پرده سینما

جنگ سینما‌ها به کجا ختم می شود؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماجرایی که از نخستین فصل اکران سینماها در سال 1391 آغاز شد همچنان ادامه دارد و معلوم نیست که بالاخره چه سرانجامی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، اکران نوروز که در طول سال‌های اخیر به یکی از فصل‌های گرم گیشه‌های سینماها تبدیل شده، سال 1391 جنجالی شد.

نمایش دو فیلم خصوصی و گشت ارشاد که از آن‌ها به عنوان فیلم‌هایی سیاسی نام برده می‌شد، ابتدا مخالفت انصار حزب‌الله را برانگیخت و پس از آن ماجرا به خطبه‌های نماز جمعه هم کشیده شد.

مخالفان معتقد بودند که این دو فیلم ارزش‌ها را زیر سئوال برده‌اند و باید از پرده سینماها پایین بیایند. در مقابل مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این تعبیر را قبول نداشتند و می‌کوشیدند که به نحوی این ماجرا را فیصله بدهند.

در این بین اما اتفاق دیگری افتاد؛ حوزه هنری و شهرداری تهران اعلام کردند که اکران دو فیلم یاد شده را در سینما‌های‌شان متوقف می‌کنند.

شورای صنفی نمایش و مسئولان وزارت ارشاد هم اگرچه مخالف این امر بودند، اما تنها کاری که از دست‌شان بر می‌آمد این بود که نظاره‌گر توقف اکران دو فیلم یاد شده در سینما‌های حوزه و شهرداری تهران باشند.

داستان اما به همین جا ختم نشد و این اتفاق به تدریج به یکی از چالش‌های اصلی حوزه اکران در سال 1391 تبدیل شد.

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی چندی بعد اعلام کرد که 15 فیلم از تولیداتی که قرار است در سال 1391 رو پرده سینماها بروند، از نظر این نهاد شایسته اکران نیستند وروی پرده سینما‌های خوزه نخواهند رفت.

در حالی که مسئولان سینمایی و شورای صنفی نمایش سرگرم یافتن راهی برای مقابله عملی با این اقدام حوزه هنری بودند و حتی بحث دخالت نهاد‌ها در اکران فیلم‌ها را به شورای عالی سینما و دفتر رئیس جمهور هم کشانده بودند، اولین قرعه به نام فیلم پس کوچه‌های شمرون افتاد.

حوزه هنری و شهرداری حاضر به نمایش این فیلم در سینماهای‌شان نشدند و سنخگوی شورای صنفی نمایش هم به این مسئله واکنش نشان داد.

این اتفاق در سینما آزادی برای فیلم خوابم می‌آد رضا عطاران هم تکرار شد و شورای صنفی نمایش هم اعلام کرد که حواله اکران فیلم‌ها را به سینما آزادی نمی‌دهد. مسئله‌ای که شائبه تعطیلی این سینما را به دنبال داشت.

محسن مؤمنی شریف نویسنده و رئیس حوزه هنری هم که برای دیدن فیلم شور شیرین به سینما آزادی رفته بود، به صراحت از وضعیت سینما، مدیریت آن و عملکرد شورای صنفی نمایش انتقاد کرد.

صحبت‌های او با واکنش جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد مواجه شد. شمقدری البته به این مساله هم اشاره کرد که «به نظر می رسد همه ما نیاز داریم برای اصلاح امور از خودمان شروع کنیم حالا که جناب آقای دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بزرگواری و بخشندگی راه را برای حل و فصل مسائل اکران گشوده‌اند، هر کدام از ما برگردیم و نسبت به رفتار و گفتار خود بیندیشیم و در جهت اصلاح آن برآئیم»

از سوی دیگر شمقدری در دیدار با سینماداران دستور داد که کمیته‌ای برای بررسی و حل مشکل اکران فیلم‌ها تشکیل شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که جدال سینمایی بین حوزه هنری و وزارت ارشاد به پایان می‌رسد؟


 تاريخ ارسال: 1391/4/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.