پرده سینما

کیفیت پایین فیلم‌های سینمایی با کاهش زمان فیلمبرداری به سی روز

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

انتقاد  خبرگزاری فارس از سفر مدیران سینمایی به فستیوال کن

 

خبرگزاری فارس نوشت:

 

یکی از معضلات عمده سینمای ایران در این روزها مشکلات اقتصادی و صرفه‌جویی در زمان فیلمبرداری فیلم‌ها است، طبعاً این زمان محدود روی کیفیت آثار تاثیر دارد.

سینمای ایران دچار مشکلات عیانی است که حتی نیاز به دقت نظر و کمی کنکاش هم ندارد، اما مدیران به جای رفع مشکلات و ارایه راهکارهای مناسب برای آن‌ها، از پاسخگویی طفره می‌روند و در حال حاضر نیز مشغول سفرهای طولانی به شهر ساحلی کن هستند؛ در حالی که اکثر قریب به اتفاق سینماگران با مشکل نظارت ناکارآمد مواجه هستند. برخی در انتظار تشکیل شورای پروانه ساخت و عده‌ای در انتظار شورای پروانه نمایش هستند که از ابتدای سال دقت نظر بیشتری ‌دارند و تعداد بسیار محدودی از آثار موفق به اخذ پروانه ساخت از این شورا شدند که اگر دقت نظر داشته باشیم نظارت ناکارآمد با مرزها و چارچوب‌های سلیقه‌ای قابل رویت است.

سینمای ایران این روزها با بحران اقتصادی و ریزش مخاطب مواجه شده است و همین امر به پیکره نحیف سینمای ما لطمه‌هایی جبران‌ناپذیر وارد می‌کند. اگر نگاهی گذرا به روند تولید فیلم‌‌ها و اخبار منتشر شده آن‌ها داشته باشیم شاهد خواهیم بود فیلم‌ها در مدت زمان کوتاهی ‌ناشی از بالا رفتن بی حد و حصر قیمت‌ها، دستمزد عوامل و در نهایت تغییر فضای اقتصادی جامعه تولید می‌شوند. متاسفانه زمان تولید فیلم‌هایمان کاهش یافته و برآورد زمان فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی یا به اصطلاح «شوتینگ» به‌ 25 و 30 روز در برخی از آثار تقلیل یافته است؛ درحالی که در دهه 70 و 80 و یا حتی در چند سال گذشته تولید فیلم‌ها به 60 روز و بیش از آن می‌رسید، این روند تولید فیلم و صرفه‌جویی در ‌زمان فیلمبرداری طبعاً در کیفیت آثار تاثیر خواهد داشت.

اولین معضلی که در سینمای ایران درباره آن صحبت می‌شود و بسیاری از بزرگان این رشته به آن تأکید دارند مشکل فیلمنامه‌نویسی است اما شاید یکی از معضلات و مشکلات عمده سینمای ایران در این روزها مشکلات اقتصادی و محدود شدن زمان ساخت فیلم‌ها باشد، طبعاً این زمان محدود روی کیفیت آثار تاثیر دارد اما آنچه که بر پرده سینماها دیده می‌شود و درباره آن قضاوت می‌شود فیلمنامه و نوع ساختار اثر است، در حالی‌که کمتر به این امر توجه می‌شود که چقدر فیلمساز توانسته خلاقیت خود را در اجرا به منصه ظهور برساند و چقدر فیلمنامه اجرا شده است‌.

هزینه تولید نسبت به سال‌های گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه شده است و این وظیفه دولت را دوچندان می‌کند. مدیران فرهنگی باید راهکاری در این خصوص ارایه دهند و به گونه‌ای عمل کنند تا آثاری به مرحله تولید برسند که شایستگی حضور بر پرده سینماها را داشته باشند، از سوی دیگر حمایت‌ها باید به گونه‌ای صورت گیرد که تنها برای پر کردن بیلان کاری و آمار و ارقام پرونده کاری مدیران نباشد بلکه علاوه بر توجه به آثار ارزشمند از آثاری حمایت شود که بتواند مخاطب را با خود همراه کند و فرصت اکران یابد. چه بسیار فیلم‌هایی که توسط دولت حمایت و ساخته شده است که رنگ پرده را به خود ندیده و حتی در عرضه شبکه نمایش خانگی نیز نتوانسته مخاطب را جذب کند.

در این برهه از زمان، مدیران سینمایی باید با تعامل با مدیران سازمان صدا و سیما بتوانند این امکان را برای آثار سینمایی فراهم آورند که رسانه ملی رایت تلویزیونی آثار را خریداری کند. متأسفانه در چند سال اخیر این تعامل صورت نگرفته و امکان نمایش فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های تلویزیونی وجود ندارد، در حالی که بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی نیاز به خوراک و تامین برنامه برای آنتن دارند و مدیران تامین برنامه شبکه‌ها با حضور در بازارهای جهانی و صرف هزینه‌های کلان آثار نمایشی بی‌کیفیت ‌که اکثر آن‌ها فیلم‌های جنایی و پلیسی‌ هستند که خشونت را در جامعه رواج می‌دهند، تهیه کرده و روانه آنتن می‌کنند؛ در حالی که بسیاری از آثار سینمایی قابلیت ارایه در رسانه‌ ملی را دارند.

 

مدیران سینمایی در شرایط فعلی که سینما دچار بحران اقتصادی و ریزش مخاطب است باید راه چاره‌ای بیاندیشند و از کارشناسان امور فرهنگی و فعالان این عرصه در ارایه راهکاری در خور توجه و قابل اجرا برای حمایت از آثار و حرکت چرخه تولید در سینمای ایران کمک و مساعدت گیرند.


 تاريخ ارسال: 1391/2/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.