پرده سینما

فرشته ها به مرخصی می روند! گزارشی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «سلام بر فرشتگان»

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

ماه چهره خلیلینشست پرسش و پاسخ فیلم سلام بر فرشتگان به عنوان اولین فیلم به نمایش درآمده در کاخ جشنواره، صبح امروز در سالن کنفرانس سعدی با حضور محمود گبرلو (مجری و کارشناس )، حسن علیمردانی (تهیه کننده)، شمسی فضل الهی (بازیگر)، فرزاد اژدری (کارگردان)، ماهچهره خلیلی (بازیگر)، اصغر نقی زاده (بازیگر)، ایلیا مجیدی (بازیگر) و سحر عصر آزاد به عنوان منتقد مهمان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست گبرلو اعلام کرد که از امسال یک منتقد ثابت و یک منتقد که انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران معرفی می کند در نشست پرسش و پاسخ فیلم ها حاضر خواهند بود.

سپس علیمردانی تهیه کننده فیلم سلام بر فرشتگان توضیحاتی در خصوص تولید این فیلم ارائه داد و گفت: قرار بود یک موضوع تلخ را به صورت شیرین بیان کنیم و من نمی دانم که در این زمینه موفق شده ایم یا نه؟ امسال دومین سالی است که از تولید این فیلم می گذرد و فیلم دو ساله شده است. دو سال قبل اژدری در در دهه فجر پیشنهاد فیلمنامه را به من داد البته قبلاً محسن علی اکبری به من تلفن زده بود و سفارش کرده بود که با اژدری کار کن او بچه خلاقی است. من مفهوم کلام علی اکبری را در طول کار دیدم. اژدری دوستدار کودکان و بسیار پر تلاش است. من بعد از خواندن فیلمنامه با اژدری چندین نشست داشتم و تلاش فراوان کردیم تا به بهترین شکل فیلمنامه را سامان بدهیم که البته در این راه از جمشید روشن هم کمک های زیادی دریافت کردیم.

سپس فرزاد اژدری در جمله کوتاهی گفت: من بسیار خوشحالم که اولین نمایش فیلم در کاخ جشنواره مربوط به فیلم من بود.

بعد از آن شمسی فضل الهی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در جملاتی گفت: من بسیار خوشحالم که فیلم را دیدم و بیشتر خوشحالم که یک آرزویی را که برای عده ای داشتم و در طول این سالیان به وفور با آدم هایی برخورد می کردم که از مرگ هراس داشتند و یا با مرگ عزیزان شان مواجه شده بودند و در مرحله افسردگی و پوچ دیدن جهان بودند، من امروز به این عزیزان پیشنهاد می کنم که این فیلم را ببینند این فیلم برای من پیام زنده باشم تا هر روز یک کار خوب انجام دهم را به همراه دارد که بسیار مهم است.

عوامل فیلم سلام بر فرشتگانفضل الهی افزود: من وقتی فیلمنامه را خواندم به جزئیات که نمی توانستم توجهی نشان بدهم اما بار مثبتی را که فیلمنامه برایم به همراه داشت پسندیدم و به همین دلیل پاسخ مثبت دادم امیدوارم این فیلم همان طور که برای من جالب بود که انسان به وجود آمده تا هر روز زندگی کند و یک کار خوب دیگر انجام دهد برای بقیه هم این گونه باشد.

سپس کیمیا حسینی بازیگر خردسال فیلم در جملاتی گفت: من خوشحالم که با آقای اژدری کار کردم و این فیلم برای من خیلی فیلم خوبی بود و به من چیزهای زیادی یاد داد که قبلاً بلد نبودم.

بعد از آن نوبت به ماهچهره خلیلی رسید و وی در جملاتی گفت: من بار اول بود که فیلم را دیدم و الآن بسیار هیجان دارم. اصلاً باورم نمی شود که سینمای ایران این قدر پیشرفت کرده که ما بتوانیم بدون کمک خارجی چنین جلوه های ویژه ای را داشته باشیم.

سپس اصغر نقی زاده در جملاتی گفت: ترس از مرگ سیستم دفاعی بدن است و اگر عقل نباشد این ترس وجود نخواهد داشت و اگر ترس از مرگ نباشد انسان خود را به هلاکت می رساند. البته من اعتقاد دارم باید زمان این فیلم ککوتاه شود تا بتواند برای مخاطبان خود که در رده های راهنمایی و ابتدایی هستند قابل فهم و درک باشد.

سپس نوبت به پرسش و پاسخ حضار رسید و یکی از خبرنگاران خطاب به اژدری گفت: شما چطور به جلوه های ویژه این فیلم رسیدید و آیا از بدلکار در فیلم استفاده کردید؟

 

اژدری پاسخ داد: ما آقای ارشا اقدسی را به عنوان بدلکار آوردیم همچنین در بخش جلوه های ویژه هم تمهیدات ویژه ای را اندیشیده بودیم ما باید از ایلیا تا خانم خلیلی را در حال پرواز و معلق در می آوردیم و در مورد جلوه های ویژه ساعت ها با سحرخیز و اسلامی بحث و تبادل نظر نمودیم و بارها و بارها با کمک طراح صحنه، صحنه به صحنه و پلان به پلان فیلم را طراحی و نقاشی کردیم و از قبل می دانستیم که برای هر صحنه قرار است چه کاری را انجام دهیم.

کاخ جشنواره در برج میلادسپس اسلامی طراح جلوه های ویژه بصری فیلم که به جمع اضافه شده بود در جملاتی گفت: سلام بر فرشتگان بهترین فیلمی است که از ابتدا تا انتها به صورت استاندارد «استوری بورد» داشت. ما گرافیک های کار را هم بر اساس موسیقی طراحی کردیم و همان گونه که دیدید در این فیلم ما انواع موسیقی را داشتیم از انواع موسیقی مدرن تا سنتی و غیره که ما باید فضاسازی فیلم را بر این اساس طراحی می کردیم.

سپس یکی دیگر از خبرنگاران در مورد مضمون سنگین فیلم برای مخاطبان کودک و عدم درک صحیح مخاطب کودک در مرود مضمون اصلی فیلم سوال کرد که اژدری در پاسخ گفت: من قبول دارم که موضوع فیلم تکراری است و بارها و بارها در فیلم های دیگر نشان داده شده که اگر مرگ به مرخصی برود چه اتفاقی خواهد افتاد، اما ما خواستیم این مطلب را با بضاعت اندکی که داشتیم با دید خود بیان کنیم، ما نمی توانستیم در مورد زندگی و مرگ صحبت کنیم اما عزرائیل و میکائیل را نشان ندهیم.

سپس یکی از اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران انتقاد تند خود را نسبت به این فیلم ابراز داشت و در جملاتی گفت: در این که همه آدم ها از کودک تا بزرگسال از مرگ بدشان می آید تردیدی نیست اما چرا تمامی آدم ها وقتی که مرگ رفت دیگر عادات خوب خود را از دست دادند و انسان های شریری شدند آیا آن ها فقط از ترس مرگ کار خود را به خوبی انجام می دادند شما می توانستید شکل بهتری به این قضیه بدهید.

اژدری در پاسخی غیر قابل قبول گفت: در این فیلم همه فرشته اند! و ما این را نشان دادیم که وقتی فرشته ها به مرخصی می روند باعث می شود که انسان ها با ذات بد به سمت بدی و انسان ها با ذات خوب به سمت خوبی بروند!

سپس سحر عصرآزاد به عنوان منتقد مهمان گفت: سال ها است که می شنویم سینمای کودک مهجور مانده است، خوشبختانه در این فیلم این تفکر عامیانه که چون کار برای کودک است باید سطح کار و کیفیت فیلمنامه پایین بیاید اتفاق نیفتاده و فیلمنامه با جزئیات کامل پرداخت شده اما تمام این ها باعث نمی شود تا این نکته را متوجه نشویم که از جایی خط دراماتیک قصه کم رنگ شده و فیلم خط داستانی خود را از دست می دهد.

اصغر نقی‌زاده در خصوص اظهارات عصرآزاد اظهار داشت: مخاطب این کار بچه‌های رده سنی ابتدایی و راهنمایی هستند و باید کاری را ارائه می‌دادیم که برای آنها جذابیت داشته و قابل فهم باشد. البته به نظرم اگر در سکانس‌هایی از فیلم کارتن‌های خارجی پخش نمی‌شد و به جای آن از کارتن‌های ایرانی استفاده می‌شد بسیار بهتر بود.

در نهایت این نشست با خواندن قطعه شعری توسط بانو شمسی فضل الهی پایان یافت.

 

در همین رابطه ببینید

 

عکس های الهام عبدلی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «سلام بر فرشتگان»


 تاريخ ارسال: 1390/11/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.