پرده سینما

بحرانی ترین روزها برای خانه سینما

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصمیمات اعضای شورای عالی سینما درباره انحلال خانه سینما اعلام شد

 

تصمیمات جلسه روز گذشته کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما در خصوص انحلال خانه سینما اعلام شد. به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما در تاریخ 10 دی‌ماه با حضور اکثریت اعضا تشکیل و با توجه به مصوبه شورای فرهنگ عمومی مبنی غیر قانونی بودن فعالیت مؤسسه خانه سینما و انحلال قریب‌الوقوع آن موسسه مقرر شد:

 

1- در اجرای ماده (8) آیین‌نامه شورای عالی سینما «کارگروه ساماندهی امور تشکل‌های صنفی سینمایی» ذیل کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما با حضور جمعی از معتمدین و فعالان اهالی سینما تشکیل گردد تا در صورت انحلال خانه سینما نسبت به تحویل اموال و اسناد، حسابهای بانکی و دفاتر قانونی آن به کارگروه مزبور اقدام قانونی لازم را به عمل آورد.

 

2- با توجه به ظرفیت و ساز و کارهای قانونی کافی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می‌شود جهت حل و فصل مشکلات قانونی خانه سینما و موضوع انحلال از طریق اختیارات قانونی این وزارتخانه اقدام شود و اقدامات لازم برای استرداد شکواییه دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

 

3- پیرو مصوبه شورای عالی سینما و تهیه پیش‌نویس لایحه نظام صنفی سینما، ساز و کار قانونی مناسب برای تشکیل و ارتقای نقش تشکل‌های صنفی قانونمند و فراگیر سینمایی در «کارگروه ساماندهی امور تشکل‌های صنفی سینمایی» تهیه و برای تصویب به شورای عالی سینما پیشنهاد شود.

 

4- به جهت اطمینان‌بخشی به آحاد سینمای ایران وظایف و ساختار سازمانی مناسب برای تکریم و تامین اهالی سینما و حمایت از تشکل‌های صنفی سینمایی در سازمان امور سینمایی کشور (معاونت سینمایی و سمعی و بصری فعلی ) پیش‌بینی شود.

 

 

 

پیشنهاد شورای‌عالی سینما به شمقدری برای پس‌گرفتن شکایت معاونت حقوقی ارشاد

 

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده و عضو شورای عالی سینما در گفت‌‌و‌گو با فارس در خصوص جلسه روز گذشته شورای عالی سینما که به ریاست معاونت سینمایی برگزار شد، گفت: همان‌گونه که مطلع هستید شورای عالی سینما به منظور ارائه راهکارهای مناسب و مؤثر در خصوص رفع مشکلات  سینما در مواقع ضروری و اضطراری همچنین سیاستگذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در خصوص زیرساخت‌های سینما و مسایل و مشکلات جامعه سینمایی از جمله تجهیزات،  لابراتور سالن‌های نمایش و ... تشکیل شده است. شورای عالی سینما برای تسهیل امور در سینما ایجاد شده و مصوبه شورای ‌عالی سینما اگر به تصویب نهایی برسد طبق مصوبه دولت حکم اجرایی پیدا کرده و لازم‌‌الاجرا است و به سایر نهادها نیز ارجاع داده خواد شد.

وی در ادامه افزود: تشکیل شورای عالی سینما بسیار تأثیرگذار است و طی سی‌سال گذشته اولین باری است که فیلمسازان در عرصه سیاستگذاری حضور دارند و این اتفاق بسیار خوشایند و مؤثری است.

عضو شورای عالی سینمای در ادامه به جلسه دیروز اشاره کرد و گفت: در جلسه روز گذشته که به ریاست آقای شمقدری برگزار شد، در خصوص اختلافی که به دلیل اساسنامه خانه سینما به وجود آمده و طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود، خانه سینما منحل اعلام شده است. شورای فرهنگ عمومی تنها جایگاه قانونی است که خانه سینما را به رسمیت شناخته و همین شورا هم در تداوم جریان و یا انحلال آن تصمیم خواهد گرفت که چندی‌ پیش در جلسه‌ای که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، تصمیم به انحلال خانه سینما گرفته شد که در رسانه‌ها نیز خبرش منتشر شد.

وی به دلایل انحلال خانه سینما در جلسه شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: انحلال خانه سینما  به خاطر صنوف و یا نفس خانه سینما نیست بلکه به سیستم مدیریتی خانه سینما و اشکال در اساسنامه آن باز‌می‌گردد.

 

* شکایت از خانه سینما در دادگاه شکل خوشایندی نخواهد داشت

 

وی در ادامه افزود: اعضای شورای عالی سینما درباره انحلال خانه سینما در جلسه دیروز صحبت کردند تا لطمه کمتری به جامعه سینمایی و هنرمندان با این تصمیم وارد شود و در دفاع و پشتیبانی از اعضای صنوف، بحث انحلال خانه سینما و شکایت از خانه سینما مطرح شد. دوستان پیشنهادات متعددی در این‌باره ارایه دادند و درباره مباحث مختلف صحبت و تبادل نظر شد. تصمیم بر این شد تا در صورت منحل شدن خانه سینما و اعلام حکم رسمی آن، شورایی تشکیل شود تا بتواند موقتاً به مشکلات اعضاء خانه سینما به لحاظ رفاهی و معیشتی رسیدگی کند و پی‌گیر مسایل و مشکلات باشد تا زمانی که مجدداً کارهای قانونی خانه سینما انجام شود.

علی‌اکبری در ادامه گفت: تلاش شد تا ظرف کمترین مدت کارهای حقوقی و اصلاح اساسنامه خانه سینما انجام شده و به تایید و تصویب مراجع قانونی برسد و در مجمع عمومی اساسنامه به رای گذشته شود و پس از تایید و تصویب در مجمع عمومی هیئت مدیره انتخاب و فعالیت خانه سینما آغاز شود.

وی در ادامه افزود: تک تک اعضا درباره خانه سینما صحبت کردند و از معاونت سینمایی درخواست کردند تا شکایت از خانه سینما در دادگاه صورت نگیرد، زیرا شکل خوشایندی برای هنرمندان نخواهد داشت. آقای شمقدری خودشان فیلمساز هستند و به همین دلیل با نظر دوستان موافق بودند. اعتراض جدی به نحوه عملکرد مدیریت خانه سینماست و باید از سوی مراجع قضایی پی‌گیری شود اما به دلایلی که در بالا ذکر شد اعضای شورای عالی سینما پیشنهاد دادند تا آقای شمقدری با وزیر صحبت کنند و نظر ایشان را جلب نمایند تا شکایت پس گرفته شود و مشکلات با ریش سفیدی و مسالمت‌آمیز حل و فصل گردد و کار به دادگاه و قوه قضاییه کشیده نشود.

 علی‌اکبری در ادامه گفت: مقرر شد تا رفع مشکل اساسنامه از صنوف مختلف شورایی تشکیل شود تا زیر نظر معاونت سینمایی فعالیت کند تا زمانی که اصلاحات در زمینه اساسنامه انجام شود.

وی در خاتمه افزود: معاونت سینمایی نیز این نظرات را پذیرفتند و در حال حاضر با دکتر حسینی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه هستند تا نظر موافق ایشان را نیز جلب کرده تا وزیر به معاونت حقوقی وزارت ارشاد اعلام کند تا شکایت قضایی پس گرفته شود و مشکلات مسالمت‌آمیز مرتفع شود.

 

 

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: مخالف انحلال خانه سینما هستیم؛  امیدواریم طرفین به تعامل برسند 

 

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرآنلاین گفت: ما با انحلال خانه سینما به عنوان یک تشکل صنفی و هنری مخالفیم و معتقدیم که مسائل و مشکلات موجود می تواند ار طریق تعامل و گفت وگو حل و فصل شود.

جواد آرین‌منش نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: « در حال حاضر بخش قابل ملاحظه‌ای از هنرمندان سینما اعم از کارگردانان، بازیگران، تهیه کنندگان و ... که سهم بسزایی در تولیدات سینمایی و تلویزیونی دارند، عضو این تشکل سینمایی هستند و انحلال آن کار پسندیده‌ای نیست.»   

او با اشاره به مشکلات فی ما بین معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت مدیره خانه سینما گفت:« اعضای هیات مدیره خانه سینما مسائلی را مطرح می‌کنند و مسئولان معاونت سینمایی وزارت ارشاد هم معتقدند که اساسنامه این تشکل بدون هماهنگی با آن ها دچار تغییراتی شده و از اصل خود فاصله گرفته‌است.»

آرین منش افزود:« به هر حال مسئولان خانه سینما باید این را درنظر بگیرند که تغییرات اساسنامه باید منوط به موافقت نهاد‌های ذی ربط باشد؛ چراکه مجوز این تشکل بر اساس اساسنامه پیشین صادر شده‌است.»

این نماینده مجلس معتقد است که البته همین مساله هم از طریق گفت و گو قابل حل است.

به گفته آرین منش، «مسئولان معاونت سینمایی هم به عنوان متولی این حوزه باید در برخورد با اصناف هنری و تشکل‌هایی از این دست نقش پدرانه‌ای ایفاء کنند.»

 او با اشاره به رای شواری فرهنگ عمومی مبنی بر غیر قانونی بودن این تشکل صنفی گفت:« من معتقدم که پیش از صدور این رای هم می‌شد با گفت و گو و تعامل مشکلات را حل کرد.»

آرین منش ابراز امیدواری کرد که در هر دو طرف انعطاف لازم به وجود بیاید و این ماجرا ختم به خیر شود.

او در پاسخ به این پرسش که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به عنوان میانجی وارد این بحث شود و طرفین را به یک تفاهم برساند، گفت:« در حال حاضر ما درگیر بررسی دو طرح مهم هستیم، اما کارگروه رسانه کمیسیون می تواند این کار را انجام دهد.»

نماینده مردم مشهد از طرح نظارت بر صدا و سیما و طرح جامع رسانه‌های  همگانی به عنوان دو طرح مهم نام برد که در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار دارد.

 

فرهاد توحیدی: خانه سینما را نمی توان منحل کرد / دوستان عجله نکنند تا حکم دادگاه صادر شود.

 

به دنبال تشکیل کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما در معاونت سینمایی و تصمیم این کمیسیون برای تعیین تکلیف اموال خانه‌سینما و تصویب این موضوع که درصورت انحلال خانه‌سینما؛ اموال این خانه به «کارگروه ساماندهی امور تشکل‌های صنفی سینمایی» منتقل شود، فرهاد توحیدی (رئیس هیات مدیره خانه‌سینما و سخنگوی این هیات)؛ انحلال خانه‌سینما را غیرممکن عنوان کرد.

توحیدی با اشاره به اینکه انحلال خانه‌سینما غیرممکن است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایتی از خانه‌سینما کرده و خواستار آن شده تا اساسنامه مورخ 20/3/87 باطل و فعالیت خانه‌سینما براساس اساسنامه قبل از آن یعنی سال 83 ادامه یابد.

وی ادامه داد: حتی اگر این شکایت درست باشد، بازهم نمی‌توان خانه‌سینما را منحل یا تعطیل کرد و این خانه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رئیس هیات مدیره خانه‌سینما با اشاره به مصوبات کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما گفت: بهتر است دوستان عجله نکنند و تا زمان تشکیل دادگاه صبر کنند و اجازه دهند دادگاه حکم را صادر کند. ما آمادگی کامل داریم تا در دادگاه حضور پیدا کنیم و از خانه سینما دفاع کرده و دفاعیات خود را ارائه کنیم.


 تاريخ ارسال: 1390/10/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.