

برنامه افتتاحیه ما با یاد و نام حضرت امیر المومنین (ع) آغاز شد و الآن خود بنده غافلگیر شدم از این که دیدم قطعه فرش متبرک خاک پای زائران امام رضا (ع) به من اهدا شد.

میرعلایی سپس ادامه داد: از همین امشب با استقرار در دبیرخانه جشنواره رسماً جشنواره بیست و ششم را آغاز خواهیم نمود.

 

اختتامیهبعد از سخنان میرعلایی نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره رسید و در بخش آثار ویدیویی و پویا نمایی جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا شد:

دیپلم افتخار به مریم خلیل زاده برای فیلم زنی زیر یخ ها آواز می خواند

دیپلم افتخار به حسن مرادی زاده برای ساخت فیلم طنزهای طلایی

دیپلم افتخار به سارا نامجو برای فیلم لالایی و خواب های پارچه ای

پروانه زرین به علی حسین خان و مرتضی احمد وند برای ساخت فیلم این هم پول ماهی.

پروانه زرین و جایزه ویژه هیئت داوران به ریحانه کاووش برای ساخت فیلم میهمان ماه.

همچنین در بخش کوتاه و نیمه بلند نیز دیپلم افتخاری به جلال ساعد پناه برای ساخت فیلم صدای باران اهدا گردید.

 

در بخش بازیگران کودک و نوجوان فیلم های ویدیویی نیز جوایزی به شرح زیر اهدا گردید:

دیپلم افتخار به محمد صالح پور برای بازی در فیلم توریست

دیپلم افتخار به علی قاسمی برای بازی در فیلم خشت بهشت

پروانه زرین به سید محمد حسینی برای بازی در فیلم توریست

پروانه زرین به نیکی نصیریان برای بازی در فیلم یکی بود یکی نبود

 

سپس نوبت به اهدای جوایز فیلمنامه در بخش آثار ویدیویی رسید که در این بخش جوایزی بدین شرح به برگزیدگان اهدا گردید:

دیپلم افتخار به احسان عبدی پور برای فیلمنامه توریست

پروانه زرین به علی فرزین فرد برای فیلمنامه کلاس سوم ب

در بخش کارگردانی آثار ویدیویی نیز پروانه زرین به احسان عبدی پور برای فیلم توریست اهدا گردید.

همچنین فیلم توریست توانست پروانه زرین بهترین فیلم در بخش آثار ویدیویی را از آن خود نمایند.

 

 بعد از اهدای این جوایز تصاویری خاطره انگیز از فیلم های کودک سال های دور سینمای ایران پخش گردید که با استقبال بسیار خوبی از سوی حاضران روبرو گشت. تصاویری از فیلم های نیاز، شهر موش ها، کاکلی، خانه دوست کجاست؟، پرنده کوچک خوشبختی و غیره با استقبال زیادی از سوی حاضران روبرو گشت.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز داوران کودک در بخش بین الملل رسید که 23 داور از 10 کشور دنیا فیلم ها را مورد ارزیای قرار داده بودند. در این بخش جوایزی به شرح زیر اهدا شد:

جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم صداهای کوچک از کشور کلمبیا تعلق گرفت.

همچنین جوایزی به دو فیلم اژدهای بی آزار از فرانسه و مرغی در جنگل از کره جنوبی اهدا شد.

سپس با دعوت از داوران سیفژ و پخش کلیپی از سیفژ جایزه ویژه بنیاد «سیفژ» به فیلم رویا پرداز از کشور اندوزی اهدا گردید.

پس از آن نوبت به بخش ویژه «کودک و مقاومت» و جایزه محمد الدوره رسید که در این بخش با حضور دبیر بیست و پنجمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان، شهردار اصفهان و رئیس شورای شهر اصفهان جایزه ویژه به فیلم راه نجات ساخته راما قویدل به تهیه کنندگی سعید سعدی و شبکه جهانی سحر اهدا گردید.

 

سپس نوبت به اهدای جوایز به برگزیدگان بخش بین الملل رسید و در این بخش جوایزی بدین شرح به برگزیدگان اهدا شد:

دیپلم افتخار به فیلم صدای پای من ساخته مهرداد خوشبخت

جایزه ویژه به فیلم پاورچین از کشور های فرانسه و بلزیک

پروانه زرین ویژه فیلم های آسیایی به فیلم هارون آرون

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری به فیلم داستان شگفت انگیز جنگل اوریس از کشور ژاپن

بهترین بازیگر به فیلم عقاب در قلب من از کشور اندونزی

بهترین فیلمنامه به فیلم رویا پرداز از کشور اندونزی

بهترین کارگردان به سازنده فیلم دختر زمستان از کشورهای آلمان و لهستان

بهترین فیلم به فیلم باد و مه به تهیه کنندگی ناصر دهقانی و کارگردانی محمد علی طالبی

 

بعد از اهدای جوایز بخش بین الملل که با حضور هیئت داوران ایرانی و خارجی این بخش برگزار شد مجری مراسم از حضور هنرمندانی که در سالن حضور داشتند از جمله: سعید راد، مجید مظفری، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی و محمدرضا شریفی نیا تقدیر نمود.

سپس نوبت به بخش اهدای جوایز داوران کودک سینمای ایران رسید که نزدیک به 40 کودک داور ایرانی روی صحنه آمدند و یا قرائت بیانیه خود جایزه ویژه شان را به فیلم پاریس تا پاریس ساخته محمدحسین لطیفی اهدا نمودند.

سپس بعد از خواندن سرود توسط کودکان ایران زمین از ثمین باغچه بان مجری مراسم از هنرمندان دیگری همچون: مهدی باقربیگی، محسن علی اکبری، قدرت الله ایزدی، علی شاه حاتمی و جمال شورجه تقدیر نمود.

 

در همین بخش سید احمد میرعلایی پشت تریبون رفت و در جملاتی گفت: هنگامی که دوستان ما در سراسر ایران زمین و در نقاط محروم کشور بسته های فرهنگی را به کودکان اهدا می نمودند در نوکاباد خاش با دختر خانمی به نام پروین که بیماری ام اس دارند برخورد کردند و ایشان چند روز قبل به اصفهان آمدند و اکنون در جمع ما حاضر هستند.

سپس با حضور جواد شمقدری روی صحنه جایزه ویژه شهید بهنام محمدی به فیلم صدای پای من ساخته مهرداد خوشبخت رسید و بعد از آن با حضور هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران از جمله: گیتی خامنه، محمد داوددی، غلامرضا رمضانی، جمال شورجه، رسول صدرعاملی و محمدرضا عرب روی صحنه نوبت به اهدای جوایز به برگزیدگان این بخش به شرح زیر رسید:

جایزه ویژه هیئت داوران آثار ویدیویی به غلامرضا رمضانی

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری به محمد لطفعلی برای فیلم فرار از بگبو

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری به حمیدرضا صافی برای فیلم بالابان

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری به کامران سحرخیز و سید هادی اسلامی برای فیلم سلام بر فرشتگان

همچنین پروانه زرین بهترین فیلمنامه به سلام بر فرشتگان به قلم فرزاد ارژدری رسید.

 

در بخش بازیگران دختر کودک و نوجوان نیز جوایزی به شرح زیر اهدا شد:

دیپلم افتخار بهترین بازیگر کودک به یاسمین نوروزی برای بازی در فیلم پاریس تا پاریس

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک به کیمیا حسینی برای بازی در فیلم سلام بر فرشتگان

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نوجوان دختر به معصومه شکوری برای بازی در فیلم باد و مه

پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان دختر به ترلان پروانه برای بازی در آهوی پیشونی سفید

 

در بخش بازیگران پسر کودک و نوجوان نیز جوایز بدین شرح اهدا گردید:

دیپلم افتخار بهترین بازیگر کودک به هه فال اسماعیل نوری برای بازی در فیلم مصائب چارلی

دیپلم افتخار بهترین بازیگر کودک به شاهین حیدری برای بازی در فیلم شیر تو شیر

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک به پیام اریس برای بازی در فیلم باد و مه

پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان به علی شادمان برای بازی در فیلم رویای سینما

 

مابقی جوایز در بخش سینمای ایران نیز به شرح زیر به برگزیدگان اهدا گردید:

دیپلم افتخار بهترین کارگردان به علی سعادت نیا برای ساخت فیلم مصائب چارلی

پروانه زرین بهترین کارگردان به علی شاه حاتمی برای بازی در فیلم رویای سینما

جایزه ویژه به محمد علی طالبی برای ساخت فیلم باد و مه

جایزه ویژه به ابراهیم فروزش برای ساخت فیلم شیر تو شیر

پروانه زرین بهترین فیلم به حسن علی مردانی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تهیه فیلم سلام بر فرشتگان

 

بهترین فیلم از نگاه مردم:

رتبه سوم به فیلم شیر تو شیر ساخته ابراهیم فروزش

رتبه دوم به فیلم بهشت اینجاست ساخته حمید سلیمیان

رتبه اول به فیلم آهوی پیشونی سفید ساخته سید جواد هاشمی

در پایان نیز جایزه ویژه ای به آرش معیریان برای ساخت فیلم فیتیله و ماه پیشونی رسید و جوایزی به عمو فیتیله ای ها نیز اهدا شد.

 

بعد از اهدای این جوایز مراسم آتش بازی در بیرون از سالن گل نرگس برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی حضار روبرو گشت.

 

یکی از نشست های جشنوارهاما در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره نیز طبق معمول حواشی زیادی وجود داشت، علی شاه حاتمی کارگردان سینما هنگام دریافت جایزه اش از سید جواد هاشمی به عنوان پدیده سال سینمای ایران نام برد و اعلام کرد تا هنگام معالجه کامل دختری که از خاش به اصفهان آمده است تمامی هزینه های درمان وی را خواهد پرداخت. این اظهارات شاه حاتمی با استقبال زیاد حاضران روبرو گشت و حضار دقایقی به صورت ایستاده او را مورد تشویق خود قرار دادند.

سید جواد هاشمی که تا واپسین دقایق در سالن حضور داشت هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم سالن را ترک کرد و به جای وی امین زندگانی و محمدرضا شریفی نیا روی صحنه آمدند و شریفی نیا در جملاتی گفت:

امیدوارم هاشمی با اعتراض از سالن بیرون نرفته باشد.

همچنین هنگام اهدای جوایز بازیگران دختر کودک برخی به اشتباه فکر کردند که این جایزه بازیگران نوجوان است و به همین خاطر عوامل فیلم رویای سینما و آهوی پیشونی سفید بسیار مبهوت مانده بودند و از دهان یکی از آن ها بیرون آمد که «ای بابا دیشب به ترلان پروانه گفته بودند که تو برنده ای پس چرا برنده نشد؟»

در این جا معلوم شد که شایعات روز قبل حقیقت داشته و با این که تا واپسین دقایق روز جمعه اسامی کاندیداها اعلام نشده بود همه از برگزیدگان جشنواره اطلاع قبلی داشتند!

به هرحال با همه خوبی و ها و کاستی ها بیست و پنجمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به کار خود پایان داد ، امید است با توجه به عنایت بنیاد سینمایی فارابی و سید احمد میرعلایی برای روند رو به رشد سینمای کودک سال دیگر شاهد برگزاری جشنواره ای با شکوه تر از این باشیم.

 

در همین رابطه بخوانید

سفرنامه اصفهان- قسمت اول

 


 تاريخ ارسال: 1390/8/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>رها:

مرسی گزارش بسیار خوبی بود. یعنی چی که این ها به شما جا نداده اند شما سایت فوق العاده دارین و این رو باید به همگان ثابت کنید

0+0-

شنبه 5 آذر 1390



>>>عشق سینما:

گزارش فوق العاده بود تا این لحظه هیچ سایت و خبرگزاری ندیدم که مثل آقای منتظری اینطور دقیق به جزئیات و حواشی اشاره کرده باشن خسته نباشین دست مریزاد در ضمن زیاد هم از این سازمان و نهادها دلخور نباشید البته باید حق خودتون رو بگیرین چون واقعا سایتتون جایگاه والایی داره در کل من که باهاتون خیلی حال میکنم

0+0-

سه‌شنبه 1 آذر 1390



>>>مخاطب سینما:

بابت تهبه گزارش ممنونم. متأسفانه اخبار جشنواره امسال انعکاس خوبی در رسانه ها نداشت و شخصاً از گزارش های شما استفاده کردم. من از بین فیلمهای جشنواره کودک و نوجوان فقط فیلم پاریس تا پاریس را در جشنواره فجر گذشته دیده ام و می دانم فیلمی نیست که مورد پسند منتقدان باشد و خودم هم به ضعف های آن که بخش اعظمش متوجه فیلمنامه است واقفم، اما تصور می کنم پسندیده شدن این فیلم از سوی مردم چندان دور از ذهن نبست. کما اینکه در سالن سینما شاهد بودم که تعداد زیادی از تماشاگران به راحتی با فیلم همراه شده بودند، آن را دوست داشتند و در پایان با پخش سرود ایران از جا برخاسته و آن را مورد تشوبق قرار دادند. با این اوصاف و همچنین با توجه به گزارشی که از داوران کودک و نوجوان در برنامه هفت پخش شد، خیلی مایلم بدانم نظر واقعی آقای منتظری درباره صحت و سقم تفهیم به داوران کودک و نوجوان و این قبیل حرف ها چیست؟ در صورت امکان درباره نحوه داوری آنها و انتخاب بهترین فیلم توضیحاتی بفرمایید. ضمناً تا آنجا که من می دانم فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده پاریس نا پاریس هیچکدام در اصفهان نبوده اند، از طرفی صاحب فیلم شبکه سحر است. پیام فیلم هم یک پیام انسانی و فرا ملی است. بنابراین جالب است بدانم چه کسانی ممکن است لابی کرده باشند و این انتخاب چه نفعی برای چه کسانی خواهد داشت؟ مخصوصاً که این فیلم در هیچ یک از بخش های اصلی و جنبی (بجز یاسمن نوروزی) جایزه ای دریافت نکرد.

0+0-

سه‌شنبه 1 آذر 1390



>>>فرتوش فرزین فرد:

در اعلام برندگان بخش ویدئویی جایزه بهترین فیلمنامه به "علی فرزین فرد " تعلق گرفت که به اشتباه "علیرضا زرین فر درج شده است. در این خصوص به سایت جشنواره مراجعه فرمایید. http://www.icff.ir/25th/pe/news/public-news/549-ekhtetamie-1.html

0+0-

سه‌شنبه 1 آذر 1390



>>>farideh zakeri :

سلام برای من خیلی جالب بود دعوت رسمی فارابی بودم ولی به هتل عباسی ومهمانی شهردار برای من کارت ندادند وگفتند تعداد کمی خبرنگار دعوت شده اند شما بدون دعوت بنیاد فارابی به همه می رفتید بابا ایول...

0+0-

دوشنبه 30 آبان 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.