پرده سینما

مهم ترین هدف ما افزایش کیفی فیلم های ویدئویی است؛ گفتگو با محمدرضا عباسیان

علیرضا انتظاری

 















 مهم ترین هدف در برگزاری جشنواره فیلم های ویدیویی کمک به افزایش کیفی این گونه فیلم ها است.

 

محمدرضا عباسیان دبیر نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی در اولین روز برگزاری جشنواره دعوت سایت پرده سینما را پاسخ گفت و با حضور در غرفه سایت پرده سینما به سوألات ما پاسخ داد.محمدرضا عباسیان در غرفه سایت پرده سینما

جناب عباسیان آیا پیشنهاد تفکیک و جداسازی فیلم های ویدیویی و عدم نمایش فیلم های ویدیویی در جشنواره فیلم فجر و برگزاری مستقل جشنواره ای با عنوان جشنواره فیلم های ویدیویی از سوی شما به عنوان مدیر موسسه رسانه های تصویری بوده و یا نهاد و سازمان دیگری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد این جداسازی را داده بود و این جشنواره بدعت گذاری شد؟

نزدیک به ده سال است که تولید فیلم در کشور افزایش یافته است. در این میان مهم ترین مصرف کننده و تولید کننده صدا و سیما می باشد که دلیل آن نیاز شبکه ها به این گونه فیلم ها می باشد. نیاز به تولید فیلم در کشور افزایش یافته که این نیاز را سینما نتوانسته تأمین نماید، سالانه بالغ بر سیصد فیلم تلویزیونی و ویدیویی در کشور ما تولید می شود. از چند سال پیش بخشی برای فیلم های ویدیویی در جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شد که به عنوان یک بخش جنبی فعالیت می کرد که با وجود نیاز و حجم انرژی و توان مالی که برای این فیلم ها گذاشته شده بود در جشنواره فیلم فجر ارزیابی واقعی برای این فیلم ها صورت نگرفت. از این رو شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر به پیشنهاد من و دوستان دیگر این بخش را از جشنواره فیلم فجر منفک کرد . مهم ترین هدف در برگزاری این جشنواره کمک به افزایش کیفی فیلم ویدیویی است. این جشنواره برای این به وجود آمده است که برای کلیه عوامل فیلم یک تشویق باشد چرا که در بخش فیلم های ویدیویی در جشنواره فیلم فجر فقط کارگردان و تهیه کننده مورد توجه قرار می گرفتند اما با وجود این جشنواره همه عوامل یک فیلم تشویق می شوند. این امر خیلی بهتر است و متأسفانه فیلم های ویدیویی در هیاهوی فیلم های سینمایی جشنواره فیلم فجر گم می شدند. همان طور که شما شاهد حضور مراجعه کنندگان در این روز تعطیل می باشید نشان از این است که این جشنواره تا به اینجا مورد توجه قرار گرفته و برگزاری این جشنواره امری درست و مفید است .

آیا به نظر شما جشنواره فیلم های ویدیویی می تواند این پتانسیل را برای فیلم سازان فیلم های ویدیویی به وجود بیاورد تا فیلم هایی با سطح کیفی بالاتر را تولید کنند، آن هم در حالی که امروزه ما شاهد تولید فیلم های بسیار نازل و با سطح کیفی بسیار پایین در شبکه نمایش خانگی هستیم و متأسفانه روز به روز بر تولید و پخش این گونه فیلم های نازل افزوده می شود، به نظر شما آیا جشنواره فیلم های ویدیویی تأثیر مثبتی برای تولید فیلم های شاخص تر توسط فیلم سازان را خواهد داشت؟

 قطعاً این گونه است، از این به بعد سازندگان فیلم های ویدیویی با توجه به اینکه جشنواره ای برای ارزبابی فیلم های ویدیویی وجود دارد تلاش بیشتری خواهند کرد ، فیلم سازان بزرگی هستند که فیلم های ویدیویی بسیاری به عنوان زنگ تفریح و کسب درآمد ساخته اند که به دلیل نداشتن کیفیت مناسب در بخش مسابقه راه پیدا نکردند و آن ها از این پس برای ساخت فیلم های ویدیویی تلاش بیشتری خواهند کرد و فقط به جلب مشتری فکر نمی کنند، مسأله ای که در این میان به وجود می آید سینما به گیشه نیز نیاز دارد در ویدیو نیز مانند سینما گیشه نقش دارد اما در صدا و سیما این امر اهمیت ندارد و توجه اصلی آن روی محتوا است اما در بخش سینمای خانگی این بحث وجود دارد که فیلم های ساخته شده باید فروش خود را داشته باشند و برای گیشه از تمامی ابزارهای موجود استفاده می کنند. یک آسیب شناسی باید انجام شود که چرا سلیقه مخاطب اینقدر نزول پیدا کرده است و اینقدر فیلم سخیف می بیند و باید مشخص شود که این امر از کجا شروع شد و از این پس همانطور که در سینما فیلم های طنز سخیف ساخته می شوند و در جشنواره ها دیده نمی شوند فیلم های سخیف ویدیویی نیز در این جشنواره دیده نخواهند شد.

موسسه رسانه های تصویری به عنوان اولین موسسه برای تولید و پخش فیلم ها در شبکه نمایش خانگی چه آینده ای را برای این جشنواره و پر رنگ تر شدن و رونق این جشنواره در نظر گرفته است. موسسه رسانه های تصویری آیا حمایتی از فیلم سازان و تهیه کنندگان برای تولید فیلم های شاخص در نظر خواهد گرفت؟محمدرضا عباسیان و رضا منتظری در غرفه سایت پرده سینما

در این جا دو نکته متفاوت وجود دارد، موسسه رسانه های تصویری وظیفه و اولویتش در این بحران اقتصادی که داریم حمایت از عرضه فیلم  های سینمایی است، ما در سینما با مشکل خلأ اکران مواجه هستیم که این مشکل را شبکه نمایش خانگی باید پر کند، ما فیلم های ویدیویی تولید نمی کنیم ما یک موسسه عرضه کننده هستیم. مشکلی در رابطه با تولید فیلم و برگزاری جشنواره وجود دارد که در حال حل شدن است و آن این که هیچوقت نهادی که خود تولید کننده می باشد نمی تواند مسئول برگزاری جشنواره نیز باشد، به طور مثال نهادی بزرگترین تولید کننده فیلم های سینمای ایران باشد و خود برگزار کننده جشنواره فیلم فجر نیز باشد و به تولیدات خود جایزه دهد که این امر صلاحیت برگزاری جشنواره را زیر سوال می برد. سیاستی که در حال حاضر سازمان سینمایی کشور برای برگزاری جشنواره ها در نظر گرفته اینست که موسسه ای به عنوان موسسه امور جشنواره ها و بین الملل ایجاد شود که وظیفه سازماندهی و برگزاری کل جشنواره ها را بر عهده بگیرد، در همین راستا در حال حاضر موسسه رسانه های تصویری برگزاری جشنواره ها را بر عهده گرفته است، به طوری که برگزاری سی امین جشنواره فیلم فجر بر عهده این موسسه بود، اما این وظیفه تا زمانی بر عهده موسسه رسانه های تصویری می باشد که موسسه امور جشنواره ها و بین الملل راه اندازی نشده باشد و در صورت آغاز به کار این موسسه، موسسه رسانه های تصویری و موسسه سینمایی فجر نیز به عنوان زیر مجموعه این موسسه فعالیت خواهند کرد. در حال حاضر برگزاری جشنواره هایی با عنوان عمار، نان و بسیاری از جشنواره ها از طریق موسسه فیلم های ویدیویی انجام می شود.

پس با توجه به این شرایط ما دیگر شاهد آن نخواهیم بود که جشنواره ها زیر نظر سازمان ها و نهادهای دیگری از جمله بنیاد سینمایی فارابی برگزار شوند؟

این سیاست کلانی است که آقای شمقدری دارد، البته تا روزی که موسسه جشنواره ها راه اندازی نشود نمی توان به این نتیجه رسید که کلیه جشنواره ها زیر نظر موسسه رسانه های تصویری برگزار شود و در آن زمان مشخص خواهد شد که مثلاً شاید جشنواره فیلم کودک مستقلاً زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی برگزار شود.

آیا این جشنواره دبیرخانه دائمی هم خواهد داشت؟

بله جشنواره فیلم های ویدیویی دارای دبیرخانه دائمی هم شده است و ما از همین حالا به فکر برگزاری دومین جشنواره فیلم های ویدیویی هستیم.

جناب عباسیان به عنوان سوأل آخر می خواهم بدانم آیا موسسه رسانه های تصویری تصمیم ندارد این شکل قدیمی عرضه فیلم های ویدیویی توسط سی دی ها و دی وی دی ها را به شکل های نوتری عرضه و ارائه نماید، چرا که در اغلب کشورهای دنیا امروزه فیلم ها توسط تبلت ها، گوشی های موبایل و غیره نیز عرضه می شوند.  

پروژه ای در دست اجرا است و ما در تلاش برای ایجاد شبکه ای با عنوان وی-او-دی هستیم. مقدمات کار انجام شده و قراردادی با شبکه هایی که مدیریت و اجرای شبکه را بر عهده باید بگیرند بسته شده است که این شبکه باید از طریق اینترنت ساپورت شود، بسیاری از فیلم ها در حال دیحیتال شدن هستند، انجام این کار به دلیل شروع تازه اش کمی به طول می انجامد اما من امیدوارم تا انتهای سال 91 این کار انجام شود چراکه این امر می تواند تحولی جدی در عرضه فیلم ها باشد.

تنظیم گفتگو: علی ناصری


 تاريخ ارسال: 1391/3/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.