پرده سینما

مانی حقیقی: شعار، شعار است؛ پس باید نادیده گرفته شود

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

نشست پرسش و پاسخ فیلم پذیرایی ساده به کارگردانی مانی حقیقی صبح امروز در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد با حضور عوامل فیلم برگزار شد.

امیررضا کوهستانی (فیلمنامه نویس)، مانی حقیقی (کارگردان)، هومن بهمنش (فیلمبردار) و ترانه علیدوستی ( بازیگر) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که در نشست این فیلم حاضر شده بودند. محمود گبرلو منتقد سرشناس سینمای ایران مدیریت این جلسه را بر عهده داشت و محمد باغبانی نیز به عنوان منتقد مهمان در این جلسه حضور یافته بود.

حقیقی در ابتدای این نشست گفت: من اصولاً درباره كارم نكاتی وجود دارد كه هیچ وقت دوست ندارم زیاد درباره آن ها حرف بزنم. من بیشتر علاقمند هستم که درباره شکل گیری فیلم پذیرایی ساده حرف بزنم چرا که تولید این فیلم روند بسیار پیچیده ای داشت.

در ادامه نشست به دعوت محمود گبرلو برخی از خبرنگاران پرسش های خود را در مورد این فیلم با مانی حقیقی و سایر عوامل فیلم پذیرایی ساده در میان گذاشتند.

یکی از خبرنگاران پشت تریبون رفت و با لحن تندی نسبت به حقیقی گفت: شعار این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر اخلاق، امید و آگاهی است اما این شعار هیچ نمود عینی در فیلم شما پیدا نکرده است. پذیرایی ساده یک فیلم ضد اخلاق است و به هیچ عنوان به مخاطب خود امید نمی دهد. شما که از شعار جشنواره آگاه بودید چرا این فیلم را به دبیرخانه ارسال کردید؟

حقیقی در پاسخ گفت: شعار، شعار است. پس باید نادیده گرفته شود. من شعار ندادم و جشنواره فجر شعار داده است. من فقط شعار خودم را می دهم و به هیچ عنوان پایبند به شعارهای دیگران نیستم. من اتفاقاً در این فیلم هم آگاهی زیادی می بینم و هم امید را در فیلم زنده می دانم. بحث اخلاق هم یک بحث کاملاً شخصی است و به نظر من نکات اخلاقی زیادی در پذیرایی ساده دیده می شود.

سپس یکی دیگر از خبرنگاران به حقیقی گفت: به نظر من در فیلمنامه همه چیز سرجای خودش بود. من فقط با پایان فیلم که ترانه علیدوستی قاطر را می کشد مشکل دارم. سؤال من این است که چرا ما این همه در فیلمنامه پیش رفتیم و در نهایت حرف دیگری را زدیم؟ به عقیده من داستان این فیلم در مورد پول دادن به فقرا بود اما نماد آخر همه چیز را به هم ریخت و با کلیت فیلمنامه هیچ تناسبی نداشت.

کوهستانی فیلمنامه نویس پذیرایی ساده در پاسخ گفت:

ترانه علیدوستیبه عقیده بنده خیلی خوب شد که قاطر در نهایت به دست این شخصیت کشته شد، چون این حیوان داشت زجر می کشید و زنده ماندن اش فایده ای نداشت.

همچنین محمد باغبانی در جملاتی اظهار داشت: لزومی ندارد که هر فیلمی به سؤالات مخاطبان پاسخ بگوید. ما در هر فیلمی یک پایان فرم و یک پایان داستانی داریم که در این فیلم هم به خوبی هر دوی آن ها به سرانجام رسیده بود.

در ادامه این نشست مانی حقیقی در پاسخ به انتقاد شدید اللحن یکی از خبرنگاران که فیلم پذیرایی ساده را تحقیر به مخاطب ایرانی خواند گفت: اگر كسی احساس كرده كه به او توهین شده است من معذرت می‌خواهم.

حقیقی ادامه داد: ما نیت مان این بوده که فیلم درباره تحقیر انسان ها بسازیم. ما اگر بخواهیم درباره چنین موضوعی صحبت کنیم باید یک سری مسائل را در فیلم نمایش بدهیم تا کنش ها و واکنش های حاصل از این موضوع در فیلم نشان داده نشود.

در ادامه این نشست امیررضا کوهستانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد سهم مانی حقیقی در مقام فیلمنامه نویس پذیرایی ساده گفت:

ما هنوز نمی دانیم که کجا را من نوشتم و کجا را مانی نوشته است. الآن یک سال از اتمام فیلمنامه این فیلم گذشته است و ما در ذهن نداریم که هر یک چه بخش هایی از فیلم را نوشته ایم. شاید این گونه به نظر برسد که چون من نمایشنامه نویس هستم دیالوگ ها و مانی حقیقی روایت را نوشته است اما این گونه نیست و وظایف ما به شکل مشخص شده ای نبود و ما در طول کار به یکدیگر پیشنهاداتی می دادیم و با تفاهم یکدیگر فیلمنامه را به رشته تحریر درآوردیم.

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران در حالی که خود را تریبون مستضعفان می خواند به مانی حقیقی و سایر منتقدانی که از فیلم خوششان آمده بود توهین کرد و آن ها را «بورژواهای کثیف» خطاب نمود.

سپس مانی حقیقی درباره این که چرا فیلم اش را در مناطق دور افتاده غرب کشور تولید کرده است گفت:

داستان فیلم پذیرایی ساده درباره نیازمندان و وسوسه و طمع پول است من برای این که التهابات دراماتیک فیلم بیشتر شکل بگیرد باید به سراغ کسانی می رفتم که واقعاً به پول احتیاج داشتند. طبیعتاً من نمی توانستم در خیابان فرشته تهران داستان فیلم پذیرایی ساده را روایت کنم.

کارگردان پذیرایی ساده در ادامه اظهار داشت: من مانی حقیقی کارگردانی را بسیار ارجح تر از بازیگری می دانم چرا که معتقدم اصلاً بازیگری بلد نیستم.

در ادامه این نشست خبری هومن بهمنش فیلمبردار پذیرایی ساده در جملات کوتاهی اظهار داشت: این فیلم یکی از سخت ترین فیلم هایی بود که من آن را فیلمبردای کردیم. ما در شرایطی سخت طی 50 روز در منطقه اورامان کردستان پذیرایی ساده را ساختیم. ما در این فیلم مشکلات بزرگی همچون تغییرات جوی را در پیش روی داشتیم که با صبر همه عوامل به خوبی توانستیم از عهده ساخت فیلم بر بیاییم.

این نشست در نهایت با توضیح کوتاهی از سوی ترانه علیدوستی بازیگر پذیرایی ساده به پایان رسید.

نشست خبری فیلم پذیرایی ساده شاید اولین نشست جنجالی در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر بود که بارها و بارها خبرنگاران و اصحاب رسانه را نسبت به واکنش تند داشت.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از جلسه پرسش و پاسخ فیلم پذیرایی ساده


 تاريخ ارسال: 1390/11/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.