پرده سینما

یک مرگ حماسی همچون آرش کمانگیر؛ گزارشی از نشست پرسش و پاسخ فیلم «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همایون اسعدیاننشست پرسش و پاسخ فیلم بوسیدن روی ماه بلافاصله بعد از اکران فیلم در کاخ جشنواره در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور عوامل این فیلم برگزار گردید.

محمود گبرلو به عنوان کارشناس و مدیر جلسه و سحر عصرآزاد نیز به عنوان منتقد مهمان در این نشست حاضر بودند. همایون اسعدیان (کارگردان)، منوچهر محمدی (تهیه کننده)، شیدا خلیق (بازیگر)، شیرین یزدان بخش (بازیگر) و رابعه مدنی (بازیگر) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که در نشست حاضر شده بودند.

اسعدیان در ابتدای این نشست خبری بدون آن  که به کوچکترین صحبتی در مورد فیلم اش بپردازد ضمن ابراز گلایه از دست اندرکاران سینمای ایران و وزارت ارشاد و همچنین مسئولان برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت:سینماگران یک خانه داشتند که آن را هم از ما گرفتند. در کجای دنیا با یک نهاد 18 ساله این گونه برخورد می کنند؟ خانه سینما حاصل تلاش 18 ساله تمامی اهالی سینمای ایران است. آن ها ما را به راحتی منحل می کنند. من شک ندارم که سال آینده در همین جشنواره فیلم فجر این مدیران فعلی حضور ندارند، این مدیران فعلی سال آینده احتمالاً یک پست و مقام در هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس و یا سازمان امور جوانان گرفته اند.

وی ادامه داد: این ما هستیم که فقط سینما بلد هستیم و در این سینما خواهیم ماند. شخصیت اصلی فیلم من هر آن چه را که دارد ایثار می کند و می بخشد اما خیلی ها این گونه نیستند. من از خودم بدم می آمد اگر مانند خیلی ها می آمدم این بالا و هیچ حرفی از خانه سینمای ایران و حقوق از دست رفته سینماگران ایرانی نمی زدم. این سخنان عواقب بسیار بدی می تواند هم برای من و هم برای فیلم من داشته باشد اما به هر حال یک نفر باید این حرف ها را می زد.

سپس منوچهر محمدی رشته کلام را در دست گرفت و گفت: خوشحالم از این که همه نسبت به این فیلم حس خوبی داشتند، بوسیدن روی ماه اشک شما را درآورد و صحبت های اسعدیان هم همه با بغض بود اما من قول می دهم با یک خبر ویژه و یک موضوع خاص روحیه تان را تغییر بدهم.

محمدی افزود: بوسیدن روی ماه حاصل شرایط اخلاقی حاکم بر جامعه است. شرایطی که حقیقت ها پای مصلحت ها ذبح می شوند. ما در این فیلم جامعه ای ایرانی را می بینیم که بسیاری از چیزهایی را که دوست داشتیم و به آن ها باور داشتیم به تاراج و یغما برده می شود. اما بیایید یقین داشته باشیم هنوز هم دود از کنده کسانی بلند می شود که بابت این انقلاب هزینه کرده اند و در شرایطی که زرنگی این گونه تعریف می شود که دست در جیب دیگران بکنی هنوز احترام السادات هایی در جامعه هستند که از عزیزترین داشته هایشان م

ی گذرند. من به نسل جدید ایران این نوید را می دهم که ما هنوز هم امثال احترام السادات ها را در جامعه زیاد داریم همان گونه که امثال خاوری ها را هم در جامعه زیاد داریم که بیت المال مملکت را به غارت می برند و در آن سر دنیا برای خودشان یک ویلای چندی میلیونی می خرند و بعد آن را تنها به مبلغ دو دلار به دخترشان واگذار می کنند.

در ادامه این نشست شیرین یزدان بخش در جملاتی گفت: امیدوارم دیدن فیلم بوسیدن روی ماه شما را اذیت نکرده باشد. من افتخار می کنم که در فیلمی با اشخاص محترمی مثل آقایان اسعدیان و محمدی و سایر عوامل همکاری داشتم و امروز خوشحالم که آقایان از کار من رضایت داشتند.

یزدان بخش افزود: من بازیگر حرفه ای نیستم و از ابتدای فیلمبرداری نگران آن بودم که نکند نتوانم این نقش را ایفا نمایم و اگر امروز این نقش از نظر شما خوب از آب درآمده به دلیل همراهی و پشتگرمی دوستانم بوده است.

سپس رابعه مدنی و شیدا خلیق نیز در جملات کوتاهی امتنان خود را از حضور در فیلم بوسیدن روی ماه ابراز داشتند و بعد از آن اسعدیان در مورد چگونگی تولید این فیلم اظهار داشت:

ایده اولیه فیلم بوسیدن روی ماه دو صفحه بود که توسط آقای محمدی به من داده شد. اساس کار از ابتدا همین گونه بوده و ما چندین ماه روی آن ایده و طرح کار کردیم تا فیلمنامه کامل شد و بعد شروع به تولید و نگرانی و دغدغه و غیره کردیم آن هم در فضایی که قرار است همه چیز آرام باشد و به جزئیات پرداخته شود.

اسعدیان در بخش دیگری از سخنانش افزود:

اگر مخاطبان در هنگام تماشای این فیلم احساساتی می شوند به دلیل موقعیت های تلخ آن است و به نظرم تلخ ترین لحظه آن  دو سكانس حضور مادران در مقابل سالن شهدا است. من هم می توانستم با استفاده از تمهیداتی مثل موزیک سوزناک تماشاگر را تحت تأثیر قرار دهم، اما دوست ندارم این كارها را انجام بدهم. اگر توانسته باشم كاری كنم كه تماشاگران پس از خروج از سینما به شخصیت های فیلم فكر كنند موفق بوده ام، اما اگر در طول فیلم گریه كند و بعد از خروج همه چیز را فراموش كند فقط یك فیلم هندی ساخته ام. ایده اولیه بر اساس یك طرح دو صفحه ای از منوچهر محمدی به دست من رسید و بعد پرورش پیدا كرد. البته در طول ساخت فیلم می دانستیم به دلیل توجه زیاد به جزییات در اثر كار دشواری پیش رو داریم.

وی درباره مرگ شخصیت اصلی داستان در پایان فیلم گفت: تصور من این بود كه احترام سادات در طول این یك هفته جان خود را مثل آرش در كمان گذاشته است و با رسیدن به هدفش كاملاً تخلیه شد. این مرگ اصلاً تلخ نیست و كاملاً قهرمانانه و حماسی است.

منوچهر محمدی تهیه كننده فیلم بوسیدن روی ماه نیز گفت: وقتی فیلم را در سئانس های مردمی تماشا می كردم واكنش های مثبتی از مخاطبین دیدم. كسانی كه فیلم را دیده بودند از سنین و علایق گوناگون حس خوبی نسبت به فیلم داشتند.

وی اظهار داشت: این فیلم واكنشی به شرایط اخلاقی جامعه است، شرایطی كه برخی هنجارهای ارزشی از بین رفته است و افراد به راحتی دروغ می گویند و حقیقت را پای مصلحت ذبح می كنند. می خواستیم نشان بدهیم كه هنوز افرادی مثل احترام سادات هستند كه حاضرند بدون هیچ چشم داشتی از عزیزان خود بگذرند.

سحر عصرآزاد كه به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت درباره فیلم بوسیدن روی ماه گفت: من به عنوان منتقد به اینجا آمده ام و باید نكات منفی فیلم را مطرح كنم اما واقعیت این است كه لحظه لحظه آن را دوست داشتم.

وی ادامه داد: جسارت كارگردان در انتخاب دو قهرمان داستان بسیار جسورانه بود، قهرمانانی كه ویژگی های گیشه پسند ندارند و به خوبی عشق مادر به فرزند را به نمایش گذاشتند.

وی گفت: نكته مثبت فیلم بوسیدن روی ماه این است كه تلاش می كند تا از نمایش لحظه های اشک آور دوری كند.

این نشست که یکی از حاشیه ترین و جنجالی ترین نشست فیلم های سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود با اعلام محمود گبرلو مبنی بر پایان جلسه به پایان رسید.

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم بوسیدن روی ماه


 تاريخ ارسال: 1390/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.