پرده سینما

گفتگو با مرجان اشرفی زاده فیلمساز مستند

علیرضا انتظاری









با جداسازی فیلم های ویدیویی از جشنواره فجر مزیت اکران این فیلم ها در یک جشنواره معتبر از بین رفت

مرجان اشرفی زاده سال ها است که در زمینه تولید و ساخت فیلم های مستند؛ کوتاه و نیمه بلند فعالیت دارد و تا کنون چندین جایزه معتبر را از جشنواره های مختلف برای ساخت فیلم هایش دریافت نموده است. اشرفی زاده با فیلم نامه های خیس در نخستین دوره جشنواره فیلم های ویدیویی تهران حضور دارد. این فیلمساز جوان عصر امروز دعوت ما را برای گفتگوی صمیمانه پاسخ گفت و با حضور در غرفه سایت پرده سینما نظرات خود را در مورد جشنواره فیلم های ویدیویی بیان نمود. مرجان اشرفی زاده در غرفه سایت پرده سینما

خانم اشرفی زاده شما منفک شدن و جداسازی فیلم های ویدیویی از جشنواره فیلم فجر را چگونه ارزیابی می کنید و آیا برگزاری این جشنواره می تواند انگیزه ای برای فیلم سازان ایجاد نماید تا دیگر فیلم های سخیف و بی ارزش در عرصه شبکه نمایش خانگی نسازند و کارهای شاخص تری را تولید نمایند؟

سال ها پیش فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می آمدند که پس از چند دوره نمایش این فیلم ها نیز همانند فیلم های ویدیویی که در جشنواره فیلم فجر بودند از جشنواره خارج شدند و این اتفاق اعتراضاتی را نیز به همراه داشت. فیلم های ویدیویی و فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر متأسفانه دیده نمی شدند و مشخصاً مخاطبی که به جشنواره فیلم فجر می آمد به دنبال دیدن فیلم های سینمایی بود و به همین دلیل سایر فیلم ها در حاشیه بودند و به آن ها به خوبی پرداخت نمی شد که البته به دلایلی که عرض کردم این اتفاق امری طبیعی می باشد. تنها حسن قرار گرفتن فیلم های ویدیویی در جشنواره فیلم فجر این بود که این فیلم ها در یک جشنواره بسیار معتبر اکران می شدند و در کنار فیلم های مهمی قرار می گرفتند که با جداسازی این جشنواره این مزیت از بین رفت. به نظرم مقداری از کمبود هایی که از این جهت به وجود آمده با دعوت داوران و افراد برجسته از بین رفته و فکر می کنم می شود با دعوت میهمانان خوب به جذابیت و حسن های این جشنواره افزود. از نظر من بزرگ ترین حسنی که این جشنواره دارد که برای بنده نیز بسیار خوشایند بود این است که به غیر از تهیه کننده و فیلم ساز باقی عوامل فیلم نیز دیده می شوند و این دیده شدن قطعاً در تولیدات بعدی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رضا منتظری و مرجان اشرفی زاده

حل کردن این موضوع تنها از طریق این جشنواره امکان پذیر نیست. افرادی که فیلم هایی با انگیزه اقتصادی می سازند هیچ گاه برایشان راه یافتن به جشنواره ها و دریافت جایزه مهم نخواهد بود. اما فکر می کنم اگر این جشنواره خوب عمل کند می تواند به فیلم سازها انگیزه لازم را برای تولید فیلم های شاخص بدهد و حتی این جشنواره می تواند بازار جدیدی را آغاز کند. بسیاری از شبکه های جهانی هستند که فیلم های ویدیویی را نمایش می دهند و ما می توانیم فیلم هایمان را در بازار جهانی داشته باشیم. از نظر من مسئولین باید کمی فضا را بازتر کنند تا قصه های بهتری نوشته و ساخته شوند تا همه بتوانند با فیلم های ما ارتباط برقرار کنند و ما بتوانیم فیلم هایمان را جهانی کنیم. به طوری که در جشنواره های خارجی نیز فیلم های ایرانی مخاطب داشته باشند و وارد بازار جهانی شوند اگر این اتفاق بیفتد فیلم سازهای اقتصادی نیز به فکر ساختن فیلم هایی با فروش جهانی خواهند افتاد. این اتفاق قطعاً می تواند انگیزه ای برای بهتر کار کردن فیلم سازها باشد.

خانم اشرفی زاده به نظر شما به وجود آمدن جشنواره های ریز و درشت در کشور از نظر شما چه تأثیری مستقیمی می تواند بر روی کیفیت و تولید فیلم ها داشته باشد، با توجه به این که اغلب فیلمسازان گلایه دارند که هیچ سازمان و نهادی از آن ها برای تولید فیلم هایشان حمایت نمی کند ایجاد این جشنواره ها تا حدی اشتباه و نادرست نیست؟

من مکان های مختلف دنیا را ندیده ام اما خبر هایی را که از آمار و تعداد جشنواره ها در جهان می دانم نشان از این است که جشنواره های آن ها بسیار بیشتر از ما می باشد و ما در برابرشان جشنواره های زیادی نداریم. نقد بر وجود جشنواره نیست نقد بر برگزاری جشنواره ها می باشد. جشنواره زمانی می تواند تأثیرگذار باشد که تداوم داشته باشد. جشنواره ای که یک بار برگزار شود هیچ تأثیری در روند فیلم سازی یک کشور نخواهد داشت. برخی جشنواره ها در دنیا برگزار می شوند که مسیر فرهنگی کشورشان و حتی دنیا را تغییر می دهند. وقتی جشنواره ای برگزار می شود باید به تداوم اش نیز فکر کرد هر جشنواره باید دارای استاندارد های کیفی و محتوایی مشخصی باشد که هر فیلم ساز برای حضور در جشنواره ناچار به رعایت آن ها باشد. وقتی یک جشنواره به جایگاهی رسید که مهر معتبری برای فیلم ساز باشد آن جشنواره انگیزه ای می شود برای فیلم ساز تا با هدف آن جشنواره فیلم بسازد تا توسط آن به مرحله بالایی در فیلم سازی کشورش برسد، اما اگر یک جشنواره تداومی نداشته باشد هیچ تأثیر نمی تواند داشته باشد و تنها از بین بردن بیت المال را به همراه دارد.

خانم اشرفی زاده شما در نخستین جشنواره فیلم های ویدیویی با فیلم نامه های خیس حضور دارید که بنا بر اعلام روابط عمومی جشنواره نامزد دریافت جایزه در 9 رشته هم شده است کمی از مراحل تولید فیلم نامه های خیس برایمان بگویید.مرجان اشرفی زاده در غرفه سایت پرده سینما

اواسط تابستان سال 88 مرکز گسترش یک فراخوانی زدند برای فیلم هایی با موضوع رضوی برای جشنواره رضوی که من چند سال پیش فیلمی برای این جشنواره با حمایت آقای آفریده ساختم که فیلم موفقی شد. وقتی این طرح را می نوشتم دلخوری های زیادی از فیلم تله داشتم و تصمیم گرفتم که فیلم را کوتاه بسازم اما بعد ها به این نتیجه رسیدم که طرح مورد نظر بهتر است به عنوان یک فیلم بلند ساخته شود، ما طرح را گسترش دادیم و من با چند تهیه کننده صحبت کردم و فکر می کردم ولادت امام رضا (ع) زمان بسیار مناسبی برای نمایش این فیلم باشد. خانم ناهید دل آگاه به من پیشنهاد ارائه این فیلمنامه را به شبکه چهار دادند که شبکه چهار نیز از فیلم استقبال کردند. روزی که کار به تولید رسید از زمان ولادت امام رضا (ع) گذشته بود و متأسفانه به آن مناسبت نرسید. ما در آبان و آذر 90 فیلم را ساختیم، خوشبختانه فرصتی پیدا کردیم که برای انجام پروسه تدوین زمان مناسب را داشتیم. خانم دل آگاه بسیار خانم خوبی بودند و با دل شان جلو می رفتند، گر چه اختلاف نظرهایی با هم داشتیم اما نهایتاً ایشان در نظر داشتند تا به یک فیلم ساز فرصتی دهند تا ایده ها و فکر خود را بسازند.

بعد از تولید فیلم چه شد که فیلم را به جشنواره فیلم های ویدیویی فرستادید؟

روزی که تصمیم به ساخت فیلم گرفتم با هدف رسیدن فیلم به بخش ویدیویی فیلم فجر کار را شروع کردم که در اواسط زمان تولید خبر حذف فیلم های ویدیویی از جشنواره فیلم فجر به ما رسید که این خبر برایمان بسیار ناراحت کننده بود اما در بعد ها خبر برگزاری این جشنواره آمد و ما موضوع را دنبال کردیم. این فیلم قرار بود در اردیبهشت ماه در شبکه چهار پخش شود که با خوش شانسی ما جلوی نمایش این فیلم را گرفتیم تا بتوانیم برای اولین بار فیلم را در این جشنواره نمایش دهیم. من امیدوارم داوران بهترین آرا را به فیلم ها بدهند و امشب خیلی شوق دارم تا فیلم را با مخاطبان بیشتر ببینم، با شرایط سختی که در فیروزکوه در ساخت این فیلم داشتیم فکر می کنم فیلم دیده شده و امیدوارم حق به حق دار برسد. اتفاقی که برایم بسیار خوشایند بود این است که رقابت جدی بین جوان ها می باشد که مدیران شبکه ها و مسئولان باید به این موضوع توجه کنند، کاش پیشکسوتان بیایند و این اتفاق را ببینند. امیدوارم وقتی برای ساختن فیلم به دفاتر مربوط می رویم دیگر سرکوفت اسامی بزرگ را نخوریم.

فیلم های نخستین دوره جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید آیا همه فیلم های جشنواره را تا به اینجا دنبال کرده اید؟

همه فیلم ها را ندیده ام اما چند فیلمی که مشاهده کردم و فیلم هایی که در بخش مسابقه دیدم خیلی خوب بودند و به این نتیجه رسیدم که کار داوران واقعاً سخت بوده و فکر می کنم هیئت انتخاب خیلی جدی فیلم ها را مشاهده کرده اند و فیلم هایی که در بخش مسابقه قرار دارند حداقل از استانداردهای متوسط برخوردارند. امیدوارم این جشنواره کمک کند تا سال آینده اگر به این جشنواره می آییم با فیلم های در رده های بالاتر بیاییم.


 تاريخ ارسال: 1391/3/31
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>شقایق:

مصاحبه فوق العاده ای بود. عاشقتم پرده سینما خیلی باحالی به خدا چشم دشمنات کور بشه الهی برای جشنواره فیلم های ویدیویی پرده سینمای عزیز تنها سایتی بود که ما رو با خودش برد تو دل جشنواره دم همتون گرم و دستتون درد نکنه ترو خدا همیشه از این کارا بکنین

0+0-

شنبه 3 تير 1391



>>>محسن فاضلی نویسنده ومنتقد وفیلمساز تجربی:

سلام وخسته نباشید.از اینکه دو باره دوست وهمشهری وهم نام بنده سایت را فعال کردند.خوشحال ومسرور شدم .امیدوارم که این تحرک ادامه یابد. واینجانب با تمام وجود حاضر به همکاری با دوستان هستم.با تشکر از زحمات بیدریغ اقایان ترابی عزیز ومنتظری وبروبچه های که نمیگذارند پرده سینما تعطیل شود. اما فیلم «نامه های خیس» را دیدم و همراه ان هم چشمهایم خیس شد. وقتی دوست جوان وفیلمساز تقدیر شده از سوی جشنواره نظرم را پرسید.برایش گفتم که چقدر این فیلم را دوست دارم. ایکاش می توانستم خون رگانم را قطر ه قطره بگریم تا باور کنید. من درد مشترکم .مرا فریاد کن. امیدوارم در فرصت مناسب در مورد این فیلم نقدهای شایستiه نوشته شود.با ارزوی قلبی برای این فیلمساز جوان که روزی فیلم بلند سینمایی خودش را بسازد.

0+0-

جمعه 2 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.