پرده سینما

خزاعی: امیدوارم مشکل خانه سینما به زودی حل شود

علیرضا انتظاری

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشروح گزارش دومین کنفرانس خبری دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر

 

 

خزاعی:

-12 بهمن ماه ساعت 18:30 مراسم افتتاحیه جشنواره است و این لحظه سال تحویل سینمای ایران است.

 

- من امیدوارم مشکل خانه سینما به زودی حل شود و به نتیجه برسد.

 

-احتمالاً فیلم آقا و خانم میم جایگزین کلاه قرمزی و بچه ننه می شود.

 

-5 فیلمی که کاندیدای مسابقه سینمای ایران شوند به مبلغ 300 میلیون تومان خریداری می شوند.

 

-قلاده های طلا (ابوالقاسم طالبی) به دلیل این که فیلمی سیاسی است نظرات ارگان ها و سازمان های مختلفی را می خواهد و تنها شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد نیست که باید مجوز نمایش آن را صادر نماید.

 

- چه کسی گفته که فیلم های زیادی دچار ممیزی شده اند؟ تنها یک فیلم مشکل ممیزی داشت که آن هم حل شد.

 

محمد خزاعی. عکس از الهام عبدلیدومین کنفرانس خبری محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر صبح امروز در تالار اسوه با حضور خبرنگاران برگزار گردید.

در ابتدای این نشست که با تاخیری نسبتاً طولانی آغاز گشت یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن عذرخواهی از حضار به دلیل تأخیر طولانی آغاز مراسم اظهار داشت:

امیدواریم امسال با تعامل شما شاهد جشنواره ای جریان ساز و خاطره انگیز باشیم، ما در حال گذار تاریخی جشنواره بین المللی فیلم فجر و آغاز دهه چهارم این جشنواره هستیم و امیدواریم این دوره از جشنواره دستاوردهای ماندگاری برایمان داشته باشد و باعث طی شدن سیر تکاملی این بزرگترین رویداد سینمایی آسیا، منطقه و کشور باشد.

سپس محمد خزاعی دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به حضار گفت:

من به تمامی شما عزیزان خسته نباشید عرض می کنم و می دانم همان طور که ما در پیک کاری خود قرار داریم برای تمامی اصحاب رسانه هم این ایام، ایام پیک کاری است و همه ما درگیر برگزاری مهمانی بزرگ سینمای ایران هستیم.

خزاعی ادامه داد: 12 بهمن ماه ساعت 18:30 مراسم افتتاحیه جشنواره است و این لحظه سال تحویل سینمای ایران است، جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال در بخش های متعددی برگزار می گردد که یکی از این بخش ها مربوط به سینمای ایران است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است، بخش اصلی یا سودای سیمرغ امسال 32 فیلم را درون خود جای داده است، در بخش نگاه نو که متعلق به فیلم سازان جوان است 22 فیلم حضور دارد و در بخش آینه سینمای ایران ( فیلم های خارج از مسابقه ) نیز ما 17 فیلم را برای نمایش در نظر گرفته ایم که کلاً 71 فیلم در بخش های مختلف سینمای ایران به نمایش درخواهند آمد.

خزاعی در ادامه گفت: ما امسال همانند سال های گذشته بخش تجلی اراده ملی را نیز داریم که بسیار باشکوه تر از سال های گذشته برگزار خواهد گردید و علاوه بر سازمان ها و نهادها که در این بخش شرکت می کنند دیگر بحث دیدن فیلم ها و داوری ها نیست و ما می خواهیم فیلم سازان به یک تفاهم و اشتراک با سازمان ها برسند که به همین دلیل تا کنون 4 هم اندیشی نیز در این زمینه برگزار نموده ایم تا سینماگران با نهادها و سازمان های مختلف ارتباط مستقیم داشته باشند، امسال در بخش تجلی اراده ملی داوران تنها فیلم های مسابقه را قضاوت نخواهند کرد و قضاوت و داوری آن ها شامل همه فیلم های سینمای ایران حتی فیلم های بخش مستند نیز خواهد شد.

دبیر جشنواره در ادامه اظهار داشت: در بخش بهترین فیلم از نگاه مردم هم که بخش مهمی است 45 نفر فعالیت می کنند و هر روز نظرات مردم را به دبیرخانه جشنواره منتقل می نمایند که این نظرات توسط روابط عمومی جشنواره به اطلاع همگان خواهد رسید.

خزاعی با اشاره به بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر گفت:

17 بهمن ماه اختتامیه بخش بین الملل برگزار خواهد شد، ما امسال در بخش بین الملل جشنواره تغییرات جدی و اساسی داشتیم که این تغییرات شامل تغییرات رویکردی، محتوایی و ساختاری بوده اند، ما در این دوره از جشنواره نگاهی جدی به تحولات منطقه داشتیم، در بخش بین الملل جشنواره بیش از 65 فیلم به نمایش درخواهند آمد که این جدا از  9 فیلمی خواهد بود که در کنفرانس هالیوودیسم نمایش ویژه خواهند داشت.

بخش جام جهان نما امسال 5 موضوع را محوریت خود قرار داد، ظلم ستیزی، عدالت خواهی، حقوق بشر، تروریسم و بیداری اسلامی موضوعات بخش جام جهان نمای این دوره از جشنواره است که با سخت گیری هیئت انتخاب بیش از 80 درصد فیلم هایی که برای نمایش در بخش جام جهان نما انتخاب شدند بر اساس این مضامین هستند، در بخش جام جهان نما ما 17 فیلم، در بخش جلوه گاه شرق 12 فیلم، در بخش سینمای سعادت ( اسلامی ) 10 فیلم و در بخش جشنواره جشنواره ها 11 فیلم به نمایش درخواهند آمد.

محمد خزاعی و یزدان عشیری. عکس از الهام عبدلیدبیر جشنواره در ادامه افزود: بخش مهم دیگری که امسال به جشنواره اضافه شده است نمایش فیلم های 3 بعدی است که با همکاری خوب بنیاد سینمایی فارابی ما 5 اثر را برای نمایش در این بخش در نظر گرفته ایم و این 5 فیلم را خریداری و دوبله کرده ایم که در برخی از سالن ها نمایش های اختصاصی خواهند داشت. بعضی از این فیلم ها کارهای شاخصی هستند که هم اکنون در دنیا در حال اکران هستند و برخی از آن ها کاندیدای اسکار هم شده اند. اقلام تبلیغی نیز همانند سال های گذشته یکی دیگر از بخش های جشنواره است که 399 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که این آثار از 49 هنرمند بود که 66 اثر به مسابقه راه یافته است، امسال علاوه بر سالن رسانه ها ( برج میلاد ) مواد تبلیغی در سینماهای فلسطین و اریکه ایرانیان نیز برای عموم مردم به نمایش گذاشته خواهد شد، همچنین بر اساس پیشنهاد برخی از دوستان مراسم اهدای جوایز این بخش از جشنواره که پیش از این در مراسم افتتاحیه انجام می پذیرفت، 23 بهمن ماه و در مراسم اختتامیه انجام خواهد شد.

خزاعی ادامه داد: مراسم افتتاحیه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر روز 12 بهمن ماه و در تالار وحدت انجام خواهد شد که ما در این مراسم آیین استقبال از هنرمندان را نیز خواهیم داشت. آیین استقبال از هنرمندان از ساعت 17 تا 18:15 خواهد بود و مراسم افتتاحیه راس ساعت 18:30 آغاز می گردد، همچنین مراسم اختتامیه بخش بین الملل روز 17 بهمن ماه در تالار وحدت انجام خواهد شد، از روز 12 بهمن ماه مهمانان خارجی این دوره از جشنواره وارد ایران می شوند و روز 18 بهمن ماه ایران را ترک خواهند نمود، همچنین مراسم اختتامیه بخش مسابقه سینمای ایران روز 23 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد، اختتامیه بخش تجلی اراده ملی نیز روز 27 بهمن ماه در تالار ایوان شمس برگزار خواهد گردید، نمایش فیلم های این دوره از جشنواره از تاریخ 17 بهمن ماه تا 3 اسفند ماه در 9 استان که میزبان این دوره از جشنواره بوده اند انجام خواهد پذیرفت، البته یک استان دیگر هم به تازگی برای نمایش فیلم ها اعلام آمادگی نموده است که در صورت تصویب فیلم های این دوره از جشنواره در 10 استان به نمایش درخواهند آمد البته ما امیدواریم که سال آینده در 30 استان بتوانیم هم زمان با تهران جشنواره بین المللی فیلم فجر را برگزار نماییم.

محمد خزاعی در ادامه افزود: در مراسم افتتاحیه بزرگداشت هنرمندانی همچون: داوود رشیدی، حسین زندباف، علیرضا زرین دست، جمال شورجه و محمد بزرگ نیا با طراحی خاصی انجام می شود، نکته جالب توجه در مورد این بزرگداشت ها این است که کارگردانان بزرگ سینمای ایران برای این 5 هنرمند پیشکسوت مشغول ساخت فیلم هستند و تنها 36 کارگردان نامدار سینمای ایران در فیلم متعلق به حسین زندباف بازی می کنند، همچنین کارگردانان نامداری همچون واروژ کریم مسیحی، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی و ... هم مشغول ساخت فیلم برای جمال شورجه هستند، همچنین آنونس این دوره از جشنواره را علی روئین تن ساخته است که امروز رونمایی آنونس در حضور شما انجام خواهد شد.

محمد خزاعی و یزدان عشیری. عکس از الهام عبدلیدبیر جشنواره در ادامه سخنان اش گفت: 71 نفر در هیئات انتخاب و داوری این دوره از جشنواره اعم از هنرمندان داخلی و خارجی حضور دارند، بسیاری بر ما این نقد را داشته اند که چرا از نویسندگان در این هیئات حضور نداشته اند که بنده در پاسخ باید بگویم ما افرادی را برای حضور در این هیئات انتخاب کرده ایم که سبقه های متفاوت داشته اند، داوری بخش سینمای ایران از دو یا سه روز آینده آغاز خواهد شد و داوران بخش مستند نیز از روز گذشته داوری هایشان را آغاز نموده اند، جدول نمایش فیلم ها برای اولین بار در تاریخ جشنواره به موقع چاپ شد و مردم با علم و اطلاع کافی مبادرت به خرید بلیط فیلم های مورد نظرشان نمودند که این مهم در جشنواره های قبلی اتفاق نمی افتاد، همچنین امسال در جشنواره فیلم هایی با مضامین گوناگون اعم از کودک، سیاسی، اجتماعی، کمدی و ... حضور دارند که این نیز در نوع خود کم نظیر است.

سپس یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره در سخنانی گفت:

کارت های دوستان مطبوعاتی در حال توزیع است و دوستان می توانند کارت های خود را از دفتر جشنواره دریافت کنند، همچنین پخش زنده اینترنتی جشنواره نیز امسال برای مخاطبان جشنواره وجود خواهد داشت و همچنین نشریه روزانه جشنواره به صورت آن لاین در سایت جشنواره قرار خواهد گرفت، پیش شماره این نشریه هم اکنون چاپ و آماده شده است، همچنین ما امسال قصد داریم بانک اطلاعاتی فیلم سازان و اصحاب رسانه را در سایت جشنواره سی ام داشته باشیم، در نهایت هم باید از تمامی همکارانی که از رسانه ملی، خبرگزاری ها و سایت های مختلف در این مدت در کنار ما بوده اند تشکر و قدر دانی بنماییم.

یزدان عشیری در ادامه مراسم از حضار خواست تا سوالات خود را با دبیر جشنواره مطرح نمایند، تعدادی از خبرنگاران رسانه های جمعی سوالات مهمی را با محمد خزاعی در میان گذاشتند که برخی از مهم ترین آن ها که محمد خزاعی را مورد نکوهش قرار داده بودند عبارت بود از این که چرا محمد خزاعی در نشست ابتدایی خود این گونه اظهار داشت که با صنوف سینمایی تعامل خواهد داشت آیا او از انحلال خانه سینما اطلاع داشته است؟ خبرنگار دیگری نیز در مورد اعمال ممیزی های بی شمار روی تمامی فیلم های جشنواره نسبت به خزاعی گلایه کرد که شما هیچ استقلالی از خود ندارید. یکی دیگر از خبرنگاران با دیکتاتور خواندن محمد خزاعی وی را محکوم کرد که او مانند عروسکی است که معاونت سینمایی هر طور بخواهد وی را به بازی می گیرد، خبرنگار دیگری نسبت به بخش جدید التأسیس هالیوودیسم اعتراض نمود و یکی دیگر از خبرنگاران انتخاب محمود گبرلو به عنوان منتقد ثابت تمامی نشست های این دوره از جشنواره را مورد نکوهش شدید قرار داد.

محمد خزاعیخزاعی در پاسخ به پرسش های خبرنگاران معترض پاسخ های کوتاهی داد از جمله در مورد پرسش یکی از خبرنگاران در مورد صحبت های خزاعی در مورد تعامل با صنوف گفت: تعامل با صنوف سینمایی وظیفه ما است. اغلب داوران این دوره از جشنواره و کسانی که برای آن ها مراسم بزرگداشت در نظر گرفته ایم از صنوف هستند، این تعامل همیشه باید وجود داشته باشد  ما همه یک خانواده هستیم که سینمای ایران را تشکیل می دهد من امیدوارم مشکل خانه سینما بزودی حل شود و به نتیجه برسد. خزاعی همچنین در مورد ممیزی های بی شمار روی فیلم های این دوره از جشنواره گفت: چه کسی گفته که فیلم های زیادی دچار ممیزی شده اند، تنها یک فیلم مشکل ممیزی داشت که آن هم حل شد. البته ما جدول نمایش را به خاطر فیلم هایی که تازه آماده نمایش شده اند به هم نمی زنیم و تنها آن  فیلم ها را به صورت محدود به نمایش در می آوریم، البته امکان این که برخی از فیلم ها به دفتر جشنواره نرسند نیز وجود دارد، مثل فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه که به احتمال بسیار قوی به جشنواره نخواهد رسید چون گروه هم اکنون مشغول فیلمبرداری آن هستند، در این صورت ما می توانیم فیلم آقای روح الله حجازی آقا و خانم میم را جایگزین آن فیلم کنیم.

خزاعی همچنین در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران گفت: این جشنواره دولتی است و متعلق به وزرات ارشاد است ما کی عنوان کرده ایم که این جشنواره خصوصی است؟ به هیچ عنوان چنین چیزی نیست. شما مطمئن باشید تمامی تعهداتی که داده ایم قابل پیگری است و 5 فیلمی که کاندیدای مسابقه سینمای ایران شوند به مبلغ 300 میلیون تومان خریداری می شوند و این به موسسه رسانه های تصویری نیز ابلاغ شده است. همین طور به کارگردان بهترین فیلم جشنواره برای حمایت از تولید فیلم بعدی اش 50 درصد هزینه اهدا خواهد شد.

خزاعی در مورد بازار سیاه بلیط های جشنواره نیز گفت: گیشه سینماها باز است و مردم مطمئن باشند که ما برای 5-6 فیلمی که مطمئناً با استقبال زیادی مواجه می شوند سانس های فوق العاده خواهیم گذاشت و به همین منظور از تمامی مردم می خواهیم که به هیچ عنوان از بازار سیاه که بلیط ها را با رقم های چند برابری عرضه می کنند خرید ننمایند.

محمد خزاعی و یزدان عشیریمحمد خزاعی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که گفت گویا قرار است فیلم آقای طالبی با درخواست شما به جشنواره نیاید چرا که شما می ترسید همان اتفاقاتی که سر فیلم پایان نامه افتاد سر این فیلم هم بیفتد؟ گفت: قلاده های طلا به دلیل این که فیلمی سیاسی است نظرات ارگان ها و سازمان های مختلفی را می خواهد و تنها شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد نیست که باید مجوز نمایش آن را صادر نماید. البته مشکلات فیلم در حال رفع شدن است و شخص وزیر ارشاد این قول را به ما داده اند که فیلم در جشنواره نمایش داده خواهد شد.

خزاعی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که نسبت به کیفیت پایین صدا و تصویر سالن اصلی برج میلاد اعتراض داشت گفت:

سالن اصلی برج میلاد استاندارد سازی شده و هم پرده سالن تعویض گردیده و هم کیفیت صدای سالن به حد قابل قبولی رسیده است.

خزاعی در انتهای این نشست در پاسخ به اعتراض یکی از خبرنگاران در مورد کنفرانس هالیوودیسم گفت:

ما باید از خودمان سوال کنیم با جریان فیلم سازی هالیوود مخالف هستیم و یا با لابی صهیونیست ها؟ ما با همه کشور ها در خصوص فیلمسازی رابطه و تعامل داریم اما وقتی بحث سیاست مطرح می شود ما هم به مقابله به مثل بر می آییم، شما هیچ اطلاع دارید که در سال گذشته چندین فیلم ضد اسلامی با مشارکت صهیونیست ها در هالیوود تولید شده است؟ ما نه با بالیوود مشکل داریم و نه با هالیوود مشکل ما لابی صهیونیست ها و جریان انحرافی آن ها است.

 

رضا منتظری

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای محمد خزاعی و یزدان عشیری در آستانه سی امین جشنواره فیلم فجر

 


 تاريخ ارسال: 1390/11/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حبيب آقا:

ايشاا.. كه در اون خراب شده ديگه هيچوقت باز نشه .

0+0-

دوشنبه 10 بهمن 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.