پرده سینما

ناگفته‌های رسول صدرعاملی از حضور سینمای ایران در اسكار

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رسول صدرعاملی. عکس از ایسنارسول صدرعاملی به عنوان یكی از اعضاء كمیته معرفی فیلم ایرانی به اسكار، در پی موفقیت اخیر جدایی نادر از سیمین نقطه‌نظراتی را را مطرح كرد.

این كارگردان سینمای ایران كه 13 دوره به عنوان یك فیلم‌ساز در كمیته‌ی معرفی فیلم ایرانی به اسكار حضور داشته است در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: امسال هم مثل سال‌های گذشته برای معرفی فیلم ایرانی به اسكار، كمیته انتخابی شكل گرفت و در بخشی از كمیته هیات انتخاب، به غیر از فیلمسازان و ‌مدیران‌ امور بین‌الملل سینما، عده‌ای هم با عناوین و سمت‌های رسمی حضور داشتند تا بر چگونگی ارسال فیلم‌ها نظارت كنند‌ تا از اهداف آنها دور نباشد. از مجموعه فیلم‌های داوطلب برای معرفی به اسكار سه فیلم شاخص شد؛ سی و سه روز، آلزایمر و جدایی نادر از سیمین و همه تلاش‌ها صورت گرفت تا درست‌ترین انتخاب انجام شود كه خوشبختانه با انتخاب و معرفی جدایی نادر از سیمین مشخص شد كه درست‌ترین انتخاب صورت گرفته است.

وی با اشاره به حضورش در 12 دوره‌ی كمیته انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسكار یادآور شد: در این سال‌ها سعی شد هیچ وقت رابطه ما با اسكار قطع نشود و امسال هم سال خیلی حساس‌تری بود و با كوچک‌ترین غفلتی شاید ما این فرصت را از دست می‌دادیم چون به هر حال جزو قوانین آكادمی اسكار است كه هر فیلمی كه معرفی می‌شود باید نام فیلم به امضای نمایندگان و كارشناسی خود سینما و نمایندگان رسمی دولتی آن كشور رسیده باشد و در عین حال صنوف سینمایی هم به تنهایی نمی‌توانند فیلم معرفی كنند چون تا كمیته مشترك متشكل از نمایندگان رسمی دولتی و صنف شكل نگیرد، این معرفی جنبه‌ی رسمی پیدا نمی‌كند.

كارگردان من ترانه 15 سال دارم همچنین اظهار خرسندی كرد از اینكه، در هیچ دوره‌ای در سال‌های اخیر، رابطه‌ی سینمای ایران با اسكار قطع نشده است به خصوص با تلاش‌های مدیر روابط بین‌الملل فارابی.

صدرعاملی در عین حال یادآور شد: حتی سالی كه فیلم من ترانه 15 سال دارم به آكادمی اسكار معرفی شد سالی بود كه آقای كیارستمی برای رفتن به آمریكا ویزا نگرفته بود و كانون كارگردانان اصرار داشت اسكار را تحریم كنیم و در آن مقطع آقای كیارستمی تماس گرفتند و گفتند نباید عرصه فرهنگ را با تصمیمات ملتهب به حاشیه ببریم و این تصمیم گیری‌ها باعث شود فرصتی از فیلم ایرانی گرفته شود.

جدایی نادر از سیمینوی همچنین خاطرنشان كرد: همین امسال و چند سال قبل گروه‌هایی بودند كه معتقد بودند باید جشنواره فیلم فجر را تحریم كنیم، در حالیكه من معتقدم عرصه‌ی فرهنگ و هنر حتی یك ساعت و یك روز تعطیل نیست و باید همراه و حتی جلوتر از مردم جامعه بالندتر شود و ماموریت فرهنگ‌سازی خودش را پیش ببرد.

صدرعاملی ادامه داد: اگر یك سال جشنواره‌ی فجر تعطیل می‌شد، لطمه جبران‌ناپذیری به روند تولیدات متنوع كه از ایده‌های مختلفی شكل می‌گیرد، می‌خورد و شوق تولید بهتر در خانواده سینما كاهش پیدا می‌كرد، در چنین شرایطی است كه ما می‌توانیم مطمئن باشیم با توجه به تجربیات سه دهه‌ی گذشته بین تولیدات سینمای ایران قطعا سالی چند شاهكار سینمایی دیده خواهد شد و در سینمای جهان به عنوان نماینده فرهنگ و تمدن و اعتقادات و باورهای مردم این سرزمین عرضه می‌شود.

این كارگردان در بخش دیگری از سخنان اش با اشاره به موفقیت جدایی نادر از سیمین در اسكار گفت: اتفاق مهمی كه در پی این موفقیت سینمای ایران افتاد، به نظرم این بود كه در تمام كشورهای اروپا و آمریكا ـ خارج از بحث سیاستمداران آن ـ مردم معمولی زندگی می‌كنند كه اطلاعاتشان را از رسانه می‌گیرند، رسانه‌هایی كه تعریف خوبی از ایران ارائه نمی‌دهند. بنابراین همین مردم وقتی می‌شنوند كه از ایران فیلمی در دو بخش نامزد شده است و در یك بخش اسكار را دریافت كرده است، با توجه به نگاه بدبینانه‌ای كه صرفا رسانه‌ها برای آنها نسبت به ایران ایجاد كرده‌اند قطعاً برای آنها تامل برانگیز است و ناچارشان می‌كند به شعور فرهنگ این مردم احترام بگذارند. بنابراین حتی اگر كسانی قدر این ماجرا را نمی‌دانند، سرسوزنی از این دیدگاه به این ماجرا نگاه كنند، این موفقیت فرهنگی برایشان محترم خواهد شد.

صدرعاملی كه امسال به دلیل حضورش در كمیته انتخاب، فیلم اش برای معرفی به اسكار بررسی نشده است گفت: امسال به نظر من سال حساسی بود؛ چون معتقد بودم، جدایی نادر از سیمین فیلم شایسته‌ای است به همین دلیل هیچ چیز برای خودم مهم نبود و در همین راستا با همكاری تعدادی از اعضای كمیته، تمام تلاشمان را كردیم كه امضای كمیته 9 نفره را برای معرفی جدایی نادر از سیمین به اسكار بگیریم.

وی همچنین یادآور شد: من تبریک خودم را همان موقع كه برگه‌ی معرفی فیلم به آكادمی اسكار امضا شد به اصغر فرهادی گفتم، اما این مانع نمی‌شود كه بار دیگر این موفقیت بزرگ مردمی، ملی و میهنی این سرزمین كه در این سال آن را اصغر فرهادی نمایندگی می‌كند،تبریك ‌نگویم و آرزو می‌كنم هر سال فیلم‌های درخور اهمیت، ابتدا برای لذت بردن تماشاگران ایرانی و بعد برای جهانیان تولید شود كه خوشبختانه جدایی نادر از سیمین ابتدا به ذائقه تماشاگر داخلی خوش آمد و بعد در عرصه‌ی جهانی موفق شد.

صدر عاملی با اشاره به برخی اظهارنظر درباره‌ی جایزه اسكار گفت: سری به موزه سینما بزنیم و از انبوه جوایز و افتخارات سینمای ایران در سال‌های گذشته دیدن كنیم، همه‌ی این فیلم‌ها را كه بررسی كنیم، متوجه خواهیم شد كه هیچ فیلم موفق و خوبی با هدف دریافت جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی ساخته نمی‌شود چون اگر اینگونه بود، این فیلم‌ها ماندگار نمی‌شدند به هرحال مردم هر جامعه هستند كه فیلم‌ها را ماندگار می‌كنند چون فیلم‌ها به دنبال جشنواره‌ها و جوایز نیستند، این جشنواره‌ها و جوایز هستند كه به دنبال هر فیلم خوب و از جمله فیلم‌های ایرانی می‌آیند.

اعضا هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی به آكادمی اسكار متشكل از رسول صدرعاملی، رویا تیموریان، پوران درخشنده، محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری‌نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع نوری، مهدی صباغ‌زاده و امیراسفندیاری بودند كه 25 شهریور ماه، جدایی نادر از سیمین را به اسكار معرفی كردند.


 تاريخ ارسال: 1390/12/12
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>hamidreza958:

ما که در این مورد بحثی نداریم !! آن کار آقای اصغر فرهادی اشتباه بود اما دلیل بر این نمی شود که گرفتن جایزه اسکار و گلدن گلوب بی ارزش باشد!!! ما فقط باید بتوانیم این دو را از هم تفکیک کنیم!! همین!!!!!!!!!!

0+0-

شنبه 13 اسفند 1390



>>>جمشید:

چند ماه پیش اقای سلحشور چیزهایی درباره آنجلینا جولی گفت که همه ایشانرا مورد هجمه قرار دادن ولی دیدن عکسهای انجلینا جولی در مراسم اسکار امسال انهم در کنار شوهرش! با آن سروضع زننده و لباس ناجور ثابت کرد اقای سلحشور حرف درستی زده اند

0+0-

شنبه 13 اسفند 1390



>>>hamidreza958:

خدا ایشالله پدر و مادر آقای صدر عاملی را بیامرزد با این نوع نگاه فرهنگی ایشان به این اتفاق مهم سینمایی!!! ایشالله این حرفها به گوش آقای فرج الله سلحشور هم برسد!

0+0-

جمعه 12 اسفند 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.