پرده سینما

داستان جدایی نادر از سیمین به سینماهای آمریکا رسید

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

-جدایی نادر از سیمین تا اینجای کار و این جوایزی که گرفته است (از لحاظ آمار جوائز و امتیاز منتقدان) پر افتخارترین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما محسوب می شود. فیلمی که خیلی زود تمامی قله های سینمای جهان را فتح کرد و این تازه اول راه است و به قول راجر ایبرت: جدایی نادر از سیمین از آن شاهکار های  تماشایی  است که از الان تا دهه ها بعد تماشاگران خود را پیدا خواهد کرد!

 

-جدایی نادر از سیمین در 3 سالن از 30 دسامبر به نام هایFILM FORUM TRIPLEX و LINCOLN PLAZA CINEMAS در شهر نیویورک و سینما رویال لس آنجلس اکران می شود و به مرور و هفته به هفته به تعداد سینماهایش افزوده می گردد تا به رقم 1200سینما در آمریکا برسد که بی نظیر ترین و گسترده ترین اکران یک فیلم ایرانی در آمریکا است.

 

دی وی دی جدایی نادر از سیمینبالاخره اکران جدایی نادر از سیمین از این هفته به صورت محدود در سینماهای آمریکا آغاز می شود. فیلمی که پیشتاز فصل جوایز پیش از اسکار است و تقریباً منتقد معروفی نیست که این فیلم را جزو پنج فیلم برتر سال قرار نداده باشد. اما بهترین اتفاق برای این فیلم انتخاب آن به عنوان «بهترین فیلم سال» از طرف راجر ایبرت معروفترین و پرنفوذترین منتقد حال حاضر سینما است. همچنین وال استریت ژورنال که از معتبرترین و قدیمی ترین مجلات دنیاست جدایی نادر از سیمین را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرده است. موفقیتی عظیم که حتی در مورد بهترین فیلم انگلیسی زبان  سال (هنرمند) هم نیافتاده است! همچنان اتفاق عجیب دیگر  انتخاب آن به عنوان بهترین فیلم سال از نظر خوانندگان  پرمخاطبترین سایت سینماییی جهان(با ماهیانه 100میلیون نفر بازدیدکننده) به نام imdb بود. فیلم در کمال شگفتی در صدر این جدول با اختلاف فراوان با سایر فیلم های 2011 قرار گرفته است.

جدایی نادر از سیمین در 3 سالن از 30 دسامبر به نام هایFILM FORUM TRIPLEX و LINCOLN PLAZA CINEMAS در شهر نیویورک و سینما رویال لس آنجلس اکران می شود و به مرور و هفته به هفته به تعداد سینماهایش افزوده می گردد تا به رقم 1200سینما در آمریکا (به نقل از روزنامه ی بانی فیلم) برسد که بی نظیر ترین و گسترده ترین اکران یک فیلم ایرانی در آمریکا است. سونی پخش کننده ی معتبر فیلم فعلاً برنامه ی اکران فیلم در 100 سالن را در سایت خود قرار داده است.

جدایی نادر از سیمین همچنین در زمان نوشتن این مقاله از معتبرترین سایت سینمایی نقد فیلم با نام «گوجه فرنگی گندیده» (www.rottentomatoes.com)که معتبرترین منتقدان جهان از 100به فیلمی نمره می دهند و میانگین آن  محاسبه می شود درجه ی حیرت انگیز 100% گرفته است و در صدر بهترین فیلم سال از نظر میانگین رأی منتقدان جهان قرار گرفته است. فیلم همچنان از دومین سایت معتبر نقد فیلم با نام (www.metacritics.com) هم که به نوعی عملکردش مانند سایت قبلی است درجه ی 100 گرفته است و در آن سایت هم در صدر بهترین فیلم سال قرار گرفته است!

جدایی نادر از سیمین فیلمی است که مخالفان داخلی اش را مجبور به نامه نگاری تخیلی و به زبان فارسی! با رییس آکادمی اسکار می کند مخالفینی که حتی نمی دانند اسکار مانند بعضی از جشنواره های فوق معتبر! نیست که توسط چهار- پنج نفر  داور خودی داوری شود. در اسکار  5800 نفر از مختصصان هر رشته به فیلم ها رأی می دهند و نامزد ها را انتخاب می کنند. اینگونه نیست که مانند بعضی جشنواره های فوق معتبر! یک نفر به آن داوران نامه دهد و بگوید من از فلان فیلم خوشم آمده است و خرج زیادی برای آن شده است و با خط مشی سیاسی ما سازگاری دارد، پس  فقط به آن رأی دهید! که اگر اینگونه بود هم اسکار در حد همان جشنواره های فوق معتبر! می ماند و هرگز «اسکار» نمی شد! موافقان فیلم هم چه در سایت ها و چه در شبکه های اجتماعی به جشن و سرور افتاده اند. فقط کافی است که مطلبی از فیلم جدایی نادر از سیمین در شبکه ی اجتماعی پخش شود، خیل عظیم طرفداران فیلم آن خبر را پخش می کنند و کلی بحث و تبادل نظر پیرامون آن می شود. مخصوصاً که این روزها که روزی دو منتقد حرفه ای یا سایت معتبر آن را به عنوان بهترین فیلم سال برمی گزینند. جدایی نادر از سیمین تا اینجای کار و این جوایزی که گرفته است (از لحاظ آمار جوائز و امتیاز منتقدان) پر افتخارترین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما محسوب می شود. فیلمی که خیلی زود تمامی قله های سینمای جهان را فتح کرد و این تازه اول راه است و به قول راجر ایبرت: جدایی نادر از سیمین از آن شاهکار های  تماشایی  است که از الان تا دهه ها بعد تماشاگران خود را پیدا خواهد کرد!

از این هفته تا پایان اکران فیلم جدایی نادر از سیمین در آمریکا ی شمالی، آمار جدید و روزانه ی فیلم را در سایت پرده سینما دنبال کنید!


 تاريخ ارسال: 1390/10/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>محمد شهر زیبای خدا:

اقای فاضلی...مگر فیلم سیاسی بد است.مگر نه اینکه سینمای مستقل امریکا وقتی یک فیلم سیاسی بر علیه کشورش بسازد از نظر شما کارگردانش می شود کارگردان پیشرو و مستقل و خوش فکر..مگر نه اینکه خب،وضعیت کشور ما همین است..اقایان مراقب خود باشید.کم کم داریم شک می کنیم که دستتان به جایی بند است.مگر نمی بینید این همه سیاهی را.یا نکند این سیاهی ها باعث گذران اموراتتان است.مگر اصلاً ساخت یک فیلم سیاسی(از نظر شما) که خوش ساخت باشد بد است.یا نکند اقای فاضلی شما بیشتر از راجر ایبرت سینما را می شناسید.یا نکند راجر ایبرت هم دستش را در دستان بقیه توطیه گرها گذاشته تا به وسیله این فیلم مملکت گل و بلبل ما را در هم بکوبد.وای بر شما.حالا دیگر برای کوبیدن این فیلم از اخراجی ها دفاع می کنید.اقای فاضلی به خودتان نبالید با ان جامعه شناسیتان که نیم بیشتر مردم این مملکت را بی سواد و پر مدعا و...نامیدید.بله،من هم برای این مردم و خودم متاسفم که شما منتقدش هستید.شما اگر قدرت داشتید چه دیکتاتوری می شدید.که نادر دیکتاتور است.هول برتان داشته.نگاهی به مقاله تان بکنید.30 میلیون نفر را زیر سوال برده اید اقای دموکرات.که حالا دیگر هیچ کس نمی فهمد و شما می فهمید.نمی گویم بیا و از فیلمی که دوست دارم دفاع کن ولی خوب معلوم است که پس نقدتان(خزعبلاتتان)خصومتی دیرینه خوابیده است.عقده هست.کینه هست.دمل چرکین التیام نیافته هست.وگرنه من باز هم نقد منفی خوانده بودم.ولی کلمات شما پر بود از اتش خشم.شاید قرار بوده روزی چیزی بشوید و نشده اید که اینگونه گر گرفته اید اقای فاضلی.ببخشید که اینگونه در موردتان قضاوت می کنم ولی پیشتر خود شما این کار را باب کردید.چون من از همان طبقه متوسط خود شیفته هستم.کیست که نداند چرا اخراجی ها فروخت؟چون این مردم غم دیده و شادی ندیده را به ضرب و زور ..زیدن و حرف های پایین تنه ای خنداند که فقط ده نمکی می توانست اجازه ساختش را بگیرد.که کاراکترهای اخراجی ها صداقت دارند.اصلاً کسی انها را باور کرد.فقط می خواستند کمی بخندند که خندیدند.اصلاً کسی با ان فیلم یک دقیقه هم به فکر فرو رفت.اقای فاضلی باز هم بی پروا نظرم را می گویم و به نحوه خودتان مه ما را متهم به سیاه نمایی می کنید متهمتان می کنم.فکر می کنم پول هنگفتی از بابت این مقاله گیرتان امده.از مقاله تان مشخص است که دقیقاً می خواهید چه را زیر سوال ببرید.این مردم همانی هستند که زمانی در بزرگترین پادشاهی دنیا در ارامش زندگی میکردند.چون امثال شما با تفکرات شما درونشان نبود.این مردم همانی هستند که مشروطه را به پیروزی رساندند.همانهایی هستند که اولین قانون اساسی اسیا را داشتند.لطفا در این اشفته بازار شما بگذارید راحت باشند و از فیلمسازان محبوبتان ده نمکی که زمانی شیشه سینما می شکست و سلحشوری که به خود اجازه می دهد رنان سینمای ایران را فاحشه بشمارد و بعد فیلم مذهبی می سازد دفاع کنید.یا لااقل سفسطه نکنید و نظر منفی تان را مثل یک منتقد با شخصیت ارایه دهید.و در اخر یک سوال از اقای فراستی که برایشان احترام قایلم:در نقدتان گفته بودید فیلم قصه گو نیست.فکر نمی کنید فیلم حقیقت گوست تا قصه گو.زمان قصه های جن و پری تمام شده است.این سیاه نمایی نیست.این همینی ست که میبینید.اینجا ایران است.اقای فاضلی من برای یک مناظره با شما اماده ام.اگر اماده بودید در همین صفحه پیغام بگذارید تا تلفنم را به شما بدهم.

0+0-

يكشنبه 2 بهمن 1390



>>>DI--DI:

در جواب نام:خوش باشی داداش.برو اخراجی ها نگاه کن!مگر فیلم پشتش اهداف سیاسی باشه بده؟؟پایان نامه هم داشت دیگه ولی اشغال بودهرچند بحث کردن اون هم سینمایی با کسی که جدایی نادر از سیمین رو تله فیلم میداند مثل اینه که بیای با افراد عصر حجر درباره کامپیوترصحبت بکنی.

0+0-

پنجشنبه 15 دي 1390



>>>نام:

جدایی یه تله فیلمه اجتماعی و متوسط و داستانی تکراری و پیش پا افتاده بیش نیست!و کاملا اهدافه سیاسی فیلمساز رو بیان میکنه!

0+0-

پنجشنبه 15 دي 1390



>>>بهار:

این فیلم معرکه است...

0+0-

يكشنبه 11 دي 1390



>>>علیرضا:

پر افتخارترین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما؟ خیلی مشتاقم بدونم دومین فیلم پرافتخار تو این فهرست چیه! البته اگه همچین فهرستی وجود خارجی داشته باشه. جدایی نادر از سیمین فیلم بسیار خوبی است و چقدر همه خوشحالیم که این فیلم خوب یک فیلم ایرانی است. ولی فکر نمیکنم به تعاریف اینچنینی احتیاج باشه.

0+0-

يكشنبه 11 دي 1390



>>>در جواب حسین:

فیلم \"هنرمند\"محصول کشور فرانسه است ولی دیالوگ های مربوط به داستان مانند چارچلی چاپلین در بین سکانس های آن به زبان انگلیسی است به همین دلیل در بین فیلم های انگلیسی زبان قرار میگیرد!!

0+0-

شنبه 10 دي 1390



>>>مازیار:

جدایی نادرازسیمین پرافتخارترین .پربیننده ترین .پرفروش ترین وبهترین فیلم تاریخ سینمای ماست وباید به آن به هرحال افتخارکرد.چه دوست بداریم وچه دوست نداریم .چه سیاسی چه مردمی...به همشهری وهم کلاس عزیزم استادفرهادی وتمام عوامل فیلم ومردم ایران تبریک میگم. راستی این دیگه غیرقابل توصیفه.پرافتخارترین فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ سینمای جهان..

0+0-

شنبه 10 دي 1390



>>>منتقد شیفته:

من[او] به در گفتم ولیکن بشنوند / نکته ها را موبه مو دیوارها.هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد / هم رونق زمان شما نیز بگذرد.ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز / این تیزی سنان شما نیز بگذرد.در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت / هم عوعوی سگان شما نیز بگذرد.آنکس که اسب داشت غبارش فرو نشست / گرد سم خران شما نیز بگذرد.تاریخ محمل قضاوت خوبی است.ولی خداییش من با تمام وجودم می سوزم و به این سوختن و آتش گرفتن خود افتخار میکنم.سرافراز باشید.

0+0-

جمعه 9 دي 1390



>>>حسین:

فیلم هنرمند صامت است نه انگلیسی زبان

0+0-

جمعه 9 دي 1390



>>>یک شهروند:

زیر جوایز گوناگون این فیلم له شدیم!

0+0-

جمعه 9 دي 1390



>>>افشين:

گزارش فروش هفتگي يادت نره

0+0-

جمعه 9 دي 1390



>>>عابد:

دوستان عزیز کنت توران منتقد مشهور لس انجلس تایمز هم به فیلم 100داده است.وای محشره!البته صد در صد به نظر بعضی از دوستان کنت توران هم پولی دریافت کرده است:)))))

0+0-

جمعه 9 دي 1390



>>>محسن:

درود بر اصغر فرهادی

0+0-

جمعه 9 دي 1390



>>>ندا:

به نظر من انتخاب جدایی نادر از سیمین به عنوان بهترین فیلم سال راجرایبرت فصل الخطاب جوایز این فیلم بود.راجر ایبرت کم شخصیتی نیست.اما در جواب حمید باید بگویم فیلم های غیر امریکایی هم توسط همان 5800نفر انتخاب میشوند.

0+0-

جمعه 9 دي 1390



>>>حمید:

قابل توجه آقای منتقم اگه اشتباه نکنم بخش فیلم های خارجی زیان توسط داوران اسکار انتخاب میشه و تمام 6000 نفر حق رای دادن ندارند!!

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>DI--DI:

سینمای ایران تا سالیان سال مدیون اصغر فرهادی به خاطر این موفقیت های عظیمش خواهد ماند.

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>جواد:

خوب مثلا که چی؟بهتر نیست به جای اینکه جواب افراد حقیر را بدهید به شادی خودمان ادامه دهیم؟بزن بریم شادی بکنیم که تا سالیان سال فیلمی از ایران به این موفقیت ها نخواهد رسید.

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>خیام مرادی:

وای.دمت گرم .خنک شدم.یادم باشه دیدمت بهت بگم عشاقتم :*

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>mitra:

اینم عکس پرده سینما رویال:http://www.rmts.bc.ca/royaltheatre/gallery/a.Royal%20Loge.jpg

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>mitra:

سینما royalلس آنجلس محشره.یکی از بهترین سینماهای امریکاست.دوستان جای شما رو اونجا پر میکنم.برنامه ریزی کرده ام یک شنبه به تماشای فیلم برم.

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>nazi:

با این جوایزی که جدایی نادر از سیمین گرفته است و نظرات و فیدبک های مثبتی که از برترین منتقدان جهان گرفته است کاملا مشخص است که فیلم هنری به تمام معناست.ومنتقدان مخالف فیلم معلوم شد چیزی از سینما نمیدانند و بهتر است بروند غاز بچرانند به جای نقد فیلم.چون تعریفشان از سینما یه چیز شخصی است.امثال فراستی و قادری و فاضلی و.... منظورم هست:))

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>سعید:

چرا انقدر نظرات سانسور شده است؟مگه اسم خبرگزاری مستهجن است که سانسور کرده اید یا عوامل استکبار هستند؟با خودتان هم درگیری دارید؟کامنت ایده آل سایت پرده سینما: [........]

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>عرفان:

خبرگزاری از اون ور پشت بام افتاده بود شما از این ور.ولی من هم طرفدار این ور پشت بام هستم

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>نسرین در جواب زهرا:

برای اینکه متوجه کمی تا قسمتی از ماجرا بشید این اینک رو بخونید http://www.cinscreen.com/?id=1563

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>قهقرا نزدیک:

حیف اون همه حمایتی که غلام عباس فاضلی از تو کرد.فرزند ناخلف سایت پرده ی سینما شدی

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>برادر خوانده بن لادن:

مخالفای فیلم لطفا آب رو بریزن همونجا که میسوزه!

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>ب.م.م:

نامه نگاری تخیلی!!:))))))))))) پسر تو بصیرت نداری انگار.

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>زهرا:

جریان چیه؟من در جریان نیستم.یکی منو بندازه توی جریان

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>سپهر مرادی:

خبرگزاری [...] هم مگه کسی میخونه ؟؟!یه چیزی تو مایه های روزنامه ی [...] است که شب عید فقط میگیرم شیشه ها رو تمیز کنم.

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>فرهاد:

وای چقدر عصبانی.یک نفر قدرت تحمل نظر مخالف خودش را ندارد.در این که کار خبرگزاری [...] اشتباه بود هیچ شکی نیست.تقریبا نامه مصرف داخلی داشت تا خارجی!مثل این پماد ها. دقیقا همچین کاربردی داشت!

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>رضا خان:

راستی یادم رفت! برنده های خانه سینما رو هم تقریبا مثل اسکار انتخاب می کنند. پس یعنی حتما تو اونم قبول داری! اصلا چرا دارم می پرسم معلومه تو همه سیاسی ها و معاندا رو قبول داری! حتما دماغت سوخته خانه سینما غیر قانونیه! یادم بندازین پیرو قول قراری که با اسکار داشتیم مال تو رو هم بفرستم!

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>بهنام ک:

راستی از اخراجی ها3 چه خبر؟:))

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>آیدین:

جشنواره ی فیلم [...] که معرف حضور همه دوستان هست.جشنواره ای که جدایی نادر از سیمین رو بهترین فیلم عنوان نمیکند ولی فیلم لات بازی و چاقو کشی که مال 50سال پیش است رو برنده ی جایزه میکنه.چرا؟چون فردی به اسم [...] توی داور ها هست که رفیق فابریک مسعود کیماییی است.خبرگزاری [...] نیوز هم معرف حضورتان هست.بندگان خدا خوشان را به آب و آتیش زدند که این فیلم به اسکار معرفی نشود که متاسفانه نشد.جناب منتقم شما هم نمیخواد خودتان را معطل جواب دادن به انها کنید.هرکس که بویی از هنر برده باشد میداند که خبرگزاری [...] نیوز چه طرز فکری دارد.خبرگزاری که به فردی که به هنر سینما میگوید "فاحشه خانه "لقب استاد سلحشور را میدهد!دیگر تو خود بخوان حدیث این مجمل!

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>رضا خان:

واقعا این آخراش خجالت داشت! از دست رفتی!پس حرفهای رییس سنی تخیل نیست؟! به فرض مثالم که نامه بنویسن به تو چه ربطی داره؟ تو سر پیازی یا تهش یا کارگردانش یا تهیه کنندش که داری اینجوری میسوزی؟ خب تو هم به عنوان یکی از کاربرانی که نقدش تو imdb زده شده نامه بنویس کسی جلوتو گرفته؟ این پایان منتقم بود.متاسفم!

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>یوگی:

زنده باد جدایی نادر از سیمین!اونایی که تو ایران احساس خوشبختی میکنن یاد گرفتن چجوری با بدبختی کنار بیان.من خودم رو توی فیلم جدایی نادر از سیمین دیدم.واقعا شاهکاری بود برای خودش.مخالفان این فیلم هم یا حسود هستند یا کسانی هستند که عقده های خود کم بینی د ارند و میخواهند با شنا کردن بر خلاف جریان آب بگن آره ما هم هستیم!یکی نیست به این مخالفان بگه اگر میخواستن به سیاه نمایی جایزه بدهند که به فیلم هایی مثل"شرایط" و"موج سبز" و "تهران من حراج"جایزه میدادند.کور بشه چشم حسود.

1+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>سپهر:

ماشالله که هر دوتا سایت هم فیلتر هستند.نکند خدای نکرده مانند سایر سایت های استکباری آمار مورد پسند دشمنان را ارائه میدادند که فیلتر شده اند؟؟جدایی نادر از سیمین داره بنیان خانواده های ایرانی را آشفته و ویران نشان میدهد و به همین دلیل است که انقدر مورد حمایت جشنواره های خارجی قرار گرفته است.دلتون هم به این منتقدان خوش نکنید.دشمن هیچوقت خوبی ما را نمیخواد

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>ارام:

رفیق شما خیلی هیجان زده اید. بر فرض که این فیلم اسکار هم ببره! یه زمانی اسکار به فیلم "دو زن" دسیکا هم جایزه داد اما حالا کی حوصله میکنه اون فیلمو نیگا کنه؟ بنظر من که یه بال سیمرغ جشنواره فجر 100 تا اسکارو میارزه

0+0-

پنجشنبه 8 دي 1390



>>>هنرمند:

دارم فکر می کنم اگر به احتمال هرچنددرصد!!! این فیلم اسکار نگیره چی به سر شماها میاد؟ خودکشی میکنید؟

1+0-

پنجشنبه 8 دي 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.